Bukefalos 28 år!

xx inslag i trakehner

W

Winter

Har någon här koll på hur många % fullblod det brukar vara i trakehner på ett ungefär?
 
Sv: xx inslag i trakehner

Jag tror det kan variera väldigt mycket, om jag inte är ute och cyklar helt, kan man väl betäcka ett trakehnersto med en fullblodshingst (och omvänt) och fortfarande registrera avkomman som trakehner.
 
Sv: xx inslag i trakehner

Det varierar enormt från individ till individ.

Sitter med Donauwinds stamtavla framför mig, och han var12,5 % arabiskt fullblod.

Tittar man på "riktiga" trakehnare, d v s såna som föddes på Trakehnerstuteriet, så höll de ofta ett fullblodsinslag på 25%.
 
Sv: xx inslag i trakehner

krypto skrev:
Jag tror det kan variera väldigt mycket, om jag inte är ute och cyklar helt, kan man väl betäcka ett trakehnersto med en fullblodshingst (och omvänt) och fortfarande registrera avkomman som trakehner.
visst är det så?
min unghäst mamma är reg trakhener och hon har 37,5%.
morfar donaumonarch har 50%.
 
Sv: xx inslag i trakehner

Satte o kollade på det i går, eftersom man ju säger att i stället för fullblod som förädlare så kanske man kan använda trakehner som förädlare. Hade inte någon lust att börja räkna igenom en hope trakehnerhästar för att se var snittet hamnar ungefär. Kanske någon annan viste det så slapp jag arbetet :angel: . Min spontana tanke var ca 25-50% (samma som ni kommit fram till) men säker är jag inte så får väl börja räkna på en tjugo-trettio hästar och se var vi hamnar. Hur många led bakåt anser ni vara relevant att räkna?
 
Sv: xx inslag i trakehner

jag räknar bara tre led bakom hästen...
längre bak tycker inte jag man kan räkna det som förädlare, då är man ju nere på 6,25% per inslag.
men jag har ingen aning om det är "korrekt"!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 197
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 198
Senast: Fibusen
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 123
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
6
· Visningar
348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp