Hjälp med vagn, sele, mm!

Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ah, ja då kan det ju vara annat förstås. Med så stora skillnader i storlek så kanske skaklarna till och med är för korta för din ponny?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ah, ja då kan det ju vara annat förstås. Med så stora skillnader i storlek så kanske skaklarna till och med är för korta för din ponny?

Jag tycker nästan de är för långa! :o Har faktiskt funderat på att korta av de, för om hon vänder på huvudet så går skakeln emot hennes huvud. Framför allt så blir det väldigt långa om jag inte sätter fast skaklarna i bröstan utan låter den sitta löst. :confused:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Men hur långa/korta är de då? Är det inte så att det är för att de är för trånga som de hamnar lite galet? :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hmm, jag vet inte! :confused: Kan mycket väl vara så. Får försöka motionera ner henne lite, sen så kan jag ju se om det behövs ändra på den. Vore ju skönt att slippa!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

NU har jag totat ihop en illustration för hur jag tänkte med min egenbyggda adapter :D

Först kapa en lagom lång bit rör som passar i gapet på vald schackel. På bilden är en vanlig schackel, men det bästa vore nog att hitta en nyckelschakel (tror jag det är de heter, de som har en sprint). Då får vi dessa delar:

oppfinning1.jpg


För in röret i draglinan:

dragl-cylinder.jpg


Öppna schackel och montera rör & draglina-Klart!:

oppfinning_klar.jpg


Jag grunnar ju på om det finns en risk att kanten på röret (cylindern alltså) kan skava på schackeln invändigt. Kanske kan man undvika det genom att "klä" röret både invändigt och utvändigt med en kraftig gummislang som kapas några millimeter bredare än själva röret. Det borde dessutom minska ev skrammel (jag avskyr skrammel!).

Vad tror ni? Kan detta funka? :)



Behöver men järnröret?
Skulle inte själva schackeln orka dra själv?

Jag har haft noll koll på hur min sele ska sitta och det slog mig idag när jag kollade på draglinorna att det inte skulle finnas en chans att dom breda läderremmarna skulle kunna ta sig igenom det lilla hållet på svängeln. :rofl:

Har precis en likadan sele som Cilla
och får försöka klura ut hur man smidigast sätter dit skaklarna sen :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

haha, Min sambo sa samma sak innan. :D
Kan ju lika gärna ta en järnrör också, det blir ju bara bättre med det. :)

Det saknades remmar som ska gå från bakselen till skaklarna och efter lite runt letande idag så slutade det med att jag köpte ett par stigläder.. Imorgon får vi se hur bra det kommer sitta!. :)

Är det "okej" att ha en ögla på skaklern så att man kan sätta fast skaklarna i själva skakelhållarna? Eller bör man dom låta hänga bara..
Man kanske bara kan sätta som något lösare som dom fortfarande kan röra sig men ändå sitter fast..?
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag vill få lös hästen från vagnen så snabbt som möjligt om ngt skulle hända, så jag kapade bort öglan från mina skaklar. Jag har nämligen bara standardöglor på mina selar och sålänge som jag har det så vågar jag inte sätta fast skaklarna i selen. Jag är en fegis utav stora mått :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Jag är likadan. ;) Och tycker själv att det gott borde räcka med att draglinor samt baksele sitter så den varken kan åka fram eller bak..
men en kompis var riktigt nojjig och tänker absolut aldrig åka i en vagn som inte sitter ordentligt fast i selen och att man alltid ska ha en kniv ifall man måste lossa vagnen..

Men kul om man måste bara plocka av vagnen fort och man kanske blir tvungen att skära loss den..
:o

och ha "pikar" framför och bakom själva öglorna gick inte ifall man skulle fastna i något när man kör..

Hjälp mig! :bow:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

För mig är lösningen på "kompisproblemet" enkel:

Passar det inte att åka i min vagn under de förutsättningar som jag har när det gäller min anspänning, ja då är det bara att låta bli att åka :). Jag sätter inte mig eller min hästs säkerhet åt sidan pga min ev passagerares nojor.

Jag har en kort pigg längst fram på min skakel, det är det enda. Drag & broms är noga anpassat så det finns ingen risk att vagnen lossnar.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Okej, Då gör jag så att jag inte ha någon ögla utan bara piggar, eller vad vi nu ska kalla dom. :D

Ang draglinornas fäta nere vid svängeln så räcker det med bara järnröret och schackeln? Eller det ser jag kanske när jag spänner fast så dom är raka..

Förresten! Jag har två små extra remmar över som jag inte kan komma på vart dom ska vara..
Kanske syns dåligt på den här bilden.. Men här hänger dom bara där jag fäster draglinorna sen..
Ska dom möjligtvis sitta runt draglinorna och skaklarna för att det inte ska fladdra?

30789967.jpg


Jag vet att den inte ska sitta fast i däckeln.. Men det var bara för att prova den. :)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Hmmm....nu har jag visserligen inte hunnit druckit kaffe ännu så jag kan vara mer än lovligt nyvaken och trög, för jag förstår inte riktigt vilka remmar du pratar om? :o

På bilden (som är lite mörk) så ser jag bara en väldigt fin pålle med sin sele på. Det enda som jag tycker mig se konstigt ut är att det ser ut som om du dragit fast spännet på bröstan i däckelgjorden?
Och så ser jag inga skakelöglor, men de har du kanske inte monterat dit bara? Har du Tilbury tugs precis som Cilla?

Jag får nog gå och göra mig en panna kaffe så att jag vaknar till, då kanske jag förstår sen :p
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Haha, ja remmarna syns väldigt åligt. ;) Ska ta nya bilder idag så man ser ordentligt! :)

Yes, Det tog ett tag innan jag fattade vad skakelöglorna var och hur dom skulle sättas fast eftersom jag fick hela selen nermontera. :D

Ja, den ska ju inte sitta fast i däckelgjorden, jag behövde bara sätta fast den så den inte kanae av. ;)
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ja gör det, ta några nya bilder så man får se hur det ser ut :)
Det är inte det lättaste när man får en sele i sjuttiofjörton delar som skall monteras ihop, jag kom ihåg att jag höll på en bra stund med det då jag köpte lilltjejens sele för ngt år sedan. Jag höll på en bra stund innan jag fått ihop allt och jag höll nästan på att ringa till butiken och gräla för att jag fått fel delar :p
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

jag kommer att använda schakel som stopp på mina skaklar.
borrar helt enkelt väggrätt genom skakeln ch trär genom schakeln. då funkar den sm stopp, så att rockarden inte kan åka fram.

övervägde att svetsa på piggar, men kom fram till förljande:
mina skaklar kommer att kunna röra sigg upp och ner i vaggan, så då behöver jag stora och långa och piggar om det ska fylla sin funktion.
med stora och långa piggar kommer ja inte få i eller ur skakeln ur vaggan utan att knäppa upp.

så ja behöver ha nått som stoppar, men som ändå är lätt att få bort när jag ska spänna för! :idea:
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

åååh! Självklart EFTER att jag selat av och börjat gå utåt med hästen så kom jag på att jag skulle fotat.. Så jag fick slänga upp den på stocken utanför ist. ;)
Den första bilden visar dom små remmarna jag inte kan komma på vad dom ska användas till..
Annars så funkade stigläder bra till bakselen! Behöver bara fixa gummiband eller något som håller ihop dom :)

31485543.jpg

31485542.jpg

31485544.jpg

31485545.jpg


Cilla Jag fattar inte riktigt hur du menar..Hur ska man sätta schakeln för att den ska kunna stoppas..?:o
Och Har du också en väldigt lång rem som sitter vid skakelöglorna? Ska den inte dra åts överhuvudtaget? *helt vilse*
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

man borrar ett genomgående hål långt ut på skakeln.
när man trätt egenom skakeln i vaggan, så sätter man dit schakeln.

ska försöka få till en bild.
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

31486218.jpg


ungefär så....
tanken är att att skackeln ska kunna röra sig upp och ner, utan att glida igenom!
 
Sv: Hjälp med vagn, sele, mm!

Ja, jag tyckte också det! Men frågan är varför dom följde med min sele..?
Nu köpte jag den begagnad så det kanske var en miss från förra ägarna..?


Cilla Jaha! du menar så! :idea:
Haha, Ja jag kan nog inte tala om hur jag har funderat och pusslati mitt huvud för att få ihop det.. Nästan en aning pinsamt. ;)
Får se om jag inte följer din idé och gör detsamma!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har ingen att bolla med och tänkte därför höra med er. Jag har nyss beställt sele till Malte, men vet inte riktigt hur de ska sitta...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp