Bukefalos 28 år!

XXLs hundfoder Fleischeslust - åsikter?

ylvali2

Trådstartare
Möjligt att samma inlägg har postats flera ggr, verkar vara något fel på sidan eller smartphonen...
 
Ingen som vet något? Var är alla fodernördar? Hittar deras hemsida men är för dålig på tyska för att få ut något av den...
*länk raderad av moderatorn*
Det står ju som belöningsgodis, inte som fullkost, av vad jag kan utläsa med min skoltyska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är skeptisk. Dels för att jag inte kan få fram nån innehållsförteckning på svenska, dels för att det (antar jag) är utländskt kött, dels för att det är blötmat och inte rått och nåt måste ju vara gjort med det med tanke på att det förvaras i rumstemp?
 
Det står ju som belöningsgodis, inte som fullkost, av vad jag kan utläsa med min skoltyska.

Det är nog bara en av sorterna va? "Meat & Treat"? (Med stoooooor reservation för att jag inte ens har någon skoltyska att luta mig mot! :p)

Men "frostfutter roh" tex tolkar jag som fryst foder rått(? :p), tittar man på sorterna så verkar det vara bas för barf, alltså enbart kött i olika blandningar (vom, muskel + hjärta, enbart gris, etc), medan "nassfutter" är helfoder/våtfoder med kött, grönsaker, kryddor och antingen ris eller potatis (livsmedelskvalitet på råvarorna, 80-100% kött?), och det finns en hel del andra sorter också... Jag vet dock inte vilka sorter det är som säljs på XXL?

Med min hoppsan-tyska ser det i alla fall inte så illa ut?
 
XXL:s foder är inte frysta - det är blötmat i korvar:) Dom förvaras i rumstemperatur;)

Aha, då är det "nassfutter"-varianten de säljer då? Det verkar ju finnas väldigt många sorter av det med...

Jag själv skulle inte ge våtfoder åt min hund, men jag tycker det är intressant med "singleprotein"- och "hypoallergen"-sorterna! Har man en hund som behöver sådant är det jättebra tycker jag att det finns ett stort utbud. :up: Blir faktiskt intresserad av "pferd mit kartoffeln" (häst med potatis?) och "edles rotwild" (ngt sorts hjort? kronhjort?) åt allergidobben! Lite variation emellanåt i allergivardagen är bra tycker jag. :)

Tillägg: ankan med äpple kan nog vara något för honom också, och kanske lamm (måste kolla upp om lamm står på hans lista, misstänker att det nog gör det...) med hirs! (Aldrig sett hirs i hundfoder förr tror jag? Är det vanligt? Är det nyttigt för hundar?)
 
En del som blandar egen hundmat och använder kolhydrater (ris osv) kan även blanda i viss del hirs (kokt då) - men hirs är även urindrivande.
 
Jag testade det som snackfoder på helgens fjällsank. Luktar kattmat och ser inte mysigt ut men gick ned.
 
Har köpt det några gånger då det varit hundmatskris - XXL stänger senare än djuraffären... och hundarna verkligen älskar det :d
 
Jag vet dock inte vilka sorter det är som säljs på XXL?

Med min hoppsan-tyska ser det i alla fall inte så illa ut?

Det verkar ju fullständigt omöjligt att få lägga in en länk för att visa vad jag menar, men gå in på XXLs hemsida och kolla under Hund. Jag tycker inte heller att det ser så illa ut, bortsett från att det är utländskt kött med porrbutiksliknande namn....
 
Det här kan väl inte vara helfel:

* Länk raderad av moderatorn*
Beef

Complete feed for dogs without artificial flavouring, colouring and preservatives.

Ingredients: 100% beef, rumen and animal by-products (beef heart, beef liver, bovine lung, poultry hearts) from food production as well as eggshell powder
 
Senast ändrad:
*Länk raderad av moderatorn*

Complete feed for dogs without artificial flavouring, colouring and preservatives.

Ingredients: 80% poultry and beef and animal by-products (beef heart, beef liver, bovine lung, poultry heart, poultry liver, chicken skin, poultry necks) from food production as well as rice, carrots and eggshell powder
 
Senast ändrad av en moderator:
Har för mig att det är någon slags konserv och därför håller sig bra även i rumstemperatur?
Är själv måttligt förtjust i blötmat, oavsett sort, men som "nödmat"? Absolut :) Dock föredrar jag själv foder med svenskt kött i om det är möjligt att få tag på.
 
Skulle väldigt gärna vilja ha reda på hur den är konserverad men det har jag inte lyckats med. Finns det ingen tysktalande fodernörd? :D Ska se om de har någon facebook-sida...
 
Det står att råvarorna genomgår en speciell tillverkningsprocess där de upphettas skonsamt så att vitaminer, mineraler och spårämnen ej går förlorade. På så sätt kan det lagras i rumstemperatur i 9 månader (oöppnad förpackning).

De kokar eller steriliserar alltså inte råvarorna därav den kortare hållbarheten än till exempel konserver. Mer exakt gradantal för tillagningsprocessen finns inte angiven så om du undrar det får du nog maila/fråga på deras facebooksida.

Överlag använder de endast råvaror från regional produktion och är av livsmedelskvalitet. Inga biprodukter eller konserveringsmedel.
Förpackningen till blötfodret är ekologisk och orsakar mindre avfall än konservburkar som är vanliga förpackningar till blötfoder annars.

Tycker det verkar vara ett bra foder om man gillar blötfoder. Själv brukar jag ibland ge blötfoder som "topping" på den vanliga maten vilket uppskattas av hundarna.
 
Tycker det verkar vara ett bra foder om man gillar blötfoder. Själv brukar jag ibland ge blötfoder som "topping" på den vanliga maten vilket uppskattas av hundarna.

Min kräsna hanhund slår nästan knut på sig själv när det serveras, och han brukar fungera bra som kvalitetskontrollant. Gillar egentligen bara "äkta råvaror". Och dyra lagrade ostar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 465
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 417
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 896
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 969
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp