Ytterkläder i torkskåp på förskola

Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag skulle aldrig sätta på mina barn billiga skitkläder och sen ska de vara ute i +1 grad och regn i 1.5 timmar... Aldrig. Hellre torra och varma.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Många affärer har ta tre betala för två, då kan barnen ha många fina och nya kläder. Man kan dessutom köpa svart, då slipper man bli anmäld för fläckar också!!
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Vår-vinter:

jag tycker att eftersom det uppenbarligen stör dig och andra på dagis så ta upp det på nästa föräldramöte
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Ja verkligen. Vi har tre ombyten på förskolan nu under dessa "blasktider", förskolan är ute väldigt mycket och det krävs bra kläder för att hålla värmen + vätan borta.

Nu hade vi ju inte alls så lång blasktid, här är det vår och relativt torrt ute redan. Men det kan ju komma bakslag :)
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Hur ska förskollärarna kunna hålla reda på vilkas kläder som är ok att torkas i torkskåp och inte? Jag tycker alla föräldrar får se till att barnens kläder tål detta. Situationen med kläder måste kunna fungera i förskolan. Det finns ju kläder av bra kvalitet som tål att torkas i torkskåt. Enda alternativet är väl att barnet själv håller ordning på att kläderna inte hamnar i skåpet, men sånt ansvar kan man knappast lägga på ett barn.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag skulle aldrig sätta på mina barn billiga skitkläder och sen ska de vara ute i +1 grad och regn i 1.5 timmar... Aldrig. Hellre torra och varma.

Skitkläder finns väl aldrig anledning att köpa.
Billiga kläder däremot kan mycket väl vara bra. Jag har alltid köpt billiga kläder till mina 3 barn, och dom har alltid varit bra. En gång gick en dragkedja sönder på en overall från ullared, men dom bytte ut den via posten så det var nemas problemas. Torra och varma har dom alltid varit.
Det enda jag anser att man behöver gå på dyrare märken är regnkläder, där har jag aldrig hittat något billigt som andas tillräckligt bra.

Tillägg: Då menar jag till lite mer ansträngande saker, där man blir varm. Längre vandringar t.ex. Leka i sandlådan ger ju inte den svettningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

(Faktum är att jag funderat på att vara försiktig med vissa plagg och spara på dem, men effekten blir ju bara att de aldrig används innan de är urväxta. Så jag kör med att ha de kläder jag tycker är snygga mycket istället. Jag byter inte kläder när A kommer hem så när ska han ha kläderna om inte på dagis. :))

:bow:
Jag syr ju en hel del kläder. Vissa av dem i ganska dyra designtyger. Någon gång har min sambo sagt "ska vi kanske inte ta den här, den är ju så fin, vi kanske ska vara lite rädda om den?". Då har jag sagt att jag syr kläderna för att barnen ska HA dem. De ska inte behöva tänka på att vara "fina" - blir det fläckar (eller går sönder) så blir det. I värsta fall får man slänga.
Om man ska vara rädd om kläder så blir det istället så att barnet nästan aldrig har de kläderna på sig - och hur kul är det då med de där "fina" plaggen man köpt (eller sytt) för att barnet faktiskt ska ha på sig?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Fast återigen då vill jag ha tips på VILKA kläder som klarar 90 grader i torkskåp flera timmar, som är slittåliga och klarar flera barn utan att tappa färg och funktion? :laugh:

Jag har inte hittat några sådana kläder som enligt tillverkarna klarar 90 grader och jag tänker inte heller prova då jag vet ett X antal kläder som blivit förstörda. :crazy:

Varför klarar vissa förskolor de och andra inte? Återigen varför inte köra ALLA ytterkläder på låg värme så är problemet löst?

Det som irriterar mig mest är att förskolorna har en förkärlek till att slänga in ALLT i torkskåpet. En overall som bara är blöt utanpå behöver inte vara 3 tim i ett torkskåp som är som en bastu, utan räcker med att låta den hänga i kapprummet. O framfröallt inte när extra ytterkläder finns..... :confused:

Sonen har aldrig varit blöt här hemma invändigt trots lek i stora vatten pölar, blöt snö osv precis som han gör på dagis o vi hänger bara overallen o den är torr ett par timmar senare...
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Det blir ju ganska fuktigt i kapprummet om man hänger en massa blöta overaller där, så jag kan nog förstå tanken att torka allt.
Idealet hade väl varit nån form av torkskåp med avfuktare, som alltså torkar genom att suga åt sig vattnet i stället för genom att värma upp sakerna.

Själv har jag inga såna problem, det finns inget torkskåp där sonen går...

Jag har köpt många Reima-overaller på tradera, det gör liksom inget om det är begagnat. Och man kommer oftast undan med samma prisklass som det kostar att köpa en ny no-name eller något i bävernylon (som enligt mig är ett skitmaterial, det blir blött och andas inte, men visst det tål lite slitage...)
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Är det här verkligen en fråga som det är värt att lägga engagemang och irritation på?

För mig är det helt självklart att det ska vara fritt fram för personalen att göra likadant med alla kläder, och i övrigt lägga sin tid på barnen. De är ju pedagoger, inte tvättbiträden.

Om det är så att i princip alla kläder förstörs för alla barn gång på gång under säsongen, kan det så klart vara en fråga värd att ta upp. Men det skulle ju personalen ha märkt själva i så fall, de skulle ju märka om alla barns kläder var förstörda hela tiden.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Varför klarar vissa förskolor de och andra inte? Återigen varför inte köra ALLA ytterkläder på låg värme så är problemet löst?
Ja, visst vore det enkelt. Du får väl prata med de andra föräldrarna så att ni gemensamt kan framföra önskemålet.

Det som irriterar mig mest är att förskolorna har en förkärlek till att slänga in ALLT i torkskåpet. En overall som bara är blöt utanpå behöver inte vara 3 tim i ett torkskåp som är som en bastu, utan räcker med att låta den hänga i kapprummet. O framfröallt inte när extra ytterkläder finns.....
Det där måste du helt enkelt acceptera. Trist, men sant.

Ta upp det på nästa föräldramöte, det kan ju vara så att många inte ser det som ett problem, men tycker att det är en bra idé att sänka värmen när du tar upp det.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Är det här verkligen en fråga som det är värt att lägga engagemang och irritation på?

För mig är det helt självklart att det ska vara fritt fram för personalen att göra likadant med alla kläder, och i övrigt lägga sin tid på barnen. De är ju pedagoger, inte tvättbiträden.

Om det är så att i princip alla kläder förstörs för alla barn gång på gång under säsongen, kan det så klart vara en fråga värd att ta upp. Men det skulle ju personalen ha märkt själva i så fall, de skulle ju märka om alla barns kläder var förstörda hela tiden.

Jag var irriterad igår eftersom personalen (eller en av de som jag pratade med) alltid är snorkig och otrevlig om man säger något. Försöker man ge förslag på saker som kan underlätta så får man ändå ett snorkigt svar trots att en annan är trevlig. Eller de spelar ingen roll vad man säger till henne så får man ett snorkigt svar tillbaka...

Sen tycker jag, de var dom som ville ha en lapp på torkskåpet och jag fixade de. De var dom som sa att de inte var några problem och att dom visste att t.ex. Reima inte får vara i torkskåpet och då inte slänger in dom där heller, så de var inga prolem att sonens kläder inte heller skulle vara där. Då kunde dom sagt från början när jag pratade med dom om det att det inte funkar...

Jag är inte irriterad idag och lägger inget större engagemang på de, mer än när kläderna har varit där inne o när kläderna blir förstörda pga att de är oaktsamma...

En overall är redan fläckig eftersom dom fått för sig att låta barnen leka med färg ute i snön som inte går bort från kläderna, vilket inte är så roligt. Men de har jag inte sagt något om...

Jag ville mest höra hur de gör på andra förskolor... :laugh:

**********

Ameo; Fast fuktigt är det i kapprummet ändå pga torkskåpen...

Jag har kollat efter begagnade reima/isbjörn mm men de jag hittat på Tr**era som är fina och inte alltför slitna har gått för bara ett par 100 lappar billigare än nya, o då köper jag hellre nytt.. :laugh:
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

*kl*

Jag skulle aldrig skicka med mina ungar kläder till dagis som kräver specialbehandling och som inte är väldigt oömma. Definitivt inte vara rädd för fläckar p.g.a mat, känner mig mest :eek: helt ärligt. Tycker nästan det är lite fräckt att kräva haklapp på en "stor" unge p.g.a risk för fläckar. Då skulle jag hellre skickat med mer oömma kläder. Mina ungar sliter kläder som sjutton. Ska jag skylla på dagis då att grabben kommer hem med hål på knäna på jeansen var och varannan vecka för att han leker så mycket på alla fyra? För att inte tala om hur de ser ut efter en dag i skogen? Skitig kan vara bara förnamnet vissa dagar. Men jag har i och för sig alltid försökt anpassa mig så gott jag kan efter dagis rutiner, inte försökt få dagis att ändra sina rutiner till mig.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Fast återigen då vill jag ha tips på VILKA kläder som klarar 90 grader i torkskåp flera timmar, som är slittåliga och klarar flera barn utan att tappa färg och funktion? :laugh:
Jag har bara två barn som haft kläderna i torkskåp på dagis/fritids. Många kläder ärvdes av den yngre. Jag har inte köpt några speciella märken till dem. Kläder i mellanprisklass oftast. Inga kläder tog skada av det.


Varför klarar vissa förskolor de och andra inte? Återigen varför inte köra ALLA ytterkläder på låg värme så är problemet löst?
Har alla torkskåp som går upp i 90 grader då? När jag hämtat kläder ur torkskåper, som går för fullt, så har det inte verkat vara så varmt. Det kanske är hur stark värme som används som skiljer?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Då kunde dom sagt från början när jag pratade med dom om det att det inte funkar...

En overall är redan fläckig eftersom dom fått för sig att låta barnen leka med färg ute i snön som inte går bort från kläderna, vilket inte är så roligt. Men de har jag inte sagt något om...

Jag håller med om att de kunde ha sagt från början att de inte har möjlighet att ge alla barnkläder individuell behandling. Men för mig är det väldigt underligt att man som förälder ens kommer på tanken att förvänta sig det, eller be om det.

Jag förstår inte heller varför barnkläder inte får bli fläckiga. Det blir de ju, helt enkelt.

Jag har för övrigt inget minne av att något torkskåp som jag någonsin har öppnat har varit 90 grader varmt. Nu har jag aldrig mätt temperaturen, men om det var så varmt skulle jag ju reagera. Jag tycker mest det brukar vara lite varmare än ljummet. Vore det 90 grader skulle man ju tex bränna sig på kläderna om de fortfarande är blöta.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Ju smutsigare dottern är när jag hämtar henne på dagis - desto gladare blir jag. För ju smutsigare hon är, desto roligare, har hon troligtvis haft det.
Och kläder går sönder. Har man då köpt kläder för flera tusen kronor så kanske det svider lite, men då får man väl helt enkelt låta bli att köpa kläder i den prisklassen.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Vi har nog alltid köpt ytterkläder på Klädkällren (typ Ullared) och sådana skitställen. Billiga kläder som tålt att ärvas. Har även köpt begagnat och struntat i märken. Bor i Gbg-trakten med regn och rusk men tycker ärligt inte att sönernas billiga skitkläder varit dåliga. Köper INTE dyra märkekläder för jag har inte sett nyttan med det när våra billiga har dugit. En kompis fick uppmaning av hennes sons fsk att köpa windstopper fleece till hennes brn, vi har aldrig köpt sådant och för henne är det ekonomskt tufft (brukar ärva våra barn) och jag bad henne ifrågasätta varför. Minns inte hur det gick.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Ju smutsigare dottern är när jag hämtar henne på dagis - desto gladare blir jag. För ju smutsigare hon är, desto roligare, har hon troligtvis haft det.
Och kläder går sönder. Har man då köpt kläder för flera tusen kronor så kanske det svider lite, men då får man väl helt enkelt låta bli att köpa kläder i den prisklassen.

Att sonen förstör kläderna gör inget o att dom är skitiga o leriga har ingen betydelse. Men att de går sönder pga att de ska hängas i torkskåp på fulleffekt utan någon nytta då de inte är blöta invändigt gör moget ledsen. Eller att man då använder färg UTE som inte går bort efter flera tvättar , de är oaksamt o inte okej. Nu vart de inte så mycket fläckar men jag vet flera som fick kläderna förstörda av färgen...

Just därför har jag köpt dyra kläder eftersom sonen sliter otroligt mycket på dom, då betalar jag hellre dyra pengar för ett par byxor som håller o ser ut som nya när han använt klart dom än köpa ett åar billiga som jag ändå måste byta efter halva säsongen o ser för jäkliga ut... ;)
Innekläder bryr jag mig inte ett jota över, där är de fläckar som inte går bort efter diverse soppor osv..

Men ja nu vet jag vad ni tycker o hur era förskolor gör, o jag orkar inte upprepa mig. :)
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Att sonen förstör kläderna gör inget o att dom är skitiga o leriga har ingen betydelse. Men att de går sönder pga att de ska hängas i torkskåp på fulleffekt utan någon nytta då de inte är blöta invändigt gör moget ledsen. Eller att man då använder färg UTE som inte går bort efter flera tvättar , de är oaksamt o inte okej. Nu vart de inte så mycket fläckar men jag vet flera som fick kläderna förstörda av färgen...

Just därför har jag köpt dyra kläder eftersom sonen sliter otroligt mycket på dom, då betalar jag hellre dyra pengar för ett par byxor som håller o ser ut som nya när han använt klart dom än köpa ett åar billiga som jag ändå måste byta efter halva säsongen o ser för jäkliga ut... ;)
Innekläder bryr jag mig inte ett jota över, där är de fläckar som inte går bort efter diverse soppor osv..

Men ja nu vet jag vad ni tycker o hur era förskolor gör, o jag orkar inte upprepa mig. :)

Där har du nog en stor bov, yttrekläder ska knappt tvättas alls.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Man behöver inte vara raketforskare för att lära sig vad som ska vara i torkskåp eller ej. Det handlar heller inte om individuell behandling eftersom det är få kläder som tål torkskåp. (Några nämner KappAhl som billiga och bra och där gäller 40 grader "en stund") Det handlar inte om att vissa kläder inte tål torkskåp utan att det är få föräldrar som är medvetna om att deras kläder inte gör det. Nya material nya rutiner.

Det pratas om bra och billiga kläder som tål torkskåp och jag måste säga att än har jag själv inte sett sådana kläder. Det är de billiga kläderna som blir genomblöta. En bra märkesoverall blir aldrig så blöt.

Ibland ser jag ärvda kläder som är så tvättade att det knappt finns foder kvar och det finns absolut ingen vattenavisande förmåga kvar och föräldrana säger ändå att det är toppenfina kläder och att de står emot väta *suck*

Ett tips är att kopiera artikeln från förra årets Vi föräldrar (när de testade overaller) och ge till förskolan. Någon har den kanske kvar? Jag ska se om jag hittar den någonstans.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 967
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp