ytterligare en fråga om lösdrift

Ela

Trådstartare
Ja funderar lite på det här med lösdrift...

Nu har vi haft ett sto som haft stora problem med luftvägarna och därför har vi nu varit tvugna att bygga en lösdrift, och det har fungerat över förväntan.
Jag måste väl erkänna att jag varit lite skeptisk till detta förut då jag tycker att det känns skönt att varje häst har sin liggplats.

Men iaf, nu funderar jag... kanske även fler av hästarna skulle må bra av detta, vi har tidigare funderat på att bygga lösdrift men som sagt jag är skeptisk.

Tyvärr har vi dåligt med hagar den hagen de nu går i är en mindre grushage. Kanske är det ett problem om man gjorde om det till lösdrift?? Hästarna är vana att ha fri tillgång på grovfoder och är en väl fungarande grupp. Oftast är de inte så intresserade av att komma in utan står ofta kvar och äter vid höbalen trots att de får kraft när dom kommer in.

Det jag funderade på att göra isf är att slå ut boxarna i det ena stallet det skulle väl bli cirka 70 m2 i så fall till 4 vuxna hästar och 2-3 föl.

Visst är det så att man måste ha möjlighet att stall upp dom om någon blir sjuk? Hur många boxar ska man ha "lediga" i fall om ?

Hur fungerar det med dom hästarna som rids och kanske blir svetiga och varma då och då?

Tacksam för lite ideer och synpunkter
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Hej Ela!

Jag började med lösdrift för att jag hade unghäst, och har sedan en till häst som haft luftvägsproblem. Han är nu helt bra sedan han fått gå på lösdrift, så visst hjälper det :)

Hur stor är hagen, och hur många är hästarna? Jag tycker att det är viktigt att de kan röra sig relativt fritt, och att de inte trampar sönder markerna för mycket. Vi har runt 1 ha vinterbete för 5 hästar, och det räcker gott. Jag tror inte att du måste ha en box om hästarna blir sjuka, men det är skönt att ha det. Dessutom bra om man ska iväg och vill att hästen ska hålla sig ren ett par timmar, att ställa medan man väntar på hovis, veterinär etc. Vi tar dessutom in våra vid storm, så de har en box var.

Ni kan inte bygga en ligghall i någon av hagarna?

Jag rider min ridhäst 6 dagar i veckan, och täckar inte. Han får ordentlig vinterpäls, och visst blir han lite varm/svettig någon gång ibland. Han får stå en stund i stallet, men sedan släpper jag ut direkt. Inget täcke. De klarar sig utmärkt, och mina araber har aldrig visat minsta antydan på att frysa.


Fråga gärna om du har fler frågor.
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Visst är det så att man måste ha möjlighet att stall upp dom om någon blir sjuk? Hur många boxar ska man ha "lediga" i fall om ?

Såhär säger SJV:

"Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme som har ett klimat som djuren är vana vid. För hästar som du under den kalla årstiden håller i utomhusliknande klimat ska utrymmet kunna värmas upp. Utrymmet ska minst ha de minimimått som gäller för box. Vid behov ska du kunna hålla hästarna individuellt. Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi skriver här ovanför går det också bra.

För hästar som hålls i grupp eller för uppbundna hästar bör det utrymmet kunna hysa minst vart 25: e djur."
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

jag hittade också det när jag kollade på jordbruksverkets hemsida.

Jag kommer att ha fem lediga boxar på 8 hästar så det borde fungera. Dock har vi bara ett kallstall men det har jag alltid haft och ingen har någonsin påpekat detta vid inspektioner.
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Tack för svaret :bow:

Om jag även låter de hästar som rids lite gå på lösdrift kommer jag att ha 8 hästar (varav 3 föl) på lösdrift. Hagen som är väl grusad är cirka 1/2 hektar finns ytterligare en hektar att öppna till men när det är regn och blött blir det fort lerigt där så vi brukar att undvika att ha dom där vår och höst.

Från maj till sep-okt går samtliga hästar givetvis på större bete men det ligger en bit härifrån och är inget alternativ att använda nu.
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Efter som att hästar tar skada av att stå i box oxh är gjorda att leva som de gör i en bra lösdrift så finns det ingen anledning att tro att det skulle vara problem. De har inte ngt behov av att ligga i en ligghall och liggplatser finns det ju gott om i en hage. Dessutom vill ingen flockmedlem att en annan ska bli sjuk eller trött, det skadar hela flocken.

När det gäller lösdrift så är det ju så att det sliter på markerna, så är det bara. Och jag är själv lite bortskämd med 30 hektar hagmark så jag hade inte ställt min häst på en lösdrift med mindre än 2 hektar/häst. Detta för att hästarna ska slippa gå med lera till knäna och också ska ha utrymme att agera naturligt på. Ska man ha fri tillgång kan man inte tränga ihop en flock på en för liten ytan för då föräter de sig pga tristess och rör sig inte ordentligt. Men jag vill ändå tycka att det är bättre att begränsa fodret genom att tex lägga höet i näthäckar som tar längre tid att äta från, och låta de gå i en ngt mindre hage vintertid för att sen släppa dem på en annan hage för bete, än att ställa dem på box. För de rör sig trots allt mer i en hage som inte är perfekt än vad de gör i en box.

En lösdriftshage rekomenderas vara 2 hektar för första hästen och sen 1 hektar per häst. Jag rekomenderar 2 hektar/häst om man bor i uppland, för markerna är länge blöta här. Men det är ju min personliga åsikt.

Ang boxar så tror jag bara att det beror lite på. Vi har 5 boxar på 18 lösdriftsplatser, en annan lösdrift hade 1 box på 7 platser. Jag tror att det räcker med 1 box för att få det godkänt men såklart måste du stalla in alla hästar som har behov av det, oavsätt hur många boxar du har. Så för sin egen del kanske 2st kan vara bra. Då kan man ju dessutom ställa in sällskap till den sjuka hästen. Ska du bygga en lösdrift med plats för mer än 4 hästar så måste ligghall och allt förprövas. Så då kan du fråga hur många boxar du bör ha på det antalet hästar du tänkt dig. Ska du ha 4 hästar eller mindre så räcker det med 1 box, det har jag haft kontakt med kommunen och jordbruksverket om själv för ett år sen.

1/2 hektar är inte tillrävkligt för att hålla dem syselsatta enligt mig. Men det är bättre än att ha dem på box tror jag. Jag skulle rekomendera att du försöker hitta på en lösning för höet som innebär att hästarna har fri tillgång och alltså kan äta dygnet runt, men som gör det lite svårare så att de inte trycker i sig hur mkt foder som helst pga att de inte har ngt annat o göra. Tex nät runt höet. Jag tror att det är bra att det ändå finns mat hela tiden, ffa i en så liten hage. Så att det inte blir oroligt i flocken kring maten. Dessutom ska hästar äta regelbundet hela tiden för att må bra.
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Tack så mycket ditt svar :bow:

Självklart skulle man önska betydligt större hager, vilket vore drömmen men i dagsläget är det tyvärr inte möjligt. Men förhoppningsvis kommer inte våran kogranne hålla på i evighet och då :D

Jag tänker lite som så att de har ju inte större hage nu heller och isf slipper de iaf stå inne i en box. Hagarna är ordentligt i ordninggjorda nu i sommar. Matgjorden är borta och det har dränerats och fyllts på med grus, förhoppningvis kommer hagarna att hålla för belastningen.

Jag känner mig inte så orolig för att dom kommer att äta för mycket ab hösilaget. De har idag fri tillgång både i hagen och boxen så det borde inte bli något problem.
Men hur ska man fodra i närheten av ligghallen eller en bit därifrån?

Funderar på att prova att ha halva gänget på lösdrift, isf kommer jag bara att behöva riva ur boxar och spiltor. Stallet är godkänt där behöver det förprövas ändå?

I så fall kommer jag att ha boxar till två av fyra hästar i fall om...
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Okej, det låter ju jättebra. :)

Jag tycker att man ska utfodra långt ifrån ligghallen. Det minskar risken för att ligghallen blir en toalett och det blir heller inte samma konkurrens kring den. I hallen ska man varken ha mat eller vatten tkr jag. Vi har mat, ligghall och vatten på varsitt ställe vilket också gör att de vandrar mer och inte belastar samma del av hagen hela tiden. Tack vare att maten aldrig varit i anlutning till hallen mockar vi endast 1 gång/år. ;) De bajsar nästan aldrig där. Men har man o andra sidan en hage som måste mockas kanske det underlättar om de bajsar i hallen, jag vet inte. Iaf tycker jag att det är dumt att sätta maten på det enda stället i hagen där det finns vindskydd och torr liggplats. Det är onödigt om någon häst skulle vakta mot en annan.

Jag tror inte att du behöver förpröva stallet, men ring ändå kommunen och fråga. Det kostar inget och de brukar vara hjälpsamma. :) Jag hade låtit alla hästar gå ute om det fungerade rent praktiskt.

När vi startade våran lösdrift hade vi två kvar inackorderade. Det slutade med att de vägrade fångas på kvällarna - de andra fick ju vara kvar ute! - så de släpptes ut i lösdriften till slut de med. :p
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Jag tycker också att man ska fodra långt ifrån ligghallen, för att undvika för mycket skit därinne, och för mycket tramp. Jag fodrar gärna på höga eller sluttande platser, så att det inte blir så klabbigt. Jag tycker verkligen det låter lite med 1/2 hektar på 8 hästar, men samken är ju som baken. Om jag var ni skulle jag definitivt öppna så det fick så stort som möjligt- det är viktigare att de kan röra sig än att de blir lite leriga. Ev. kan ni ju lägga grus i den större hagen också, på det mest slitna platserna.

Jag tycker det är viktigt med ligghall, så att de har en torr plats att vila på. Våra använder den, och har även en tät grandunge där de alltid står när det regnar.
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Här fungerar det bra med kall lösdrift. Jag fodrar inne om det är regnigt eller snöar och blåser samtidigt. Om du har en känslig häst så dammtorka i stallet ofta! På galler o boxväggar ovan på lampor...Har en mycket känslig "host" häst som fungerar jätte bra då vi städar stallet ofta. Det är inte så jobbigt som det låter. Strör och mockar när dom är ute. Har dörrar så jag kan stänga in till lösdriften. Är noga md hö kvaliten och hästarna få hö ute om det inte är busväder. Har grusat upp en 70 kvadrat utan för lösdriften så dom står torrt om dom vill. Här får dom även hö när dom äter ute. Krattar upp bös och sånt ofta på utsidan. Men det funkat super bra för hästana och vi har vant oss med kallstall. Vatten har vi vinter tid i en Thermobar.
 
Sv: ytterligare en fråga om lösdrift

Självklart hade jag också villa haft mer mark men tyvärr är det som det är och vi försöker att göra det bästa av situationen. Vi har i år lagt ner mycket jobb och pengar på att dränera och grusa hagarna så dom ska hålla för den beslatning det är på dom. Hagen är ju lika liten vare sig de står på box eller går på lösdrift.

Vi har nu diskuterat detta fram och tillbaka och kommit fram till att prova i vinter, vi kommer dock att ha kvar boxarna till hästarna till vi ser hur det fungarar. Själva ligghallen blir då i minsta laget (enilgt mig) men är godkänt enligt jordbruksverket till de hästar vi ska ha där.

Hagen utanför lösdriften kommer inte att bli lerig så där är det torrt, dock kanske passagen mellan hagarne blir lerig..... men då får vi grusa där med. Hösilage balen kommer att stå under ett tak i bortre delen på den andra hagen. Allså så långt från ligghallen som möjligt. Hoppas bara de använder ligghallen nu annars kommer jag få många sömnlösa nätter..

*Ela som egentligen tycker om att varje häst har sin sovplats, men tror att hästarna mår bra av lösdrift*
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 509
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp