Ytterkläder i torkskåp på förskola

Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Men får du inte bort fläckar alls eller?

Jag kan nog räkna på typ en hand dom plagg som vi fått bestående fläckar på. Jag menar inte att du ska låta henne gå i trasiga/skitiga kläder, men köp billiga slit- och slängkläder så är det ju inte hela världen om ett plagg får en bestående fläck som gör att du väljer att kasta den.

En del kläder går inte fläckarna bort alls. Är de inte flerfärgade så måste jag färga om dem för att de ska vara snygga igen. Kläder är en kostnad! Att slänga kläder är idiotiskt! Vad är det för miljösparande?
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Men de drar ju inte ens upp ärmarna på dem, så att de inte blir solkiga längst ner på ärmen! :mad:
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

ungefär lika miljösparande som att färga om kläder, fast säkert mer.

Hur gammal är din dotter? Min var väl ca 1 ½ när hon lärde sig att kavla upp ärmarna själv vid tvätt och måltider osv.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Min dotter har varit väldigt baltig och kladdig med maten länge. Vi har fått fäckar på väldigt mycket av hennes kläder.
Om man inte står med tex galltvål och gnor så blir det bestående fläckar av allt tycker jag :grin:

Ang overaller i torkskåpet har bara hennes overall varit i torkskåpet en gång. Jag har inte bett dom att inte hänga in kläderna där. Eftersom dom i princip aldrig är blöta så att det skulle behövas. Vi har köpt didriksons boardman set till blaskiga dagar.
Vet att en mamma på dagis inte vill att hennes barns kläder ska in i torkskåpet, där står det en lapp på barnets klädplats.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag har kollat på nästan ALLA märken (dyra som billiga) som jag kan hitta o INGET av dessa märken klarar torkskåp på full effekt i flera timmar, däremot på låg värme. Problemet är att de är tejpade sömmar på funktionsplagg o vinterkläder, de är denna tejp som smälter/torkar o då förstörs kläderna.

Nu har jag visserligen inte barn eller barnkläder.

Men jag och sambon min har mååååånga funktionsplagg och ytterkläder så köper vi bara goretex oftast från Haglöfs.

Så nu var jag tvungen att titta på tvättråden i dom, ALLA våra goretex kläder står det att de ska tvättas ofta och torkas på HÖG värme.

Alla våra kläder har tejpade sömmar.

Så kolla på tex Haglöfs kläder? För visst har väl de barnkläder också?
Så slipper du problemet om de torkas på hög värme på dagis.
Men det är klart, de kanske är i dyraste laget...
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Vi får inte speciellt mycket fläckar alls. Ett plagg är förstört efter att vi gett A blåbärssylt, men det var redan så blektvättat så det gör ingenting.

Använder Via och ibland kör vi på det där rosa fläckmedlet i rund burk, vad det nu heter.

Alla kläder går till dagis (utom en tröja) inklusive märkeskläder (typ Gant, Ralph Lauren, le Petit Bateau) A fått. Vi säger inte till att personalen ska vara försiktiga utan har snarare sagt att om kläderna är på dagis så är det inte kläder de behöver vara försiktiga med. Inga fläckar, ingenting förstört, de använder kanske haklapp fortfarande, vi gör det inte hemma. Men praktiskt taget alla fläckar går bort och någon enstaka liten fläck försvinner med tiden. Vi använder mycket mörkt och om det är vitt och rosa- randigt, enfärgat vitt och ljusrosa är nog svårare.

(Faktum är att jag funderat på att vara försiktig med vissa plagg och spara på dem, men effekten blir ju bara att de aldrig används innan de är urväxta. Så jag kör med att ha de kläder jag tycker är snygga mycket istället. Jag byter inte kläder när A kommer hem så när ska han ha kläderna om inte på dagis. :))

Ett litet hål som uppstått på dagis på ngn ärm har vi inte brytt oss om alls. Så länge kläderna är hyggligt hela (dvs snyggt lappade eller snyggt slitna :D, har ju själv gärna trasiga jeans), rena (dvs rena inte extremt ofläckiga), luktar gott (och jag erkänner jag matchar, inte min man) osv är jag nöjd med vad han har på sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Overaller vet jag faktiskt inte hur de gör med. Vår overall är inne på tredje ungen nu (ärvd av vän) och är helt vattentät och väldigt bra men vi är inte försiktiga med den. Någon enstaka gång har vi sett den i torkskåpet, men normalt har de galonisar över ovarallen och galonisarna torkar de inte i skåp såvitt jag sett.

Blöta kläder i allmänhet hänger på barnets hylla, de får nya torra istället och vi tar hem de blöta och tvättar. Dagis behöver ju inte torka blöta t-shirts och byxor (som inte tillhör lånepoolen antar jag), ingen poäng, de ska ju ändå hem o tvättas.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag vet inte, det känns inte som att du läser mina inlägg ordentligt!

Kläder som är begagnade är ju miljöspar och det behöver inte alls bli dyrt och mer miljötänk än att hålla på att bleka och färga kläder stup i ett...
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Halv kl (såhär i efterhand så inser jag att jag mer menade att spinna vidare på Cattans lite mer fläckliberala inställning)

Är det verkligen sååå farligt med en liten fläck? :crazy: Ok om det är t.ex. brun fläck på ett vitt eller gult plagg, men en fläck som bara är någon tonskillnad mot plagget, är verkligen plagget förstört då? Så länge barnen är små och man inte har med dem på nobelmiddag tycker jag inte att det är hela världen?

Och vad betyder det om ett barn har fläckiga kläder? Är barnet misskött? Oansvariga föräldrar?
 
Senast ändrad:
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Det kan de göra och dottern vill inte heller ha sådana kläder på sig!
En kompis till mig blev anmäld till socialen för dåligt omhändertagande av barnet, just för att mamman valde att ha lite kläder där fläckarna inte hade gått bort! Samma sak har hänt en annan kompis också!

Anmäld pga fläckar på kläderna? Av förskolepersonal? Det låter högst osannolikt tycker jag. Då var det antagligen annat bakomliggande eller ovanligt korkad personal...
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Ella kan se ut som fan själv när vi hämtar :D, men det är faktiskt väldigt sällan som jag inte lyckas få kläder rena från fläckar.

Ellan har i princip alla kläder även på förskolan.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag köper inget som inte får användas. Overallen åker in i torkskåpet, men galon har jag aldrig sett där.
Vid blåbärsfest brukar de ta av tröjan om behov finns.
Sen köper jag inte vita toppar, utan satsar på sånt som tål lite mer. Senast idag var gula klänningen dränkt i lingonsylt, men det är inget jag ens reflekterat över. en del går bort annat inte, men jag har aldrig sett det som ett problem. Ser det gräsligt ut trots tvätt så slänger jag den eller så får den bli en tröja att måla i eller nåt.

Skulle aldrig sätta på henne oömma kläder som hindrar lek eller liknande. Jag försöker tänka till vid inköp och köpa begagnat.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Milton skaffar minst lika mycket fläckar hemma som på förskolan, det vore synd att skylla alla fläckar på förskolan. En svart-vit-randig tröja är omöjlig att få ren, den har han hos mina föräldrar (på landet) där det brukar kunna bli extra smutsigt och verkligen ingen som bryr sig. ;) En av få tröjor som jag kostat på blev fläckig av gud-vet-vad, efter det har jag låtit bli plagg i den prisklassen igen...

Jag skulle aldrig komma mig för att sätta på haklapp på min treåring bara för att minimera risken för en fläck på kläderna, och jag avser ändå att återanvända plaggen till eventuell/a syskon. Och jag lovar att mitt barn är välmående, trots en och annan fläck i garderoben.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Angående ytterkläderna så förstår jag att det är jobbigt att se overallen för 2000:- som inte ska torkas i torkskåp men som ändå hänger där är frustrerande, men det måste vara ännu mer frustrerande för personalen att hålla koll på femtioelva ytterkläder där en del får torkas hursom helst, andra på låg värme och vissa inte alls i torkskåp.

Vi har löst det genom att köpa ytterkläder på lagom prisnivå. Till vintern köpte vi t.ex. Kappahls testtrea, med en rabattcheck kostade den 450:-. Nu var det inga stränga skötselregler till och den är fortfarande i utmärkt skick. Galonstället (McKinley) som Milton haft i två år nu (jo, till våren måste nytt inhandlas om han ska vara torr under knäna :D) har ganska ofta hängt i förskolornas torkskåp och det håller lika torrt nu som när det köptes. Jag gissar att tillverkarna försöker gardera sig på samma sätt som äggens bäst före datum är satt långt före äggens egentliga hållbarhet.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Egentligen spelar inte prisklassen någon roll, men sonen är en slitvarg o sliter mycket på kläderna o då vill jag ha slittåliga ytterkläder. Jag har provat billigare o sett andra ha andra märken o deras barn är som min son o de är inget som jag vill sätta på ett syskon... Ser it som om dom är använda till 3 barn istället för 1.

Sen de tål att hänga i torkskåpet men på låg värme, under 60 grader men de flesta förskolor kör full=90 grader...

Enligt t.ex även kappahl så ska deras overall köras på max 60, även reima, didriksson, gneis mfl. Galon ska inte va i torkskåpet alls vilken de flesta borde förstå att de torkar ut gummit...
Så generellt så ska inga ytterkläder köras på mer än 60 grader, då tycker inte jag att de borde vara svårare än att göra som på Calazirya's förskola, att ett torkskåp för ytterkläder som körs på låg värme o ett för övrigt..
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Menar du att din dotter som är typ 3 år inte vill ha vissa kläder på sig för att de har fläckar som inte går bort ?
Och att du bor på ett ställe där fsk personal anmäler föräldrar till socialen om deras barn har kläder med fläckar som inte gått bort ?

I så fall är det gravt fel på det området och jag hade flyttat fortare än kvickt till ett ställe med normalt folk.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Apropå ytterkläder.

2001 (eller kanske 2002) så sålde (eller kanske gav, jag minns inte) jag en overall till en bukekompis, då hade min son haft den två säsonger hon har fyra barn och den yngste använder samma overall just nu - DET är bra kvalitet det.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Jag känner mig som en jobbig och besvärlig förälder för att jag inte vill ha kläderna förstörda och säger till om de. Är jag de?

Helt ärligt så tycker jag nog att du är det faktiskt. :)
Om du kollar igenom alla papper och förhållningsregler du fick när ditt barn började på förskolan, så står det säkert någonstans att barnen bör ha oömma kläder på sig. Det brukar i alla fall finnas med en liten rad om det.
Personalen ska så klart vara rädda om barnens kläder, men dom måste nog köra samma rutiner för allas kläder om dom ska få tid till att se varje barns behov, som ju faktiskt är den viktigaste biten.
Köp billigare grejer alt begagnat att ha på förskolan istället.
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Faktiskt har vi inte fått ett enda papper från förskolan mer än ett datum när han skulle skolan in...

Men återigen om du läst de jag skrivit så gäller de egentligen INTE bara mina kläder utan ALLA barns ytterkläder bör inte vara i torkskåp i mer än 60 grader.... Sen är de kanske bara jag som bryr mig vad vet jag. Jag vet att en del föräldrar är irriterade på de då dom hittat ullkläder, overaller, galon osv i torkskåpet men ingen säger något.

Som jag nyss skrev då kan dom göra som på Calazirya förskola, ett skåp för ytterkläder o ett för övrigt så är problemet löst.

Sen har han extra kläder så de finns ingen anledning att köra dom i torkskåpet heller...
 
Sv: Ytterkläder i torkskåp på förskola

Ärligt är det inte så svårt att sortera ut nya overaller mot gamla slitna bävernylonoveraller som är nästan det enda som måste in i torkskåp. Genomblöta noname är inte heller svåra att sortera ut. Nej ärligt så är det inte svårt.

Angående galonkläder blir det ett problem om de inte får torkas i torkskåp. Många av kläderna har tyg ned till foten och det drar upp vätan hela vägen upp till knäna... Problem om barnen bara har ett par byxor och sen ska ut på eftermiddagen. Ibland lämnas barnen på morgonen med dyngblöta byxor eftersom föräldrarna aldrig känt på insidan av byxorna. Då är de blöta och sura sen dagen innan, eller dagen innan dess... Sådana kläder används kanske bara en till två säsonger och kostar inte så mycket, gummit hinner knappt torka ut innan kläderna ändå skrotas. Ett tips är att bara vända byxorna ut och in om de bara är lite fuktiga så torkar de snabbt.

För att inte tala om alla billiga skitvantar som är blöta på insidan, men torra på utsidan. Inte trevligt.

Barnen måste ha bra kläder för att klara sig ute några timmar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
915
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 969
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 639
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp