S

Sweet

\"Ytdes\"

Är det ok att ha som sårtvätt då risk för infektion finns? Beställde från börjes och i katalogen stod det att det var bra till sårtvätt men på flaskan står det inte så mycket om just sårtvätt... :confused:

Var inne på EMINs hemsida och läste att "Ytdes" var mycket lik "Blue spray" fast färglös. Det måste ju betyda att det går att använda till sår?
 
Re: \"Ytdes\"

Jag har använt mitt till att rengöra ett fult sår och det läkte jätte fint, annars har jag mitt mest till att göra rent sårsaker med, tex sax och pincett om jag måste pilla med sårkanter och så :crazy:.
 
Re: \"Ytdes\"

Det verkar vara ok då. :) Jag har bara tänkt använda det till "fula" sår där risk för infektion finns. Annars använder jag Lactacyd eller såpa och tvättar med.
 
Re: \"Ytdes\"

När jag jobbade inom tandvården så använde vi just ytdes för att rengöra t.ex. tandläkarstolen mellan patienterna. JAG skulle därför inte använda det till sårtvätt, kan det vara tänkt för det? Jag tycker att det hörs på namnet att det är till för att rengöra ytor, inte vävnader!
 
Re: \"Ytdes\"

Usch vad det måste svida i såret....Ytdes är väl 70% sprit?
 
Re: \"Ytdes\"

Var som sagt inne på EMINs hemsida och läste där att Ytdes var mycket likt Blue spray fast färglös. Blue spray använder man ju på sår.
 
Re: \"Ytdes\"

Så länge det bara är "risk" för infektion tycker inte jag att man ska tvätta med något starkare än steril kokslatlösning och istället lägga lite energi på att skydda såret. Uppkommer infektion kan man ta svag svag jodopax eller ev lite väteperoxid. Sprit ska man aldrig ha på sår, endast på intakt hud. Läkningen försämras av starka desinfektionsmedel.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: Habina
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 487
Senast: Amha
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 056
Senast: Nytant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp