Bukefalos 28 år!

Zink och koppartillskott

Nominous

Trådstartare
Finns det något bra tillskott som innehåller mycket zink och koppar? Det enda jag hittar som kan vara värt att prova är Hoof Aid men det innehåller ju inte jättemycket. Är pga klena hovar jag vill prova och se om hovarna blir starkare. han har tunna sulor och är extremt ömfotad.

Han får redan Miner vit ca 3,5dl om dagen men det innehåller mycket järn så jag måste ändå in med mer zink och koppar.

Några förslag? Han får redan uträknad foderstat och han ligger ganska bra på värdena på makromineralerna. Men pga järnet vill jag prova ge mer zink och koppar för att se om hovarna blir bättre. :)
 
Sv: Zink och koppartillskott

Inte så himla tokigt men varför så gräsligt mycket kalcium?
Vad kostar det?

Har fått tips om att köpa rena mineraler i från Polen till ytterst rimliga priser men då måste man om jag fattat rätt ringa dit och det bär mig emot.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Hmm synd, kalcium är absolut inget jag vill öka på. Ger massor av fosfor för att få bra kvot. :crazy:
 
Sv: Zink och koppartillskott

1 kg 179 kr. Köpte när det var nån rea för 159 kr. Ger 10 g (det är bra mycket mer än deras mått enligt min okalibrerade våg) "för att det kanske är bra" :-D har gett enbart biotin innan men ska nog testa detta ett tag beroende på framtida analyser.

Centaur hade någon idé om kalcium i annan tråd.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Hade jag??? :D

Nej det jag kom fram till var väl att som koppar- och zinktillskott för balansering av foderstaten så var det olämpligt. Jag hade fått ge 100 g per dag för att få rätt kvot och det blir båda jättedyrt och en himla massa extra kalcium. 22.6% är det i den.

Om man ger 10 g som är den rek mängden blir det bara några gram kalcium.

Jaså Polen? Har de bra mineraltillskott där?
 
Sv: Zink och koppartillskott

Jag har beställt via företagets hemsida/webshop och det var inga problem alls :)
Mejlade först då jag hade några frågor och fick snabba svar på bra engelska.

Betalade via PayPal och fick mejl då paketet sändes och blev uppringd av fraktföretaget då det var dags för hämtning så jag kommer att beställa igen när jag behöver zink, koppar, selenjäst och e-vitamin nästa gång :)
 
Sv: Zink och koppartillskott

Hade jag??? :D

Nej det jag kom fram till var väl att som koppar- och zinktillskott för balansering av foderstaten så var det olämpligt. Jag hade fått ge 100 g per dag för att få rätt kvot och det blir båda jättedyrt och en himla massa extra kalcium. 22.6% är det i den.

Om man ger 10 g som är den rek mängden blir det bara några gram kalcium.

Jaså Polen? Har de bra mineraltillskott där?

Har fått en adress av TinyWiny och spaderÄss rekommenderar denna firma.
 
Sv: Zink och koppartillskott

För mig du skrev något om kalciumkarbonat eller liknande? Eller så blandar jag med något annat fodermedel :p
 
Sv: Zink och koppartillskott

Inte så himla tokigt men varför så gräsligt mycket kalcium?
Vad kostar det?

Har fått tips om att köpa rena mineraler i från Polen till ytterst rimliga priser men då måste man om jag fattat rätt ringa dit och det bär mig emot.

Nej nej, du måste inte ringa. Du går in på hemsidan du fick adressen till och beställer precis som vanligt :) Skulle något krångla så mailar du bara till honom och då går det utmärkt att använda google translate ;)
 
Sv: Zink och koppartillskott

har köpt HippoSelection Hov och ska prova det. Det innehöll inget kalcium (som jag har överskott på redan). På 3 skopor så får jag 75mg koppar och det känns överkommligt. Rätt bra med Zink var det i med. Täcker behovet tillsammans med Miner Vit, coh om jag sänker Miner Vit med hälften så sänks ju Järnet men ökning av Zink och Koppar. Jag hoppas det ska ge lite resultat. :)
 
Sv: Zink och koppartillskott

Är du säker på det? I produktbladet så står det att det innehåller 22.6% kalcium, kolla själv. Gissar att de använder kalciumkarbonat som bärsubstans. http://www.djuronatur.se/?p=30705&m=4466

Tycker du skall kontakta Svenska Foder och höra hur det ligger till med kalciumet om du redan har överskott.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Finns det något bra tillskott som innehåller mycket zink och koppar? Det enda jag hittar som kan vara värt att prova är Hoof Aid men det innehåller ju inte jättemycket. Är pga klena hovar jag vill prova och se om hovarna blir starkare. han har tunna sulor och är extremt ömfotad.

Vad är det för häst du har? Den vanligaste orsaken till att en häst har tunna sulor är antingen att hovslagaren/hovvårdaren tunnar ut sulan varje gång hästen verkas eller att hovbenet har en låg position, dvs. en hovbenssänkning. Det finns många faktorer som bidrar till en hovbenssänkning, t.ex. laminitis, olämplig foderstat och felaktig verkning av hoven. Det finns även genetiska faktorer, dvs. vissa hästraser verkar ha lite sämre hovar.

När det gäller fodertillskott så kan du köpa enskilda mineraler, vitaminer och aminosyror och blanda ett eget “hovtillskott”. Det bästa är dock att ge hästen en näringsriktig och balanserad foderstat (med detta menas att alla mineraler och andra näringsämnen är i balans). Då behövs inget “hovtillskott”.

Om du vill blanda ett eget “hovtillskott” så behöver du utöver zink och koppar även lysin, metionin och biotin. Hästens proteinbehov och övriga näringsbehov måste vara täckta. Om hästen inte går på bete så behöver den även tillskott av omega-3 fettsyror och E-vitamin.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Vad är det för häst du har? Den vanligaste orsaken till att en häst har tunna sulor är antingen att hovslagaren/hovvårdaren tunnar ut sulan varje gång hästen verkas eller att hovbenet har en låg position, dvs. en hovbenssänkning. Det finns många faktorer som bidrar till en hovbenssänkning, t.ex. laminitis, olämplig foderstat och felaktig verkning av hoven. Det finns även genetiska faktorer, dvs. vissa hästraser verkar ha lite sämre hovar.

När det gäller fodertillskott så kan du köpa enskilda mineraler, vitaminer och aminosyror och blanda ett eget “hovtillskott”. Det bästa är dock att ge hästen en näringsriktig och balanserad foderstat (med detta menas att alla mineraler och andra näringsämnen är i balans). Då behövs inget “hovtillskott”.

Om du vill blanda ett eget “hovtillskott” så behöver du utöver zink och koppar även lysin, metionin och biotin. Hästens proteinbehov och övriga näringsbehov måste vara täckta. Om hästen inte går på bete så behöver den även tillskott av omega-3 fettsyror och E-vitamin.

Ett stort halvblod. Hovslagaren gröper ej i sulan. men han är väldigt känslig i sulan. Tycker inte alls om tryck.
Jag tycker själv inte att hovarna känns speciellt felaktigt verkade, men det är ju svårt att avgöra själv när man inte är expert.

Hästen ska på utredning ang hovarna på måndag med röntgen och allt, så jag hoppas få ett svar då varför han är så känslig.

Om han har en hovbenssänkning, borde inte det ha märkts någon gång eller synas på hovarna? Hovarna är väldigt fina och absolut inte fånghovar till utseende. Men röngen kommer ju ge svar på det. Jag tror det är nåt fel i hovarna nämligen. En frisk häst ska inte vara såhär känslig.

Jag skulle mer än gärna blanda mina egna miniraltillskott, men var köper jag rena mineraler? I hästbutikerna går det ju ej.

Centaur, jo Hipposelecion innehåller kalcium. Så det blir ju fosforbalans för å väga upp det.
 
Sv: Zink och koppartillskott

Ang spaderÄss inlägg

Lincoln Biotin (Hansbo): http://www.hansbosport.se/HansboSport/media/ProductFiles/813240/Varudekl.blad_813240.pdf

Innehåller biotin, methionin och lysin.

Man kanske borde ge en kombo av Lincoln och Hippo? Just nu ger jag Hippo och ren biotin (mest för att jag läst att bition endast i vissa fall med väldigt höga doser gett effekt).

Ehh har du läst texten?? :p

4. Första hjälpen
Tag genast av alla nedstänkta kläder och följ första hjälpen instruktionerna!
Inandning – Gå ut i frisk luft
Hudkontakt – Tvätta rikligt med mildtvål och vatten i minst fem minuter
Stänk i ögonen – Spola ögonen med vatten eller ”ögonskölj” i minst femton minuter
Förtäring – skölj munnen och drick rikligt med vatten. FRAMKALLA EJ KRÄKNING. Till
sjukhus om större mängd har förtärts.

Ska man mata hästarna med det? :D
 
Sv: Zink och koppartillskott

Nu har du också fått pm :)

Linfröolja har ju visat sig vara mycket effektiv vid eksem men man behöver ge i 120 dagar innan eksemperioden börjar för att få full effekt. Du kan ju ändå börja ge nu och sedan ge hela året för att få bästa effekt till nästa sommar.

Det är väldigt viktigt att hästen får tillräckligt med mineraler för att kunna bygga upp ett så bra skydd som möjligt och för att kroppen ska fungera optimalt men precis som med linfröoljan så kan det ta ett tag innan man ser någon effekt om hästen har brister. Du utgår ju som vanligt ifrån analysen på grovfodret (och lägger till ev. kraftfoder) när du räknar på mineralerna.

Man får ju prova sig fram vad som fungerar bra på sin egen häst men det är viktigt att alltid ge tillräckligt med mineraler och att man ger det tid. Minst ett halvår tycker jag att man ska ge nya saker man provar (om man inte får negativa effekter såklart för då får man ju sluta genast) innan man utvärderar. När det gäller ett säsongs problem som eksem så är det ju först nästa period som man kan se om det blev någon skillnad eller inte.

Att dra ner på socker och stärkelse är aldrig fel när det är hudproblem involverade (och annars också). Det är också jätteviktigt att magen är i så god form som det bara går för det finns indikationer på att magproblem kan ge hudproblem och till en eksemhäst så är det ju verkligen värt att testa. Allt som stärker hästen inifrån tror jag är bra. Att magen fungerar optimalt är ju en förutsättning för att hästen ska kunna ta upp och tillgodogöra sig näringen i fodret. Jag kan verkligen rekommendera yea-sacc. Det är ett pulver som gör underverk för magen. Det finns att köpa hos svenska foder (och hos Dodson & Horells men där är det väldigt mycket dyrare) och man ger 1 msk/dag. Även på hästar utan synliga magproblem som diarré och bajsvatten eller återkommande koliker så ger det ofta effekter som man inte hade räknat med. Aptiten kan förändras, hästen kan bli mer harmonisk och kanske slutar att kasta i sig maten. Framförallt så tar hästen upp näringen i fodret bättre och det är ju inte fel.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 203
Senast: super
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
679
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, Min häst är tyvärr väldigt ömfotad och har något sviktande sulor, nu fick han nya skor i måndags så sulor får vänta till nästa...
Svar
10
· Visningar
2 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp