Reining & SvRf.

kim99

Trådstartare
Svensk Reining är som säkert de flesta vet medlem i SvRf från och med 2016. Vad detta innebär för svensk reining återstår att se. Målsättningen för 2016 ska till exempel vara att ha två svenska ryttare topp 50 på världsrankingen. Modigt och högt mål kan tyckas.
Fördelen med att vara knuta till SvRf kan vara att utnyttja SvRf´s namn för att hitta kapital för en långsiktig satsning för att på sikt ha ett landslag med konkurrenskraftiga ryttare på hästar av bra internationell klass framöver. Dit har Sverige en (väldigt) lång bit i dagsläget. Likaså kanske reiningen får ett något ökad status bland hopp- och dressyrryttare vilka kanske börjar inse att reining på världstopp är minst lika seriöst som traditionella engelska grenar.

Vad SvRf egentligen tycker om att ha en westerngren bland sig är en fråga att fundera över. Jag är tämligen övertygad om att SvRf inte av fri vilja och med öppna armar välkomnat reining om det inte förelegat ett krav från FEI. Western har alltid sett som kusinen från landet och anses inte fin nog och passa in i de fina salongerna.
På NRHA och FEI- nivå kommer reiningen, dess regler och traditioner leva kvar. Frågan är vad som händer i Sverige med övriga reiningtävlingar. Kommer SvRf kräva att deras regler ska implementeras i någon eller hög grad? Kommer det finnas nya bestämmelser kring arrangemang av tävlingar med reiningklasser? Kommer SvRf kräva medlemskap i en SvRf-ansluten förening. Målar man fan på väggen om man är lite orolig för att reiningen på landslagsnivå kan få det bättre och övriga reiningryttare (och tävlingsarrangörer) i landet riskerar att få försämringar i form av nya regler och ökade kostnader?

 
Jag tycker det finns otroligt många frågor och otroligt lite svar. Än så länge. Jag är lite åligt insatt varför reiningen ens skulle behöva bli en del av SvRF överhuvudtaget? Är det för att svenska ryttare ska få lov att tävla på VM?
Det finns väl en viss risk att det blir 2 läger inom reiningen. De som rider NRHA och "övriga".

Förhoppningsvis blir det här riktigt bra och reiningen ökar i Sverige. Det vore roligt. :)
 
Jag tycker det finns otroligt många frågor och otroligt lite svar. Än så länge. Jag är lite åligt insatt varför reiningen ens skulle behöva bli en del av SvRF överhuvudtaget? Är det för att svenska ryttare ska få lov att tävla på VM?
Det finns väl en viss risk att det blir 2 läger inom reiningen. De som rider NRHA och "övriga".

Förhoppningsvis blir det här riktigt bra och reiningen ökar i Sverige. Det vore roligt. :)

Som jag förstår har SvRf ett krav att ha med samtliga FEI-grenar. Reining i Sverige vill rida FEI-tävlingar och SvRf behöver reiningryttare och kunskapen som de inte har själva. Ett samarbete framtvingat likt när föräldrar som träffas säger till småbarnen att de nu ska leka tillsammans, vara glada och ha kul trots att de egentligen inte vill ha med varandra att göra.

Jag är lite rädd att reiningen ändå kommer att bli lite styvmoderligt behandlat av stora delar hopp- och dressyrfolket. SvRf har skrivit litet kort referat där reiningen välkomnades. Några hästtidningar har uppmärksammat detta med en kort artikel. Andra har helt "missat" detta- Bukefalos nyhetsdel inkluderad.
 
Skickade mail till Gunnar om detta i torsdags morse då western aldrig omnämns i nyhetsdelen. Bra att det skrevs något om det i allafall.
 
Som jag förstår har SvRf ett krav att ha med samtliga FEI-grenar. Reining i Sverige vill rida FEI-tävlingar och SvRf behöver reiningryttare och kunskapen som de inte har själva. Ett samarbete framtvingat likt när föräldrar som träffas säger till småbarnen att de nu ska leka tillsammans, vara glada och ha kul trots att de egentligen inte vill ha med varandra att göra.

Jag är lite rädd att reiningen ändå kommer att bli lite styvmoderligt behandlat av stora delar hopp- och dressyrfolket. SvRf har skrivit litet kort referat där reiningen välkomnades. Några hästtidningar har uppmärksammat detta med en kort artikel. Andra har helt "missat" detta- Bukefalos nyhetsdel inkluderad.

Tack för förklaringen. Det var väl lite det här jag trodde, och jag hyser samma farhågor. Reining (och övrig western) är och kommer nog aldrig bli helt accepterat av hopp- och dressyr Sverige.
 
Tack för förklaringen. Det var väl lite det här jag trodde, och jag hyser samma farhågor. Reining (och övrig western) är och kommer nog aldrig bli helt accepterat av hopp- och dressyr Sverige.

Det verkar ju vara ganska ömsesidigt.
Jag hör många gånger westernfolk uttrycka sig lite nedlåtande och kritiskt mot de engelska disciplinerna - som inte handlar om "bara" hoppning och dressyr.

Jo, precis som skrivits tidigare så är Reining en gren inom FEI och då är SvRF skyldiga att ha med Reining inom sitt utbud.

Jag tror att med lite tid och erfarenhet så kan reiningen säkert bli "rumsren" inom SvRF också. Och jag tror att det kan vara bra om duktiga ekipage bidrar genom att visa upp grenen, kanske via en clinic, hos SvRF-ansluten ridklubb, både visa och förklara samtidigt.
Och så som sagt ett bra ekipage som inte ser slarvigt eller hafsigt ut utan där kontrollen visas upp på ett bra sätt.
 
Håller med Kryddelydden om att det från westerns sida generaliseras mot engelsksidan där alla nivåer, handlande och tyckande klumpas ihop till en gröt där de minst trevliga sidorna får vara representanter för en stor grupp.

För att bli rumsrena och i en framtid tas på allvar tror jag att reiningen måste få ut regelkunskapen om vad man som publik ska titta efter för att kunna identifiera en bra ritt från en sämre. Att titta på reining utan att veta hur bedömningen görs med mera är skittråkigt. Att visa upp grenen på olika sätt och olika platser tror även jag är mycket viktigt. Givetvis är framgångar viktiga för att få upp intresse. Att komma sist lockar inte nya fans.
Något som tyvärr är bekymmersamt är standarden på vårt landslag. De bästa i Sverige är de sämsta i Europa. Det saknas både teknik och hastighet att kunna scora högt nog för att vara konkurrensmässiga.
 
När den senaste stora diskussionen kring samgående mellan WRAS och SvRF var aktuell för några år sedan, det som visade sig vara designat som en nedläggning av WRAS och därefter start av en westernsektion inom SvRF, så handlade det ju till stor del (eller i praktiken uteslutande) om just reiningens förutsättningar till internationellt tävlande under FEI. Det fanns nog även en förhoppning från somliga att just kunna bli accepterade i de "fina salongerna" i SvRF-sammanhang. Som jag minns det var motståndet ganska kompakt bland westernryttarna i gemen, utom det relativa fåtal som tävlar reining på internationell nivå. De farhågor som jag minns diskuterades var bland annat att övriga grenar skulle komma i skymundan bakom reiningen, och att westernridningen generellt skulle riskera att hamna under samma regelparaply som andra inriktningar - alltså hjälmtvång, alltid träns utanför transporten mm mm. Man befarade att utsikterna för 3000 westernryttare att i annat än helt marginell utsträckning påverka 300 000 hopp- och dressyrryttare skulle kunna bli små. Det tror jag fortfarande.
 
När den senaste stora diskussionen kring samgående mellan WRAS och SvRF var aktuell för några år sedan, det som visade sig vara designat som en nedläggning av WRAS och därefter start av en westernsektion inom SvRF, så handlade det ju till stor del (eller i praktiken uteslutande) om just reiningens förutsättningar till internationellt tävlande under FEI. Det fanns nog även en förhoppning från somliga att just kunna bli accepterade i de "fina salongerna" i SvRF-sammanhang. Som jag minns det var motståndet ganska kompakt bland westernryttarna i gemen, utom det relativa fåtal som tävlar reining på internationell nivå. De farhågor som jag minns diskuterades var bland annat att övriga grenar skulle komma i skymundan bakom reiningen, och att westernridningen generellt skulle riskera att hamna under samma regelparaply som andra inriktningar - alltså hjälmtvång, alltid träns utanför transporten mm mm. Man befarade att utsikterna för 3000 westernryttare att i annat än helt marginell utsträckning påverka 300 000 hopp- och dressyrryttare skulle kunna bli små. Det tror jag fortfarande.

Ett medlemskap i SvRf hade, som jag ser det, inneburit en död för allt som westernridningen står för. Allt för att några fått storhetsvansinne. Resultatet av flera år av tvivelaktig ledning fick stora följder. Många klubbar lämnade WRAS och fler är på väg att lämna i år.
 
Ett medlemskap i SvRf
Det visade ju sig också att det som hela processen hade beskrivits som ett samgående inte alls var ett samgående utan en nedläggning av WRAS rakt av, följt av att SvRF startar westernsektion.
Men det där är historia nu.

För landslagsryttarna (alla 4+6) kan det säkert vara jättebra att vara med i SvRF. :)
 
Det verkar ju vara ganska ömsesidigt.
Jag hör många gånger westernfolk uttrycka sig lite nedlåtande och kritiskt mot de engelska disciplinerna - som inte handlar om "bara" hoppning och dressyr.

Jo, precis som skrivits tidigare så är Reining en gren inom FEI och då är SvRF skyldiga att ha med Reining inom sitt utbud.

Jag tror att med lite tid och erfarenhet så kan reiningen säkert bli "rumsren" inom SvRF också. Och jag tror att det kan vara bra om duktiga ekipage bidrar genom att visa upp grenen, kanske via en clinic, hos SvRF-ansluten ridklubb, både visa och förklara samtidigt.
Och så som sagt ett bra ekipage som inte ser slarvigt eller hafsigt ut utan där kontrollen visas upp på ett bra sätt.

Jag vet inte i vilka kretsar du är i när det kommer till westernfolk, men det där känner jag absolut inte igen. Tvärtom. Nu är jag mest aktiv inom reining (NRHA) och där är man väldigt ödmjuka mot särskilt dressyrfolket. Vi kan lära mycket av varandra och jag vet flera som gärna både tittar på dressyr men även tar hjälp av dressyrtränare för att komma vidare. Det finns knappt någon som kan galoppombyten så bra som dressyrfolk. Exempelvis. ;)

Självklart finns undantag och det är säkert några som ser ner på "engelsk" ridning. Jag vet inte alls hur det ser ut på WRAS nivå. Det var många år sedan jag var aktiv där.
 
Något som tyvärr är bekymmersamt är standarden på vårt landslag. De bästa i Sverige är de sämsta i Europa. Det saknas både teknik och hastighet att kunna scora högt nog för att vara konkurrensmässiga.

Här håller jag helt med. Tyvärr tror jag det kommer bli svårt att nå yttersta eliten även i framtiden så länge vi har de djurkyddsregler vi har. Man kommer inte ifrån att det fuskas och tas genvägar med vissa saker internationellt.
Men, förhoppningsvis kan vårt landslag ta sig in på topp 50 åtminstone. Det ska absolut inte vara ogörligt om man får tag i de riktigt bra hästarna och kommer ut och tävlar mer internationellt. :)
 
Jag vet inte i vilka kretsar du är i när det kommer till westernfolk, men det där känner jag absolut inte igen. Tvärtom. Nu är jag mest aktiv inom reining (NRHA) och där är man väldigt ödmjuka mot särskilt dressyrfolket. Vi kan lära mycket av varandra och jag vet flera som gärna både tittar på dressyr men även tar hjälp av dressyrtränare för att komma vidare. Det finns knappt någon som kan galoppombyten så bra som dressyrfolk. Exempelvis. ;)

Självklart finns undantag och det är säkert några som ser ner på "engelsk" ridning. Jag vet inte alls hur det ser ut på WRAS nivå. Det var många år sedan jag var aktiv där.

Det här är ju också en inte helt ovanlig beskrivning.
Du separerar de lite "finare" NRHA-människorna från de lite "sämre" WRAS-människorna.

Jojo. ;)

Nej, jag hävdar inte att jag är särskilt duktig.
Men jag tycker att det är tråkigt att man faktiskt ganska många gånger läser inlägg som ditt, som är tydliga med att WRAS är ett B-lag (och det kanske man är om man har "fel" hästras) och NRHA och SQHA är bättre.
Den attityden har jag faktiskt inte stött på när jag varit ute på mina lätta dressyrtävlingar, att de som tävlar lätt nivå är liksom lite styvmoderligt beskrivna av de duktigare ryttarna med "finare" hästar. Även om de säkerligen finns.

Jag tycker, efter att ha sett både WRAS, hört attityder från "finare" westernorganisationer, hört islandshästgänget och SvRF att det verkar vara lika goda kålsupare inom alla discipliner.

Självklart kommer Reiningen inte att ta lika stor plats inom SvRF som dressyr eller hoppning. Men vi ska också komma ihåg att det än så länge är betydligt färre utövare av Reining jämfört med de två vanliga disciplinerna inom SvRF.
Jag tror inte att Reiningen kommer att försvinna bredvid gymkhana eller Working Equitation eller fälttävlan eller distans eller körning som ju också är grenar som hör till SvRF.

Jag ser helt enkelt inte hotet.
Om sedan dressyrfolket inte jublar över reining - vad är problemet? Dressyrfolket och distansfolket jublar inte över varandra heller, vilket inte betyder att de är ovänner och skäller över varandra.
 
Här håller jag helt med. Tyvärr tror jag det kommer bli svårt att nå yttersta eliten även i framtiden så länge vi har de djurkyddsregler vi har. Man kommer inte ifrån att det fuskas och tas genvägar med vissa saker internationellt.

Förlåt men menar du att vi i Sverige aldrig kommer bli bättre än andra länder för att vi måste behandla våra djur på ett bättre sätt? :confused:
 
Jag vet inte i vilka kretsar du är i när det kommer till westernfolk, men det där känner jag absolut inte igen. Tvärtom. Nu är jag mest aktiv inom reining (NRHA) och där är man väldigt ödmjuka mot särskilt dressyrfolket. Vi kan lära mycket av varandra och jag vet flera som gärna både tittar på dressyr men även tar hjälp av dressyrtränare för att komma vidare. Det finns knappt någon som kan galoppombyten så bra som dressyrfolk. Exempelvis. ;)

Självklart finns undantag och det är säkert några som ser ner på "engelsk" ridning. Jag vet inte alls hur det ser ut på WRAS nivå. Det var många år sedan jag var aktiv där.

Dressyr- och reiningfolk verkar hitta varandra mer än vad hoppfolket gör. Att man ser ner på andra grenar tror jag är en "ammatörgrej" Ju längre ner i kunskapsnivå, desto större meningsskiljaktigheter mellan exv. western och hopp/dressyr.
 
Det här är ju också en inte helt ovanlig beskrivning.
Du separerar de lite "finare" NRHA-människorna från de lite "sämre" WRAS-människorna.

Jojo. ;)

Nej, jag hävdar inte att jag är särskilt duktig.
Men jag tycker att det är tråkigt att man faktiskt ganska många gånger läser inlägg som ditt, som är tydliga med att WRAS är ett B-lag (och det kanske man är om man har "fel" hästras) och NRHA och SQHA är bättre.
.
Det här med "vi och dom" är något som WRAS- stryrelse och tongivande medlemmar i föreningen gärna slänger sig med och har gjort de senaste 8-10 åren. Ett exempel är "nya Chappentävlingen" där prisutdelaren alltid började med att i superlativ hylla pristagarna i WRAS-klassen. "Först är det vinnarna i WRAS-klassen.... sedan är det de andra" var en stående kommentar från speakern förra året. Målmedvetet sätt att boosta föreningsegot och bygga muren mellan WRAS och andra föreningar än högre för att ingen ska lockas att titta över kanten och upptäcka vad som finns där.

Det är inte avel- eller specialföreningarna som ser ner på WRAS-ryttare. Som jag ser det är ett välfungerande WRAS bra för tillväxt inte minst. Många är det som började sin karriär inom WRAS för attt sedan gå vidare. Det finns många nybörjarklasser inom både APHA och SQHA där man kan tävla på vad man vill utan krav på hästlicenser med mera.

Men sedan ska man inte sticka under stol med att rent prestationsmässigt Är det skillnad mellan de bästa ekipagen som enbart rider wrastävlingar och de bästa som rider på avels- och specialföreningarnas tävlingar. Men det är väl inget konstigt. Alla är vi på vår nivå. Huvudsaken är att man trivs.
 
Förlåt men menar du att vi i Sverige aldrig kommer bli bättre än andra länder för att vi måste behandla våra djur på ett bättre sätt? :confused:

Kort svar JA! (Bättre måste vi bli för sämre är svårt när man redan är sämst)

Eller... Sverige kommer svårligen kunna bli en världsnation i reining av minst tre skäl.

1: Djurlagstiftningen. Det är ett faktum att djur i exv. USA utsätts för mer påfrestning inom lagens råmärken än vad som är möjligt i Sverige. NRHA har haft en avspänd inställning till kraftigt smärtstillande med mera, även om det nu sker en snabb förändring i ( ur vår synvinkel) bättre riktning. Å andra sidan kanske det kan innebära att vi kan arbeta ur mer lika förutsättningar i en framtid, vem vet. En ytterligare fråga är om vi Vill vinna till kostnad av stenhårt pressande hästar vilka får hjälp av mediciner.

2: Hästmaterialet. Reiningen har inte status och med det de nödvändiga pengarna som krävs för att avla, träna och tävla hästar av världskaliber. Att vi sedan bor i ett frysfack gör det inte lättare varken ur avel- eller träningssynpunkt.

3: Avstånd. Det är långt till tävlingar i Europa. Det innebär stora kostnader och mycket tidsåtgång för att åka till tävlingar av nödvändig kaliber.

4: Arenor. Axvalla finns med 40x80 meter ridhus. Grevagården är smalare och har helfel underlag. Bökeberg har bra underlag, men är inte heller den optimal storleksmässigt.

5: Ryttarmaterialet. Ja, vi vet.
 
Kort svar JA! (Bättre måste vi bli för sämre är svårt när man redan är sämst)

Eller... Sverige kommer svårligen kunna bli en världsnation i reining av minst tre skäl.

1: Djurlagstiftningen. Det är ett faktum att djur i exv. USA utsätts för mer påfrestning inom lagens råmärken än vad som är möjligt i Sverige. NRHA har haft en avspänd inställning till kraftigt smärtstillande med mera, även om det nu sker en snabb förändring i ( ur vår synvinkel) bättre riktning. Å andra sidan kanske det kan innebära att vi kan arbeta ur mer lika förutsättningar i en framtid, vem vet. En ytterligare fråga är om vi Vill vinna till kostnad av stenhårt pressande hästar vilka får hjälp av mediciner.

Fast detta förstår inte jag? Reining utomlands går ju oxå under FEI´s regler som alla andra grenar, man får inte träna och tävla hästar och samtidigt ge smärtstillande?

Sen om Reining ska bli under SvRf så TROR JAG att det kommer krävas medlemsskap i en ansluten klubb samt licens för häst och ryttare. Har väldigt svårt att tänka mig annat.

Sen angående "finrummet" så kan ni nog glömma att komma med där.. Det gör inte ens fälttävlan, distans och körning. Det är bara dressyr och hoppning som gäller, så har det alltid varit och så kommer det förbli! Sorry....
 

Liknande trådar

M
Western Jag har tidigare tyckt att det var lite kul med buke och diskussionerna här, men nu handlar alla trådar om problem på nybörjarnivå...
2
Svar
30
· Visningar
2 350
Senast: monke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp