Bukefalos 28 år!

Zink och koppartillskott

Sv: Zink och koppartillskott

Ja, det kan man verkligen undra.. Mineralerna kostar mer i månaden än hö typ.. :crazy:
 
Sv: Zink och koppartillskott

Men alltså vaaad är det som kostar i dessa tillskott att tillverka? 870kr för 50 dagar är ju rätt mycket pengar. Hur mycket lägger de egentligen på i förtjänst?

Nu har jag räknat lite snabbt och jag skulle klara mig på 40 gram om dan och då blir det 9 kr/dag om man köper den största pelletsförpackningen som är på 4 kg. Men nu innehåller "mitt" hö ganska lite mangan så då passar inte detta tillskott i alla fall. Gaaah :banghead:
 
Sv: Zink och koppartillskott

Nu har jag räknat lite snabbt och jag skulle klara mig på 40 gram om dan och då blir det 9 kr/dag om man köper den största pelletsförpackningen som är på 4 kg. Men nu innehåller "mitt" hö ganska lite mangan så då passar inte detta tillskott i alla fall. Gaaah :banghead:


Men varför inte beställa fr utlandet. Företaget i Polen har ju mkt vettiga priser. Tror man betalar m PayPal.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Nu har jag i allafall hittat ett mineralfoder utan järn och mangan och med ökat innehåll av koppar, zink och magnesium! :bump:

400 mg magnesium per kilo foder är ju ingenting.

Hur mycket zink och koppar innehåller produkten? Zink förekommer tre gånger i innehållsförteckningen och koppar på två ställen. Zink Methionate t.ex. brukar bara innehålla mellan 5 – 15% zink.

Dessutom innehåller produkten både järn och mangan (finns med på två ställen i innehållsförteckningen).

http://www.eqvi.se/advance-concentrate/advance-concentrate-pulver-2-st-a-4-kg.html
 
Sv: Zink och koppartillskott

Tror du har kollat på Advance concentrate - kolla på advance concentrate complete istället! :)
 
Sv: Zink och koppartillskott

Tror du har kollat på Advance concentrate - kolla på advance concentrate complete istället! :)

Ops! Nu hittade jag nog rätt produkt. Är det denna produkt du menar?

Ingredienser: vetegroddar, dikalciumfosfat, kalksten, vitaminer, mineraler, spårämnen. Organiskt bundna mineraler,2CNCM 1-1077 Saccharomyces Cerivisae, Inulin, fructo-oligosaccharide Prebiotika, Probiotika

Analys:

Olja 7,7%, Fiber 3,8%, Protein 14,4% Aska 20,9%, Fukt 10,4%

Vitamin A 625,000 iu/kg,
Vitamin D3 125,000 iu/kg,
Vitamin E 25,000 iu/kg
Vitamin B1 1000 mg/kg,
Vitamin B2 1000 mg/kg,
Vitamin B6 800 mg/kg,
Vitamin B12 3,75 mg/kg
Biotin 175 mg/kg,
Pantothenic Acid 1300 mg/kg,
Vitamin C 1500 mg/kg,
Choline 15,000 mg/kg,
Nicitinic Acid 2100 mg/kg,
Zink Methionate 15000 mg/kg,

Kalcium 4.25%,
Fosfor 3,465 %,
Natrium 5%,
Potassium 6220 mg/kg
Magnesium 20,000 mg/kg,
Folic Acid 500 mg/kg,
Vitamin K 625 mg/kg,
Zink 7200 mg/kg,
Lysine 90,000 mg/kg,
Koppar 4,500 mg/kg,
Kobolt 125 mg/kg,
Jod 85 mg/kg,
Selen 30 mg/kg,
Mangan 500 mg/kg,
Methionine 15,000 mg/kg,
Inulin, fructo-oligosaccharide 40,000 mg/kg,

Organiska mineraler bunden till en jäst:
magnesium 500 mg/kg,
zink 750 mg/kg,
koppar 500 mg/kg
krom 1,6 mg/kg, Selenomethionine 1,5 mg/kg

Det är ju omöjligt att veta hur mycket mineraler denna produkt innehåller. Magnesium finns med på två ställen, zink på tre och koppar och selen på två. Ska man lägga ihop eller ingår de jästbundna mineralerna i de ovan angivna värdena?

Produkten innehåller tydligen inget tillsatt järn men man har använt dikalciumfosfat som mineraltillskott för att tillsätta kalcium och fosfor. Dikalciumfosfat är känt för att innehålla höga halter järn så produkten kan innehålla höga halter järn trots att extra järn inte är tillsatt.

http://forloveofthehorse.com/forum/index.php?topic=134.75;wap2

“and dicalcium phosphate supplies, as a major calcium and phosphorus source in horse feeds, contain 6,000 to 14,000 ppm of iron.”

För att tillsätta 42,5 g kalcium så måste man tillföra ca. 150 g dikalciumfosfat per kg foder. Om dikalciumfosfat t.ex. innehåller 10 000 mg järn per kg (medelvärde av angivna värden ovan) så tillför man 1500 mg järn per kg foder bara genom att tillföra 150 g dikalciumfosfat.

Hur mycket vetegroddar innehåller produkten? Vetegroddar är också rikt på järn och förhållandet mellan fettsyrorna omega-6 och omega-3 är ogynnsam.

http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/the-nutrition-of-wheat-germ.html#b

“Wheat germ has the highest quantities of iron and potassium amongst all known food sources.”

Och varför alla dessa vitamintillskott som hästen inte behöver? De vattenlösliga vitaminerna pinkar hästen snabbt ut men de fettlösliga vitaminerna lagras i kroppen vilket på sikt kan ge problem om man överutfodrar dessa. Största risken är ett överskott av A- och D-vitamin. Beträffande C-vitamin så tillverkar hästen själv denna vitamin och ett tillskott av C-vitamin i fodret ökar upptaget av järn.

Hur mycket socker och stärkelse innehåller produkten? Jag har en känsla av att vetegroddar kan innehålla en hel del socker och stärkelse.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Ja, det var den jag menade.

Håller med om att analysen är rörig.. Suck.. då innehåller ju denna produkt i alla fall järn.. Är ju lite falsk marknadsföring kan man tycka, men varför blir man förvånad..?

Det här med mineraler är ju en hel djungel, ju mer jag försöker förstå ju mer uppgiven blir jag.. Hur tusan ska man få det rätt liksom??

Tusen tack för ditt svar!
 
Sv: Zink och koppartillskott

Ja, det var den jag menade.

Håller med om att analysen är rörig.. Suck.. då innehåller ju denna produkt i alla fall järn.. Är ju lite falsk marknadsföring kan man tycka, men varför blir man förvånad..?

Det här med mineraler är ju en hel djungel, ju mer jag försöker förstå ju mer uppgiven blir jag.. Hur tusan ska man få det rätt liksom??

Jag håller med dig. Det är inte alltid så lätt.

Det som är tokigt med informationen om den här produkten är att man blandar ihop ingredienser och analys. Analysen omfattar endast följande:

“Olja 7,7%, Fiber 3,8%, Protein 14,4% Aska 20,9%, Fukt 10,4%”.

Det finns ingen analys av mineraler eller enskilda kolhydrater.

Resten av informationen är en uppräkning av vilka ingredienser som har blandats ihop och ingår i fodret. Detta är intressant att veta men mer intressant vore att få en fullständig analys av fodret, dvs. en analys som visar totala innehållet av olika mineraler och inte bara vad som har tillsatts.

Listan av ingredienser är heller inte fullständig. Det räcker inte med att ange t.ex. “Zink 7200 mg/kg”, man bör även ange vilket zinktillskott som har används om man vill ge fullständig information. Jag är 99% säker på att detta zink kommer från zinkoxid. Varför? Därför att feed grade zinkoxid innehåller 72% zink. Man har således tillsatt 10 g zinkoxid per kg foder vilket ger 7200 mg zink. Det är högst inkonsekvent att ange Zink Methionate men inte Zinc Oxide. Varför tror du att företaget inte anger att det är zinkoxid i det senare fallet? Ett litet tips: Läs vad jag skrev om zinkoxid i ett tidigare inlägg i denna tråden.

Man har helt enkelt använt de billigaste mineraltillskotten utan att bry sig om vilka negativa effekter detta har på produkten. Det märkliga är att priset trots detta är så extremt högt. Men detta foder tillverkas i England och alla företagets kostnader för marknadsföring, administration, hantering m.m. ska täckas. Sedan tillkommer fraktkostnad till Sverige. Den svenska agenten lägger på sina kostnader för marknadsföring, administration, hantering m.m. och både det engelska och det svenska företaget ska gå med vinst. Inte så konstigt kanske att det blir dyrt.

När du köper en färdigtillverkad produkt vet du nästan aldrig vilket slags mineraltillskott företaget har använt. Det är väldigt sällan det står angivet. Olika mineraltillskott kan ha väldigt olika biotillgänglighet och vissa innehåller en hög järnhalt. Fördelen med att köpa enskilda mineraler och blanda ett eget fodertillskott är många. Man kan välja mineraltillskott själv, man kan skräddasy ett fodertillskott som passar exakt till det grovfoder man använder och det blir dessutom mycket, mycket billigare.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Varför anges inte innehållet på fodermedel till häst på något vis utifrån hur hästen kan ta upp det? Är det inte alls möjligt?
 
Sv: Zink och koppartillskott

KL

Jag har gett Pro Balance + sista halvåret, den passade så bra med mitt hö och det står var mineralerna kommer ifrån:

Each 50g of Pro Balance + contains:

175 mg Copper (chelate of amino acids Hydrate)

525 mg Zinc (chelate of amino acids Hydrate)

6 g Magnesium (magnesium oxide)

1500 mg Methionine

10 mg Biotin

5000 mg Lysine

1000 mg Vitamin E (as alpha tocopherol acetate)

0.75 mg Selenium (Organic selenium S.cerevisiae)

2.5 g Phosphorus (Monosodium Phosphate)

2 g Sodium

2.5 g Calcium (calcium carbonate)

7.9 g Wheat feed

Mina hästar får 100 g per dag av detta, då täcker det även magnesiumbehovet så jag slipper ha massa olika hinkar med tillskott. Tyvärr blir det ganska dyrt eftersom frakten från England är dyr.
 
Senast ändrad:
Sv: Zink och koppartillskott

KL

Jag har gett Pro Balance + sista halvåret, den passade så bra med mitt hö och det står var mineralerna kommer ifrån:

Each 50g of Pro Balance + contains:

175 mg Copper (chelate of amino acids Hydrate)

525 mg Zinc (chelate of amino acids Hydrate)

6 g Magnesium (magnesium oxide)

1500 mg Methionine

10 mg Biotin

5000 mg Lysine

1000 mg Vitamin E (as alpha tocopherol acetate)

0.75 mg Selenium (Organic selenium S.cerevisiae)

2.5 g Phosphorus (Monosodium Phosphate)

2 g Sodium

2.5 g Calcium (calcium carbonate)

7.9 g Wheat feed

Mina hästar får 100 g per dag av detta, då täcker det även magnesiumbehovet så jag slipper ha massa olika hinkar med tillskott. Tyvärr blir det ganska dyrt eftersom frakten från England är dyr.

Från polen från företaget som det viskas om här i tråden så får man upp till 30 kg för 40 euro i fraktkostnad. 2 kg kostade 18 euro tror jag.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Om jag har fattat det hela rätt så kan man även beställa sin alldeles egna mineralblandning därifrån. Specialdesignat till sitt grovfoder. Kostar 6 euro extra.

Kan ju vara väldigt skönt att slippa dutta med en massa pytsar.
 
Sv: Zink och koppartillskott


Farrier’s formula är ett välkänt hovtillskott i USA. Det är väl ett hyggligt tillskott för dom som fodrar med ögat, dvs. inte analyserar sitt grovfoder och inte gör en foderstatsberäkning.

Mineralmängderna är dock inte särskilt höga. Man brukar få ge minst den dubbla rekommenderade mängden för att få någon effekt överhuvudtaget. Produkten innehåller varken selen eller E-vitamin så det får man ge extra.

Man påstår att det järn som finns i produkten, 1310 mg/kg dvs. nästan lika mycket som zinkinnehållet, inte skulle vara biotillgängligt. Var är de studier som styrker detta påstående? De finns helt enkelt inte. Man utgår från att järnoxid har låg löslighet vid normalt pH, dvs. runt 7. Järnoxid är dock lösligt i sur miljö (lågt pH) och i magsäckens nedre del är pH-värdet extremt lågt, ca. 2.

Produkten innehåller också en ganska hög fetthalt, över 7%, och kvoten mellan fettsyrorna omega-3 och omega-6 är 1:4,5, dvs. produkten innehåller mest omega-6 som är inflammationsdrivande. Kvoten omega-3 : omega-6 i hästens naturliga foder, dvs, gräs är det omvända, dvs. 4,5:1.

Finns produkten överhuvudtaget att köpa i Sverige och vad kostar den i så fall? Jag skulle tro att det blir extremt dyrt att använda denna produkt och effekten blir heller inte särskilt stor.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Vad ger man som exempel om det inte är hovar utan päls kvalitet vintertid man vill påverka ?

Har endast problem just vintertid att hästen lätt får skav i pälsen .
 
Sv: Zink och koppartillskott

*KL*

Drar upp en gammal tråd nu, men kan någon PM:a mig den polska hemsidan med mineraler som nämns här och där i den här tråden?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 205
Senast: super
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 053
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Min häst är tyvärr väldigt ömfotad och har något sviktande sulor, nu fick han nya skor i måndags så sulor får vänta till nästa...
Svar
10
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp