Yttertygel

Sv: Yttertygel

nu rider jag med så mycket yttertygel som jag och min häst klarar av för tillfället.
men så har det inte alltid varit. när jag precis hade börjat med ar fick jag göra precis som du, rida med bara innertygeln och yttertygeln så lös så den omöjligt kunde inverka på hästen. min tränare sa då även att målet är att man ska kunna rida hästen med ett stöd i yttertygel, och innertygel hängande. så skulle man tappa innertygel så skulle hästen fortfarande gå kvar i samma form. han sa även att man hela tiden skulle sträva efter att ha så lite stöd i innertygel som möjligt, och hela tiden ge hästen chansen att bära sig själv i en böjd och låg form.

det är snart två år sen, och med övning sitter jag nu med stöd på yttertygel nästan hela tiden.
 
Sv: Yttertygel

Precis. Man får fixa med skänkel och sits i stället. Grundproblemet brukar ju vara att ett bakben inte vill kliva fram, och då är det lite avigt egentligen att korrigera genom att bromsa bogen. Genom att böja om hästen på volten kan man komma åt det där samtidigt som man helt låter hästen gå framåt. Det är ju samma logik som gör att förvänd galopp är så stärkande, för att den hjälper till att rakrikta hästen.

Sen finns det tillfällen när bogen har trillat ut bortom all kontroll och hästen är för mycket ur balans för att det ska gå att rädda och samtidigt rida framåt. Då får man förstås bromsa ordentligt, och se till att alla kroppsdelar hamnar där de ska vara.
 
Sv: Yttertygel

Det är inte bettet som gör att hästen söker sig neråt, utan ridningen.'
Det hjälper inte att bara kolla i böcker hur det ska vara, man kan behöva hjälp från marken så att man inte bara TROR sig rida rätt.

Tuaphuas o Flippans inlägg var logiska.
Om en häst är så stel kan det vara idé att först bara böja den i sidorna o för tillfället strunta i var bogarna befinner sig.
MEN sen måste man koppla ihop hästen- rakriktning.

Jag tror att man även i detta missförstår vad målet är o att det är lika svårt för AR-tränare att förklara som för de andra.
 
Sv: Yttertygel

Grundproblemet brukar ju vara att ett bakben inte vill kliva fram, och då är det lite avigt egentligen att korrigera genom att bromsa bogen.
Jo det där stämmer ju förstås. Pusselbitarna ramlar på plats mer och mer :idea:

Sen finns det tillfällen när bogen har trillat ut bortom all kontroll
Ja det är väl det här jag är rädd för, det kändes inte så avlägset :rofl:
 
Sv: Yttertygel

jag rider inte alls med yttertygel. visar enbart vägen med inner och ber henne om en böjning i nacken. detta för att hjälpa henne få in rumpan och benet under sig.

fast vi har har precis börjat träna AR och har alltså inte fått in benet under oss riktigt än.

det enda jag vill med henne nu är att hon ska sätta inner bakben under sig och ser därför inte någon hjälp i att fånga upp yttertygeln.

korrigeringen får komma senare, när hon orkar sätta under sig rätt!! :angel:
 
Sv: Yttertygel

Ja jag känner igen mig i detta och börjar se poängen. För oss är det höger bak som inte vill bära, och vänster bog som gärna blubbar ut...

Axel och Equiform - finns det inte redan flera andra trådar där ni försöker reda ut vilken form som är optimal ;)
 
Sv: Yttertygel

KL
Svea kan inte du komma hit och sitta på min axel då jag rider!? Du är så klok och kan förklara så det som verkade vara så krångligt bara blir logiskt och självklart!!

Det där med att korrigera utramlande bogar. Du sa precis vad min häst har visat mig. Då han bara har lite sämre kliv bak kan jag ta igenom det genom att vända igenom volten eller byta varv ett tag, när han ramlat iväg bortom räddning fungerar det tränaren förespråkar, att förhålla bogarna (med båda tyglarna), för att sedan släppa fram igen och försöka behålla baksteget och kontakten till handen.

Equiform, häng inte på nu och börja diskutera ideologier med axel, det blir ändlöst...;) Vi håller oss till tyglar, bogar o bakben:)
 
Sv: Yttertygel

Glöm inte det gamla knepet att rida hästen rak eller något kontraställd på en stor volt för att "hämta bogen" och sen varligt erbjuda en trevligare arbetsform....
 
Sv: Yttertygel

Jo den övningen använder jag gärna "normalt sett", men det går ju inte alls ihop med det jag fick göra i helgen. Som någon sa ovan så kanske jag då bara maskerar problemet med bakbenet som inte vill bära. Det känns rimligt att det är höger bak som är grundproblemet, hur kommer jag då åt det? Utveckla gärna mera :)
 
Sv: Yttertygel

Jag brukar ideligen få inse att det behövs annat än ridning för att fixa ben som inte bär.. Någon form av behandlign för att hjälpa spänningar att släppa och ev smärta att lägga sig. Kombinerat med varsamt ökade krav på att försöka använda benet mer och bättre.

Att med ren teknik lirka in ett ben som inte är helt fit for fight till att bära vikt/töja på sig kan ge mycket huvudbry och få hästen att på många kluriga sätt fuska sig dit du ber den, men utan att få med sig hela kroppen ärligt.

Ofta efter en lyckad behandling blir jag helt deppig då jag tänker på hur jag jobbat med ett sk ridproblem, då jag eg inte alls hade behövt sitta till häst alls, utan kunnat jobba med hästens kropp i stallet för att sedan arbeta med en glad häst utan fysiska hinder, som bara fungerar.
Fast nog är det bra att slipa på sin teknik, vi kan ju inte ha en massör, vet, kiropr, homeopat, näringexpert osv till hands i alla lägen!
 
Sv: Yttertygel

För oss är det höger bak som inte vill bära, och vänster bog som gärna blubbar ut...

I ditt läge är det ännu viktigare att du kan med ytterhjälper ge den ram din häst behöver för att träda in med hö bak.

En korrekt och eftergiven böjning runt inner är då viktig.

I min värld så böjer jag med inner och sen korrigerar tygeln dvs ytter diagonalt till bak för att träda in och sen följer ytterskänkel för att få ytterbak att bära.

Böja = träda in med innerbak och bära med ytter dvs i.skänkel - kram i y.tygel - y.skänkel. Prova !
 
Senast ändrad:
Sv: Yttertygel

Du menar alltså att jag inte ska låta utsidan blubba iväg. På vilket sätt behöver jag den där ramen, enligt inlägg ovan ska ju hästen hålla reda på sina egna kroppsdelar och balansera upp sig utan att jag håller i.

Du menar alltså ungefär så här?:
Böjningen får jag genom innerskänkeln, inte genom att pilla i innertygeln?
Hämta in inner bak med innerskänkeln, när inner bak är i luften.
Krama på ytter, det bör bli när innerbak precis kommit i marken då? Eller samtidigt som någon av skänkelhjälperna?
Och sedan hämta in ytter bak med ytterskänkeln, när ytter bak är i luften.

"och sen korrigerar tygeln dvs ytter diagonalt till bak för att träda in " På vilket sätt påverkas inner bak av yttertygeln menar du? Och när i steget ska jag krama på ytter?

Utveckla mera! Det här är ju inte samma sak som släppa-yttertygeln-ridningen, så det är spännande att jämföra och fundera!
 
Sv: Yttertygel

Hästen har blivit genomgången av både massör och kiropraktor lite då och då och det har inte varit några större fel på honom. Bäst effekt skulle det nog i så fall ge att behandla "pilotens" snedheter och spänningar...

Men jag tycker att det är spännande att fundera över hur saker hänger ihop, och logiken bakom olika övningar. När det nu finns så olika metoder för att komma till rätta med samma problem.
 
Sv: Yttertygel

Det som är kul med kontraställning/rakriktning på volterna är att det där händer nästan automatiskt om man håller takten och låter vägen styra.
 
Sv: Yttertygel

*kl*

Nu började jag tänka på det där med att "rätta framdelen efter bakdelen" som jag hört ofta från "vanliga" dressyrtränare. Att man ska inte trycka bakdelen på plats utan den ska bara vara motor. Man ska rakrikta genom att placera framdelen så att den hamnar framför bakdelen. Alltså mer tankefokus på att flytta framdelen i skolorna, än att peta in bakben. Tänker jag så så tycker jag att jag får en "lättare" känsla i framdelen och enklare att få hästen att bära jämnt bak. Gör jag så som jag gjorde i helgen så känns det lätt att hästen blir tung på bogarna - den låga formen, den utblubbande yttersidan och så fokus på att peta in bakben gjorde att vi hamnade lite framstupa :o

Men nu när jag sitter och funderar på allt detta - det skulle ju kunna vara så att rent tekniskt så är det samma sak som alla olika "metoderna" beskriver. Skillnaden är vilken "inre bild" ryttaren kan skapa av hur man ska få delarna på plats, och att olika ryttare förstår olika metoder/beskrivningar/bilder bättre? Om jag inte riktigt förstår förklaringen och får rätt bild, så fokuserar jag på något annat än vad som var den egentliga planen? För jag inser ju naturligtvis att tanken inte var att vi skulle hamna framstupa ;)

Det där är faktiskt något som jag tycker att jag råkar ut för ganska ofta - tränaren säger en sak men jag får inte riktigt till det eftersom andra kroppsdelar gör fel och totalresultatet blir konstigt. Instruktionen att trycka ner ena sittbenet blir t.ex. alltid knas för min kropp. Men om jag får "tolka" det som sägs och översätta det till en målbild som hela kroppen förstår då får jag till det, även om jag kanske inte gör exakt så som tränaren säger.
 
Sv: Yttertygel

Ett villkor för att den ska kunna bära sig o ändå vara energisk är att den är fri från handen- att ryttaren släpper o inte hästen.
där kan ett skarpt bett vara ett aber för att hästen inte törs trampa på iom att den vet att handbromsen kan kopplas på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Träning Rider för ett par olika tränare och tittar på mycket träningar och har blivit lite fundersam på att de säger och instruerar olika vad...
Svar
10
· Visningar
4 416
Senast: tuaphua
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp