Bukefalos 28 år!

Yttligare en tråd om hundfoder.

Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Herrejisses, ibland 4,5 timmar promenad och träning då? Det var strongt! Hur orkar man det? :p För du jobbade väl heltid och pluggade heltid? Eller har jag fått det om bakfoten? JAg tycker det är jobbigt att ta sig an hundarna ibland efter jobbet, då brukar det inte bli så avancerat. :) (och då har jag ju bara en som kräver aktivering.

Hihi, jag som minskat ner på aktiviteten tycker jag. :p

Jag jobbar deltid nu och pluggar heltid hund, dvs, mina hundar är involverade varenda minut i skolan. ;)

Utöver skoltid lägger jag kanske 1,5-2h per dag.:)
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Vilket foder använder du, och varför?
Carrier Super Premium

Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)
Inga som helst. De ska må bra och vara nöjda. Tränar mycket hundmöten och koppelhyfs för tillfället. När det är överstökat blir det mer åt agilityhållet. Den ena behöver bränna energi och den andra behöver träna balans och koordination :)

Pris på foder?
379 kronor för 15 kg

Hur utfodrar du din hund?
Morgon och kväll. Började ge efter anvisningarna på baksidan, utgick därifrån för att få fram något passande. Uppblött till båda. Den ena har problem med massa häng i vägen när hon tuggar, och den andres aptit ökade avsevärt när vi började blöta upp :D
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Jag är rent nyfikenhetsmässigt intresserad av vilket foder du använder till din hund.

  • Vilket foder använder du, och varför?
    Specifics njurfoder (som egentligen heter något annat men jag kommer inte ihåg vad). Valde det eftersom Leia har njurinsufficiens och det var helt enkelt det billigaste av specialfodren, såg ingen större skillnad på de olika märkena.
  • Vad har du för krav på din hund?
    (daglig aktivering, träning eller tävling)
    Jag tycker att Leia är en "aktiv sällskapshund". Hänger med till stallet (men inte på ridturer), relativt långa promenader, kör agility emellanåt men är inte färdig för tävling än.
  • Pris på foder?
    (+ volym/mängd)
    Betalade 800:- för 15 kg sist men då fick jag rabatt, vet inte vad ordinarie pris ligger på. Men rätt foder är livsviktigt för Leia så då får det kosta.
    24:- /burk när hon får blötfoder om vi skall lyxa till det eller som belöning när vi tränar.


Hur utfodrar du din hund?
Mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.
Knappt 1 dl på morgonen samt på sen eftermiddag, vid 16-18 ungefär. Tillkommer kanske 1/2 dl torr- eller burkfoder som hon får som godis.
Tidigare hundar har vi haft mer bestämda tider på men som det är nu funkar bäst för oss tycker jag. Leia kan inte ha alltför långt mellan matgångerna, då kräks hon.

Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.
Leia bajsar oftast två ggr/dag, ganska små korvar. Hon har mindre avföring med det här fodret än med det vanliga hon gick på innan men så skall det ju också ha hög smältbarhet för att underlätta för kroppen.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Vilket foder använder du, och varför?
Standart normal. För att det är billigt, svenskt och det första foder min äldre herre faktiskt både håller hullet på och inte är konstant lös i magen av.

Vad har du för krav på din hund?
Sällskap. Vi promenerar 1,5-2 timmar per dag. Ibland mer, ibland mindre. Men då är det aktiva promenader där även små lydnadspass är inräknade så de är trötta när vi kommer hem. Mycket i terräng för tillfället då den lille ska musklas upp. Sedan blir det lite spår och lydnad utöver det.

Vi är flexibla, så länge de är glada och nöjda så varierar träningen.

Pris på foder?
439 kr/15 kg


Hur utfodrar du din hund?
Två gånger per dag, 7 och 19 oftast, men tiderna varierar ganska mycket. På helgerna sover vi lite längre och tar en senare frukost ;)

Den store får 5,5 dl/dag, fick dra ner en halv dl för han har lagt på sig några hekto för mycket sen det flyttade in konkurrens ;) Den lille får 2 dl/dag.

Den store som alltid haft lite problem med magen bajsar tyvärr 3-5 gånger om dagen. Men så länge han inte är lös i magen är jag nöjd och det har han blivit av nästan alla foder jag testat. Den lille bajsar 2-3 gånger.
 
Senast ändrad:
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

  • Vilket foder använder du, och varför?
    Jag barfar mina hundar. Helt enkelt för att det är det naturligaste en hund kan äta, för att jag vet exakt vad jag stoppar i mina hundar, för att jag får möjlighet att köpa ekologiskt, för att jag inte vill betala för utfyllnadsprodukterna i torrfoder och för att köttet i dem inte är fullvärdigt. För att hundarna får varierad kost varje dag, för att dom tycker att det är så vansinnigt gott!
  • Vad har du för krav på din hund?
    (daglig aktivering, träning eller tävling)

    Motion ca 2-4 timmar per dag, lydnad, spår och skyddsträning för tiken.
    Unghunden ska växa ordentligt , inga direkta krav men vi spår och lydnadstränar för tillfället.
  • Pris på foder?
    (+ volym/mängd)

Hm..köper foder varannan månad tror jag för ca 1000 +/- kronor. Det brukar bli 2,8 kg älgfärs, 20 kg kindkött, 3 kg hela kycklingskrov, 10 korvar nermald kyckling, 15 korvar vom, och ett par korvar färdigblandad barf (vom og hundemad). Ibland köper jag även vilt och lammben.


Hur utfodrar du din hund?

Dom får mat 1-2 ggr/dag, ingen bestämd tid. Vill inte att dom ska ha en förväntan på mat en viss tid på dygnet. Tiken får ca 1 kg mat per dag och unghunden ca 300 g mat. Brukar anpassa lite efter vad de gjort. Avföringen är olika beroende på vad de ätit också men oftast liten.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Vilket foder använder du, och varför?
Mina tre hundar äter idag Robur Valpfoder, gav tidigare deras högaktiva med dessa kulor är tyvärr inte gjorda för småhundar, vilket gjorde att dom inte åt den mängd dom behövde och föll i vikt. För jobbigt för dem att tugga sönder dessa stora kulor...


Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)
Aktiveringe mellan 4-6 timmar per dag, tränar för tävling


Pris på foder?
(+ volym/mängd)
Jag betalar ca 220 kr för 5 kg

Hur utfodrar du sin hund?
Hos mig står alltid en skål med mat och vatten framme.
Mina hundar bajsar nog nånting mellan 2-4 gånger per dag, våra dagar blir ganska långa.
Första promenaden brukar bli mellan kl 5-7 på morgonen och sista promenaden nångång vid vid kl 23
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

  • Vilket foder använder du, och varför?
    Mina fyra "kineser" äter Royal Canin Mini Junior, James Wellbeloved Turkey & Rice Puppy och Bravo Plus Original med vom (färskfoder). Har testat lite olika foder men med kräsna hundar, hundar som har svårt att hålla vikten och en med känslig mage så var det tillslut ovanstående som fungerade allra bäst
  • Vad har du för krav på din hund?
    (daglig aktivering, träning eller tävling)
    Daglig aktivering med promenader i varierande längd, kurser och träning på egen hand m.m
  • Pris på foder?
    (+ volym/mängd)
    Royal Canin Mini Junior 459 kr/8,5 kg
    James Wellbeloved Turkey & Rice Puppy 719 kr/15 kg
    Bravo Plus Original med vom 428 kr/ 24 kg



Hur utfodrar du din hund?
Ger dem 2 ggr/dag, första gången runt lunchtid och andra gången runt 22-23 på kvällen. Äldsta tiken får 2 dl JWB/dag, äldsta hanen får 2 dl RC/dag, valpen får 3 dl RC/dag och yngsta hanen får 2 dl RC + 1 Bravoburgare/dag. Brukar även ge tiken rårivna morötter i maten som bukfylla eftersom hon är rätt hungrig av sig men inte behöver gå upp mer i vikt, de övriga ger jag kokta morötter ett par ggr i veckan samt att hanarna får dela på en äggula då och då. De bajsar 1-2 ggr per dag, valpen kan dock bajsa någon fler gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Min vovve är endast 4 månader gammal och hoppas det inte gör något att jag svara pga det ^^ Han är en LH collie


[*]Vilket foder använder du, och varför?

Doggy Junior och ska fortsätta med Doggy även när han har blivit vuxen. Doggy funkar utmärkt och hans avföring är fin och han har inget problem med magen. Pälsen är glansig och fin. Äter det utan problem.

[*]Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)

Eftersom han bara är en valp och fortfarande växer så blir det inte så jätte mycket. Är mest på baksidan där han få gå och strosa runt lite. Leker lite med boll el pinnar och inomhus brukar vi leka med trasa och ha lite dragkamp. Varje till varannan dag så går vi promenader på ca 30 min. Vi går i hans takt och han går oftast lös så han får går i sitt eget tempo.

[*]Pris på foder?
(+ volym/mängd)

10 kg för 177 kr.


Hur utfodrar du din hund?

Han äter 3 gånger om dagen med ca 2½ dl varje gång. Kl 8 , 14 och 19-20. Och han skiter oftast 3 gånger om dagen. Ibland kan det bli 2 el 4 men är väldigt sällan.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Vilket foder använder du, och varför?
Carrier Lamm och Ris. hunden åt tidigare doggy proffessional extra energi eller vad det nu heter, svarta säcken.. men började klia o klia o klia(efter att ha ätit samma foder ett par tre år), så jag tog en chansning och bytte till ett vetefritt foder. Om det var pga fodret, specialshampot från veterinären elller att det blev höst och hunden slutade bada, som hon slutade klia vet jag inte.

Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)

springer uppåt en mil varje dag med husse, minst 10min hjärngympa varje dag, (lydnad, trickträning, spår, eftersök, varierar mkt!) oftast blir det bra mkt mer än 10minuter, men det är absolut minimum för att hunden inte ska börja klättra på väggarna :angel:

Pris på foder?
(+ volym/mängd)

kommer inte riktigt ihåg, men kring 400kr för 18kilo tror jag det är.


Hur utfodrar du din hund?
Mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.

ger 12-14dl/dag uppdelat på morgon och kväll. enligt ordinationen på påsen ska hon äta 9-10dl/ dag, men det räcker inte.. morgonmaten får hon efter morgonpromenaden, kvällsmaten vid 18tiden ungefär.. tidigare fick hon mat en gång per dag, men nu får hon så mkt mat så vi har delat upp på två mål. för något år sedan vägrade hon äta på morgonen utan åt bara seeent på kvällen..

Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.
skiter gör hon en eller två gånger per dag, inga jättelass heller..
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

kl

lånar tråden lite (hoppas det är ok)

vet någon vart man kan köpa standart? verkar inte finnas försäljare nära Katrineholm vad jag kan se.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

[*]Vilket foder använder du, och varför?

Royal canin energy 4300.
Har kört samma märke sedan valptiden (dock andra "inriktningar" under valp/unghundstiden), och tycker att hunden mår bra på det.


[*]Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)

Aktiv jakthund som främst ska orka långa pass i skogen. Under lågsäsong ägnar vi oss annat såsom viltspår, lydnad, skidor och drag. Kallaste och varmaste månaderna trappas motionen ner och han får skrota på som "sällskapshund", klickertränas och tjänstgör som soffvärmare.:p

[*]Pris på foder?
(+ volym/mängd)


Runt 600 kr för 15 kg tror jag... (skäms över att inte veta, men jag handlar dels på kennelrabatt och sedan åker det alltid massa annat i påsen):o


Hur utfodrar du din hund?
Mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.
Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.

6 dl morgon, 6 dl kväll = 12 dl per dag.
Inga fasta tider, utan beroende på när vi vaknar och somnar. Minst 2 timmar före krävande motion, och 2 timmar efter...
Avföring ca 2 ggr per dag, alltid fin i magen och är han inte det beror det på att han ätit dåligheter på sidan av fodret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

jag är rent nyfikenhetsmässigt intresserad av vilket foder du använder till din hund.

  • vilket foder använder du, och varför?
    magnusson junior, använder det mest för att det är närproducerat(gården ligger i jakobsberg och jag bor i sthlm). Dom har även en ekologisk variant=bra! Dessutom skiter hon bra korvar;)
  • vad har du för krav på din hund?
    pigg, glad och lugn inne!
    (daglig aktivering, träning eller tävling)
    hon är bara 7 månader men full av energi! Vi brukar ta en 1 1/2h prom om dagen(då är hon lös hela tiden) och några små kiss rundor. Vardagar är hon även med mig på hunddagis, så då blir det lite lek också.
  • pris på foder?
    (+ volym/mängd)
    309kr/10kg, vuxenfodret är lite billigare.


hur utfodrar du din hund?
mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.
hon får ca tre dl/tre gr om dagen, uppblött. Hon kan äta lite dåligt i perioder...om hon äter för mycket mat för fort börjar hon låta konstigt, så max tre dl/gång.
Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.
hon skiter ganska små, rätt hårda korvar typ fem(!) gr/dag.
Med förra fodret(royal c) så var hon alldeles för lös i magen.


som tidigare nämnt är jag bara nyfiken, är själv inte inne på att byta foder till mina då dom fungerar super fint på de dom äter.

10101010101010
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

* vilket foder använder du, och varför?

Just nu äter de Purina, deras "standard"foder. Det är det enda foder de äter, väldigt kräsna hundar. Gick innan på RC Sensitive och det var OK.

* vad har du för krav på din hund?

En timmas promenad 5 dagar i veckan, + att vara med lös ute med oss på gården.

* pris på foder?

150kr/6kg.

hur utfodrar du din hund?

De äter ca en dl var om dagen, delat på morgon och kväll.

Den ena hunden bajsar typ 5 ggr om dagen, den andra 2. Små schyssta korvar :grin: Har testat ett antal fodersorter men det verkar inte göra någon skillnad på magen.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

  • Vilket foder använder du, och varför?

    Doggy Professional Skonsam, helt enkelt för att det funkar bra för min hund. Använde Purina ett halvår men märkte ingen skillnad så jag bytte tillbaka.
  • Vad har du för krav på din hund?
    (daglig aktivering, träning eller tävling)

    I dagsläget blir det inte mycket mer än vanliga promenader, ibland lydnadsträning och upplet. När det inte är så mycket snö spårar vi för skojs skull.
  • Pris på foder?
    (+ volym/mängd)

189 kr/7,5 kg(alternativt 69 för 2 kg om jag glömt handla stor säck...) :o


Hur utfodrar du din hund?

Morgon och kväll, inga fasta tider och faktiskt inga fasta mängder heller - det blir lite på känn och anpassas också utifrån om vi t ex ska träna eller lägga spår och han kommer få godis då.

Han bajsar i princip alltid 2 gånger om dagen, alltid fast och bra.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

Vilket foder använder du, och varför?
Till gamlingen: Magnusson Meat & Bisquit Active
Till unghunden: Magnusson M&B Adult.
Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)
Går ca 1-2 timmars promenad om dagen. De springer lösa ungefär varannan dag (och då är det full rulle som gäller tills de är trötta) och så tränar vi lydnad eller små tricks lite då och då.
Pris på foder?
(+ volym/mängd)
Kostar ca 470kr för 15kg om jag inte minns fel.
En säck räcker i två månader här. (Men så äter de mindre än rekommenderad mängd då de lätt går upp i vikt)


Hur utfodrar du din hund?
Mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.
Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.


Två gånger om dagen, morgon och kväll. Gamlingen äter totalt 3½dl om dagen (+ morot för att fylla ut magen lite), unghunden äter 4½dl om dagen (+ morot).
Unghunden skiter ca 3-4 gånger per dag, men väldigt lite varje gång. Gamlingen skiter 1-2 gånger per dag. Även hon liten mängd.
De är fina i pälsarna, håller hullet bra (om de får dagliga långpromenader, annars blir de tjockisar), skiter mindre än de gjort på andra foder och sedan är fodret närproducerat och inte direkt dyrt. Dessutom gillar jag att det inte är massor av konstiga ingredienser i fodret.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

KL

Vilket foder använder du, och varför?
Doggy proffesional extra skonsam.
Varför, det fungerar mycket bra på vår hund,
hon tycker om det och det finns överallt att köpa.
Dock är det ultimata enligt mig färskfoder och standardt
och det blir det när vi flyttat dit vi ska och har hittat
något smidigt ställe att handla. (har varken körkort eller bil)

Vad har du för krav på din hund?
(daglig aktivering, träning eller tävling)

Promenader 1-2 timmar om dagen, sen blir det 1-2
timmars lek o skoj i stallet med andra hundar.

Pris på foder?
(+ volym/mängd)
Kostar ca 250kr för 7,5kg ungifär.


Hur utfodrar du din hund?
Mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.
Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.

ungifär 2½ dl morgon och kväll ,dvs 5 dl om dagen (mellan 09.00/10.00 på morgonen och sedan 21.00 på kvällen)vid extra mycket motion för dagen slängs ett litet lunchmål in.
Hon bajsar 2 gånger om dagen, normalstora/små högar och normal avföring.
Hon har fint hull och är i fin form.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

* Vilket foder använder du, och varför?
Doggy original. Fungerar kanonbra på våran hund. Därför vi kör med det.

* Vad har du för krav på din hund?
Inte så mkt faktiskt, lite lydnad, lite spår. Promenader..

* Pris på foder?
14kg , 179:-

Körde på Eukanubas Sensitive nåt år innan vi bytte till Doggy. Märker ingen skillnad mer än att han är finare i pälsen nu när han äter doggy istället.
 
Sv: Yttligare en tråd om hundfoder.

  • vilket foder använder du, och varför?

    magnussons kennel, körde först med m&b men han blev för fet. Blev rekommendrade magussons av hon på jordbruksverket som har hand om införsel av djurfoder. Hon tyckte att magunssons var den enda producenten som höll vad de lovade. Dessutom får jag maten hemkörd.
  • vad har du för krav på din hund?
    (daglig aktivering, träning eller tävling)

    daglig aktivering, går ca 1 mil om dagen. Kör kortare dressyrpass under tiden. Tävlar och tränar rally.
  • pris på foder?
    (+ volym/mängd)

395:- inkl hemkörning för 15kg


hur utfodrar du din hund?
mängd, antal gånger, gärna tider, motivera varför de fungerar bäst på din hund.
Även intressant och veta hur stor mängd avföring de blir tex antal gånger per dag.

Fodrar två ggr/dag ca 4dl/gång. Skiter gör han väl en till två ggr/dag.

1010101010
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 474
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 688
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp