x-full guarterbom?

K

Kleman

alla dessa problem med sadlar!
jag har en 8" bred x-full qh-bom på min märr som, hör och häpna, är för liten! Har inte sett någon bredare sadel än 8", vad fasiken gör man? :confused:

Hur löser alla sina problem med för små sadlar? Jag menar min märr är bara 143 cm, måste ju finnas mycket mycket bredare hästar! Hur satan ska man göra egentligen? Hur gör ni?
 
Sv: x-full guarterbom?

Damen är en Daleponny.

Ser ut som en frieser i miniatyr, ca 143 i manken. :D
 
Sv: x-full guarterbom?

ok... ja då förstår jag.. dom e rätt grova
 
Sv: x-full guarterbom?

jo dom är ju detta. Men det måste ju finnas bredare hästar också tycker man, vad gör alla med sina kubik-hästar? om man ändå kunnat knöla i henne i en vanlig jäkla qh-bom :D
 
Sv: x-full guarterbom?

Finns specialbyggda bommar för haflingertyper av ryggar. Själv har jag en Trail XXL, från Hov&Tass till min tunna (Welsh Cob):cool:
 
Sv: x-full guarterbom?

min sadel har såkallad "haflinger-bom", men vet du vad du har för tum-size fram på din sadel? :D
 
Sv: x-full guarterbom?

Är du säker på att den är x- fullqbom?
Tänkte, eftersom ex Double C, kan ju ha 8" gullet, men med full quarter bar. Sedan har många försäljare en förmåga att säga, x-fullquarter bom fast de bara menar bredare gullet.
Så vilket är det du vill ha bredare, gullet eller the bars?
Annars så finns det sadlar med Drafthorsebars och 8"...
Står lite mer här och finns lite sadlar, men kvalitén vet jag inget om
http://drafttack.com/Help/saddle.html
och i sverige har jag nog än bara sett WI/Simco som har draft horse saddle, har för mig att Cirkle Y har en också...
 
Sv: x-full guarterbom?

jag har en Circle L rundskuren.
Jo det är ju det som är så dumt att olika sadeltillverkare har olika
tum-storlekar i bommarna. har sett sådana sadlar som ska vara full qh-bommar men som är tightare än vissa semi-bommar.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara, men sadeln ligger liksom uppepå och "flyter", som sadlar gör när dom är för små. Den är både för liten i bogen och över ryggen. låt oss hålla oss till tum-sizen, den stämmer ju eftersom tum alltid är tum, men jag har inte sett sadlar som är bredare än 8", existerar dom?
 
Sv: x-full guarterbom?

Men bara för att du får en bredare gullet betyder det inte att den kommer passa över ryggen, möjligen att du får mer bogfrihet.
Du vet du kan få en semiquarterhorse bar med 8" gullet , den är inte en x.full quarterhorse bar för det. Framvalvets tum bestämmer inte bladens vinkel, bladen är the bars...
Jag har en sadel med 6½" gullet men med x full q bars, hänger du med?
 
Sv: x-full guarterbom?

Jo jag vet att bom-typen är vinklingen på bogbladen och sizen över ryggen så att säga. men vinklingen på en x-full bom måste väll vara gjord för en större häst, eller?!

grejen är ju den att hela sadeln behöver vara bredare, dels över ryggen men också i bogarna. äsh, strunt samma om den här diskussionen, jag vet hur du menar men jag kan inte riktigt förklara hur jag menar. vi omformulerar frågan; Var får alla tag i sadlar som passar på deras breda hästar? eftersom varenda stor sadel jag provat är för liten. :confused:
 
Sv: x-full guarterbom?

jag har provat den som finns på börjes, men den andra du nämnde har jag inte provat. jag får helt enkelt hålla utkik och se om de dyker upp någon begagnad snart :smirk:

ett annat störningsmoment är att näst intill alla breda sadlar är rundskurna :mad: men det är väll något man får ta helt enkelt, haha!
 
Sv: x-full guarterbom?

min sadel har såkallad "haflinger-bom", men vet du vad du har för tum-size fram på din sadel? :D

Nej, har inte mätt den men troligen är den 8,5-9" minst...det är den bredaste sadel jag har hittat.
http://www.westernimports.com/product_info.php/info/p25_XXL-Trail-Saddle.html
Här är damen som den ligger bra på...
Lilly_jan08_8.jpg
 
Sv: x-full guarterbom?

alla dessa problem med sadlar!
jag har en 8" bred x-full qh-bom på min märr som, hör och häpna, är för liten! Har inte sett någon bredare sadel än 8", vad fasiken gör man? :confused:

Hur löser alla sina problem med för små sadlar? Jag menar min märr är bara 143 cm, måste ju finnas mycket mycket bredare hästar! Hur satan ska man göra egentligen? Hur gör ni?
Hej kan varmt rekommendera Longhorns Billy Cook xtra-wide bom har haft tre stycken av olika typer och massor av olika hästar, quartrar, kallblod, araber etc, funkar på de flesta, med olika paddar såklart.
Milsta säljer dom fortfarande tror jag.
Mvh Mia
 
Sv: x-full guarterbom?

tack för tipset.
jag gillar billy cook-sadlarna. dom är snygga och har bra kvalitét. :D
 
Sv: x-full guarterbom?

Tyvärr säljs de inte av Milsta längre. Longhorn har blivit uppköpt av ett annat sadelmakeri, tråkigt nog så har de ändrat bom/läder kvalitet till oigenkännlighet.. (Är ÅF för milstas prod.)
Så Per har slutat att ta in dessa sadlar.
 
Sv: x-full guarterbom?

Men bara för att du får en bredare gullet betyder det inte att den kommer passa över ryggen, möjligen att du får mer bogfrihet.
Du vet du kan få en semiquarterhorse bar med 8" gullet , den är inte en x.full quarterhorse bar för det. Framvalvets tum bestämmer inte bladens vinkel, bladen är the bars...
Jag har en sadel med 6½" gullet men med x full q bars, hänger du med?
Nu min vän, pratar du en massa skit som inte stämmer!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 979
Senast: Elendil
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp