Bukefalos 28 år!

Zilco SL Sportz, är den bra?

Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Hej!

Jag har en sån till min shettis. Jag tycker att bröstan fungerar mkt bra, den ligger fint. Bakselen är lite plastig och klen, fördelen är wäl att den är sådär neoprenwadderad där den löper bakom rumpen på hästen och jag upplewer att det blir mindre skawt än aw min andra baksele (det blir alltså inte skaw aw någon aw dem, men pälsen blir mer tilltufsad aw den gamla). Annars sitter bakselen bra, tycker jag. Spännet på gjorden runt buken hamnar precis bakom armbågsspetsen och jag är lite orolig för att det ska skawa där, men det werkar funka bra.

Jag blew hemskt beswiken när jag upptäckte att den war aw plast (hade förstås missat det helt.. :angel:), men så här i efterhand är det ganska praktiskt ändå!!


Men hade jag köpt den igen? Swårt att säga, jag har ju ingen erfarenhet aw andra selar heller. Den funkar bra, den är lätt, den är lättskött och bröstan känns super!
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Vi har en Zilco sele som har samma brösta som den du länkar till och den är helt suverän och lätt att anpassa. Vår nordsvensk har ingen bra plats till en vanlig brösta så denna svängda bröstan är helt toppen. Vi köpte först en vanlig Ideal sele i maraton utförande (med extra bred brösta bla) och ganska snabbt märkte vi ju att bröstan var alldelse för bred för vår nordsvensk och vi kompletterade med Ideals franska brösta vilket funkade betydligt bättre. Dock har vi fått ett och annat poäng avdrag i dressyren för det för en del domare anser inte att den tillhör traditionen och lädret är inte av en bra kvalité i ideal selen så remmarna i snabbkopplingarna blev så tunnslitet efter något års flitigt användning så vi köpte en ny sele. Zilcoselen har vi använten säsong och tävlat lätt klass och vi är toppen nöjda med den. Dock har vi en däckel som är väldigt klen och smidig (vi kör ju med fyrhjuling i maratonen) men jag ser att det finns olika däcklar så man kan nog välja en mer lämpad däckel för 2 hjuling. Kan hålla med att man tyckte den var plastig när man kollade på den första gången men den är enormt hållbar. Såg att en av VM-kuskarna också hade Zilcoselen och frågade hur de trivdes med den. De hade använt den under 2 års i alla tävlingar och träningarna och när man tvättade av den med lite såpvatten såg man inte ens vilka hål man hade använt. De hade tom kört fast i ett hinder en gång vilken den höll för också.

Rent säkerhetsmässigt så upplever jag att Zilcoselen är betydligt hållbarare än Idealselen. Den är också lättare att hålla ren och man behöver inga extra underlägg som på en läder sele. Vet också en kusk som kör med syntetsele och tävlar svår klass men dressyr domaren har aldrig givet poängavdrag för det. Bakselen som du frågade om sitter som en smäck så det räcker med en rem till den. På vår baksele var det snabbkopplingar som man fäster i skaklarna och det går snabbt att spänna av/för. Idealselen åker bara fram när vi ska köra med giggen eftersom den har en sådan rejäl däckel men bröstan från Zilco selen används nästan alltid.

Lycka till i ditt val av sele!
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

tack för svaren!

såg att nån skrev att selen var av plast, är det nått läder på den?
sen undrar ja vad det e för spännen i ändarna på draglinorna?

//B

kom på en sak till :P
hur bredda är draglinorna?
 
Senast ändrad:
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Plast är kanske lite väl att ta i men man kallar den väl för syntetsele och det finns inget läder alls på den. I ändan på draglinorna så är det en halvcirkelring på våra linor som man fäster med vanlig snabbfästen i svängeln. Vid bröstan är det ett fäste som man trär på fästet i bröstan och sen för man igenom ändan av draglinan som stopp. (Hm lite svårt att förklara) Vi kopplar bort våra linor från svängeln och lägger dem över ryggen på hästen vid frånspänning/anspänning.

Bredden på draglinorna får du nog höra hos affären för jag gissar att det varierar beroende på vilken storlek du ska ha.
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

En liten bild på vår pålle med Zilco selen:
29208347.jpg
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Samma häst igen men med Idelsele:

22012696.jpg


Här är en bild framifrån där man ser hur bred bröstan är och går ner alldelse för långt:
22012702.jpg
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Jag har den bröstan och är hittills mycket besviken tyvärr. Jag tycker att den är svår att anpassa och får den verkligen inte att sitta korrekt på min ena shetland. Jag tror att hon börjar få skavsår efter bröstan vilket känns sådär. Hon brukar aldrig få skavsår annars. Jag har en till shetland som jag ska prova den på idag, han är den som egentligen ska ha den. Men vi får se.. Känns tråkigt för jag tycker annars att den verkar otroligt bra!
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Jag skulle tro att du inte har ställt in den på ett riktigt sätt då. För är den rätt inställd får hästen absolut inte skav!
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Det låter lite som att du antingen har den för lågt eller att du inte fått till att allt drag kommer i linorna så att svängeln får jobba.

Vi både trava, galloppera och skrittar och har inte ens fått pälsen skavd någon gång med Zilco bröstan och man kan se (i svettmärkena) att den har legat an jämt . Dock med Ideal bröstan så såg man att det hade legat an mer mot vissa punkter och att den hade skavt fram och tillbaka på vissa ställen. Men jag kan tänka mig att det är olika på olika hästar men det vanligaste felet brukar vara att man har bröstan för lågt. Jag har ingen stor erfarenhet från shettis har bara haft en.
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Förhoppningsvis är det så. Jag gillar verkligen bröstan. Provade den idag på min unghäst och på honom ligger den bra, jag tror till och med att den ligger toppen på honom. Men sen har dom totalt olika halssättning också.
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

hoppas att ni orkar svar på lite mer frågor:angel::p
hur långa är draglinorna?

rockarden ja har är lite långa i skaklarna, gjord för d-ponny, men den är bra avvägd.

//B
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Jag har svarat innan att du får kontakt säljaren eftersom det är olika längd beroende på vilken storlek du köper. Du får säkert ange hur långa du behöver.
 
Sv: Zilco SL Sportz, är den bra?

Hoppas det kommer lite bilder när du har gjort ditt inköp och dina tankar om selen när du har börjat använda den :D
 

Liknande trådar

Körning Jag har en sån här sele, och nu så har jag köpt till såna här för att göra det hela lite enklare. Men hur fäster man dem på selen? Ser...
Svar
8
· Visningar
1 636
G
Körning Jag sitter och kollar runt på vilka parselar som finns, allra helst i brunt (och i storlek shetland). Drive Out har en som heter Pfiff...
Svar
9
· Visningar
2 428
Senast: Gisburne
·
Körning vilken är bäst för skogspromenader o ev lättare träning? jag behöver en sele till shettisen nu. först tänkte jag ha en loksele men...
Svar
5
· Visningar
2 897
Senast: flickancarra
·
F
Körning Hej! I förrgår och igår var de första gångerna jag körde med mitt lilla shettissto lite längre, hon gick på som en klocka och tyckte...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
26 579
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp