Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

O

Opal

- Okej, kalla mig Nybörjare men jag måste lära mig att sära på de här hjälperna, vad har de egentligen för uppgifter Var för sig?

-Om vi tänker oss ett böjt spår, vad har då Ytterskänkel, Yttertygel, Innerskänkel och Innertygel för verkan var för sig, eller samverkar de med varandra på ngt sätt? kan ngn förklara på ett bra sätt?

- Om hästen inte vill böja sig, utan är spikrak och stel i hela kroppen,
hur ska man då få in böjningen?

Tacksam för några svar! :)
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Nu ska vi se om jag får till det rätt. Möjligt att jag glömmer hälften, hjärnan tycks ha tagit jullov:crazy:

På böjt spår förhindrar ytterskänkeln att bakdelen eller framdelen åker ut, samtidigt som den är framåtdrivande.

Med yttertygeln förhindrar du dels att hästen blir förböjd i nacken, den ska bara vara så ställd att du ser näsvingen och ögat på innersidan. Du ska även ha stöd på ytter eftersom det är den du bestämmer fart, takt och tempo med. Med den fångar du upp hästens energi framåt (halvhalter) vilket i samrörelse med säte vikt och skänkel får hästen att trampa mer under sig och jobba rätt med kroppen.

Innerskänkeln är den du sas formar hästen runt på böjt spår.
Den är framåtdrivande och "gröper ur" (dumt det lät) hästen i innersidan. Därmed inte sagt att man sitter och driver som en tok med inner hela tiden.

Innertygeln är den du ställer hästen med i samrörelse med skänkel och säte.

Alla hjälper samarbetar med varrandra på ett eller annat sätt.

Är hästen stel och ovillig kan det bero på smärta eller att den har någon låsning någonstans. Tandproblem kan vara en orsak också. Alla hästar har dock en stelare och en mjukare sida som även kan variera mellan olika ridpass. Det man kan göra för att få hästen mjukare är att jobba med volter, serpentiner, tempoväxlingar osv. Man får se till att inte jobba för länge i samma varv också och att inte bara rida runt runt på volten, utan att variera storlek m.m.
Hästen blir uppmärksam på ryttaren, mer avslappnad och smidigare i kroppen. Stretcha hästen efter varje ridpass är super för att mjuka upp den också.
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Bra sagt.

Tilläger en sak bara som våran ridlärarare tjatar om varje lektion vi rider volter (med andra ord jämt).

Är att innertygeln ska man tillfälligtvis kunna släppa för att försäkra sig om att hästen inte biter sig fast/tar stöd på den utan att den bär sig runt själv och att ryttaren inte bär runt hästen.
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Bra sagt.

Tilläger en sak bara som våran ridlärarare tjatar om varje lektion vi rider volter (med andra ord jämt).

Är att innertygeln ska man tillfälligtvis kunna släppa för att försäkra sig om att hästen inte biter sig fast/tar stöd på den utan att den bär sig runt själv och att ryttaren inte bär runt hästen.

Tack:bow:

Så sant, innertygeln gör eg inte mycket alls.
Hästen ska kunna gå kvar rätt ställd och i bra form även om man släpper den
Däremot har många (jag tex:o) en tendens att rida för mycket med inner på volten och tappa bort ytter. Vilket då ger en förböjd häst som skjuter ut bogen och inte går bra alls.
Det mesta av ställningen på böjt spår görs ju av sätet och inte tygeln
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Precis :)

Å när man rider på ridskola är det inte jämt man kan släppa på innertygeln heller, vissa hästar går inte tillräckligt bra jämt för att det ska gå. Eller är nya och otränade/ fel tränade när dom kommer.

Vi på våran ridskola har helt chokerande fått in hästar som är något extremt mycket starkare i ena sidan än i andra sidan. Så mycket så att dom har haft problem med ena galoppen.
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Jo tyvärr är det ju så.
Ridskolehästar går ju mycket med ovana ryttare också som inte kan
rida igenom hästen ordentligt. Dem blir då ofta sega, stela osv.
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

:crazy:Jamen tack så mkt ..Nu klarnade det en del!

Det är så att den här hästen är lite seg, går högt med huvudet men inte så mycket framåt neråt sas...jag har en tendens att sitta och små driva hela tiden och vara lite hård i mina tygeltag, så jag tänker fokusera på att få igenom en hjälp i taget för att inte förvirra hästen i onödan! :crazy:
Hon vill inte gärna böja igenom sig, utan går och stretar med högerbogen, alltså skjuter ut den.
Är det rätt metod att driva på snabbt och bestämt en/två gånger och hålla lagomt stöd i tygeln och liksom fånga upp energin i bakbenen sas (om jag får ngn reaktion dvs :smirk:) och så liksom "driva igenom" yttersidan + flytta in bakdelen lite innanför spåret. Och när hon väl lyssnar framåt kanske hon slutar spänna sig i yttersidan och jag kan ställa igenom henne i innersidan.
För man ska väl inte börja dra i innersidan förän hästen slappnar av i yttersidan och själv "trillar" inåt.
Är det rätt tänkt av mig att få henne att speciellt lyssna framåt på yttersidan sas? :crazy:
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

oj den där första smilisen var inte tänkt att vara där! :)
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Tyvärr så. Fick rida hästen som ståd där längst sist jag red, jäklar anama vad svårt det var. Har suttit på ponnysar å nyare hästar enbart på sistone. Märkte att jag inte alls var van vid den typen av häst längre. Jag kände mig som värsta nybörjaren i början av lektionen, fast kom iaf åt bättre sedan i slutet. Var ju nästan pinsamt :o
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

- Okej, kalla mig Nybörjare men jag måste lära mig att sära på de här hjälperna, vad har de egentligen för uppgifter Var för sig?

-Om vi tänker oss ett böjt spår, vad har då Ytterskänkel, Yttertygel, Innerskänkel och Innertygel för verkan var för sig, eller samverkar de med varandra på ngt sätt? kan ngn förklara på ett bra sätt?

- Om hästen inte vill böja sig, utan är spikrak och stel i hela kroppen,
hur ska man då få in böjningen?

Tacksam för några svar! :)

1 . Ytterskänkeln håller in hästens bakdel på spåret så att den inte hamnar utanför med baken samt driver på hästen tillsammans med innerskänkeln om hästen skall öka tempot (:

Därför ska ytterskänkeln hållas något längre bak än innerskänkeln (knappt märkbart) när man rider på böjt spår .

Innertygeln ställer hästen lätt i nacken så att den precis som du alltid tittar dit den ska , och innerskänkeln håller in bogen på hästen så att bogen inte hamnar utanför spåret .

Kan verka lite krångligt men när man lärt sig så går det av sig självt (: det är viktigt att hålla om hästen om rama in den ordentligt med skänklarna ;)

2 . Börja med att ställa hästen på volter och i hörspasseringarna . Rida mkt stora , små och medelstora volter / svängar där du måste ställa hästen antigen mer eller mindre . Ha en mjuk men följsam hand och ha en stadig kontakt med hästens mun . Rör lite på fingarna / handen .. allt för att få hästen att trivas med bettet . Träna även på att rakställa / böja /rakställa / böja vilket du kan träna på t ex fyrkansspåret eller serpentinbågar .

Lycka till !
 
Sv: Ytterskänkel, yttertygel, innerskänkel....

Tack så mycket för svaret, mycket bra förklarat! :)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 664
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 544
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: Brille
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp