ytterligare en tråd om ärlighet

P

pialotta

Apropå den andra tråden om att vara ärlig vid hästförsäljning;I somras träffade jag en gammal kompis som tävlade en häst som inte var hennes. Den var svårriden och stannade ut sig i varenda klass och hade varit sådan länge. Lite senare ser jag den hästen utannonserad och det står i annonsen att den är lättriden och hoppar allt.
:confused:
Det är vanligt att säljare övervärderar hästar som skall säljas. Jag har sett många felaktiga påståenden i annonser.
Jag tycker att det är för :devil: att folk inte är ärliga.

Kanske blev det fel forum för detta påstående, men senior verkade inte heller optimalt...
/P
 
Ja, jag vet en annons om ett maffigt Halvblod (det var inte ett halvblod, utan ponnykorsning/fullblod), tränad och tävlad regelbundet LA/LA i flera rå,
(den kravlade sig runt 0.90, en dressyr bana hade den aldrig varit nära..)

Men såld blev den... :crazy:
 
Hm, vet en tjej som har haft en travare och skulle köpa en ny häst. Lite för att hon ville tävla i hoppning.

Hon köper ett danskt halvblod. Det vi ser är en travarkorsning, eftersom den inte kan galoppera rent. Det tog tid att få hon att förstå att de var travarblod i hästen.

Dock hoppar den mkt trevligt, men är lite het och har lite svårt i galoppen.

Köparen så att den var ett Danskt halvbod, tejej som skulle ha den har aldirg ridit ett redigt halvblod, denna hästen hade ju bättre galopp än hennes travare, så hon tog det som ett halvbod.
Hennes pappa som håller på med travhäster såg mer än billig häst att köpa....
 
....och när man, som jag, är ärlig och talar om hästens både fel och förtjänster så är spekulanterna så vana att säljaren bagatelliserar fel att köparen ofta läser in större betydelse av de "fel/egenheter" man berättar om. De utgår helt enkelt från att man underdriver.
 
När jag skulle sälja stoet som är alazzis mamma var det mer än en person som spontant sa "det verkar som om du inte vill sälja hästen" bara för att jag inte vräkte på med en massa osant säljsnack :confused:

Jag försökte vara så ärlig som möjligt.
 
En bekant har sin häst utannonserad.

Halblodskille i sina bästa år, intressant stam tävlad upp till 1,50 vinster och placering upp till 1,45.
Tävlad dressyr och fälttävlan bla bla bla.
Kanon på pappret.
Begär 120 000kr, säger att hon släpper honom för 100 000kr.

Kruxet: Av de sex år hon ägt honom har han varit konvalescent i sammanlagt tre år inkl opererad två gånger.

Be alltid om att få tillgång till försäkringshistorik.
 
Men just upplysningsplikt om hästen varit sjuk/skadad, är väl ngt säljaren inte FÅR ljuga om eller förtiga?
Om köparen är ordentlig och frågar?

För då kan väl köpet gå tillbaka?
 
Varför man ljuger så mkt i en annons vet jag inte, men om hästen var svårriden, borde väl spekulanterna märka det direkt de provrider?
 
Jag vet inte om hästen är såld
Problemet är ju att det verkar vara en regel att saluhästar övervärderas.
De flesta som letar häst är nog inte så jättevana hästköpare och när de träffar en individ som de tycker om och vill ha, kan det vara svårt att hålla sig kall och verkligen fråga alla frågor OCH att pruta till ett vettigt pris.
Stackars den tjejen som köpte en dansk travare i st f ett halvblod!
Ang. upplysningsplikt, är det vanligt att hästköp går tillbaks? Jag tror att många drar sig för att bråka/klaga när de har köpt en individ de tycker om.

Men det är ju inte bara i hästvärlden som moral har försvunnit, det går ju inte en dag utan att man läser/ser på TV om någon som skott sig på andras bekostnad.

/P
 
Jag tycker jag både hör om, och läser om hästköp som köpare försöker få att gå tillbaka.

Och om man läser Ridsport så förstår man ju att MÅNGA totalt övervärderar sina hästar, och begär för mkt betalt för dem.
För VÄLDIGT många av hästarna är ju med FLERA ggr på annons!
Dessutom så är det ju en omöjlighet att SÅ många hästar har SÅ hög kapacitet som det anges i annonserna!
För som ngn användare förut sa, OM kapacitetsbedömningen säljarna gör stämde, så VARFÖR har då våra elitryttare så svårt att hitta hästar?! :devil:
 
För VÄLDIGT många av hästarna är ju med FLERA ggr på annons!

Ja, när jag letade häst såg jag att många hästar återkom efter några månaders uppehåll.
 
Javisst men om du köper hästen och inte åker till samma klinik där personalen känner igen hästen och själv inte vet om bakgrunden och inte har några egna misstankar så finns chansen att du inte blir misstänksam.

Man kan ha tur också, hästen kanske håller MEN 120 000kr för en häst som varit så skadad är väl ett överpris.

Även om köpet går att upphäva pga dolda uppgifter så är det ganska skönt att bespara sig bekymret.

När spekulanter har frågat ägaren om sjukdomshistorik så får de en censurerad version.
Det har varit många intresserade och hittills har ingen bett att få ta del av försäkringen....det är nog ganska ovanligt.

Det är bara en misstänksam typ som en själv som granskar nitiskt.
 
Ja det är verkligen synd att många oseriösa säljare utnyttjar köpares godtrogenhet! :mad:
Själv är jag en misstänksam :devil: , jag skulle dubbelkolla som tusan om jag skulle köpa en vuxen häst!

När jag letade vuxen häst för "100 år" sedan, så gick jag tom så långt att jag använde mina "hästkontakter" runt om i Sverige för att så långt det gick, "kolla upp" säljarna.
Om ngn visste ngt positivt/negativt om dem osv.

Kollade bla på en jättefin häst, kollade upp handelsstallet där hästen stod för försäljning, och INGEN hade ngt negativt att säga om dem, men mkt lovord om vad seriösa de var fick jag höra.
 
Ang. försäkringshistorik.
Har aldrig tänkt på det, dumt nog. Är ägaren skyldig att lämna ut det, eller ber man försäkringsbolaget om det?
 
Du måste få fullmakt från hästägaren, det är samma tystnadsplikt på djursjukhus/veterinärer som inom vanlig sjukvård.

En hästägare som nekar fullmakt är väl ingen man skall köpa häst av..

GLÖM INTE att kontrollera när försäkringen är tecknad.
 
Vet en som köpte en ponny, exemrädd som hon är frågade hon särskilt om det, ägaren säger glatt att hästen minsan inte haft exem.
Första sommaren kliar hästen sönder sig. Förstod ganska snabbt varför hästen var stubbad när den kom.....
 
Står med en häst som är oridbar och jag skull aldrig kunna annonsera ut henne,Kanske är jag för godtrogen eller så finns det "för många" oseriösa säljare.
Prov red henne & hon gick som en klocka sedan när jag fick hem henne gick hon inte att rida. Återköp gick inte att diskutera. :bump:
 
Jag har också undrat över en del annonser man sett.
När man stått i samma stall ett tag och sett kusen och dess begränsningar så har man fler än en gång tappat hakan när man sett annonser.
Både i pris och ärlighet genom åren.

Det är ju en sak om ägaren kräver ett högt pris men är ärlig, än när man ljuger helt om hästen.
På priset kan man alltid pruta, men när folk ljuger rätt upp och ner så... :crazy: :mad:
 
Annonsetik

bara för att en häst annonseras ut mga ggr i Ridsport innebär ju inte det att säljaren är oseriös, det kan ju lika gärna vara tvärtom, att de spekulanter som kommit och provridit hästen inte levt upp till säljarens förväntningar och krav. Alla människor tänker INTE enbart på snabba pengar då de säljer hästar utan en hel del vill även att hästarna skall få det så bra som möjligt.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 797
Senast: shia
·
N
Hästmänniskan Hej! måste få skriva av mig, vet inte om detta hamnar rätt eller om de finns någon tråd alls för detta. Men det börja me att jag hade...
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp