Yttertygel

Anna_

Trådstartare
Nu har jag varit på kurs och det ledde till en hel del funderingar kring yttertygeln. Så nu vill jag höra hur/om ni använder yttertygeln och argument varför :)

På den här kursen fick jag inte använda yttertygeln alls i skolorna. Och för mig letta ledde till att yttersidan och framför allt ytter bog verkligen flöt ut... Tanken var att få en ordentlig böjning där musklerna på insidan skulle dra ihop sig och de på yttersidan länga sig ordentligt. Tränaren menade att jag måste ge plats för yttersidan och om jag tog i yttertygeln så tolkade hästen det som att den sidan (också?) skulle vara innersida och drog ihop sig. Vidare skulle inte ytter bak få plats att svinga in ordentligt under hästen. När bogen ramlade inåt så fick jag korrigera och flytta ut med innertygeln, men alltså inte på utsidan. Ytterbogen (och resten av hästen) skulle komma på plats när bakdelen kom rätt.

Jag kan se en viss logik i resonemanget. Och om jag verkligen koncentrerade mig på att skjuta iväg min tyngdpunkt åt rätt håll osv så blev det nån form av skolor även utan yttertygel, och bogen blev lite bättre efterhand det kan jag gå med på. Och visst kan jag tycka att det var lite bekvämt att ha hästen på innertygeln... :o

Jag är inte något fan av att hålla stadigt i yttertygeln och banka ut hästen dit med innerskänkeln, så som en del undervisar. Men jag skulle gärna vilja plocka in ytterbogen med yttertygeln, och i slutan så skulle jag även vilja understödja lite med yttertygeln för att lättare få in ytter bak. Och jag tycker ändå att den där balansen och känslan man får när hästen söker sig ut på yttertygeln, och man kan låta innertygeln hänga och hästen går fortfarande kvar i en stadig (icke hopdragen) form med böjning, det är den som brukar kännas så där "rätt".

Nu vill jag veta hur ni andra resonerar angående yttertygeln!
 
Sv: Yttertygel

Men du, om man rider i vänster varv i höger böjning och tvärtom så kan man lura in den där bogen utan att förstöra den fina logiken! :idea: Ett par steg i taget räcker!
 
Sv: Yttertygel

Jag använder tygeln mot halsen för att ta med mig samma sidas bog, med 'draping reins', alltså tygeln som ska verka mot/ta med sig bogen/halsen får aldrig bli så sträckt att den inverkar direkt på nackens/huvudets position (om jag inte samtidigt vill ställa/böja åt det hållet). Direkt tygelhjälp använder jag bara för böjning och i viss mån ram. Jag tänker också så, att om jag får 'för mycket' av något jag ber om, så vill jag inte korrigera hästen med mothållande hjälper, utan försöker istället korrigera styrkan i mina hjälper.
 
Sv: Yttertygel

Jag rider hästen på yttertygeln. Jag ser inga problem med att behålla ställning eller böjning när man rider dem fram till yttertygeln. Har man problem med det så har man inte fått igenom ställning eller böjningen.

Böjning och ställning gör för mig att man får en yttersida och en insida. Men då måste man ju ge hästen en yttersida också. Inte bara en insida, som om man rider den på innertygeln. Då tror jag man gärna får en häst som lutar inåt och hänger på innerbog. Och man kommer då få korrigera konstant för att hästen faller in.

Jag ser det lite som att alla hjälper man gör är någonting man sänder. Och då måste man också ha en mottagare. Annars sänder man ju bara energin rakt ut i ingenstans.

Jag tycker också yttertygeln bör utgöra en ram. Och har man inte hästen på yttertygeln blir det svårt att reglera den ramen (längre, kortare, upp, ner..). Om hästen går fram till yttertygeln så tror jag det blir lättare att få ett större register i formen.

Jag tror även det blir lätt att förböja om man rider enbart med inner tygel.
 
Senast ändrad:
Sv: Yttertygel

Jag tänker som du.

Intressant tråd eftersom det TS beskriver är en sån sak som jag har svårt att förstå inom AR, men som det också kan finnas olika sätt att se på.

Det låter som stretching av sidorna men inte skolor, så som jag lärt mej rida dem.
 
Sv: Yttertygel

Ja det kanske skulle kunna funka. Men varför skulle det vara bättre att byta böjning helt, för att få in ytterbogen, istället för att bara ta lite lätt i yttertygeln och plocka in bogen, med bibehållen böjning?
 
Sv: Yttertygel

Jag var på kurs för BB tidigare i år och detta är min enkla tolkning på vad jag tror han menade..(han instruerade fö mig & häst mer 'framifrån' än vad han normalt brukar berättade han) :

Jag inledde med att böja för innerhand, innerskänkel och vikthjälp. Yttertygeln skulle i detta läge vara helt slapp för att inte ge motstånd. När hästen var böjd (och lång och låg) glappade jag på innertygeln för att se ifall hästen hade en ärlig böjning och alltså stannade kvar där. Om så kunde jag försiktigt börja samla upp på *yttertygeln* och sedan hitta en ngt högre ridform.

Sedan i skolorna etc skulle innertygeln vara mjuk/lös/eftergiven/slapp/whatever U call it. Ev lätt stöd skulle finnas på ytter bridong.

Kan kanske återkomma med AR-faderns mer exakta ord när jag sett videofilmerna på mina ridpass med ljud på!
 
Senast ändrad:
Sv: Yttertygel

Det där lät mycket mera logiskt tycker jag. Men jag skulle alltså vara kvar på innertygeln även i skolorna, och inte ha någon kontakt alls på yttertygeln. Kanske tränaren inte tyckte att jag fick till en tillräckligt bra böjning då, så att vi inte kunde gå till "steg 2"...? ¨

Om jag glappade i innertygeln så gick han kvar i låg form med böjning. Men det var lätt att bogen ramlade in (hans bogar ramlar så lätt åt alla möjliga håll :o ) så det var väl därför jag skulle fortsätta rida på innertygeln då antar jag.

På denna kurs användes inte heller någon bridong. Samtliga (utom jag) hade stång+kapson. Och det var enbart stången som skulle användas. Kapsontygeln sas vara till för finlir i ställning och böjning när man kommit längre i utbildningen, typ. Jag som tycker att det borde vara tvärtom - kapson till att ta igenom ställning och därifrån hitta sökningen fram/ner mot handen. Och sedan ev. ett stångbett att finlira med när man kommit längre. Men nu var det stången som skulle användas först, till att lösgöra hästen och få den fram/ner.
 
Sv: Yttertygel

Håller med om att det låter lite bakvänt?!

Visst finns det många tolkningar, många olika läror och många vägar som bär till Rom.. Men att man börjar på kapson, fortsätter med kapson(alt bridong)+stång när man kommit lite längre i utbildningen och att sedan kapsonen är överflödig trodde jag var allmänt vedertaget..

Men det kan inte ha varit så att de befann sig i en fas mellan kapson+stång och stång? Så att kapsonen gick att ta till om man inte riktigt fixade böjningen och ställningen i alla lägen?

Det jag har konstaterat är i alla fall att ibland så är det knasiga och bakvända till hjälp i alla fall.. Man kan ju alltid prova* och sedan utvärdera och därefter ta ställning till vad man ska ta till sig och vad man ska förkasta!

*) = förutsatt att man är ryttare nog att avgöra ifall det man ska prova inte kommer att trassla till det mer än vad man kan reda ut sedan..
 
Sv: Yttertygel

Men det kan inte ha varit så att de befann sig i en fas mellan kapson+stång och stång? Så att kapsonen gick att ta till om man inte riktigt fixade böjningen och ställningen i alla lägen?
Jo det kan det kanske ha varit. Men för att få till sökningen framåt/neråt så pratades enbart om stången. Ingenting om att ställningen och påföljande eftergift var det centrala, vilket jag har upplevt det som.

Det jag har konstaterat är i alla fall att ibland så är det knasiga och bakvända till hjälp i alla fall.. Man kan ju alltid prova* och sedan utvärdera och därefter ta ställning till vad man ska ta till sig och vad man ska förkasta!
Ja det är ju det jag håller på med :idea: Och jag ska vara med på nästa kurs också, för jag tyckte att det var spännande. Men jag behöver lite hjälp här att analysera och sortera :)
 
Sv: Yttertygel

Kan det vara så att tränaren har missförstått det hela?
Nej, det tror jag inte. Hon hade bra argument för det hon gjorde och kändes kompetent. Det är nog snarare så att jag inte riktigt förstod allt. Och troligen håller jag inte med om precis allt heller, men det känns som att det finns en del logik bakom.

Många vägar till Rom som sagt, men en del av kartan kan nog finnas här :)
 
Sv: Yttertygel

Jag rider ibland bara på yttertygeln. Det kan vara en ganska rolig omväxling och bra träning för mig. För om jag ska hålla hästen böjd och styra med endast yttertygeln till hjälp så kräver det en hel del från min sits.

Jag använder yttertygeln både genom tryck mot halsen och genom ledane tygeltag.

Hurvida det gör någon nytta har jag inte spekulerat i. Det är dock väldigt skönt att känna oberoendet av hjälperna. Att lära sig vara precis och kunna använda hjälperna på så många sätt som möjligt. Att utesluta hjälper och ändå kunna utföra det man vill. Kanske är det speciellt intressant för mig med tanke på att jag vill utesluta huvudlag helt från min ridning.
 
Sv: Yttertygel

Jag kan rida på bara innertygel, eller bara yttertygel. Båda delarna fungerar. En stor fördel med att bara rida på en tygel, är att hästen får lära sig att hålla ordning på sin kropp. Nu vet jag inte vad din tränare var ute efter, och jag rider inte AR. Men, om hästen vill skjuta ut bogen till vänster (exempel), och du rättar till det med din vänstra tygel, så har din tygel ersatt hästens muskler på vänster sida. Hästen behöver alltså inte rätta till det den gjorde fel, utan du maskerar felet med din tygel.
 
Sv: Yttertygel

Jo det kan det kanske ha varit. Men för att få till sökningen framåt/neråt så pratades enbart om stången. Ingenting om att ställningen och påföljande eftergift var det centrala, vilket jag har upplevt det som.

Det låter inte särskilt seriöst. Med stången kan man få en liten sträckning av nacken, men inte äkta sökning framåt-neråt. Den äkta sökningen, där hästen sträcker och välver hela överlinjen, kommer av att hästen kliver fram mot handen med bakbenen. Och stång är det sista jag skulle använda för att leta efter äkta sökning, det är ett för skarpt instrument i munnen på hästen och ett för trubbigt instrument i handen på ryttaren (dvs de signaler som hästen ger genom tygeln förminskas kraftigt).
 
Sv: Yttertygel

Undrar just om Pessoa magic 3-delade har samma effekt?

Jag har bytt bett igen nu, från 3-delade pessoa magic till rakt tränsbett. Pessoat fick visserligen styrsel och stabilitet i framkärran och munnen, men ingen äkta sökning framåt-neråt. Kan bero på att just min kuse går ganska högt med huvudet (utan ryttare). En annan hästägare har börjat testa pessoas ovannämnda med gott resultat - hästen går nu lättare framför lod - istället för bakom. Men den hästen är lite mer låg framtill.

I Müselers bok så står det att man ska få hästen lång och låg genom att släppa på ytter (istället för inner). Jag har gjort som så att när det inte över huvud taget går att få hästen att bli lång och låg genom att "släppa på inner" så kör jag släpp på ytter istället. Funkar alltid. Vet inte om det beror på kroppskonstitution eller tidigare ridning eller vad, men det är intressant!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Träning Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: tuaphua
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp