Bukefalos 28 år!

Yttertygel vs Innertygel.

Linnea_1987

Trådstartare
Vill höra lite funderingar/kommentarer ang dessa ridsätt:

1. Hästen rids med ett stöd på ytter och för att sen kolla av om hästen går som den ska/ har ett stöd på ytter så ska man kunna släppa innertygel.

2. Ungefär samma sak som ovan fast istället med inner och att man rider med lös yttertygel.

Jämför! Vad händer? Resultat? Hur rider du/ni? Etc.
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

jag vill ha lika stöd på båda tyglarna. och ha hästen så rak som möjligt hela tiden. ställa och böja så lite som möjligt. då det är så lätt att förböja. och då trillar ytterbogen ut.

men framförallt vill jag inte att yttertygeln glappar, för det betyder att man rider hästen konstant förböjd och att bogarna är ute och fladdrar.

om jag har hästen ordentligt på yttertygeln och inte får igenom innersidan så har jag ju heller inte fått in innerbogen. dvs. inner bak går troligtvis innanför.


lite tankar från mig!
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

Håller med föregående talare.
Dock rider jag med mest stöd på ytter då min häst är expert på att slippa undan arbete genom att skjuta ut ytterbogen.
Aldrig att jag låter yttertygeln glappa, är det någon tygel som nödvändigtvis behöver glappa får det bli innertygeln. :)
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

Samma här, yttertygeln får inte glappa. Jag försöker rida med jämt stöd i båda tyglarna utan att någon tygeln glappar, men jag kan släppa innertygeln för att checka av ställning och klappa lite på hästen.
Glappar yttertygeln tappar jag allt och hästen skjuter ut bogen.
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

Jag ser hellre att man har en häst som balanserar upp sig själv så att man inte behöver ett stöd per sig i någon av tyglarna.

Inner blir för att ställa hästen - även om man gör det mer för kropp och sits.

ytter för att flytta /rakrikta/halvhalt om det inte går igenom för sitsen.
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

Jag håller med de flesta. Det är ytter man vill "ha hästen på" men med en jämn kontakt i båda. Trots att man kanske egentligen vill kunna rida som Elizette beskriver, så är detta svårt och kräver några års arbete av häst - för att inte tala om ryttare. ;)

Om jag tappar stödet i ytter förböjer sig hästen och inte sällan tappar ut bogen.

Eller som här...

Ett häst jag red vägrade att ta yttertygeln, så fort man plockade upp henne med den så vände hon ut huvudet och det var nästan omöjligt att få till en volt. Hon försökte allt för att slippa och springa iväg. Det var då innerskänkel och ledig tygel jag fick jobba hårt med ett tag så att inner bak kunde bli mer aktiverat och hon skulle "fatta" vad jag ville. Fick locka och leda med innertygeln till en ställning och tillslut kom stödet yttertygeln - efter veckor av enträgenhet och en tandraspning. Då var det nästan så att man fick tårar i ögonen. :D
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

Stöd på yttertygeln, så kan man leda med inner. Har alltid ridit så och kommer altid göra det :P
 
Sv: Yttertygel vs Innertygel.

I enlighet med sally swift metoden (centreard ridning) rider man med kroppen och vikten som utgångspunkt. dvs flyttar vikten olika beronede på vad man vill göra. är man själv helt rakriktad o ser vägen hela tiden så blir det svårare för hästen att inte gå raktiktad. Om man rider på en volt måste man själv följa voltspåret hela tiden annars går ju hästen med baken utanför o spårar inte.

försöker alltid ha lika tryck i båda tyglarna, ibland lättar ja en aning i inner som eftergift o belöning för att hästen går bra. men då handlar det kanske om att öppna handen ngn cm - det räcker.

Men om jag ska rida tex. öppna så flyttar ja vikten inååt , vrider mina höfter så pass mycket som jag vill att hästen ska tvära, slappnar av o är följsam o ser vägen. deträcker man behöver inte använda tygeltag. Lättar att flytta med vikten än att dra 600 kilo i ett tygeltag för att svänga.

det fins ett lätt sätt att kolla om hästen är "för böjd" genom att när man ser den från insidan ska huvudet och nosen vara paralell med nacken, en rak linje. är nosen innanför så har hästen böjt på huvudet för mycket.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, vi har en Lhasa appso hane som är 12 år. För ca 4 månader sedan fick han problem med kräkningar och lös mage. Veterinären...
Svar
0
· Visningar
549
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 025
Senast: Jeps
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp