Ytterkläder i torkskåp på förskola

Vår_Vinter

Trådstartare
Nu har jag en fråga till er Buke föräldrar, är jag en omöjlig förälder? ;)

Vi har köpt ganska dyra ytterkläder då jag vill ha kvalité o att dom ska hålla för flera barn utan att se ut som crap efter första barnet.

I vinter har jag sällan sett hans kläder i torkskåpet men då har det inte heller varit blött ute. Men nu när det är slask/vatten ute och sonen blir blöt så har det hänt att kläderna är i torkskåpet, ibland har det runnit in vatten vid armarna eftersom han vägrar ha handskar på sig nu.

Det sitter en lapp på torkskåpet om att jag inte vill ha hans kläder i torkskåpet, men trots det så är dom där emellanåt. Han har alltid ett ombyte ytterkläder till eftermiddagen ifall kläderna blir blöta, så jag ser ingen anledning till att de måste vara i torkskåpet.

Jag sa till om detta igår, då dom hängt in hans GALONkläder och kört på HÖGSTA värmen, dessutom med dörren stängd vilket resulterar i att det blir en bastu och kläderna blir ändå inte torra (vilket dom inte var heller)...
Nu bryr jag mig inte så mycket om dessa kläder blir förstörda då det är billiga kläder från Ullared.

Men nu har vi köpt helt nya skalkläder från Isbjörn för ett X antal 100 lappar, dessa tål att torkas på låg värme, o dessa vill jag inte se på full effekt i torkskåpet.

Idag när jag kom på förskolan, så bad den ena förskoleläraren om ursäkt och jag sa det att de är ingen fara men att jag gärna inte vill att de nya kläderna hänger där inne.

Då blir jag ifrågasatt av en annan på ganska snorkigt sätt (vilket händer hela tiden om man säger till om något) " Tål inga av XXX kläder att torka i torkskåp, vi har ju faktikst 36 barns kläder att hålla reda på", jo svarade jag men på låg värme, och sa hon "okej då förstår jag". .

Men jag vet att kläderna inte alltid körs på låg värme, och jag vill inte ha XXXs kläder förstörda.

Jag kan förstå om dom körs i torksåpet om han inte hade haft extra kläder men de har han, och då ser jag INGEN anledning till detta, dom hinner torka på 24 tim. :grin:

Idag finns det ju inga kläder (inte som jag kan hitta iaf) som tåls att köras i torkskåp på full effekt i flera timmar, så detta gäller ju egentligen inte bara mitt barn men de verkar bara vara jag som säger till om de. :grin:

Jag känner mig som en jobbig och besvärlig förälder för att jag inte vill ha kläderna förstörda och säger till om de. Är jag de?

Självklart förstår jag att det är svårt att hålla reda på alla kläder, men om ändå förskolan kunde ha som policy att inte slänga in ytterkläderna på högsta värme så skulle det inte vara något problem.

Ska man behöva köpa billiga kläder som inte håller lika länge, för att inte behöva vara lika rädd för att dom ska bli förstörda i torkskåpet (går dom sönder av att sonen sliter sönder dom säger jag inget om)? :mad:

Hur gör dom på er förskola?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Här hängs allt blött in i torkskåp, men man kör alltid ytterkläder på låg värme.

Jag kan förstå att man inte har tid att sortera ut vilka av alla barns kläder som inte skall hängas där och vilka som får hänga där, men man behöver heller inte köra på full effekt.
På E´s förskola så har dom separata torkskåp, ett för vanliga kläder som kanske behöver torkas fort ( hög värme ) och ett för ytterkläder.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag tror de hänger in allt blött i torkskåpet och kör på ganska hög effekt. Det sitter dock lappar på skåpen att de inte får hänga in något med goretex på så jag antar att det är ett problem. Jag förstår att de i övrigt inte kan sortera och hålla isär allas olika kläder, det brukar ju vara ganska livligt vid av- och påklädning.

TS, ta inte detta som kritik specifikt mot dig, men är det inte lite upp till föräldrarna också att ha kläder som tål att de hivas in i torkskåp? Det måste väl finnas bra kläder som också tål torkskåp?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

På min dotters förskola har dom inte ens något torkskåp. När jag jobbade på tre olika förskolor för några år sen så stog det lappar på torkskåsdörren vilka märken som inte fick köras där, om det följdes vet jag inte (jag städade så jag hade inget ansvar för barnen)
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jo jag har full förståelse för de med. Här har dom 5-6 torkskåp på alla barnen fördelat på 3 i varje håll (tror de är 3 i andra hallen med). Men jag har aldrig sett att någon av dom har gått på låg värme. Utan man hittar både vanliga kläder, ullkläder, ytterkläder osv i samma skåp.

Hade jag känt mig säker på att de kördes på låg värme så hade jag inte brytt mig.

Varför har dom inte torkrum med fläkt på förskolor, jag o en försäljare av barnkläder tyckte de var en bättre ide :p
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag tror de hänger in allt blött i torkskåpet och kör på ganska hög effekt. Det sitter dock lappar på skåpen att de inte får hänga in något med goretex på så jag antar att det är ett problem. Jag förstår att de i övrigt inte kan sortera och hålla isär allas olika kläder, det brukar ju vara ganska livligt vid av- och påklädning.

TS, ta inte detta som kritik specifikt mot dig, men är det inte lite upp till föräldrarna också att ha kläder som tål att de hivas in i torkskåp? Det måste väl finnas bra kläder som också tål torkskåp?

Jag har kollat på nästan ALLA märken (dyra som billiga) som jag kan hitta o INGET av dessa märken klarar torkskåp på full effekt i flera timmar, däremot på låg värme. Problemet är att de är tejpade sömmar på funktionsplagg o vinterkläder, de är denna tejp som smälter/torkar o då förstörs kläderna.

Galon kläder som de flesta fröknar vill ha på barnen ska absolut inte vara i torkskåp då gummi torkar ur o spricker till slut.

Sen bra kläder blir INTE så blöta invändigt att dom behöver va i ett torkskåp, utan blir dom blöt så är de för att de runnit in vatten o då är de bara o vända ut o in så hinner de torka på de 3-4 Tim de är inne.

Men har du tips på kläder som klarar full effekt i torkskåpet tar jag gärna emot de! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Har ni ombytesytterkläder att varva med så hade jag nog för säkerhets skull meddelat att inget av mitt barns ytterkläder får köras i torkskåp.
Det här med hög och låg värme tror jag är väldigt svårt att få till.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Fungera bra på E´s förskola. Men som sagt då har dom ett torkskåp på hög värme och ett på lågt och då är det givetvis enklare att hänga in och rätt :)
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Realistiskt sett är det nog väldigt svårt att ha något som man är rädd om på dagis, om inte annat för att det kommer och går vikarier mm som kan ha väldigt dålig koll. Vi har haft ganska dyra overaller till barnen (Didriksons), den äldsta overallen är nu inne på sitt tredje år och den har överlevt bra utan någon specialbehandling. Vad exakt säger tillverkaren ska hända om man kör dem för varmt? Jag har svårt att tro att de blir oanvändbara, kanske impregneringen skadas däremot?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Kläder på dagis är ett problem!
Har flera problem även jag med dottern min!
De är inte rädd om kläderna och till försvar säger de att de kan inte hålla reda på alla föräldras önskemål.
Där dottern går slutar de med hak-klapp när de kommer in på avdelningen där de är 3 tills året de fyller sex år.
Försöker man få att de ändå ska ha, så säger de att då retar de äldre de yngre och säger att de är bäbisar!
Vi har kläder som jag gärna vill ha till nästa skrutt ifall jag får en dotter till. Man vet aldrig med pergobehandling (kämpar med den), men en del kläder måste färgas om eller liknande för det är fläckar som fortfarande är kvar och jag har bra tvättmedel etc. De svåra fläckarna brukar gå bort men vissa försvinner bara om man färgar om.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Fast om det är ett problem så skicka inte iväg sådana kläder då som du vill att nästa barn ska ärva?

Du kan ju få tag på en hel "dagisgarderob" på tradera för ingenting, så är det inte hela världen om dottern får fläckar.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

På dotterns Everest overall står det att den tål torkskåp. Dock står det inget om värme/hur länge tror jag.

Borde det inte funka med overallr som med hästtäcken? Fukten stannar på utsidan så länge det är varmt på insidan = så länge hästen/barnet har det på. Sen när det tas av går fukten igenom

Goldenheart: håller med Cala, ärväl bara att inte ha på de finaste kläderna på dagis. .
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Svar till Comfort och Calazirya
Hon har inte de absolut finaste kläderna på dagis, men jag vill ändå att hon ska se snygg ut och inte som en fläckig sådan pga att man inte vågar sätta på annat än tidigare kläder med fläckar. Hon ser ju smutsig ut då och då kan det bli problem för det!
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Hur menar du med problem? Att dagispersonalen klagar för att hon har fläckiga kläder på?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag har kollat på nästan ALLA märken (dyra som billiga) som jag kan hitta o INGET av dessa märken klarar torkskåp på full effekt i flera timmar, däremot på låg värme. Problemet är att de är tejpade sömmar på funktionsplagg o vinterkläder, de är denna tejp som smälter/torkar o då förstörs kläderna.

Galon kläder som de flesta fröknar vill ha på barnen ska absolut inte vara i torkskåp då gummi torkar ur o spricker till slut.

Sen bra kläder blir INTE så blöta invändigt att dom behöver va i ett torkskåp, utan blir dom blöt så är de för att de runnit in vatten o då är de bara o vända ut o in så hinner de torka på de 3-4 Tim de är inne.

Men har du tips på kläder som klarar full effekt i torkskåpet tar jag gärna emot de! :laugh:

Vinterns overaller har bestått i en från KappAhl och en från Everest. Båda har torkats i torkskåp vid behov (vet ej exakt temperatur, men varmt har det varit). På tvättlappen i KappAhl-overallen står det att den tål torkskåp på låg temperatur. I den från Everest står det att den med fördel torkas i torkskåp eller torkrum. Båda overallerna tycks ha överlevt en vinter med torkskåpstorkning.

Nu förstår jag givetvis att man vill ha olika kläder och har olika behov gällande hur varma de är, hur vattentäta de är etc, men jag tycker nog att en overall borde klara torkning i torkskåp.

Att hänga in galonkläder verkar ju bara dumt däremot, det förstår jag inte alls.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Men får du inte bort fläckar alls eller?

Jag kan nog räkna på typ en hand dom plagg som vi fått bestående fläckar på. Jag menar inte att du ska låta henne gå i trasiga/skitiga kläder, men köp billiga slit- och slängkläder så är det ju inte hela världen om ett plagg får en bestående fläck som gör att du väljer att kasta den.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Realistiskt sett är det nog väldigt svårt att ha något som man är rädd om på dagis, om inte annat för att det kommer och går vikarier mm som kan ha väldigt dålig koll. Vi har haft ganska dyra overaller till barnen (Didriksons), den äldsta overallen är nu inne på sitt tredje år och den har överlevt bra utan någon specialbehandling. Vad exakt säger tillverkaren ska hända om man kör dem för varmt? Jag har svårt att tro att de blir oanvändbara, kanske impregneringen skadas däremot?

Jag skrev ovan till Emro att problemet inte alltid är tyget, utan de som händer är att tejpen som sitter vid sömmarna som gör kläderna vattentäta kan smält/torka ur, de finns vissa (tex Reima) där tejpen smält o plagget blivit alldeles ihop skrynklat o förstört.

Den kan ju självklart vara så att de klarar högre värme men de garanterar inte tillverkaren o jag känner inte för att jag vill prova heller på kläder för 2000 kr....
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

På dotterns Everest overall står det att den tål torkskåp. Dock står det inget om värme/hur länge tror jag.

Borde det inte funka med overallr som med hästtäcken? Fukten stannar på utsidan så länge det är varmt på insidan = så länge hästen/barnet har det på. Sen när det tas av går fukten igenom

Goldenheart: håller med Cala, ärväl bara att inte ha på de finaste kläderna på dagis. .

När vi varit hemma så har overallen varit dyblöt på utsidan men torr på insidan även när barnet har klivit ur overallen. Då finns de ju ingen ide att hänga den i torkskåpet....
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Mina barn har slutat med haklapp när de varit runt året. Givetvis har de spillt och kladdat med maten efter det också, men det är väldigt få plagg som fläckarna inte gått bort på.
Jag skulle inte ta på en 3-åring haklapp för att kläderna inte får bli smutsiga.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Det kan de göra och dottern vill inte heller ha sådana kläder på sig!
En kompis till mig blev anmäld till socialen för dåligt omhändertagande av barnet, just för att mamman valde att ha lite kläder där fläckarna inte hade gått bort! Samma sak har hänt en annan kompis också!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
915
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 012
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 969
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp