Bukefalos 28 år!

WRAS + SvRF = sant?

Sv: WRAS + SvRF = sant?

Hmm.. Ja, det vore ju bra om westernridningen fick vara med och "räknas" ihop med de andra ridgrenarna. Men jag vet inte, om det ska komma massa krav om att WRAS ska bli som resten av SvRF (alltid tränsad häst på tävlingsplats, licenser/grönt kort, åldersbestämmelser och häststorlek :crazy: osv) då kommer det snart dyka upp en ny organisation som tar hand om oss som inte vill ställa upp på det.
Vi får väl se vad som händer..
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Går Wras ihop med SvRF så är det slutbetalat med medlemsavgifter från mig.

Jag gick med i en westernklubb och därmed Wras för att rida Western. Western för mig är litet av en livsstil där frihet bejakas.
Tyvärr blir det bara mer och mer regler, licencer och andra påbud som gör det svårt att känna att jag vill höra hemma redan nu.

mvh Eva
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Diskussionen har varit uppe förut och det är mycket som ska lösas med två såpass olika "tänk" som det ändå är.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Och ärligt talat känns inte SvRF som en organisation som är villig att kompromissa eller göra undantag, så förmodligen får WRAS göra som de säger och då är det tack och hej med många medlemmar misstänker jag.

Jag tänker inte stanna om det blir SvRF-regler. Då får jag ju inte tävla med mina ponnysar, det är jag för gammal för (även om min längd är helt lagom för ponny), bara en sån sak!
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Inom distansen får även vuxna tävla ponny. De finns bara en klass på varje sträcka och alla hästar går i samma klass. Att vuxna får tävla ponny ser jag som det minsta problemet.
Inom distansen får man även ha grimma i viloområdet även om man måste lasta ur i träns (vet inte hur väl det följs). Då man får rida bettlöst så lastar jag därmed ur i sidepull vilket är det jag tävlar med.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Samgående är ett fint ord, men jag tror att man behöver ha såpass öppna ögon att man inser att sådär 3000 westernryttare har ganska begränsade möjligheter att göra sina röster hörda i skuggan av uppåt 150 000 dressyr- och hoppryttare. Uppslukande tror jag är en mer rättvisande benämning.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men då måste man väl registrera om ponnyn som häst? Sure, spelar väl ingen större roll, men jag avskyr när det ska vara byråkrati för byråkratins skull.. Och jag tänker inte tävla hoppning eller dressyr, så har aldrig brytt mig om att sätta mig in i det här med olika avdelningar och grejs. Enklare att bara bestämma vilken nivå man vill vara på och tävla där.

Får väl hoppas att det enda so händer är att westernridningen blir accepterad i resten av ridvärlden, så "de där" inser att det inte är någon flängridning i full galopp utan att det faktiskt är riktig ridning och flera olika grenar.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jättesmart så då löser man Hästlicens och sen när ens dotter vill tävla på ponnyn i ponnyhoppning så går inte det för då är den häst eftersom man löst hästlicens.

Grattis skitbra system.. not.

mvh Eva
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Va? Det är ju samma system man enger bara typ av häst när man löser licensen. Dock vet jag inte om det kan finnas något annat som ställer till det om man inte får starta en ponny som både häst och ponny samtidigt eller liknande. Det går ju dock enkelt att kolla upp.
Nu är jag inget fan av SvRF då jag tycker det är en väldgit rigid organisation men det finns rejäla fördelar också. Jag var har varit intresserad av western och funderade ett tag på att börja tävla men det var så rörigt med alla organsiationer så jag gav upp direkt. Jag tror att westerngrenarna skulle kunna tjäna på att komma in i SvRF då det blir mer lättåtkomligt för nyfikna att testa det.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag tror att westerngrenarna skulle kunna tjäna på att komma in i SvRF då det blir mer lättåtkomligt för nyfikna att testa det.
Jo kanske, exponeringen åtminstone mot andra SvRF-medlemmar kan bli större. Fast för den som inte rider idag krävs det inte så väldigt mycket googlande för att hitta till WRAS eller direkt till en klubb, eller hit till Buke för att ställa frågan om hur/var man kan prova. Jag fortsätter att vara dysterkvist och vara skeptisk till hur mycket konkret nytta en stor organisation optimerad för dressyr och hoppning vill/kan vara för oss. Jag skulle helt enkelt vilja se en genomarbetad och konkret konsekvensbeskrivning.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Om inte reiningen ligger under SvRf så får ju inga svenska ryttare rida tex VM som ligger under FEI. WEG i Kentucky var ett undantag.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Nu är ju en stor del av ryttarna med i en SvRF ansluten klubb. Jag gav upp med western för det fanns för många olika huvudorgansiationer. Det kändes för rörigt.
WRAS kanske inte behöver gå ihop med SvRF men jag tror att de annars skulle vinna på att komma överens inom "grenen" och gå ihop till en organsiation.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

TÄVLINGSREGLEMENTE
I Gemensamma bestämmelser
Gällande from 1 januari 2012

Mom 132
4. Ponnyekipages rätt att delta i klasser för stora hästar
Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.


så.. typ ett trist exempel..

mvh Eva
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Då är det förhandlingar som gäller. Det är inte bara WRAS som skulle tjäna på det utan även SvRF.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Men är det generellt för alla grenar? Även ex körning och distans? Det är ju rätt logiskt att en ponny som tävlar bland storhäst i hoppning eller dressyr har vissa restriktioner eftersom det är åldersgräns på ryttarna i de grenarna, men där det inte finns någon åldersgräns så borde det inte spela någon roll.
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag skiter väl i körningen.

Jag vill ju bara kunna hålla på med western. Men rent krasst så har vi åldersgränser på våra klasser med.
Skall en ungdomsryttare då inte få starta i ungdomsklass på sin mammas 152 cm stora häst?


Sen ett till exempel på tråkigt i tråden..
Ryttarlicens..
För vuxna ryttare (fr o m det år man fyller 19 år) kostar den svenska licensen 750 kr/kalenderår.

Hästlicensen är 200 varje år så tävlar du din häst i 10 år så blir det 2000 spänn i licens för du kan inte köpa livstids.

mvh Eva
 
Sv: WRAS + SvRF = sant?

Jag tro det bli död störten för Western Sweden som vi känna det.
Bort sätt from dom konstnad Eva har påpeket på finns det vissa andra biter:
Green Card som namns, inte månge som har det;
SRSF inställning till reining och ko klasser och dess kostnad;
Start för unghäster (sätta det som ett +)

Att WRAS/SRSF kom ens på tal vissa att western sweden är långt nergången.
Det enda tävling som gå bra är Chappis och det tack vara att dom har hålt det enkel för dom tävlenda.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 534
Senast: cassiopeja
·
Western Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
31 706
Senast: Texaz
·
Tjatter Då var det dags för årets upplaga av Secret Santa här på Buke! Många av er har varit med i flera år men några är kanske nya, så jag kör...
68 69 70
Svar
1 384
· Visningar
67 013
Dressyr Kan väl inte vara bara jag som funderat på detta? :D (A propos denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1218064)
2
Svar
21
· Visningar
5 178
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp