Ytterligare en rasvalstråd

Santoxen

Trådstartare
Ev. blir det så i framtiden att jag inte längre kommer att kunna ha får och då lär jag ju inte ha bordercollies längre:nailbiting: Om den dagen kommer, VAD ska jag ha istället? Någon med tips på en hund i bc-storlek, temperament och korthårslag men som inte behöver valla? Utöver vallningen kör vi lydnad, nosework och drag med tyngd på det sistnämnda...
Hit me!:D
 
Ev. blir det så i framtiden att jag inte längre kommer att kunna ha får och då lär jag ju inte ha bordercollies längre:nailbiting: Om den dagen kommer, VAD ska jag ha istället? Någon med tips på en hund i bc-storlek, temperament och korthårslag men som inte behöver valla? Utöver vallningen kör vi lydnad, nosework och drag med tyngd på det sistnämnda...
Hit me!:D
Kelpie kanske?
De kanske inte så bra att dra med dock.
 
En korthårig vorsteh-tik. Inte samma temperment som bc:n, men mycket dresserbar, och härlig draghund.
 
Ev. blir det så i framtiden att jag inte längre kommer att kunna ha får och då lär jag ju inte ha bordercollies längre:nailbiting: Om den dagen kommer, VAD ska jag ha istället? Någon med tips på en hund i bc-storlek, temperament och korthårslag men som inte behöver valla? Utöver vallningen kör vi lydnad, nosework och drag med tyngd på det sistnämnda...
Hit me!:D
BC som inte vill valla? Det dyker ju ändå upp trevliga såna ibland. Eller så får du väl åka och träna hos nån annan med får, hjälpa till på nån gård osv ;)
 
BC som inte vill valla? Det dyker ju ändå upp trevliga såna ibland. Eller så får du väl åka och träna hos nån annan med får, hjälpa till på nån gård osv ;)
Jag inbillar mig att det inte blir tillräcklig stimulans med det jag vill göra om vallningen inte finns där? Det kanske det gör, isf är det inget svårt val, bc är min ras!
 
En korthårig vorsteh-tik. Inte samma temperment som bc:n, men mycket dresserbar, och härlig draghund.
Har träffat lite vorstehar(?), backar lite på svårigheten att ha den lös... annars otroligt trevliga draghundar( även om det innebär att gå upp till A-klass:eek:)
 
Har träffat lite vorstehar(?), backar lite på svårigheten att ha den lös... annars otroligt trevliga draghundar( även om det innebär att gå upp till A-klass:eek:)
OM du kan tänka dig vorsteh så funkar ju kanske vissa bruksraser med? Typ dobermann? Om du vill satsa på draget alltså, vi har ju haft ett par SM vinnare..
Samma problem med att vara lös dock.

Inte alls samma temperament som en BC dock!
 
Har sett någon kennel med trevliga Vorsteh som tävlas i typ lydnad och så, finns säkert några som är förigare än andra!

Najs! Mitt ex hade, de stod på köksbordet och morrade (MORRADE) och var ökända kattdräpare. Jag kunde inte kommunicera med dem över huvud taget.
 
Ev. blir det så i framtiden att jag inte längre kommer att kunna ha får och då lär jag ju inte ha bordercollies längre:nailbiting: Om den dagen kommer, VAD ska jag ha istället? Någon med tips på en hund i bc-storlek, temperament och korthårslag men som inte behöver valla? Utöver vallningen kör vi lydnad, nosework och drag med tyngd på det sistnämnda...
Hit me!:D

Scandinavian hound, ofta mindre än vorsteh, korthåriga, ofta mjukare och går ofta att ha lösa men lite småkorkade och vill mest springa/dra. Inte en hund att köra lydnad med dock om man vill komma nån vart. Vill man ha en skk renras så är det såklart inget alternativ.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 461
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 375
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 410
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp