Reining & SvRf.

"De" behöver inte marknadsföra någonting, det kan vi utövare göra. För vill vi verkligen att någon som inte har kännedom om sporten ska värva nytt folk?
Vilka är "de"? SvRF? Reiningens tävlingskommitté? Ridskolorna själva? WRAS?

För de som vill testa erbjuder vår klubb tävling utan medlemskap och licens. Vi har marknadsfört det lite för lite men satsar mer i år. Vi är inte wras-anslutna.
Med "de" syftar jag på SvRF. Förutsätter att det är just reiningkommittén som ska göra det (samt ta fram regler etc)
Fördelen med att ha det inom en SvRF-klubb är ju tillgången till hästar för de som inte har själva. Vi har också haft prova på (WRAS-klubb) men då blir det begränsat till de som redan har häst, eller som kan låna
 
Har ett par nyfiket ställda frågor ställda med vänliga ögon. :)

Hur många i denna tråd rider reining?
På tävlingsnivå?
Har egen reiningtränad häst?
Ridit en riktigt! duktig reininghäst på för reining preparerat underlag för en reiningtränare?

Ja
Vi tävlar men för oss är det mycket nerver som ställer till utvecklingen. Hemma sitter rörelserna betydligt bättre
In progress
Ja
 
Jag hittar ingenting om att svrf tänker satsa på gräsgröna ryttare, bara fei och mer elit..
Just sista meningen skriver jag under på! Det finns ju otroligt mycket mer. Vet inte hur många gånger jag fått förklara att vi faktiskt gör annat än reining och koklasser.. Det är därför jag säger att det är bättre att utöka samarbetet istället för att totalt nacka reiningen! Det innebär inte att resterande grenar ska bli intagna I svrf, bara att vi hjälper till att hitta rätt ryttare till rätt gren, visa på westernridningens mångsidighet!

Då kanske vi kan låta dem sköta elitsatsningen och betalningen för det :p:D
 
Varför just reining? Är ridskolor intresserade är anordna en western prova på är det väl bättre att sätta de som är så nya att de inte kan/vill galoppera och stanna i en annan gren?

Har du missat att just Reining är en FEI-gren, till skillnad mot övriga grenar inom western-ridning.
Eftersom det är en FEI-gren är alla medlemsförbund inom FEI, däribland alltså också SvRF, tvungna att arrangera tävlingar i grenen.

Därav just Reining.
 
Har ett par nyfiket ställda frågor ställda med vänliga ögon. :)

Hur många i denna tråd rider reining?
På tävlingsnivå?
Har egen reiningtränad häst?
Ridit en riktigt! duktig reininghäst på för reining preparerat underlag för en reiningtränare?


Jag har tävlat lite reining på som högst B-nivå inom WRAS.
Hästen har jag utbildat själv. Han står sig "skapligt" på C-nivå och har placerat sig 4-5 på B-nivå (en vinst men där var motståndet inte starkt alls).
Men jag föredrar trail och WH inom western, rider dressyr på LA nivå, men har testat MSV C för ett par år sedan och har tänkt mig att i höst försöka kvala en häst (samma som gått skapligt inom western) upp till MSV B dressyr.

Ridit riktigt duktig häst på anpassat underlag - NEJ.
 
Har du missat att just Reining är en FEI-gren, till skillnad mot övriga grenar inom western-ridning.
Eftersom det är en FEI-gren är alla medlemsförbund inom FEI, däribland alltså också SvRF, tvungna att arrangera tävlingar i grenen.

Därav just Reining.

Men inte för nybörjare. De som rider på FEI nivå har knappast problem med att rida mönster helt i galopp... FEI är inte knattenivå direkt. Jag är mycket väl medveten om att det bara är reining ansluten till FEI och SvRF men det innebär ändå inte att reining måste vara enda inkörsporten och enda ansiktet för all westernridning.

Och ska man se det så så står det klart och tydligt i Svrfs stagdgar att medlemmar inte får rida tävlingar utanför förbundet utan dispens.
Vad innebär det för alla tävlingar, typ på Axvall och bökeberg?
 
Och ska man se det så så står det klart och tydligt i Svrfs stagdgar att medlemmar inte får rida tävlingar utanför förbundet utan dispens.
Vad innebär det för alla tävlingar, typ på Axvall och bökeberg?
Den diskussionen förs redan med bl a WRAS, men eftersom SvRF knappast kommer att erbjuda reiningtävlingar (iaf inte än på ett tag) så kan de knappast kräva att de inte ska få tävla där.
Blir ju lite knivigt att ta ut ett landslag utan tävlingar:p
 
Men inte för nybörjare. De som rider på FEI nivå har knappast problem med att rida mönster helt i galopp... FEI är inte knattenivå direkt. Jag är mycket väl medveten om att det bara är reining ansluten till FEI och SvRF men det innebär ändå inte att reining måste vara enda inkörsporten och enda ansiktet för all westernridning.

Och ska man se det så så står det klart och tydligt i Svrfs stagdgar att medlemmar inte får rida tävlingar utanför förbundet utan dispens.
Vad innebär det för alla tävlingar, typ på Axvall och bökeberg?

Du missförstår helt.
Jag kan inte låta bli att undra om det är med avsikt?

FEI är den internationella ridsportsorganisationen. SvRF är en medlemsorganisation där.
Ungefär som att Svenska Fotbollsförbundet är medlem i FIFA.

Precis som Svenska Fotbollsförbundet arrangerar fotbollsturneringar på alla nivåer, gör SvRF det (titta på hoppningen och dressyren; det finns alla nivåer!). De ska arrangera tävlingar inom alla nivåer i alla ingående discipliner.
Man rider inte distans endast i långdistanstävlingarna utan det arrangeras även på lägre nivå.

FEI är HELA ridsporten.

Eller menar du att reining ska ha en särställning där man bara ska arrangera tävlingar på proffsnivå, medan övriga discipliner ska få arrangeras även på lätt nivå?

För att kommentera "reining som inkörsport till westernridning" så är det inte alls det som denna tråd handlar om. Denna tråd handlar inte om westernridning i stort, den handlar om fenomenet "Reining som del i SvRF".
Vill man fundera på hur man ökar intresset för western i allmänhet, så är det lämpligare att diskutera i en tråd som inte har en helt annan specifik frågeställning.

SvRF har inget intresse av att arrangera westerntävlingar.
De har - numera - ett intresse (mer eller mindre påtvingat av deras huvudorganisation dvs FEI) att arrangera Reiningtävlingar.

Vad gäller dispens: det finns domar och kutym som säger att det är fritt fram gällande grenar som SvRF inte själva arrangerar. Detta innebär att det är OK med bruksgrenarna (arrangeras av JUF), Islandshästtävlingar och westerntävlingar.
Gällande just Reining kan det bli intressant hur man ser på saken: när nu SvRF kommer att arrangera tävlingar: kommer de då att "gilla" att deras medlemmar deltar i Reiningtävlingar som arrangeras av andra klubbar/föreningar/förbund???
 
Men var det inte prat om att den regeln skulle tas bort? Har för mig att det var snack om det för nått år sedan och att någon motorgren hade typ samma men det var inte ok. Även att det skulle vara ok att tävla på "rasföreningsordnade" tävlingar. Är det inte så det funkar idag med diverse rasarrangemang?
 
Men var det inte prat om att den regeln skulle tas bort? Har för mig att det var snack om det för nått år sedan och att någon motorgren hade typ samma men det var inte ok. Även att det skulle vara ok att tävla på "rasföreningsordnade" tävlingar. Är det inte så det funkar idag med diverse rasarrangemang?

Jo, i verkligheten får man inte förbjuda på det sättet som SvRF gjort.
Och som sagt, regeln gäller inte grenar som inte arrangeras av SvRF heller.
 
För att kommentera "reining som inkörsport till westernridning" så är det inte alls det som denna tråd handlar om. Denna tråd handlar inte om westernridning i stort, den handlar om fenomenet "Reining som del i SvRF".

Men det är inte det som diskuterats senaste sidorna, utan just att reiningen ska representera all western istället för att vara just reining. Vilket är det enda jag svarst på I tråden så att citera just mig om något helt annat än det jag faktiskt varit med och diskuterat känns lite långsökt..

Jag vet vad FEI är, och jag ser inte vad det har med nya ryttare att göra. FEI är, precis som Fifa, främst inriktade på proffs. För oss vanliga hobbyryttare påverkar medlemskapet ingenting.

Däremot står det fortfarande klart och tydligt hos SvRF att det inte är ok att tävla i just reining utanför förbundet. Tycka vad man vill, men så står det (inte specificerat reining då förstås, utan alla hos förbundet "godkända" grenar).
 
Jo, i verkligheten får man inte förbjuda på det sättet som SvRF gjort.
Och som sagt, regeln gäller inte grenar som inte arrangeras av SvRF heller.

Så SvRF har regler som dom egentligen inte får? Så lustigt. Men då antar jag att det kanske är något dom håller på att kolla på och att ändra :)
 
Var läser du in att reining ska representera all western? Så har inte jag uppfattat det....
Dock är reining den enda gren som ligger under SvRF, och den som man nu tar fram regler etc för. Att då tro att det skulle arrangeras andra westerngrenar verkar långsökt.
Däremot tror jag det inte kommer att arrangeras speciellt många tävlingar, ryttarunderlaget är nog för litet för att skrapa ihop en tävling med...
Men OM det skulle arrangeras reiningträningar på ridskolorna så finns ju möjligheten att få fler utövare.
 
Var läser du in att reining ska representera all western? Så har inte jag uppfattat det....
Dock är reining den enda gren som ligger under SvRF, och den som man nu tar fram regler etc för. Att då tro att det skulle arrangeras andra westerngrenar verkar långsökt.
Däremot tror jag det inte kommer att arrangeras speciellt många tävlingar, ryttarunderlaget är nog för litet för att skrapa ihop en tävling med...
Men OM det skulle arrangeras reiningträningar på ridskolorna så finns ju möjligheten att få fler utövare.

Om reining är den enda westerngren som ska/kan/får synas på ridskolorna kommer det ju bli westernridningens enda representant.
Jag tror inte att ridskolor kommer anordna någon western alls. Inte utan hjälp från en westernklubb. Och då lär det väl ordnas mer än bara reining? På en ridskola men i någon annans regi.
Jag har redan i början av diskussionen sagt att Jag tycker det verkar långsökt och naivt att tro att ridskolor kommer kasta sig över reining med öppna armar. Ja det kanske är något de ska enligt svrf. Men hur många ridskolor anordnar körning eller distansritt? Inte särskilt många, trots att det är grenar som varit med länge.
 
Om reining är den enda westerngren som ska/kan/får synas på ridskolorna kommer det ju bli westernridningens enda representant.
Jag tror inte att ridskolor kommer anordna någon western alls. Inte utan hjälp från en westernklubb. Och då lär det väl ordnas mer än bara reining? På en ridskola men i någon annans regi.
Jag har redan i början av diskussionen sagt att Jag tycker det verkar långsökt och naivt att tro att ridskolor kommer kasta sig över reining med öppna armar. Ja det kanske är något de ska enligt svrf. Men hur många ridskolor anordnar körning eller distansritt? Inte särskilt många, trots att det är grenar som varit med länge.
Så här skrev SRHA på sin hemsida i januari:
"
Svenska Ridsportförbundet hälsar reining välkommen!
Skrivet den 1 januari, 2016 i Nyheter
På årets första dag hälsar Svenska Ridsportförbundet hästsportgrenen reining välkommen. Reining blir den tionde hästsportgrenen inom förbundet. Det här är glädjande nyheter för sporten.

Det innebär som ett första steg att internationella reiningryttare som är medlemmar i en ansluten Svenska Ridsportförbundets klubb kan tävla internationella (FEI) reining klasser.

Det innebär också att SvRF klubbar inriktade på reining kan bildas och gamla SvRF klubbar kan lägga till sporten reining i klubben.

SvRF har en egen reiningkommittee med ett digert arbete framför sig. Det ska bland annat skrivas tävlingsreglemente (TR), det ska utbildas domare och tränare. Kommitteen har även ansvar för landslag. SvRF har utsett Flemming Winberg som ordförande för kommitteen. Han är också landslagets veterinär.

Vi – Swedish Reining Horse Association är fortsatt dotterförening (Affliliate) till National Reining Horse Association i USA och har fortsatt ansvar att hålla tävlingar, samt sprida kunskap och informera om sporten reining, allt enligt våra föreningsstadgar. Vi har djup kunskap och lång erfarenhet av sporten, om våra svenska ryttare, av våra arenor i Sverige och tillhanda håller gärna detta, om så önskas.

Vi kommer försöka att informera om SvRF, FEI och kommittens arbete här i den mån vi kan. Annars hänvisar vi till SvRF hemsida. Läs mer här

http://www3.ridsport.se/Tavling/Reining/"

Tror SvRf-klubbar kommer att ta tag i det bara TR är klart.
 
Där ser vi olika på saken. Jag tror inte det kommer vara något enormt engagemang. Vet bara hur svårt det har varit att få hyra en anläggning att ha våra egna tävlingar på. Många har slide och spin förbud..

Klart att det vore kul om fler gick upp ögonen för western!
Men jag tror inte riktigt på att "engelskfiera" sporten för att passa in bland de andra.

I övrigt står det samma sak på SvRF hemsida som jag sagt innan, det är främst för internationella ryttare på hög nivå i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Behöver kanske förtydliga igen att det jag ställer mig emot är att rida reining i trav.
Resten känns bara långsökt, men jag blir glad om jag har fel och reining blir accepterat på ridskolor.
Jag undrar också vad som händer med SvRFs "monopol", att medlemmar inte får tävla reining utanför förbundet. Jag hoppas det försvinner.
 
Behöver kanske förtydliga igen att det jag ställer mig emot är att rida reining i trav.
Resten känns bara långsökt, men jag blir glad om jag har fel och reining blir accepterat på ridskolor.
Jag undrar också vad som händer med SvRFs "monopol", att medlemmar inte får tävla reining utanför förbundet. Jag hoppas det försvinner.
Med tanke på att det inte finns några tävlingar i reining inom SvRF så lär det inte vara några problem. Monopolet har ju enbart gällt grenar där SvRF erbjuder tävlingar.
Och OM det nu skulle ordnas reiningtävlingar i deras regi, så lär det knappast bli särskilt många, varför dispens troligen blir mer regel än undantag..
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 350
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp