ytterligare en tråd om ärlighet

Re: Annonsetik

ja du har helt rätt.
Idag finns det även härstamningar som är "inne" och de hästarna säljs lättare än de med stam som inte är så spektakulär. Jag vet en unghäst som annonserades flera ggr, inte en enda spekulant ringde, och så av en händelse är det någon med kontakter som får se den och det slutade med att den såldes till USA för ung. 4 ggr så mycket.
En solskenshistoria.
Men att det finns alltför mycket omoral bland säljare har vi ju fått flera horribla exempel på härovan!
/P
 
jag antar att jag är lite av ett undantag. köpte nyligen en häst som det skulle vara alla möjliga fel på. ägaren överdrev allt till max, som om han vore ett odjur. jag lovar inte ens 5 % stämde så nu står jag här med min kanonhäst i sin bästa ålder som jag köpte för en spottstyver. jag antar att jag haft tur....
 
"det verkar som om du inte vill sälja hästen" bara för att jag inte vräkte på med en massa osant säljsnack :confused:

Jag försökte vara så ärlig som möjligt.

Precis det där har jag också råkat ut för. Och jag som bara gått in för att vara ärlig och inte försköna sanningen, detta både för hästens och blivande ryttaren/ägarens skull.
 
Det bästa med att som säljare vara helt ärlig om allt som rör hästen är att när den väl är såld har man så himla nöjda köpare. Det kan ta ett tag innan den blir såld, om den nu har varit skadad/sjuk eller har någon olat eller oönskat beteende, men den som köper vet om det, har kunnat värdera det i förhållande till hur mycket de gillar hästen och ta ett beslut om köp eller ej utifrån det. Schyssta affärer är alltid bra affärer, för båda parter.
 
Re: Annonsetik

Skönt med nån som tänker på att alla köpare kanske inte klarar av hästen eller som sagt inte är lämpliga köpare. T ex en seriös säljare som visat hästen för kunder som inte verkar passa, kan ju bli tvungen att annonsera fler gånger bara för att han är seriös och inte försöker lura på första bästa köpare hästen. Tänk pån det! Det finns faktiskt många seriösa säljare. Lita på era kontakter men tro inte på allt skitsnack!
 
jo, det kan mAn tycka, men köparna var unga tjejer som inte kunde så mycket och litade alldeles för mycket på vad hästägare sa och beskrev, som jag ser det så var de så naiva så de hjälpte till att lura sig själva.. :crazy:
 
Fan vad jobbigt. Nu vet jag inte om jag vill leta vuxen häst längre. Jag tror jag köper ett föl istället.
 
Eller så har man grym tur! :bump:
Dom finns dom också. Köpte en 5årig halvblodsvalack men bronkit som varit avställd den sommaren, han hade en sko, resten hade han tappat, obesiktigad, och sen var han grymmt billig. (dom hade betalat 5 gånger mer 8 månader tidigare)

Jag har en pigg och glad 6åring, bronkiten märks inte och skorna sitter*pepar peppar* Så jag betalade riktigt underpris och inga dolda fel(vad jag vet) :bump:
 
Ja, en av tjejerna hittade en häst, en hingst, 3 år, med
bra gångarter, halvblod och med bra hoppteknik, enligt
annonsen.

Hästen hon åkte ut och kollade på var nykastrerad med
plankigt steg, inte särskilt vackert byggd, och någon bra
hoppteknik fick hon inte se.

Sen kan man göra som vi gör med våran fullblodsvalack som vi
har haft ut på foder flera gånger, man beskriver honom som
värre än han är. Fast ändå får man tillbaka honom varje gång. :crazy:
 
Re: Annonsetik

Idag finns det även härstamningar som är "inne" och de hästarna säljs lättare än de med stam som inte är så spektakulär.

Speciellt inom ponny-varlden har vi en sadan grej....i Sverige. M***boro ponnier!! Gud, om ni visste vart de kom ifran!!!!! :eek:

Sedan ar dert ju lite mode vilket land man koper hast ifran. Holland har ju varit poppis ett tag, men ar nu mycket poppis. Samt Spanien. Det horde man ju aldrig talas om forrut, att folk akte till Spanien och kopte hast....eller har jag missat nagot?

Irland och Storbritannien har alltid varit poppis lander, men deras popularitet har svalnat lite tycker jag.

Oarliga manniskor finns det overallt, i alla kategorier pa manniskor i samhallet.
Jag vet en svensk gubbe som hade 2 stycken svenskfodda Connemara-valacker till salu i flera manader. Ville ha 35.000:- styck for dem. Ingen visade intresse. Han slangde passen, och skrev i annonsen att de var importerade fran Irland och fick 60.000:- for den ena och 57.000:- for den andra!!! :eek:

Vet en annan som salde en kritvit hast, med pass, som en 6-aring, till en "bekant" till mej. Jag tittade sedan pa hasten och tyckte att den sag gammal ut. Kollade i munnen och hasten var typ 26!! Kollade i passet, och markeringarna - det var en annan hasts pass!!!! :eek: :smirk:

Arlighet varar langst....aven fast man inte alltid tror det!
 
Ville bara säga det, att det är inte lätt att få hästköp att gå tillbaks !
Vi köpte en ponny av en autoriserad ridskola för många år sedan, som vi bla skulle tävla litegrann.
Detta var mitt i vintern.
Döm av vår förvåning när hästen tappar vinterpälsen, och det visar sig att den är triangelmärkt....
Vi kämpade länge med advokat för att få köpet att gå igen, men till sist blev advokat kostnaderna för stora, så vi fick ge upp.
Till sist sålde vi ponnyn till några som ville ha henne till avel och promenadridning, och skrev in i kontraktet att hästen var T-märkt.
Men några pengar av förra ägaren såg vi aldrig röken av....

bibban
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp