Ytterligare en rasvalstråd

Tänker jag "icke-vallande BC" så tänker jag direkt på en bra(!) aussie eller en vuxen BC som omplaceras för att den inte fungerar som vallhund av någon anledning.
Aussie går bort pga pälsen, har en långhårig bc nu och aldrig igen:nailbiting: blir tokig på allt han drar in och han är ju alltid skitig, räcker med att gå över gårdsplan när det är blött ute så är han grusig hela magen och byxorna...
 
Om du utvecklar ”mähä” är det nog lite lättare att svara på om du träffat fel eller om din uppfattning stämmer. :D
Lite intetsägande och tråkiga, inga riktiga personligheter liksom. Inte samma fart och vilja som en bc heller.... Däremot gillar jag Working Kelpie men då kommer ju vallningen in igen...
 
Aussie går bort pga pälsen, har en långhårig bc nu och aldrig igen:nailbiting: blir tokig på allt han drar in och han är ju alltid skitig, räcker med att gå över gårdsplan när det är blött ute så är han grusig hela magen och byxorna...
Klipp pälsen? :D Sedan är det ju stor skillnad mellan olika aussies också. Tex har @Fisherling en underbar tik som inte alls har så mycket päls, och jag tror inte att de som @Miao har är speciellt långpälsade heller.
 
@Santoxen :D
499D7D40-40FA-468E-AFCA-0E54E9672798.jpeg

Inte så långpälsad. Behöver aldrig göra något åt pälsen och hon blir mindre smutsig än labben :angel:
 
Hon ser ju inte så farlig ut, tycker alla jag sett varit pälsmonster:crazy: Snygg är hon också:love:
Tack, jag tycker också hon är snygg men jag är ju partisk :heart

Det finns absolut pälsmonster, men det finns en hel uppsjö med vettig päls :D Både mängd och kvalitet varierar otroligt. Även Tinjas brorsa som ändå har rätt maffig man (på bilden är han lite urfälld) har noll pälsvård och blir inte speciellt smutsig.
7FB3D210-58E7-4EEE-AE55-298F3C64BA3D.jpeg

:love:
 
Bägge mina aussies har en helt fantastiskt funktionell päls, smuts och skräp bara faller av dem :up: ! Min yngsta är ett riktigt träsktroll och kör gärna helkroppsinpackningar med lera, men efter bara ett litet tag så är hennes vita partier vita igen :)

C5F7A710-BE7F-4803-AB9C-69D3547F80A5.jpeg
 
Aussie går bort pga pälsen, har en långhårig bc nu och aldrig igen:nailbiting: blir tokig på allt han drar in och han är ju alltid skitig, räcker med att gå över gårdsplan när det är blött ute så är han grusig hela magen och byxorna...

Min hade ganska mycket päls, dock totalt icke funktionell, men drog typ inte in speciellt mycket skit i huset. Dock klipper jag honom för att han blir överhettad då han har riktigt ullig underull som blir skitvarm och inget fungerar för att få bort den. Dalmatinern är värst när det gäller päls och skit. Jag hade dock inte skaffat en Aussie om du inte tycker om pälsmängden på en långhårig BC. :angel:
 
Beauceron? Fast de kanske är större än vad som önskas iofs. Men annars borde de kunna funka bra, har presterat bra inom drag och funkar faktiskt bra till det mesta. Vissa vallar med sina, finns en hel del praktiskt arbetande vallare nere i Frankrike och i en del andra europeiska länder och även några här i Sverige men enligt min åsikt finns verkligen inget behov att valla hos rasen rent generellt, jag skulle säga att de flesta har rätt kassa anlag för det, även om inte alla skulle hålla med mig. :angel: Undantag finns dock, vissa linjer är avlade ganska mycket på vallning men som sagt - rent generellt är det inte så.
 
Beauceron? Fast de kanske är större än vad som önskas iofs. Men annars borde de kunna funka bra, har presterat bra inom drag och funkar faktiskt bra till det mesta. Vissa vallar med sina, finns en hel del praktiskt arbetande vallare nere i Frankrike och i en del andra europeiska länder och även några här i Sverige men enligt min åsikt finns verkligen inget behov att valla hos rasen rent generellt, jag skulle säga att de flesta har rätt kassa anlag för det, även om inte alla skulle hålla med mig. :angel: Undantag finns dock, vissa linjer är avlade ganska mycket på vallning men som sagt - rent generellt är det inte så.
Jag skulle aldrig rekommendera någom som söker hund för djurhantering att köpa en beauceron. Vi måste för sjutton tänka på fåren!
 
Beauceron? Fast de kanske är större än vad som önskas iofs. Men annars borde de kunna funka bra, har presterat bra inom drag och funkar faktiskt bra till det mesta. Vissa vallar med sina, finns en hel del praktiskt arbetande vallare nere i Frankrike och i en del andra europeiska länder och även några här i Sverige men enligt min åsikt finns verkligen inget behov att valla hos rasen rent generellt, jag skulle säga att de flesta har rätt kassa anlag för det, även om inte alla skulle hålla med mig. :angel: Undantag finns dock, vissa linjer är avlade ganska mycket på vallning men som sagt - rent generellt är det inte så.
Aningens stora tror jag, och kräver kanske lite mer än jag orkar rent arbetsmässigt.
 
Tittat lite på korthårig collie, vad tror ni om det?

Om kelpie faller på att du inte tycker att den har tillräcklig fart och vilja så ligger nog korthårscollien risigt till, är jag rädd. Däremot upplever iaf jag att de är riktiga personligheter(men jag är ju partisk :D ). Funkar bra till det du vill ha en hund till, med reservation för att man nog inte når topplaceringarna om man tävlar i draget. Det bästa är nog om du träffar lite kortisar och ser om det kan vara något.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 461
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 375
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 416
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp