Yttertygel

Sv: Yttertygel

Jo det kan jag nog hålla med om. Men jag tror inte att det är där problemen sitter för min del, jag rider som sagt utan bett.
 
Sv: Yttertygel

Varför rider du utan bett?
Är det en principsak?

Jag tycker att det är svårt att få ett sug fram till bettet;) utan det o därmed svårt att få den bakbensaktivitet som krävs för att den ska runda överlinjen o sen kunna samla sig.

När hästen väl gör så- kan man rida med bara grimma iom att den har lärt sig språket o man kan förfina hjälperna.
 
Sv: Yttertygel

Varför rider du utan bett?
Är det en principsak?

Nej, tyvärr inte. Och det är bara ena hästen jag rider utan bett.

Med bett så blir han stressad, spänner sig, ostadig i formen, ruskar på huvudet och skallrar med underkäken, krullar ihop sig bakom hand, osv osv. Jag har kämpat länge (och provat alla möjliga sorters bett och bettlöst) för att få honom att länga ut överlinjen, vila på steget och söka till bettet/handen och det som funkat klart bäst är faktiskt detta bettlösa. En vanlig remontgrimma med tygeln i ringarna...

Har vi en "bra dag" så går han hyfsat även på bett, men han backar så gärna in näsan precis en aning bakom hand. Och så skramlar han med underkäken så att bettet hoppar omkring :crazy:

Med remontgrimman hittar vi faktiskt det där suget "till bettet", eller till handen som jag brukar säga, och hittar en rund överlinje och lång/låg form. Men visst saknar jag bettet ibland! En del signaler blir för oprecisa och jag inbillar mig att det skulle vara lite lättare att "spänna bågen" med ett bett. Ibland pinnar han bara iväg framåt istället för att trampa in ordentligt och det tror jag skulle vara lättare att kanalisera rätt om jag hade bett.

Men jag är glad att jag kommit så här pass långt med mitt lilla monster och jag försöker använda de verktyg som funkar bäst... Men om du eller någon annan har tips på hur jag kan göra för att använda bett så vore det tacksamt.

Och ja, han är kollad i munnen av tandläkare...
 
Sv: Yttertygel

Men då borde han ha dålig erfarenhet av bettet.
vad är det för häst o vad gjorde förra ägaren?

Om bettet ligger "som det ska" så ska de inte kunna rassla med bettet. Det ligger då still o passar precis.
 
Sv: Yttertygel

Jo det har han säkert. Han är danskt halvblod, jag har haft honom i fem år och vet inget om förra ägaren i danmark. Han var nog inte mycket mer än inriden då, när han kom till sverige 4.5 år gammal. Då krullade han ihop sig nåt extremt bakom hand, med hängmatterygg och så helst galopp oavsett tempo... (Men jag blev ändå kär :love: )

Jag har provat flera sorters bett i olika storlekar och hängt på olika höjder etc. De jag använder nu då jag har bett (ganska sällan) är antingen ett rakt eller ett smalt tredelat, i den längd som tandläkaren rekommenderade. Bäst går det nog med det raka, det blir lite stadigare då.

Jag vet inte om det är bettet som skramlar runt eller "bara" hans underkäke, men det blir i alla fall ryckigt i mina händer och så backar han in bakom hand...

Jag har fått tipset att prova såna där "mjuka" metaller, sweet iron eller koppar eller nåt. Men jag vet inte om det skulle hjälpa.
 
Sv: Yttertygel

...eller så är stången helt enkelt ett fenomenalt sätt att just lösgöra hästen och få sökningen framåt nedåt.
stången för hästens panna framåt, rätt använd, vilket ett tränsbett inte gör utan det ger en impuls mot där man har handen.
ALLTSÅ; Rätt använd! det är ju alltid handen som håller i som....resten vet ni :D

angående bettlöst så har jag aldrig upplevt att man kan få den rätta känslan, dvs finliret, och det är i rpincip omöjligt att lösgöra hästen i munnen/tungarn tungan som ju är fästad i nacken och därför gör en avslappnad tunga/mun även avslappning i nacken och den är ju i sin tur fästan vidare bakåt i kroppen...

TS - kanske läge att be instruktören vidareutveckla och förklara så att dun förstår bättre? om det är länge till nästa tillfä,lle kanske det går att få tag i denne på annat sätt? mejl/telefon?
Det kan ju hjälpa dig att sortera lite?!
 
Sv: Yttertygel

Jag var lite snabb att skicka iväg...

Stångbett är förstås inte lösningen på alla problem med alla hästar. Ett tränsbett fungerar tex väldigt bra på hästar som gärna går för lågt med sitt huvud. Det blir dock ett mindre lämpligt bett på en häst som har tendenser till att korta av sin överlinje och går för högt med huvudet, det förstärker dessa problem.

Jag vet att jag har sett jättebra bilder på detta, kommer bara inte ihåg vart:confused:
 
Sv: Yttertygel

:angel: jag igen...
om det är problem med böjningen TS, tror du inte att du kan komma åt den bättre med en ridkapson än med en remontnosgrimma enbart?
tänkte eftersom kapsonen har järnklädd nosdel som gör att trycket kommer på vänster sida av hästens huvud när man tar åt höger?

sen - funkar det verkligen att ha remontnosgrimma enbart? de sitter ju nedanför bettet? fast nu har du ju itne nåt iofs men känns som om det kommer tryck för långt ned på hästens huvud/hos?
 
Sv: Yttertygel

...eller så är stången helt enkelt ett fenomenalt sätt att just lösgöra hästen och få sökningen framåt nedåt.
stången för hästens panna framåt, rätt använd, vilket ett tränsbett inte gör utan det ger en impuls mot där man har handen.
ALLTSÅ; Rätt använd! det är ju alltid handen som håller i som....resten vet ni :D

Pannan kommer fram ja. Men nosen, den åker min själ inte fram många centimeter...
 
Sv: Yttertygel

Pannan kommer fram ja. Men nosen, den åker min själ inte fram många centimeter...

det anser jag att den gör, så länge man släpper vid rätt tillfälle och aldrig håller.
men det är sanningen för mig:D på de hästar jag mött.
red et halvblod som alltid drog in nosen, det kunde vi inte lösa med tränsbett men med en stång. bäst funkade en sån slags svängd stång, som jag har lärt mig i efterhand, ska vara bra för just såna hästar.

kan det vara så att det är lättare som ryttare att ge riktig eftergift med stångbett jämfört med bridong:confused: tänkte bara om man kanske själv är mera aktsam när man rider med stång för att man tänker att det är så skarpt?
 
Sv: Yttertygel

Pannan kommer fram ja. Men nosen, den åker min själ inte fram många centimeter...

Ursäkta TS...bettdiskussionen alltså ;)
En undran Svea - hur menar du att nosen kommer fram med tränsbett men inte med stång?
 
Sv: Yttertygel

Nej, det är precis lika lätt att lätta i handen oavsett vad hästen har i munnen. Det är bara att mjukna, spelar ingen roll vad det är i andra änden av tygeln, det är samma hand som agerar.

Men det är lättare att låta sig luras att man har något bra där framme när man rider på stång.
 
Sv: Yttertygel

jag tänker så att om man använder stången till att samla hästen så går nosen inåt bakåt, men om man använder övningar för att placera hästens bakben in under hästen och därav kommer in i samling så kommer ju nosen fram eftersom hela överlinjen längs i rätt samling med ett bakåttippat bäcken?

dvs koncentrera på bakbenen/bakdelen
 
Sv: Yttertygel

Nej, det är precis lika lätt att lätta i handen oavsett vad hästen har i munnen. Det är bara att mjukna, spelar ingen roll vad det är i andra änden av tygeln, det är samma hand som agerar.

Men det är lättare att låta sig luras att man har något bra där framme när man rider på stång.

hi hi! ja det är klart att det är lika lätt, försöker bara tänka mig in i hur en ryttare kanske kan tänka.

att det är lättare att låta sig luras är helt rätt, fast jag tycker att stången har förfinat min känsla faktiskt. men det,är ju liksom min sanning och de erfarenheten jag har.
 
Sv: Yttertygel

jag tänker så att om man använder stången till att samla hästen så går nosen inåt bakåt, men om man använder övningar för att placera hästens bakben in under hästen och därav kommer in i samling så kommer ju nosen fram eftersom hela överlinjen längs i rätt samling med ett bakåttippat bäcken?

dvs koncentrera på bakbenen/bakdelen

Det är snarare trots stången, än tack vare i så fall. Det vill säga, nosen hade kommit fram oavsett vad du hade haft i truten på hästen, men det krävs en väldigt etablerad sökning för att hästen inte ska tippa bak nosen. Och den sökningen har jag hittills inte mött någon som har lyckats utbilda fram på stång. Det är ett för skarpt bett och du har den bakåttippande effekten som hela tiden ligger och förstör.
 
Sv: Yttertygel

Jag var lite snabb att skicka iväg...

Stångbett är förstås inte lösningen på alla problem med alla hästar. Ett tränsbett fungerar tex väldigt bra på hästar som gärna går för lågt med sitt huvud. Det blir dock ett mindre lämpligt bett på en häst som har tendenser till att korta av sin överlinje och går för högt med huvudet, det förstärker dessa problem.

Jag vet att jag har sett jättebra bilder på detta, kommer bara inte ihåg vart:confused:

Bilder på vad? Du kan väl lägga in dem och visa?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Träning Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: tuaphua
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp