Reining & SvRf.

Nej jag tycker inte det är speciellt svårt även om jag inte är världsbäst. Det dom däremot är svårt är att få till snygga byten, men att få hästen att lära sig vad hjälperna betyder är inte svårt. Men så är det väl med allt

Det jag menade med mitt uttalande om hopphästar var att själva bytet är en naturlig rörelse för hästen. Mina byter hejvilt när dom vevar runt i hagen, fjordingen också. För en häst är det inte konstigt eller onormalt att byta galopp, vilket man ser på tex hopphästar även på låg nivå och inte bara över hinder. Att det då inte finns med som moment i dressyren förän högt upp undrar jag över. Samma då med ryggningen, en naturlig rörelse som inte finns med förän i höga klasser

Ja visst byter de själva i hagen, men inte i den typ av balans som vi "begär" inom ridning.

Tycker du att Lätt A är en hög klass inom dressyren (det är där ryggningen kommer in)?
Byten i språnget kommer, som sagt, först på Medelsvår B inom dressyren vilket ju inte heller är en hög nivå även om det är svårare än de flesta hobby-ryttare rider på. Skulle nog säga att det möjligen motsvarar C-nivå inom western om vi ska nivå-jämföra.
 
Nej, l:a är inte hög nivå, men jag har träffat många som tycker det.
Och om det nu inte är så svårt, varför måste vi slå knut på reiningen för att "passa in"?
 
Vad jag sett kan hästar byta väldigt fint och stabilt i hage utan ryttare som stör.

Jag har ingen koll på vilka nivåer som räknas till svåra eller inte inom dressyren utan gick på det sthu skrev Men om du nu säger att byten i språnget kommer in på en inte så hög nivå inom dressyren borde det ju inte vara något problem i reiningen heller.
 
Jag tror inte att W&T kommer att bli vanligt, utan mer som prova på för de grönaste. Ungefär som P&J med hinder på 20-30 cm.
De som vill TÄVLA i reining kommer säkerligen att vilja göra det "på riktigt". Och jo då, det förekommer även trail utan grind och bro på en del prova på-tävlingar.
Vad jag menar är att det kan vara svårt nog att försöka sig på en stopp eller spinn i trav, att göra det från galopp kräver ju att man kan rida någotsånär...
Men på "riktiga" tävlingar lär vi knappast se W&T
 
Jag har aldrig varit på, sett eller hört talas om en sån tävling.. Jo, en gång fick vi köra utan bro för någon backade på den på tävlingsplatsen..

Men sen förstår jag verkligen inte mer. Det ska vara för ridskolan, för de som inte vill/kan galoppera och till de som inte vill tävla.
Och exakt vad kommer skilja att rida/prova på reining från att rida ett dressyrprogram? Flängtrav på lång tygel?

Varför just reining? Är ridskolor intresserade är anordna en western prova på är det väl bättre att sätta de som är så nya att de inte kan/vill galoppera och stanna i en annan gren?
När ryttaren väl kan galoppera är det ju väldigt enkelt att lägga in "buffert zoner" innan stopp, ett par meter där det är ok att gå ner i skritt eller trav. Med andra ord, lätta på bedömningen. Det är fortfarande reining, en utomstående ser är det är reining, men det är lättare.

Spin görs för övrigt inte direkt ur galopp utan föregås av en halt...
 
Reining utan galopp är inte reining! Svårare än så är det inte. Vill man av någon outgrundlig anledning har "reining" utan galopp bör man kanske kalla det för Western riding eller vad som helst, men inte reining. Hoppning utan hinder är knappast hoppning, eller hur?
 
Jag har aldrig varit på, sett eller hört talas om en sån tävling.. Jo, en gång fick vi köra utan bro för någon backade på den på tävlingsplatsen..

Men sen förstår jag verkligen inte mer. Det ska vara för ridskolan, för de som inte vill/kan galoppera och till de som inte vill tävla.
Och exakt vad kommer skilja att rida/prova på reining från att rida ett dressyrprogram? Flängtrav på lång tygel?

Varför just reining? Är ridskolor intresserade är anordna en western prova på är det väl bättre att sätta de som är så nya att de inte kan/vill galoppera och stanna i en annan gren?
När ryttaren väl kan galoppera är det ju väldigt enkelt att lägga in "buffert zoner" innan stopp, ett par meter där det är ok att gå ner i skritt eller trav. Med andra ord, lätta på bedömningen. Det är fortfarande reining, en utomstående ser är det är reining, men det är lättare.

Spin görs för övrigt inte direkt ur galopp utan föregås av en halt...
Förekommer prova på i dressyr utan galopp där med.... Nu är det ju just reiningen som kommer in på ridskolorna (förhoppningsvis!) via SvRF, även om några ridskolor är med i det projekt WRAS driver för att öka intresset för western.
Tror att man måste anpassa sig om det ska locka in nya ryttare, de som redan fixar t ex byten har nog klättrat upp och intresserat sig för dressyr. Visst kan det gå att locka över en del av dem med, men jag tror det är bra mycket enklare att fånga upp dem tidigare
 
Förekommer prova på i dressyr utan galopp där med.... Nu är det ju just reiningen som kommer in på ridskolorna (förhoppningsvis!) via SvRF, även om några ridskolor är med i det projekt WRAS driver för att öka intresset för western.
Tror att man måste anpassa sig om det ska locka in nya ryttare, de som redan fixar t ex byten har nog klättrat upp och intresserat sig för dressyr. Visst kan det gå att locka över en del av dem med, men jag tror det är bra mycket enklare att fånga upp dem tidigare

Men dressyr rids inte uteslutande i galopp! Och skit i byten på låg nivå, det går alldeles utmärkt att göra enkla byten. Sänk bedömningskraven på låg nivå, och sluta jämföra med dressyr och proffs!
Jag känner mig som en upphakad bandspelare här, och några svar får jag inte heller. Ge exempel på ett reining w&t som är tillräckligt enkelt för att passa ridskolor som i vanliga fall inte gör annat än engelsk ridning och som ändå kan kallas reining. Hur bedöms det? Vad gör det till reining, jämfört med vanlig programridning?
Är reining verkligen en nybörjargren? Tänker parallellen banhoppning - terränghoppning. Nybörjare hoppar inte terräng, helt enkelt för att det är svårare. På samma sätt sätter man inte en ovan ryttare att rida reining, utan man börjar med något annat som är enklare (ett enkelt wh mönster till exempel). En ovan kusk börjar inte med maraton och spann, utan snarare enbet och dressyr. Alltså andra grenar.

Ja, det är bara reining med i SvRF men det innebär inte att det är den enda westernridning som ska synas och som finns tillgänglig. Om en ridskola vill anordna westerntävling är det väl bättre att visa upp andra grenar som är bättre lämpade för de tilltänkta ekipagen?
Eller helt enkelt göra fler enkla riktiga reining mönster, I stil med nummer 12 som vi nämnt tidigare i tråden.


Jag känner att jag blir onödigt irriterad a det här,men jag känner att jag får ingen vettig förklaring på varför reining ska ridas i trav i tävlingssammanhang oavsett nivå.
 
Har ett par nyfiket ställda frågor ställda med vänliga ögon. :)

Hur många i denna tråd rider reining?
På tävlingsnivå?
Har egen reiningtränad häst?
Ridit en riktigt! duktig reininghäst på för reining preparerat underlag för en reiningtränare?
 
Har ett par nyfiket ställda frågor ställda med vänliga ögon. :)

Jag gillar vänliga och enkla frågor så jag tänker svara! Vill gärna a veta syftet med ;)

Hur många i denna tråd rider reining?
Det händer, men inte min favoritgren. Jag red trail tidigare häst och vill gärna fortsätta med det.
Min nuvarande häst håller inte med.

På tävlingsnivå?
Bara på klubbens egna träningstävlingar. Ofta bara för att ha lite mer tid på banan. Sist gled vi igenom på gloriösa 47,5 poäng :D

Har egen reiningtränad häst?
Nej, det är det inte. Hon är hopphäst från början, omskolad till western. Jag vill hellre rida trail men vi tränar en del reininginspirerade moment. Jag gillar inte fart och galopp men det gör min häst.

Ridit en riktigt! duktig reininghäst på för reining preparerat underlag för en reiningtränare?
Jag rider regelbundet för en reiningtränare på reiningunderlag. Tränar inte reining. Har ridit tränarens hästar vid några tillfällen, tyckte det var roligt men läskigt.
 
Syftet med min frågeställning är nyfikenhet. Alltid intressant att veta vilka som har egen erfarenhet av att rida reining.
 
Varför just reining? Är ridskolor intresserade är anordna en western prova på är det väl bättre att sätta de som är så nya att de inte kan/vill galoppera och stanna i en annan gren?
När ryttaren väl kan galoppera är det ju väldigt enkelt att lägga in "buffert zoner" innan stopp, ett par meter där det är ok att gå ner i skritt eller trav. Med andra ord, lätta på bedömningen. Det är fortfarande reining, en utomstående ser är det är reining, men det är lättare.

Det hänger väl ihop med att reining är en FEI-gren och det kan bara finnas ett förbund anslutet till FEI i varje land? Lite som att WRAS och SIF inte kan gå med i riksidrottsförbundet för att SvRF redan är med där. Jag tror att förenklade reiningmönster hänger ihop med att i SvRF är reining en gren bland andra och det finns prova på i distans, pay and ride i dressyr och så vidare. Det finns alltså en mall och man går efter den, andra grenar finns det nog inget intresse av. Det blir intressant att se hur mycket intresse det faktiskt finns för reining i SvRF. Jag tror att du helt enkelt slåss mot väderkvarnar :)
 
Har ett par nyfiket ställda frågor ställda med vänliga ögon. :)

Hur många i denna tråd rider reining?
På tävlingsnivå?
Har egen reiningtränad häst?
Ridit en riktigt! duktig reininghäst på för reining preparerat underlag för en reiningtränare?

Jag har ridit några reiningklasser, tycker dock mer om ranch riding.

Har till och med fått 70p en gång, vill minnas att det var det där allra enklaste mönstret som inte har byten. Ska dock påpeka att det var på en WRAS-tävling och en dito domare så det har säkert i mångas ögon inte så mycket värde.

Min häst kan utföra manövrarna men utan särskilt stor finess.

Jag har inte ridit någon riktigt duktig reininghäst (det är ju dock förstås en definitionsfråga) men väl ridit på bra reiningunderlag och hyfsat regelbundet för reiningtränare (jag bor i princip på nordpolen så det handlar bara om två-tre helger per år).
 
förenklade reiningmönster

Fast förenklade mönster är en helt annan sak än att göra travmönster.. Att göra lätta mönster är en utmärkt idé! Men att plocka bort galoppen ur en gren som går ut på galoppera.. och att göra det med ridskolor som målgrupp, är det rimligt? Hur många prova på-grejer för distans och körning har ridskolorna? Så är det rimligt att tro att det helt plötsligt kommer vara ett rungande intresse för reining, när varken hästmaterialet eller kunskapen finns?
Och igen, ja det är bara reininu anslutet. Det innebär inte att alla andra, mer lämpliga, grenar är bannlysta för de med rötter i engelsk ridning. Jag tror inte att någon ridskola som vill anordna reining kommer göra det helt själva utan ta hjälp av westernklubbar.
 
Fast förenklade mönster är en helt annan sak än att göra travmönster.. Att göra lätta mönster är en utmärkt idé! Men att plocka bort galoppen ur en gren som går ut på galoppera.. och att göra det med ridskolor som målgrupp, är det rimligt? Hur många prova på-grejer för distans och körning har ridskolorna? Så är det rimligt att tro att det helt plötsligt kommer vara ett rungande intresse för reining, när varken hästmaterialet eller kunskapen finns?
Och igen, ja det är bara reininu anslutet. Det innebär inte att alla andra, mer lämpliga, grenar är bannlysta för de med rötter i engelsk ridning. Jag tror inte att någon ridskola som vill anordna reining kommer göra det helt själva utan ta hjälp av westernklubbar.

Jag menade att travmönster ingår i begreppet förenklade mönster, jag var otydlig. Jag tror inte att reiningmönster utan galopp kommer att vara någon framkomlig väg för att öka intresset för westernridning men jag tror att det ingår i SvRF:s modell för hur de gör. Jag tycker dessutom att det är synd att reining lyfts fram lite som att det är den enda varianten av westernridning.

Samtidigt är det ändå på något sätt ett sätt att öka intresset för westernridning eller i alla fall visa upp att det finns som alternativ för en bredare publik.
 
Jag menade att travmönster ingår i begreppet förenklade mönster, jag var otydlig. Jag tror inte att reiningmönster utan galopp kommer att vara någon framkomlig väg för att öka intresset för westernridning men jag tror att det ingår i SvRF:s modell för hur de gör. Jag tycker dessutom att det är synd att reining lyfts fram lite som att det är den enda varianten av westernridning.

Jag hittar ingenting om att svrf tänker satsa på gräsgröna ryttare, bara fei och mer elit..
Just sista meningen skriver jag under på! Det finns ju otroligt mycket mer. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att vi faktiskt gör annat än reining och koklasser.. Det är därför jag säger att det är bättre att utöka samarbetet istället för att totalt nacka reiningen! Det innebär inte att resterande grenar ska bli intagna I svrf, bara att vi hjälper till att hitta rätt ryttare till rätt gren, visa på westernridningens mångsidighet!
 
Jag hittar ingenting om att svrf tänker satsa på gräsgröna ryttare, bara fei och mer elit..
Just sista meningen skriver jag under på! Det finns ju otroligt mycket mer. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att vi faktiskt gör annat än reining och koklasser.. Det är därför jag säger att det är bättre att utöka samarbetet istället för att totalt nacka reiningen! Det innebär inte att resterande grenar ska bli intagna I svrf, bara att vi hjälper till att hitta rätt ryttare till rätt gren, visa på westernridningens mångsidighet!
Var i en artikel som de (SvRF) sa att de höll på att ta fram regler för låga nivåer samt skulle utbilda domare och tränare.
Kan hålla med om att galoppen kanske inte bör tas bort, men kanske kan prova på-klasser ha med trav innan stop t ex? Bara en tanke...
F ö så ser jag ridskoleprojektet som en bra väg att gå för att fånga upp nya ryttare till westerngrenarna, men det förutsätter ju ett visst samarbete med SvRF (ridskolorna)
 
Var i en artikel som de (SvRF) sa att de höll på att ta fram regler för låga nivåer samt skulle utbilda domare och tränare.
Kan hålla med om att galoppen kanske inte bör tas bort, men kanske kan prova på-klasser ha med trav innan stop t ex? Bara en tanke...
F ö så ser jag ridskoleprojektet som en bra väg att gå för att fånga upp nya ryttare till westerngrenarna, men det förutsätter ju ett visst samarbete med SvRF (ridskolorna)


Jag vet att jag läst det någonstans men hittar det inte igen..

Att tillåta trav innan stopp osv har vi ju sagt flera gånger i tråden, både jag och andra. Mao, lägre bedömningskrav.
Och igen, samarbete är fantastiskt bra (har för övrigt själv börjat pussla med en ridskola att ha träningstävlingar ihop, där ridskolans elever får prova att tävla i westernridning) men det finns mycket mer än reining att visa upp. Reining ÄR inte för de allra färskaste, det är svårt. Bara för att det bara är reining med i svrf måste vi inte sopa alla andra grenar under mattan och göra reining synonymt med all westernridning.
 
Nej, reining är inte enkelt, men det är den enda westerngrenen som ligger under SvRF. Tror inte de har något intresse av att marknadsföra grenar som de inte tillhandahåller, tyvärr!
Dock finns några klubbar (i WRAS) som ligger som sektioner under SvRF-klubbar, där anordnas såväl träningar som tävlingar för icke-Wrasmedlemmar.
WE är annars den gren inom SvRF som är närmast western och som "tagit" en hel del westernryttare, den blir alltmer populär
 
"De" behöver inte marknadsföra någonting, det kan vi utövare göra. För vill vi verkligen att någon som inte har kännedom om sporten ska värva nytt folk?
Vilka är "de"? SvRF? Reiningens tävlingskommitté? Ridskolorna själva? WRAS?

För de som vill testa erbjuder vår klubb tävling utan medlemskap och licens. Vi har marknadsfört det lite för lite men satsar mer i år. Vi är inte wras-anslutna.
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 350
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp