Reining & SvRf.

Anordnas redan på vissa mindre tävlingar, dvs reining walk and trot.... Tanken är väl att nybörjarna ska få prova på mönstret äevn om de inte är mogna för att köra det i galopp.
Vilka andra grenar ska nybörjarna prova på i såna fall, om de är intresserade av reiningen som gren? Tanke är väl att t ex ridskolor ska kunna locka in nya ryttare.
F ö anser jag att det blivit för mycket fokus på bommar i trail:p, vill helst ha en variation av hinder!

Jag tycker att man ska kunna galoppera för att rida reining. Ser inte poäng med att ta bort allt som är reining för att folk inte vill galoppera.
Vill man ha tid på banan och inte kan rida reining finns det många andra grenar, som wr, wh, rr..
Just reining är ju lite per definition ridning i galopp..
 
Jag tycker att man ska kunna galoppera för att rida reining. Ser inte poäng med att ta bort allt som är reining för att folk inte vill galoppera.
Vill man ha tid på banan och inte kan rida reining finns det många andra grenar, som wr, wh, rr..
Just reining är ju lite per definition ridning i galopp..
Jo, fast om man ska locka ryttare inom SvRF så är det ju just reiningen som finns, de andra finns ju bara på WRAS-tävlingar. Men jag förstår hur du tänker!
 
Jag håller med @sthu. Varför inte välja enklare mönster (finns) och dra ner kraven på manövrarna? Att i princip göra om hela grenen känns ju lite fel eftersom reining i trav inte är reining. Vore samma sak som att köra travlopp där man går brevid hästen, eller hoppning utan hinder.
 
Allvarligt, reining med trav?
Tyckte det var illa nog med mönster utan byten.. Det blir som trail utan bommar..

Nej, det tror jag inte är rätt väg att gå. Det finns andra grenar man som nybörjare kan satsa på i så fall. Dessutom går det ju faktiskt att modifiera befintliga rörelser så det passar ovana hästar och ryttare. Typ enkla byten, bakdelsvändning, halt istället för rena stopp osv. Lägre krav helt enkelt. Det fungerar på våra träningstävlingar så det borde gå på andra ställen med.

Ja, men övriga westerngrenar ingår inte i SvRF utbud. Eftersom det är just Reiningen som är en FEI-gren.
Och jag kan på något sätt förstå att SvRF kan ha lite svårt med konceptet galoppombyten i språnget på lättaste klasserna, med tanke på att det momentet inte kommer förrän på MSV B nivå i dressyren.

Men nej, reining i trav är liksom inte reining.
 
Jag tycker att man ska kunna galoppera för att rida reining. Ser inte poäng med att ta bort allt som är reining för att folk inte vill galoppera.
Vill man ha tid på banan och inte kan rida reining finns det många andra grenar, som wr, wh, rr..
Just reining är ju lite per definition ridning i galopp..

Nej, de andra grenarna finns inte.
Eftersom det är SvRF vi pratar om och inte westernridning och westerntävling.
 
Jag står fast vid att jag inte tycker det är rätt. Vill man inte galoppera är det bättre att satsa på en annan gren, även om det innebär att man måste söka sig utanför SvRF. Som @doleron säger, det är som att plocka bort hindren ur hoppning..

Och som sagt, så jäkla svårt är det inte att helt enkelt sänka bedömningskraven på låg nivå. Det måste inte vara perfekt centrerad spin och byten i språnget på lägre nivå. Jag vet att både byten och ryggning kommer sent i dressyren, men dressyr är inte reining. Om medlemskap i SvRF innebär att grenen måste bli något den inte är kan man verkligen ifrågasätta om det är värt det..
 
Om vi ser till ridskolorna, så måste du komma rätt långt innan du får galoppera långa program med volter, halter etc...
Ska vi nå ut och locka nya ryttare så tror jag att det måste finnas enklare program, att dessutom kunna få prova på att bara rida i skritt och trav kan kanske sporra gröna ryttare att välja just western.
De mer erfarna ryttarna har ofta redan valt sin gren, mestadels hoppning/dressyr där svårighetsgraden anpassas efter kunskapen.
Fast vill vi enbart få in rutinerade ryttare (vilket jag tror blir svårare!) så ska vi såklart behålla de mönster som finns...
 
Om vi ser till ridskolorna, så måste du komma rätt långt innan du får galoppera långa program med volter, halter etc...
Ska vi nå ut och locka nya ryttare så tror jag att det måste finnas enklare program, att dessutom kunna få prova på att bara rida i skritt och trav kan kanske sporra gröna ryttare att välja just western.
De mer erfarna ryttarna har ofta redan valt sin gren, mestadels hoppning/dressyr där svårighetsgraden anpassas efter kunskapen.
Fast vill vi enbart få in rutinerade ryttare (vilket jag tror blir svårare!) så ska vi såklart behålla de mönster som finns...

Men måste det vara just reining som är "inkörsporten" till westernridning? Det finns väl ingenting som hindrar ridskolor att ha "plojtävlingar" eller vad man nu ska kalla det, i andra grenar än de som finns med i SvRF.
Eller ja, på den tiden jag gick på ridskola fanns det inga hinder. Bland annat hade vi små "tävlingar" i bland annat bruksridning (som ju inte ingår i SvRF) på ridskolans hästar och det var inga problem.

Enklare program, visst! Det är bara bra, men det måste fortfarande vara samma gren.. Jag ser väldigt många sätt att göra ett befintligt mönster enklare utan att behöva göra travmönster.
Är man som ryttare inte redo att rida reining kanske man inte ska göra det? Då är det kanske bättre att satsa på de ryttare som faktiskt kommit så pass långt att de kan rida ett kortare program i galopp.
 
Om vi ser till ridskolorna, så måste du komma rätt långt innan du får galoppera långa program med volter, halter etc...
Ska vi nå ut och locka nya ryttare så tror jag att det måste finnas enklare program, att dessutom kunna få prova på att bara rida i skritt och trav kan kanske sporra gröna ryttare att välja just western.
De mer erfarna ryttarna har ofta redan valt sin gren, mestadels hoppning/dressyr där svårighetsgraden anpassas efter kunskapen.
Fast vill vi enbart få in rutinerade ryttare (vilket jag tror blir svårare!) så ska vi såklart behålla de mönster som finns...


Nu har jag väldigt dålig koll på vilken ordning ridskolor lägger upp sina strategier, men jag gissar att hoppning inte heller är något man börjar med jättetidigt. Ändå finns det ju hoppning, som är just hoppning, men på väldigt låg nivå på diverse tävlingar. Där har man inte gjort om hela grenen och tagit bort det grundläggande, dvs hindren, för att få folk intresserade. Varför ska man då behöva göra det med reining?

Det finns som sagt lätta mönster man kan välja på lägre nivåer, men att göra om hela grenen tror jag inte är den bästa lösningen
 
Nu har jag väldigt dålig koll på vilken ordning ridskolor lägger upp sina strategier, men jag gissar att hoppning inte heller är något man börjar med jättetidigt. Ändå finns det ju hoppning, som är just hoppning, men på väldigt låg nivå på diverse tävlingar. Där har man inte gjort om hela grenen och tagit bort det grundläggande, dvs hindren, för att få folk intresserade. Varför ska man då behöva göra det med reining?

Det finns som sagt lätta mönster man kan välja på lägre nivåer, men att göra om hela grenen tror jag inte är den bästa lösningen
Vilka mönster räknas som lätta? För mig är de svåra, trots mer än 40 års ridvana, bl a tävlat hoppning och dressyr, på senare år även western....
Tror då att det kan vara en väldig skillnad på att rida ett dressyrprogram med alla gångarter mot att rida ett helt program i galopp. Men det ska bli intressant att se vad de kommer fram till, jag hoppas dock att de utgår från befintliga mönster och regler inom western, även om hjälm säkerligen kommer att vara obligatoriskt på lägre nivå.
Ser det ändå som positivt att komma närmare ridsporten, kanske kan det locka fler till andra westerngrenar??
 
Att komma in mer i resten av ridsportsSverige är jättebra! Ingen säger väl nej till det.
Det jag protesterar mot är just att så totalt ändra en gren bara för att det ska passa en eventuell nybörjare som inte kan/vill galoppera! Det finns som sagt andra grenar att börja med då.. Ja, det är bara reining med i SvRF just nu. Men det innebär inte att reining måste bli synonymt med all westernridning! Och ärligt talat, låter det verkligen realistiskt att ridskolor, som i vanliga fall sysslar med hopp och dressyr, skulle anordna reiningtävlingar? I mina öron är det ungefär lika sannolikt som att de skulle anordna distansritt eller köra fyrspann..
Visst kan man få önska, hoppas och drömma. Men måste man verkligen plocka bort kärnan ur reiningen?

Exempel på enkla redan existerande mönster (som går att göra ännu enklare genom bedömningskrav) är till exempel WRAS nr 12.
Till och med min 21-åriga fjordkorsning som tycker att galopp är djävulens påfund nummer ett kan ta sig igenom det utan större bekymmer. Snyggt? Nej. Men inga problem att komma runt.
Skulle gärna vilja veta hur reining walk&trot funkar. Hur ser ett sånt mönster ut och hur bedöms det?
 
Galo
Om vi ser till ridskolorna, så måste du komma rätt långt innan du får galoppera långa program med volter, halter etc...
Ska vi nå ut och locka nya ryttare så tror jag att det måste finnas enklare program, att dessutom kunna få prova på att bara rida i skritt och trav kan kanske sporra gröna ryttare att välja just western.
De mer erfarna ryttarna har ofta redan valt sin gren, mestadels hoppning/dressyr där svårighetsgraden anpassas efter kunskapen.
Fast vill vi enbart få in rutinerade ryttare (vilket jag tror blir svårare!) så ska vi såklart behålla de mönster som finns...
ppvolt förekommer på LB nivå inom dressyren, liksom viss tempoväxling i galopp. Så det är ju ganska tidigt ändå.
Det som inte förekommer förrän på MSV B nivå är byten i språnget; enkla byten (via skritt, inga mellansteg i trav) dyker upp på+ MSV C.
 
Galo

ppvolt förekommer på LB nivå inom dressyren, liksom viss tempoväxling i galopp. Så det är ju ganska tidigt ändå.
Det som inte förekommer förrän på MSV B nivå är byten i språnget; enkla byten (via skritt, inga mellansteg i trav) dyker upp på+ MSV C.
Jo, det är lite det jag menar, att vi inte kan förvänta oss att ryttare på MSV nivå i dressyr helt plötsligt ska komma på att de vill testa reining!
Har man kommit så långt så är man nog klar på vilken gren man ska satsa på....
Vill vi fånga nya ryttare måste det nog komma tidigare
 
Med samma argument kan vi ju plocka bort grind och bro ur trail (det är ju svårt om man aldrig gjort det innan), säga att islag är ok, rida en och en i pleasure (särskilt i galopp, det kan ju bli farligt!)..

Men det är klart, bättre det än att visa grenarna som de är..

Som sagt, enkla byten går ju utmärkt på låg nivå.
Vill fortfarande ha exempel på w&t reining mönster
 
Som Sthu säger är WRAS nr 12 lättare tror även att NRHA har något liknande mönster eller om det nu är WRAS som snott deras.. Sen får man ju givetvis anpassa bedömningen efter nivån på klassen. Inte kräva perfekta spin, byten eller stop. Dock undrar jag varför byten kommer så sent i dressyr, det är ju ändå en naturlig rörelse som alla hästar kan. Känns lite som att det är väldigt upphypat inom dressyren. Hopphästar gör väl byten hit och dit efter hinder utan problem. Hjälm är ju obligatoriskt för alla youthryttare också så det är ju inget konstigt. Tror också det kan vara positivt, så länge det inte innebär att reiningen ska bli "förengelskad" för att locka till sig ryttare från engleskvärlden.
 
Som Sthu säger är WRAS nr 12 lättare tror även att NRHA har något liknande mönster eller om det nu är WRAS som snott deras.. Sen får man ju givetvis anpassa bedömningen efter nivån på klassen. Inte kräva perfekta spin, byten eller stop. Dock undrar jag varför byten kommer så sent i dressyr, det är ju ändå en naturlig rörelse som alla hästar kan. Känns lite som att det är väldigt upphypat inom dressyren. Hopphästar gör väl byten hit och dit efter hinder utan problem. Hjälm är ju obligatoriskt för alla youthryttare också så det är ju inget konstigt. Tror också det kan vara positivt, så länge det inte innebär att reiningen ska bli "förengelskad" för att locka till sig ryttare från engleskvärlden.

Tycker du med andra ord att det är enkelt att träna in byten i språnget under ryttare?
Det tycker inte jag (men jag är i och för sig inte så duktig).
 
Tycker du med andra ord att det är enkelt att träna in byten i språnget under ryttare?
Det tycker inte jag (men jag är i och för sig inte så duktig).

Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra, men nej att lära in galoppombyten måste inte vara svårt. Jag själv kan inte, men en duktig ryttare kan. Och på en välriden häst kan till och med jag byta galopp i språnget.
I dressyr kommer ryggningen sent (lätt a?) och då bara några få steg, ska vi ta bort den med ur reiningprogrammen? För att inte tala om bakdelsvändningar! Ska vi jämföra så kan vi lika gärna lägga ner på en gång.. Varför ska reining jämföras med dressyrens program och utbildningsskala?

Och som en parentes: Jag tränar inte reining, men har tävlat det några gånger. Skitpoäng, visserligen, men ändå. Det gick alldeles utmärkt att göra enkla byten! Det var inte alls tvunget att se ut som på elitnivå, konstigt nog. På något märkligt sätt kunde vi ha lägre krav utan att för den sakens skull skriva om mönster eller plocka bort all galopp. Det var bara att lägga bedömningen på en annan nivå och köra! Fungerade bra till och med för mig.
Min poäng: Det finns nybörjare inom westernvärlden också som på något märkligt sätt kan rida reining i galopp utan att ha vare sig elithäst eller flera års träning i ryggen. Och de som inte vill/kan galoppera väljer en annan gren. Är det så mycket konstigare än att jag som är hopprädd inte rider hoppning?
 
Jag ser inte riktigt vad det har med saken att göra, men nej att lära in galoppombyten måste inte vara svårt. Jag själv kan inte, men en duktig ryttare kan. Och på en välriden häst kan till och med jag byta galopp i språnget.
I dressyr kommer ryggningen sent (lätt a?) och då bara några få steg, ska vi ta bort den med ur reiningprogrammen? För att inte tala om bakdelsvändningar! Ska vi jämföra så kan vi lika gärna lägga ner på en gång.. Varför ska reining jämföras med dressyrens program och utbildningsskala?

Och som en parentes: Jag tränar inte reining, men har tävlat det några gånger. Skitpoäng, visserligen, men ändå. Det gick alldeles utmärkt att göra enkla byten! Det var inte alls tvunget att se ut som på elitnivå, konstigt nog. På något märkligt sätt kunde vi ha lägre krav utan att för den sakens skull skriva om mönster eller plocka bort all galopp. Det var bara att lägga bedömningen på en annan nivå och köra! Fungerade bra till och med för mig.
Min poäng: Det finns nybörjare inom westernvärlden också som på något märkligt sätt kan rida reining i galopp utan att ha vare sig elithäst eller flera års träning i ryggen. Och de som inte vill/kan galoppera väljer en annan gren. Är det så mycket konstigare än att jag som är hopprädd inte rider hoppning?

Håller med dig.
Det var mest avsett som en invändning mot Dolerons uttalande om hopphästar som byter hit och dit (en helt annan sak att byta över hinder i samband med riktningsändring jämfört med "riktiga" byten).

Nej, jag tycker inte att utbildningsskalan från en disciplin ska sätta normen för en annan disciplin och om du tar dig tiden att läsa mina tidigare inlägg så kan du se att jag inte förespråkat att reining är - eller åtminstone behöver vara - jättesvårt.

Jag tränar inte heller specifikt reining men har - precis som du - startat någon reining. Inte jätteskitpoäng och som roligast faktiskt vunnit en reining på B-nivå med min kallblodstravare men det var mer tur än skicklighet. Poängen var väl någonstans runt 65 har jag för mig vid just den ritten.
Jodå, travaren byter som han ska - för det mesta - och är även startad MSV C dressyr med i stort sett godkända procent.
 
Hoppas verkligen inte att walk & trot mönster i reining blir något vana. Reining ÄR galopp. Jag förstår tanken med att ha den typen av mönster för att locka in folk till vår sport, men jag tror inte att det är en bra lösning. Det finns ju inget som skiljer ett reining walk&trot mönster mot ett vanligt dressyrmönster? Kan man inte galoppera så kan man nog inte heller stoppa eller spinna. Och då finns inget kvar som gör just walk&trot till reining.
Då ser jag mycket hellre att man drar ner tempot i galoppen, låter stoppen vara en "halt" och spinnen en liten cirkel alternativt så nära spinn man kan komma. De flesta hästar kan flytta sina framben runt bakdelen även om det inte går särskilt fort eller blir något flyt i det.
NRHA har mönster 12 som är förenklat med bara 2 varv spinn, en stor och liten galoppvolt vardera åt båda hållen samt 2 stopp och en liten ryggning. Man kunde t.o.m förenkla ytterligare och bara ha ett varv spinn/vända runt/mini volt, ett varv galopp i vardera varvet och ett stopp och 3 steg back. Eller något. :)
 
Tycker du med andra ord att det är enkelt att träna in byten i språnget under ryttare?
Det tycker inte jag (men jag är i och för sig inte så duktig).

Nej jag tycker inte det är speciellt svårt även om jag inte är världsbäst. Det dom däremot är svårt är att få till snygga byten, men att få hästen att lära sig vad hjälperna betyder är inte svårt. Men så är det väl med allt

Det jag menade med mitt uttalande om hopphästar var att själva bytet är en naturlig rörelse för hästen. Mina byter hejvilt när dom vevar runt i hagen, fjordingen också. För en häst är det inte konstigt eller onormalt att byta galopp, vilket man ser på tex hopphästar även på låg nivå och inte bara över hinder. Att det då inte finns med som moment i dressyren förän högt upp undrar jag över. Samma då med ryggningen, en naturlig rörelse som inte finns med förän i höga klasser
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 350
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp