Bukefalos 28 år!

Återigen, du VET inte vad jag står för och anser. Du har bildat dig en egen uppfattning, det är två skilda saker.

Jag är, som jag antydde i mitt förra inlägg, inte heller intresserad av att fortsätta diskutera med dig. Det brukar sällan bli särskilt givande. Vad jag åsyftade var att du kanske kunde fortsätta diskutera sakfrågan utan att analysera mig och ge mig en massa attribut som ändå inte stämmer.

Nu ska jag gå och göra något viktigare, som att sortera gem efter färg och storlek.
 
Ja, det är bara roligt att få berätta något trevligt när det gäller Zeb och hans avkommor! ;)

Jag är iallafall jättenöjd med min Zeb-avkomma och ångrar inte en sekund att jag betäckte med honom.

Jag är övertygad om att det kommer bli en trevlig rid- och körhäst av min Zilveradoh! :)
 
*lånar din knapp*

Ja, min Zeb-avkomma blev också trevlig (om än omöjlig som hingst).

Han är självsäker och lättlärd...en mkt tuff häst.

Jag förstår dock propagandan att försöka använda godkända hingstar.Det är ju trots allt ett slags kvalitetsbevis, man har på den hingst man använder...om den är godkänd.Den har ju liksom genomgått vissa förskrivna krav enligt stadgan hos föreningarna.

Men det skall ju också tilläggas att man ville ha igång bruksprov för skäckhingstarna i samband med halvblodens...men fick tummen ner. Så det har ju inte handlat om ovilja att genomföra bruksprov med skäckhingstarna.Hade detta bruksprov gått att genomföra hade man ju haft något att gå efter och kanske inte fått riktigt samma oseriösa stämpel på hingstarna.
 
Som vanligt är du både oförskämd och otrevlig. Och jag är övertygad om att du har hittat din grej här i livet genom att sortera gem. Verkar passa dig som handen i handsken. Fortsätt du med det! ;)
 
Jag har också haft en Zeb avkomma. Mamman var ett halvblod med en bra stam ( Trofe 703- Rote boldt 425).
Den avkomman blev bra, det var aldrig några problem med hanteringen av henne. Jag sålde henne som ett åring. Hon var väldigt vacker. Idag tror jag hon är ca 160 cm. Till på köpet blev hon en perfekt tecknad skäck.
 
Bara att gratulera! Hur gammal är hon nu? Vet du något om vad som hänt med henne? Tex resultat på treårstest eller andra meriter? :)
 
När det gäller hingst som är godkänd i annat EU land är det enligt EU förbjudet att inte låta hingsten verka i Sverige.
Vi är medlemmar i EU sedan 1984 och vi har haft 15 år på sedan denna lag infördes. :confused:
En hingst som är godkänd av ett godkänt avelsförbund ska fritt kunna verka i hela EU, detta gäller även sverige.
Men SH sitter och upprätthåller en lag om svensk avelsvärdering som enligt gällande EU rätt är olaglig!??

Med andra ord försvinner denna lag nästa år och då är det fritt att använda den hingst man vill. :love:
Man kan inte hindra en Tysk hingst med ett godkänt bruksprov att få sina avkommor registrerade i första stambok, men man kan naturligtvis hindra den att bli godkänd i ASVH eller Asrp t.ex, men avkommorna kan man inte stoppa.
Om man tar welsh ska moderlandets regler gälla, likaså NF och Connemara etc...
När det gäller Asrp ska man behålla bruksprovet men kommer inte att kunna hindra andra hingstar från godkända avelsförbund att verka i Sverige och sedan ta imot deras avkommor precis som de gör om hingsten betäcker i övriga Europa. :)
Övriga Europa har redan ändrat sina regler, men Sverige ska krångla in i det sista!! :confused:

Om detta är bra eller dåligt får var och en bedömma men det kommer att bli större utbud och större ansvar.
Många gånger skulle jag föredra ett tyskt 30-100 dgrs prov än Sveriges futtiga bruksprov som kläms ihop på några dagar.
I Tyskland och Holland temperaments testas hästarna både i stallet och för övrigt(ridponnyer).

Om man tar Welsh bruksprov i Sverige så är det helt katastrof man kikar på hingsten 5-10 min sedan är allt klart, och ännu värre de som inte just dom 10 min fick 40p blir totalt utkastade. Aldrig skulle man få döma ut en hingst under de förhållanden, han blir sen lite mindre värd än de som fick 40p även om det skiljer ett poäng?? Ta Holland t.ex där visas inga poäng och inga hingstar pekas ut, utan man lyfter på hatten och tackar för man ville visa sin hingst, och inga högtalar system som dånar ut vad som är fel? Man lämnar arenan med flaggan i topp!
 
Pappa Tammerfors 807 xx. 163 cm. Fick tydligen utlåtandet:
Harmonisk fullblodshingst med bra hingstkaraktär. Korrekt med bra ledgångar. Mycket goda rörelser. Han verkade inom halvblodsaveln 1976-91 och lämnade 6 stamboksförda ston. Vad har hans övriga avkomma gjort? Har de hållit? Tammerfors låter bra på pappret - varför har jag inte hört mer talas om honom. Sex stambokförda ston och inga hingstar på femton år i aveln? Är detta gott, medelmåttigt eller dåligt? Finns det någon förklaring?

Tammerfors har mycket låga BLUP-index. Dessutom nedärvde han ofta ett hiskeligt temperament! Så även om nu Zeb är så änglasnäll (vilket många hävdar motsatsen) så kan Tammerfors humör "slå igenom" i avkomman.

Sen en liten fråga till er som har betäckt/tänker betäcka med Zeb: Om Zeb hade varit en helt vanlig, "tråkig" fux eller brun - hade ni valt honom ändå?
 
Hon blir 5 år. Hon är riden och hon ska vara pigg och frammåt. Bilden är tagen när hon var 2 år.
297844_90491.jpg
 
Vill oxå säga att jag förstår att folk vill att man väljer godkända hingstar. Naturligtvis!
Men för mig blev det som det blev. Jag letade efter en trevlig hingst till mitt sto och hittade Zeb som verkade motsvara mina förväntningar. Svårare än så är det inte.
Som bonus fick ju mitt föl en vacker färg! :d

Kan ju tillägga att jag i år har betäckt henne med en godkänd hingst!
Men skulle jag falla för en hingst som "bara" är avelsvärderad igen, så skulle jag nog inte tveka att använda den, om jag anser att den skulle passa mitt sto! :)
 
Känner en häst e Electro - Tammerfors. Han är egentligen snäll men kan vara lite skarp, dvs testar en del och försöker gärna bestämma. eftersom han vet att jag bestämmer tycker jag att han är gudasnäll mot mig. Började redan som ung ha väldigt hög rang i hagen.
 
Ja, henne var det ju inget fel på precis! Gratulerar till en finfin pålla! Hoppas ägaren fortsätter utbilda henne och att hon syns på tävlingsbanorna framöver. Vad heter hon? :)
 
Hon heter Noblesse. Hon har en helsyster också som "Lady Vip" här på forumet äger. Hon är också brunskäck fast med mera vitt.
M vH Mannis
 
Man kan inte hindra en Tysk hingst med ett godkänt bruksprov att få sina avkommor registrerade i första stambok, men man kan naturligtvis hindra den att bli godkänd i ASVH eller Asrp t.ex, men avkommorna kan man inte stoppa.

Jag blev nog lite snurrig...hur exakt menar du?Menar du automatiskt godkännande för en hingst godkänd inom EU...fast att de kan ändå stoppa en hingst tex svenskfödd som visas här?Är det så du menar?
 
Jag kan inte låta bli att anmärka på att vi inte gick med i EU förrän mycket senare. Ansökan om medlemsskap lämnades in 1991, vi hade folkomröstning 1995, och jag har för mig att vi gick med 1997.

I övrigt är allt du skriver helt korrekt.
 
Men hallå. 1 enda inlägg, mysko. Sedan har jag inte smutskastat honom eller någon annan hingst. Jag bara talade om vad jag hört. Finns andra som gjort det också, men dom hoppar du inte på.

Läs igenom mitt inlägg igen, så ser du att det inte är varken trackning eller smutskastning.
 
Vist kan man rida på kor. Men att tycka hästar och kor är lika, näää det vet jag inte om jag vill hålla med om.Men kor är söta de med! :p
 
1. Vi gick med i EU 1995
2. Man har aldrig kunnat neka någon hingst att verka i sverige. Det enda som har kräfts är att den är avelsvärderad, inte godkänd.
3. Att vi byter till EU-regler gör det inte lättare att använda en hingst. Snarare tvärt om. Idag kan jag ta min egen hingst och betäcka mina egen ston utanvidare. Det kommer jag inte att kunna göra sedan, för då måste ALLA hingstar som verkar i aveln ha ett hälsointyg (eller vad det kommer att kallas).
4. Det är upp de olika rasföreningarna att själv bestämma vilka regler som gäller för att en häst/ponny ska tas upp i stamboken och registeras. Inte EU.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Ketrawzc
·
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 086
Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
816
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 267
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp