Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

F

Fitness

Jag har hört att ylletäcken ska vara bland det varmaste och mest isolerande som finns, stämmer det?

Hur varmt är det i förhållande till fleecetäcke och termotäcken?

kan ett ylletäcke värma lika bra som ett termotäcke med fyllning?
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Det beror ju helt på tjockleken på yllet.
Jag har tunna ylletäcke för snabb upptorkning efter regn och jag har tjocka för bara värmens skull.

De tjocka jag har är helt klart att man kan jämnställa med ett termotäcke på ca 2-300 gram.

Sen beror det på varför jag har täcke på hästen.
En helklippt häst som behöver täcke för att inte frysa har jag ylletäcke på till runt 5 - sedan när det drar ner mot 15 - så använder jag termotäcke.
Andledningen är att när det inte är så kallt så är det ofta fuktigt, ett fuktigt ylletäcke värmer bättre än ett termotäcke.

Fleecetäcken använder jag bara som transport täcke eller om ylletäckena är blöta, jag föredrar helt klart ylle.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Fyller på med en fördel till: Ylle andas kanonbra, det gör inte termotäcke
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Men det blir ju aldrig minusgrader inne i stallet? även om det är ett kallstall. Isåfall borde ylletäcke räcka på natten?

Hur vet man om det är ett tjock eller tunt ylletäcke om man inte har nåt att jämföra med? :angel:
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Är det en fördel i stallet på natten?
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Ylle o fleece blir täckt med spån- om man ha det:angel:
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Jag gör tvärt om: har thermo höst o vår o ylle när de är kallt o vinter - tycker de värmer bättre.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Som jag har fått lära mig ; ett ylle täcke andas & blir naturligt mot hästens kroppsvärme. Lägger man dubbla thermo blir det för tätt, men ett ylle närmast kroppen & sen ett täcke över så blir det bra "värme" ( om man nu behöver det)

Jag brukar ha ylle under regntäcket höst & vår.

Nattetid likaså, men var morgon suckar man ( har spån) ;)

Ylle är också förjäkla bra svett täcken.

Bid**mans hästsport har bra ylle täcken.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

var bor du om det inte blir minusgrader i stallet? Här fryser både vattenhinkar och avlopp på vintern, trots att stallet är en ombyggnad av en ladugård.

Jag använder gärna fleece, andas väldigt bra och är lätthanterligare, torkar snabbare, när det blir fuktigt/blött (tycker jag...)
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Håller med anni0301, visst blir det minusgrader i ett kallstall? Okej, förra vintern var väl inte så kall, men tidigare vintrar kan har det varit -15 som kallast inne i stallet :)

Jag förderar ylle, känns naturligare än fleece.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Är din häst klippt?
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Jag bor i södra småland. vi har dörrarna stängda! Visst blir de kallt men inte minusgrader!
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Jag använder ylle som om det vore ngt varmare än fleece eller ev likvärdigt. Men då har jag ett ganska tunt ylletäcke. När det börjar bli riktigt kallt går jag över till dubbla undertäcken (fleece och ylle) eller ett thermotäcke.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Men det blir ju aldrig minusgrader inne i stallet? även om det är ett kallstall. Isåfall borde ylletäcke räcka på natten?

Hur vet man om det är ett tjock eller tunt ylletäcke om man inte har nåt att jämföra med? :angel:

Det tjocka känns tjockare när man tar i det;)
Tänk som en fleece tröja, de finns ju i både tunna och tjocka.

Har blir det minusgrader i stallet, om jag får välja mellan minus och helstängda dörrar så väljer jag minus faktiskt.

Jag har bara dörrarna stängda helt när hästarna är ute eller när det är snöstorm och det stormar så att det blåser in, annars har jag öppet.

Jag har en värmefläkt som går igång när det blir under nollan men den är för att vattnet inte ska frysa, inte för att värma upp hela stallet.

Min häst var helklippt när jag köpte henne i vintras och hon behövde termotäcke då, annars har jag aldrig mer än ylletäcke (utom när min änglahäst var sjuk, hon hade både ylle och termotäcke:() och då bara om hästarna varit blöta/frusna när de kommer in.

Yllen är ju så otroligt mycket bättre för hästen än vad ett termotäcke är, ett termo blir gärna instängt.

Ett ylletäcke släpper också ut överskottsvärme vilket ett termo inte gör, det är ju mer "stängt"
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Ylle är klar överlägset som material.
Har själv varit på resa till kallare breddgrader (typ -50 och blåst). Ylleunderställ är allt som gäller. Transporterar bort fukt och håller den därifrån (vilket gör dig varm).
Tyvärr finns det inte i ylletäcken som i underställ med olika tjocklekar, vad jag vet. Har någon hittat det får de gärna hojta till.
Så ett ylletäcke under ditt utetäcke är också bra då det håller hästen varmare.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

ett ylletäcke är väl alla gånger bättre än fleece, har jag förstått och även upplevt.
det andas, och även ett ylletäcke som blir lite vått värmer.

prova själv nångång vira in dig i fleece/ylle.

ylle vinner lätt ;)
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

frågan är om de räcker som enda täcke på vintern i stallet på klippt häst?
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Men det blir ju aldrig minusgrader inne i stallet? även om det är ett kallstall. Isåfall borde ylletäcke räcka på natten?

ja det borde räcka. ett enkelt svar är att prova. du får hålla koll första nätterna och sticka in handen vid korset på hästen på morgonen när du kommer. då känner du om den blivit för varm eller kall över natten.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

okej tack!
Men hur många grader som kallast skulle du säga rent generellt att ett ylletäcke räcker?
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

***Knapplån***

När mina hästar bodde i utebox vintern 05-06 var det rejält kallt - länge. Det började med snöstorm mellan jul och nyår och sedan låg snön till mitten av april. Emellanåt var det runt -20 under flera dagar.

Hästarna, som är kallblod, gick ute mellan klockan 7 och 18, iklädda fleecefodrade regntäcken. På natten i uteboxarna hade de endast ylletäcken, förutom om det regnade eller snöade in för då fick de ha regntäcke ovanpå. De var alltid varma och goa när man kom ut på morgonen.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 553
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 206
Senast: __sofia__
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp