Zebra Zebroid Tråden

Sv: Zebra Zebroid Tråden

Han är inte korsad med något, han är en 100% zebra.
Vad jag använder honom till? Tja, han är ett djur på gården som får lata sig och ha det bra bara. Jag vill se om det är så omöjligt att ha en vildhäst som alla säger. Och nä, det är det inte, bara man vet hur man ska förhålla sig mot dem. Det är INTE bara en randig häst, även om det mest ser ut så på en bild. Han är starkare än en häst både fysiskt och mentalt. Det är just det som är intressant, att få lära sig mer om hästdjuret.

Köpt i Tyskland, efter flera års letande.

Häftigt! Måste man ha speciella tillstånd här i Sverige för att få äga en zebra?

Såvitt jag hört så finns det en anledning till att man inte lyckats,tämja/rida in o träna zebror så som hästar. Deras lynne fungerar inte på samma vis. Skulle du säga att det påståendet stämmer? Inte att dom är för envetna utan att de helt enkelt inte kan koppla saker på samma sätt?

Och en nyfiken fråga till. De säger ju att zebratäcken är bra för att ränderna förvirrar insekterna. Är din zebra mindre belastad med insekter än övriga flocken?
 
Sv: Zebra Zebroid Tråden

Som privatperson behövs inget tillstånd, man måste dock följa samma regler som djurparkerna vad avser innerutrymmen och miniminått på hagar finns också.
Man ska även ha möjlighet att hålla den under lämpliga klimatförhållanden som passar djurarten, alltså zebran ska ha tillgång till varmt utrymme.

I övrigt så är det mera hur den är van att hanteras och leva. En vild zebra skulle knappast stanna kvar bakom vanligt häststängsel, utan behöver ett hägn.

Våran har gått med hästar och ser hur hästarna gör och då fungerar vanligt häststängsel.

Zebrans lynne är inte som hästens. Om man skulle försöka tvinga den till något skulle den protestera på ett sätt hästen inte gör. Man måste lära den långsamt och ha stort tålamod. Zebran går bara med på saker efter sitt eget huvud, när den själv tycker att det passar. En sak kan fungera bra en dag, men nästa dag är samma sak skrämmande eller ointressant för honom. Men med mycket tålamod och genom att ALDRIG ge kritik för något han inte förstår, då förstår han tillslut.

Att tex. lära honom att en borste är skön och inte farlig tog några dagar. Nu älskar han att bli borstad och tom. buffar med mulen på borsten för att man ska sätta igång och borsta honom.

Men visst kan man lära dem saker, alldeles utmärkt faktiskt.
De som säger att en zebra är otämjbar kan ju få komma och se själva, det är bara en myt av de som inte hanterat dem på rätt sätt, eller hanterat dem på fel sätt kanske ?

Nä, insekter tycker om honom lika mycket som hästarna, så zebra täcke tror jag inte på :)
 
Sv: Zebra Zebroid Tråden

Men vill inte zebror ha andra zebror som sällskap? De är ju inga hästar, även om de går att
ha dem ihop så är det ju inte samma sak som att ha kompisar av egen art... :(
 
Sv: Zebra Zebroid Tråden

Grants steppzebra är endå så lika hästen i sin flockuppbyggnad att det fungerar fint. Hans bästa kompis är en minishettis och de följer varandra hela dagarna och ryktar varandra. Men visst var det lättare att köpa zebror skulle jag gärna ha en liten flock :)
 
hur löser du varmt utrymme på lösdrift?
vad kostar en zebra?
är din kastrerad eller skall du avla?
stämmer det att de ej hållerför ryttare?
spännande!
 
hur löser du varmt utrymme på lösdrift?
vad kostar en zebra?
är din kastrerad eller skall du avla?
stämmer det att de ej hållerför ryttare?
spännande!

Han kan gå in stallets lösdriftshall och därifrån kan han gå in i en 20m2 stor box som har infravärmare.
Han har förstått att det är klokt att värma sig där när det är kallt och blött ute.

Kvinnors ålder och zebrors priser pratar man inte om ;)

Han är hingst, vill gärna behålla honom som hingst. Det är inte så gott om zebror i Sverige.

Visst skulle han hålla för en ryttare, det är väl vikten som avgör isåfall. Men en Grants zebra är ju inte speciellt grov.

Här finns lite Zebra ridning på Youtube :



Så länge det inte är för tungt, eller att man använder tvångsmetoder, så varför inte ?
Zebran Zack i klippen verkar tycka att ridningen är helt ok iallafall, han ser lugn och nöjd ut.
 
@ZebraOne vad söt han var, han verkade stencool. Fast nu kom nästa fråga, hur har zebror det med gångarter? På alla filmer så ser man dem i trav, någon enstaka i galopp har jag för mig att jag sett. Men är det vanlig trav, det ser ut som om de tar superkorta steg? Har de fler gångarter än de tre?

Jaså, är de såpass dyra att det är ofint att fråga? :p Fast på ett ungefär då, måste man offra en GP-häst för att få en zebra?:)

Ang avel såg jag en bild på en korsning som råkat ske i en djurpark, häst och zebra, den var skäck och fläckarna var zebra-randiga. Jättecoolt!
Du har inga planer på korsnings-avel?
Är dina hästar valacker, eller visar han inget sådant intresse för ston?
 
zonkey_63301430.jpg
image.php
 
Dessa ör tydligen korsningar som blir av zebrahingst, fölet får stoets färger och pappans ränder. Söta! Fast undrar hur köldtålig hästkorsningen är.
 
Gångarterna är lika som hästens. I frihet är han otroligt snabb i galopp när han är i lektagen. Men mest så skrittar han runt och tar det lugnt. Det är väl det vilda djur föredrar om inget jagar eller skrämmer dem. Jo i trav tar han rätt korta steg vill jag minnas. Men det är inte ofta jag ser honom trava, antingen är allt lugnt och stilla eller så är det full makaron som gäller :) Fast det gäller nog hela hästflocken, och han följer dem.

Vill du veta priser så är ett tips att söka på "Zebras for sale", då hittar du en hel del i USA. Priserna är otroligt varierande och många säljare har inte en aning om export kan jag säga. Ska man lyckas köpa därifrån så får man räkna med att åka dit och titta först. Karantän och veterinärkostnader + prover tillkommer. Transport till flygplats tillkommer. Vissa delstater låter inte vem som helst utföra transporter av vilda djur heller. Flyg är inte så enkelt som för häst heller, KLM tex. kunde inte ta Zebror eftersom flygplatsen Schipol i Holland vägrar att hantera vilda djur. Sen ska man inte transportera en ensam Zebra så långt, det skulle vara alldeles för traumatiskt och plågsamt för den, om den ens skulle överleva. Oj vad jag babblar.... Priset ja... ta priserna i USA och lägg till alla tänkta kostnader som tillkommer, så kommer du nog nära vad man får ge. Men pengarna är inte största problemet. Det är att HITTA en zebra i EU som är till salu.

Jodå visst är han intresserad av våra ston ibland. Men stona tycker inte att han är intressant och "säger åt" honom genast. De verkar inte intresserade av honom på det sättet.... men vi får se när de brunstar isåfall om samtycke uppstår ;) Det är ju endå av olika art, så hur spontant det verkligen händer kan man undra. Olika zebra arter som förekommer i samma områden i det vilda parar sig ju inte med varandra.

Skulle bli konstiga föl här på gården isåfall, minishettis och zebra= minizetland :) eller Irish cob och zebra vad det nu skulle kallas, Irish cob = Thinker, en Ztinker kanske :rofl::rofl::rofl:
Kanske de skulle bli köldtåliga, vem vet ?
 
Gud så fräsigt. Hur kom du på idén att köpa en Zebra? Jag antar att det kommer ur intresset för hästpsykologi men hur kom tanken fram att faktiskt köpa en zebra?
Du har inte funderat på att köpa en åsna också? De är väl lite mitt emellan de två. inte häst men inte riktigt zebra mentalt sett.
 
Jo det är främst för mitt intresse av interaktionen mellan djur/människa.
Har läst och hört så mycket om hur ohanterbara och oberäkneliga zebror sägs vara, att jag blev riktigt intresserad av hur det verkligen ligger till med det. Och nu vet jag.

Om jag inte köpt honom så hade det bara stannat vid en tanke. Om man inte förverkligar sina drömmar, varför då drömma :) Så är väl allt i livet ;)
Skulle inte haft en enda häst om jag inte först drömt och kämpat för det.

Skulle vilja träffa en Przewalski häst som påstås vara totalt ohanterbar. Men den är ju utrotningshotad, så det får nog stanna vid en dröm.
Men det är som med zebran, med rätt kommunikation så går det. Det är jag säker på.

Ja åsna vore också intressant faktiskt. Kanske en vildåsna då ;)
 
Hej. Jag är helt ny i detta forum, och hoppas att detta går fram. Jag är åsneägare/hästägare. Undrar om de finns möjlighet att nästa år få betäcka mitt åsnesto med din zebra? Har letat land och rike runt, tills jag nu kom in på denna tråd. Mvh anne
 
Hej. Jag är helt ny i detta forum, och hoppas att detta går fram. Jag är åsneägare/hästägare. Undrar om de finns möjlighet att nästa år få betäcka mitt åsnesto med din zebra? Har letat land och rike runt, tills jag nu kom in på denna tråd. Mvh anne

Såg lustigt nog ett inslag om detta på västnytt för en stund sedan. Det rapporterades om sveriges enda Zebrahingst men som nu är kastrerad. Tänker att det ju borde vara samma zebra som diskuteras ovan.
De börjar prata om honom vid 01:52 in i klippet. Länk till det kommer här:
http://www.svtplay.se/video/4252359/vast/vast-16-10-21-25

Här är även lite om zonkeyn Zorbits som är son till nämnda zebra.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6232312

Och här är lite info om Zorbits från Jenny som ridit in honom och är tidigare ägare.
http://ranchhastar.se/Zorbits.htm
 
Har inte varit här på bra länge, är ingen forumräv alls. Trivs bättre med djuren och gården än att hänga på nätet.
Skrev här mest för att komma i kontakt med andra zebra intresserade, men det verkar dött i Sverige på den fronten.

Våran zebra hingst är dessvärre inte tillgänglig för avel.

Det är inte samma zebra som västnytt nämner.

Det finns fler i Sverige, förresten har Synoptik en zebra om någon missat det ;)
Om han är tillgänglig för avel kan man undra ? Fast han verkar ovanligt smart, så han väljer nog själv.

ybcxpbqjikwnyqywuwvo.jpg
 
Senast ändrad:
Hej!

Men visst är din zebra Zampano?

/Lavinia
Har inte varit här på bra länge, är ingen forumräv alls. Trivs bättre med djuren och gården än att hänga på nätet.
Skrev här mest för att komma i kontakt med andra zebra intresserade, men det verkar dött i Sverige på den fronten.

Våran zebra hingst är dessvärre inte tillgänglig för avel.

Det är inte samma zebra som västnytt nämner.

Det finns fler i Sverige, förresten har Synoptik en zebra om någon missat det ;)
Om han är tillgänglig för avel kan man undra ? Fast han verkar ovanligt smart, så han väljer nog själv.

ybcxpbqjikwnyqywuwvo.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
14
· Visningar
1 187
Hundavel & Ras Förhoppningsvis kan vi hålla denna utan tjafs men ändå få förfäras och förundras över märkliga blandraser och hittepå! :) Idag fick vi...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
56 121
Senast: Wingates
·
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 504
Senast: alazzi
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
267
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp