Bukefalos 28 år!

youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Hur? Kör in hästar på 2 dagar?
Måste faktiskt säga att jag aldrig träffat en enda tränare som skulle ge sig på en sån dum idé. Alla de tränare jag hjälpt till hos låter det ta den tid det tar, normalt är de i vagn efter ca 2-3 veckor.

Har heller aldrig någonsin stött på en travtränare som beter sig på det sättet vid inkörning. De på videon har uppenbarligen ingen hästkunskap och det är orättvist att dra paralleller till travet, de flesta har trots allt både mer vett och kunskap än så...
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Den travnisse jag hyr stallplats hos håller på med inkörning av en ung hingst nu. Han är förvisso bara dryga året - och jag tycker att det är för tidigt att köra in då men det är ju jag det - men i övrigt tycker jag att de verkar göra allt på ett bra sätt.

Innan sommaren tömkördes han ett antal gånger. Efter sommaren har tömkörningen fortsatt och nu har han fått dra en lätt rockard med en lätt människa i (samtidigt som en medhjälpare har gått framme vid hästens huvud). Han körs kanske en till två gånger i veckan och de räknar med att börja köra "på riktigt" på vårkanten.

Om du hamnat hos bottenskrapet Snigelfarmor så tycks i alla fall den jag har "hittat" vara en bra kille!
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Nu är jag töntig som berättar skräckversioner av travträning, men jag har beskådat föl på 7 månader bli inkörda i stallgången, sen ut, vid 9 månader var det dags att sko för den kunde inte gå pga nedslitna fölhovar... Vilken tur du har haft som hamnat hos bra travtränare, själv har jag hamnat hos sveriges bottenskikt tydligen, men vinner på V75 gör dem. Usch, jag ska inte ge mig in i travdebatten! det räcker att jag kör kallbodstravare :)

Denna story har du gång på gång använt dig av i lite olika varianter i otaliga inlägg samtidigt som du drar hela travet över en kant!;)

Det märkliga är att du varken vill eller kan uppge -vare sig i inlägg eller via pm- vilka/vilken du har varit hos mer än att du hävdar att den/dom är banchampions!

Med tanke på din annars så varma omtänksamhet om hästar så är jag jätteförvånad att du inte gör som det jag o de flesta andra skulle ha gjort..
Nämligen högt och brett berättat om denna människa för alla!:smirk:

kallblodstravare?
Då är det "åka av" som gäller för dig nu då?:D
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Nu är jag töntig som berättar skräckversioner av travträning, men jag har beskådat föl på 7 månader bli inkörda i stallgången, sen ut, vid 9 månader var det dags att sko för den kunde inte gå pga nedslitna fölhovar... Vilken tur du har haft som hamnat hos bra travtränare, själv har jag hamnat hos sveriges bottenskikt tydligen, men vinner på V75 gör dem. Usch, jag ska inte ge mig in i travdebatten! det räcker att jag kör kallbodstravare :)

Men nu får det väl ändå vara slut på klankandet på travet eller? Denna tråden var ju riktigt trevlig innan.....:crazy:
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Den travnisse jag hyr stallplats hos håller på med inkörning av en ung hingst nu. Han är förvisso bara dryga året - och jag tycker att det är för tidigt att köra in då men det är ju jag det - men i övrigt tycker jag att de verkar göra allt på ett bra sätt.

Innan sommaren tömkördes han ett antal gånger. Efter sommaren har tömkörningen fortsatt och nu har han fått dra en lätt rockard med en lätt människa i (samtidigt som en medhjälpare har gått framme vid hästens huvud). Han körs kanske en till två gånger i veckan och de räknar med att börja köra "på riktigt" på vårkanten.

Om du hamnat hos bottenskrapet Snigelfarmor så tycks i alla fall den jag har "hittat" vara en bra kille!
Vi kör in våra då dom är runt ett år.
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Ok då är det kanske vanligt då? Att köra in så unga hästar... jag har ganska dålig koll på det, är ju själv rätt ny inom det här med körning. För mig känns det bara som om de är "bäbisar" då. Men hästar växer ju fortare än människor så det är kanske helt ok.

Det jag ville säga var i alla fall att denna herre knappast kör in hästar på vare sig två dagar eller två veckor utan är väldigt mån om att hästen skall hinna med både fysiskt och mentalt :bow:

Av ren nyfikenhet - är det många som kör in ettåringar? Kör man dem även med vagn då eller är det bara tömkörning man pysslar med?
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Kan tänka mig att din bjässe och sådana som han behöver mycket tid att mogna i sina stora kroppar!:love:

Nu kan jag inte svara för alla men när det gäller inkörning av 1-åringar så brukar man inom travet tömköra och sätta dom för vagn ett par gånger innan man släpper dom på sommarbete.
På hösten som 1 1/2-åringar gör man den egentliga inkörningen.

Det som kanske är den största skillnaden med travet och "skolkörningen" är väl att man inte håller på med tömkörningen speciellt länge innan dom är i vagn jämförelsevis.
Men då är det ju nätta vagnar som andvänds.

Anta nu att travet är så lukrativt och cyniskt som vissa vill göra gällande..;)
Då skulle man med all säkerhet ändra inkörningsmetoderna OM det var så att hästarna tog skada av att köras in så tidigt eller hur?
För även om man inte har djurintresse så har man väl i så fall näsa för affärer och sitt kapital/yrke/karriär/rykte som man inte vill slänga "i sjön" redan när hästen är så ung utan att den har "gett någonting" tillbaka!:idea:

Jag vet också att vissa bruks/skogshästar körs in tidigt och får gå i par med den äldre och rutinerade hästen.
Men då handlar det alltså inte om att dra eller arbeta tungt utan mest för att lära dom kommandon osv.

Jag tror att man får lita på sin känsla och läsa av hästen vad den är mogen för.
Då tänker jag på psyket först och främst.
En haflingerpojke jag hade var otroligt omogen och var inte redo att sättas i vagn ens som 3-åring!

Tror att Nussikan har beskrivit någonting likande med en av deras fjordingar som "mognade" väldigt sent som vagnshäst.
Medan andra, som sagt, är med på noterna och redo redan som 1-åringar!
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Ah då är det nog helt "normalt" att köra in så som min stallägare gör då. Jag jämför ju en del med ridningen och där måste man ju ta hänsyn till att de bör få växa färdigt och bli stabila i sina kroppar innan man sitter på dem!

Det finns underbart folk som verkligen inte ser sina hästar som "lager" eller "inventarier" på något sätt inom travsporten också! Och som du säger, även om de SKULLE göra det vill de ju ha hållbara hästar som kan prestera...

Tack för ditt utförliga svar :bow:
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Japp, Karins ena var inte mogen för att bli körd förrän han var 11, nu som 12-åring går han som en klocka :)
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Ok då är det kanske vanligt då? Att köra in så unga hästar... jag har ganska dålig koll på det, är ju själv rätt ny inom det här med körning. För mig känns det bara som om de är "bäbisar" då. Men hästar växer ju fortare än människor så det är kanske helt ok.

Det jag ville säga var i alla fall att denna herre knappast kör in hästar på vare sig två dagar eller två veckor utan är väldigt mån om att hästen skall hinna med både fysiskt och mentalt :bow:

Av ren nyfikenhet - är det många som kör in ettåringar? Kör man dem även med vagn då eller är det bara tömkörning man pysslar med?
Vi har bara kört in men släpa och sedan "lekt" lite i skogen. Detta just för att lära dom komandona och att stå still mm. När vi kör med dom i skogen så drar vi enstaka stock bara. I vagn kommer dom senare än som ettåringar.
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Åh vad mysigt det låter! Nu vill jag nästan ha ett föl ju :D
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Ja jösses - det regnar hästar över mig... :rofl:

Den senaste tiden har en härlig gentleman försökt övertyga mig om att ta hand om hans shirevalack... och denna vecka har jag fått direkterbjudanden om en shettishingst och nu ett föl :bump:

Och sambon försöker övertyga mig om att EN häst räcker... och innerst inne vet jag ju att han har rätt. Men ett ardennerföl skulle jag ju hemskt gärna vilja... men näääää jag vill ha sambon kvar och risken är att han flyttar om det blir en bjässehäst TILL som han konkurrera med!

Men sedan, när jag fått sambon att fatta att hästar inte bara bits fram och sparkar bak utan faktiskt är rätt trevliga så kanske det blir en liten fölis :D
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Jag hoppas ingen missforstar mig nu men har (Florida) kors i princip alla hastar in pa liknande satt.
Oftast gar det till som sahar..
dag 1 - sele pa i boxen. Enbart travsele, dvs gjord och svanskappa inget mer! Hasten tas pa promenad i utrustningen.
dag 2 - sele pa samt trans (stangt med speciellt unghastbett vilket ar ett snallt delat laderbett med parerstanger och laderrem som kak. Du kakar hasten i boxen och slapper los. Darefter satter du ett snore i varje bettring som gar till tomringen -nar hasten bojer halsen kanner den bettet. Hasten tas pa promenad i utrustningen.
dag 3 - Utrustning som ovan pa och tas pa promenad. Darefter satter du i ett par enkla tommar (genom gjorden, ej bettringarna) och tomkors med ledare. Ledaren gar framfor hasten och hjalper denne tills hasten borjar forsta, da backar man helt enkelt bakom skygglapparna, dvs du ar fortfarande dar men hasten maste lita pa kusken.
dag 4 - som ovan. Utrustning pa, promenad. Tomkorning. Nar det fungerar satter man helt enkelt pa vagnen. (Borjar mad att medvetet slappa den i backen sa hasten vet att den ar dar. Sedan trycker du vagnen mot bada sidorna pa hasten innan den satts fast. Observera att vi anvander quickhitch. Dvs det tar ca tva sekunder att spanna for. Om allt kanns bra tas hasten till banan. Kusken hoppar i efter nan minut. Ledaren springer framfor tills man fatt upp framatbjudning da man helt enkelt hoppar upp jamte kusken och hasten joggar.

Vi har med ledare mellan en till tva veckor innan hasten joggar sjalv (observera att du inte har banan for dig sjalv. Dar finns traktorer, vattentruckar, andra hastar som tranar, babisar m.m.)

I alla stegen lar sig hasten att stanna, sta still och ga fram pa kommando. Den ska vara avslappnad och lugn innan man gar vidare.

Observera att alla hastar ar olika. Min lillhingst var redo att ga till banan redan tredjde dagen medans vi har en pacerhingst som har tomkorts i snart tva veckor.

Kanske inte sa jag kort in min egen hast men sa gor de har. Kan tillagga att alla hastar vi haft sa lange varit mycket trevliga att bade hantera och kora "trots" denna inkorningsmetod.
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

menar du travhästar i florida eller vanliga skolkörningshästar?

I sverige kan man ju också köra in travarna på detta viset, men med skolhästarna vill man ha en tryggare grund att stå på.
 
Sv: youtube länk om hur man kör in en häst på två dagar :)

Trav (och pacers men det ar i princip samma ide..)
Exakt, dar vill du ha en hast att ge dig ut i trafiken med, kunna arbeta pa ett dressyrinriktat satt m.m.
Har ska hasten sta hyfsat still medan du spanner for, ta dig tryggt till banan och sedan rora sig rakt fram tills du gar av banan, skrittar tillbaka till stallet och blir franspand.
Manga racehastar utvecklas till mycket trevliga och trygga hastar med tiden men vi har inte samma syfte som inom skolkorningen. (eller bruks for den delen)

Kanske ska tillagga att vi ses som mycket fjantiga och mesiga kring hastarna om man jamfor med andra tranare har nere.

MVH Kajsa / Uppfodd med skog, tavlat skol och borjat pa race.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
741
Senast: Rosett
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 364
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur På facebook har jag sett att ett antal filmer delas i olika grupper. Filmerna handlar om en familj som har två stora ormar och de visar...
Svar
14
· Visningar
1 221
Senast: Sel
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
944
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp