Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

okej tack!
Men hur många grader som kallast skulle du säga rent generellt att ett ylletäcke räcker?

jag nämner inga grader! det beror på stallmiljön och häst individen!
men det räcker lugnt ner till minus strecket, det vågar jag påstå! Om din häst inte är sjukligt frusen av sig. det bästa är att känna av den själv som sagt.

Precis som Immer har jag erf. av mycket lätt fodrad täckning ner till kallgrader. Mitt fullblod i full kondition är halvklippt, står aldrig i mer än fleecefodrat eller ull inne ner till minusgrader. aldrig frusit någonsin! Han står på halm, spelar också roll.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

kl

jag har tjocka ylletäcke av mkt tätvävd ylle. värmer nog som 200-300g skulle jag tro!
ylle är bra för att hålla hästen varm, dock har det en del nackdelar...
-fastnar massa spån och hö
-"omöjligt" att tvätta
-tunga, stor risk för skav
-fastnar tusen hår efter bara en natt, och efter en säsong så har dom fått ett extra foder av hår som sticks och kliar :p detta gäller såklart alla täcken som inte har glatt innerfoder.

jag använder bara ylletäcken i undantagsfall, och då som "underställ" under andra täcken. och som transport och svettäcke på vintern. tycker det finns bättre och mer lätthanterliga material nu. ett stalltäcke behöver ju inte andas så mkt, är ju inte meningen att hästen ska bli svettig under..
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Varför tycker du att de är "omöjliga" att tvätta?
Mina slänger jag bara in i tvättmaskinen.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

Jag bor i södra småland. vi har dörrarna stängda! Visst blir de kallt men inte minusgrader!

Hos oss fryser det i stallet, trots att jag bor i småland;)

Jag brukar ha ett varmt termotäcke på min jättefrusna, men ner mot grader plus har hon ett ylletäcke på sig inne.
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

-15 inne i stallet på natten :crazy:

Jag bor i Norrland och har hästen inackorderad i ett kallstall, men om det än är 25 minus ute så har jag aldrig varit med om att det är så kallt inne istallet när man kommer på morgonen och ska ta ut dom..
 
Sv: Ylletäcke - hur bra värmer det i förhållande till fleece och termotäcken?

kl

Ylletäcken är överlägsna, men man ska nog inte ha dom när hästarna fäller ( vår o höst)
Lägg bara ett tunt typ regntäcke över så har man hela vintern räddad.
Ps..det finns FINA BRA ylletäcken på börjes..för under 300 kr...dom är ganska tjocka.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
8 553
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 206
Senast: __sofia__
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp