Bukefalos 28 år!

Sv: Zlatan

Tänk om nån sa så till dig. Sköt bara ditt jobb, sen håller du käft.

Han får väl fortsätta snacka så mycket han vill men vi behöver ju inte lyssna och massmedia måste inte skriva om alla grodor som hoppar ut.

Och för de flesta av oss så måste man ta hänsyn till sin arbetsgivares värderingar när man uttalar sig offentligt. Det är inget konstigt. Så om man vill vara lagkapten så måste man faktiskt klara av att ta in vad SvFF och den svenska idrottsrörelsen står för.

Så är det konstigt att även "kung" Zlatan skall tänka innan han pratar?
 
Sv: Zlatan

Tänk om nån sa så till dig. Sköt bara ditt jobb, sen håller du käft.

Japp. Precis så fungerar det för väldigt många av oss. Man sköter det som är sitt jobb och skulle man trampa i klaveret genom att snacka bredvid, utanför sitt uppdrag, kan man mycket väl bli av med jobbet.

Skulle jag ha sagt ungefär det idiotiska Zlatan framförde hade jag kunnat se mig om efter nya, mer lämpliga arbetsuppgifter än de jag har idag.
 
Sv: Zlatan

Japp. Precis så fungerar det för väldigt många av oss. Man sköter det som är sitt jobb och skulle man trampa i klaveret genom att snacka bredvid, utanför sitt uppdrag, kan man mycket väl bli av med jobbet.

Skulle jag ha sagt ungefär det idiotiska Zlatan framförde hade jag kunnat se mig om efter nya, mer lämpliga arbetsuppgifter än de jag har idag.

Han har inte snackat bredvid. och kruxet är ju att han har rätt i sakfrågan.
Men antar folk retar sig på detta om cykeln. Jag skulle vilja sett honom när han sa det, för jag är helt övertygad om att han sa det med glimten i ögat.

Det han menar är ju att damfotbollen inte är lika bra som herrfotbollen. Och det är ju sant. Han pratar inte skit om damerna, utan säger ren fakta. Snarare så har han lyft damfotbollen när han pratat ibland.
Men i det stora hela går det inte jämföra dom två. Och det är ju inte Zlatans fel, utan han säger bara hur det är.
 
Sv: Zlatan

… Fast en biografi berättar väl just hur hans liv är?
Uppenbarligen tycker hans fru att hans handlande är okej, men det gör inte jag och fler med mig. Men det är ju bra att du gör det.
 
Sv: Zlatan

Det är inte ren fakta att Sjögran borde nöja sig med en cykel med hans autograf på. Det är en nedsättande utsaga.

Jag förstår inte ens varför man ska jämföra dam- och herrfotboll på det sättet, det är tämligen ointressant, så länge inte dam- och herrlag ska tävla på lika villkor i samma seriesystem.
 
Sv: Zlatan

Håller med dig.

Förbundet uttalar sig för övrigt inte mer än att de säger att de inte gör skillnad.
 
Sv: Zlatan

Det borde väl vara tvärtom? Anders Svensson tackade nej till bilen, av skatteskäl, om jag inte minns fel... och Anders Svensson har troligtvis ekonomi nog att själv köpa en extra bil, om han behöver en :) Därför borde Therese Sjögran ha fått bilen, som en extra ekonomisk uppmuntran för att hon representerar den del av sporten som har de sämre ekonomiska förutsättningarna. Anders Svensson kanske behöver en ny cykel i stället? :)

Zlatans uttalande visar klart och tydligt vilken kvinno- och människosyn han företräder. Som representant för SvFF, bör han se till att uppföra sig enligt SvFFs värdegrund, något som han uppenbarligen inte är mogen nog att göra, alternativt anser sig stå över.

Att han blivit utsedd till lagkapten i landslaget är något av ett mysterium! Möjligen ställde han det som krav för att orka ställa upp och spela fotboll i laget. De egenskaper han visar upp offentligt är inga egenskaper jag förknippar med ett positivt ledarskap.
 
Sv: Zlatan

Sjögran tog EM-brons med sitt lag. Samma lag som tidigare tagit två VM-medaljer.

Sjögran var alltså mer framgångsrik i sin sport än Svensson i sin. Och Sveriges damer mer framgångsrika i sin sport än Sveriges herrar i sin.

Så frågan är vem som skulle haft bilen - och sluppit utsättas för hån från Zlatan.

Detta gör - tyvärr - inte Sjögran till en bättre fotbollsspelare än Svensson.
Detta gör inte heller Sjögran till en mer framgångsrik fotbollsspelare än Svensson.

Däremot är Sjögran en betydligt bättre damfotbollsspelare än vad Svensson är herrfotbollsspelare. Och Sjögran en betydligt mer framgångsrik damfotbollsspelare än vad Svensson är herrfotbollsspelare.
 
Sv: Zlatan

Zatan är ju en fallen ängel och jag har aldrig sett änglalika egenskaper hos personen ifråga.
 
Sv: Zlatan

Det spelar ju egentligen ingen roll hur rätt Zlatan har i sakfrågan. Kommentaren om cykeln sänkte hans utspel till en sådan nivå att man får svårt att någonsin ta honom på allvar.

Det mest absurda i situationen är ju att Anders Svensson öht fick en bil. Man såg ju på honom när den delades ut att han rätt länge var övertygad om att det var någon form av skämt. Blommor, stående ovationer och kanske någon plakett var nog vad han hade räknat med, och också vad som hade varit mest lämpligt!

Sedan så borde ju SvFF om man nu nödvändigtvis var tvungen att ge honom en bil eller ett pris inte ha hyllat honom som den som har gjort flest landskamper. Det i sig är ju ingen prestation, det är alltid någon som har gjort. Däremot har han en fantastisk karriär bakom sig och nu när han slutar hade det var mycket lämpligt att avtacka honom för det! Lång och trogen tjänst! Och i sammanhanget är ju en del att han är den som har gjort flest landskamper.

Däremot tycker jag att detta med jämförelsen med Terese Sjögran bara löjlig. Jag förstår absolut frustrationen hos damerna att herrarna alltid får större fokus. Men jag ställer mig väldigt frågande till att Terese Sjögran borde ha fått en bil bara för att Anders Svensson fick en.

Terese Sjögran slog sitt rekort 2011. Lek med tanken att hon då hade belönats med en bil eller vad som helst. Hade det då hela mediasverige rasat över att den herren som just då hade rekorden (Thomas Ravelli) minsann också borde ha en bil? Trots att han slog sitt rekord för länge sedan. Njaaa...

Men som sagt. När Zlatan sedan kommer med sina cykelkommentarer får man ju lust att dela ut bilar till hela damlandslaget i ren protest.
 
Senast ändrad:
Sv: Zlatan

Detta gör - tyvärr - inte Sjögran till en bättre fotbollsspelare än Svensson.
Detta gör inte heller Sjögran till en mer framgångsrik fotbollsspelare än Svensson.

Nej, men det är inte det handlar om. Självklart går det inte att jämföra så.

Sjögran är mer framgångsrik i sin idrott än Svensson i sin.

Och som de båda mest framgångsrika i sina idrotter borde de naturligtvis premierats på samma sätt.


Som Tomas sa - det är nästan bara i fotbollen tjatet om jämförelsen kommer. Man hör det inte alls lika ofta om Kalla och Hellner, t ex.
 
Sv: Zlatan

Har ni läst Zlatans sk memoarer?
Bilden man får i boken av Zlatan gör att det inte någonstans någongång kommer att finnas anledning till att lyssna på vad han kläcker ur sig.
 
Sv: Zlatan

Nej, men det är inte det handlar om. Självklart går det inte att jämföra så.
Dock är det precis så jag läste ditt inlägg, när du retoriskt frågade dig om "vem som skulle haft bilen".

Som Tomas sa - det är nästan bara i fotbollen tjatet om jämförelsen kommer. Man hör det inte alls lika ofta om Kalla och Hellner, t ex.
Det är helt riktigt. I skidsporten ser man damer och herrar som två naturligt separerade huvudgrenar - som mer eller mindre, men under flera årtionden, har utjämnat ALLA skillnader mellan ekonomi, publiktillströmning och medial uppmärksamhet.

Problemet är att damfotbollsförespråkare har mer bråttom än så, och jämför sig med just herrsidans löner, herrsidans mediauppmärksamhet, herrsidans publiksiffror. Då är det väldigt lätt att fortsätta att jämföra vidare - vilket blir väldigt kontraproduktivt för vidareutvecklandet av svensk fotboll. Såväl herr- som (och kanske framför allt) damfotboll.
 
Sv: Zlatan

Det där är ganska intressant att peta i.

Man skulle ju kunna tänka sig att det handlar specifikt om lagsporter till skillnad från Kalla och Hellner, för liknande skillnader gör nog folk om hockey, där damhockeyn också ses som nåt helt annat än herrhockeyn. Damhockeyn är ju iofs rätt liten. Eller så skulle man kanske kunna förklara det med att det handlar om någon form av ritualiserad strid ("anfall" "försvar" etc) som i grunden är mansrollsassocierad. Men så börjar man tänka tex på handboll, där jag i varje fall inbillar mig att det inte görs någon direkt skillnad i upplevelse utifrån kön. Så just fotboll har en särställning där kön ofta tycks ses som en förutsättning för kvalitet. Det är verkligen obegripligt.
 
Sv: Zlatan

för liknande skillnader gör nog folk om hockey, där damhockeyn också ses som nåt helt annat än herrhockeyn.

Damhockey ÄR något annat är herrhockey, åtminstone regelmässigt.
T.ex får du inte tackla inom damhockey.

Faktum är det sannolikt hade blivit en mycket trevligare fotboll att titta på, om även damfotbollen hade haft andra regler än herrfotboll - på vissa punkter.
 
Sv: Zlatan

Problemet är att damfotbollsförespråkare har mer bråttom än så, och jämför sig med just herrsidans löner, herrsidans mediauppmärksamhet, herrsidans publiksiffror. Då är det väldigt lätt att fortsätta att jämföra vidare - vilket blir väldigt kontraproduktivt för vidareutvecklandet av svensk fotboll. Såväl herr- som (och kanske framför allt) damfotboll.

Så det var alltså damernas fotboll som började jämförelsen? Det skulle jag gärna vilja ha en källa på.
 
Sv: Zlatan

Har ni läst Zlatans sk memoarer?
Bilden man får i boken av Zlatan gör att det inte någonstans någongång kommer att finnas anledning till att lyssna på vad han kläcker ur sig.

Jag har faktiskt inte läst den, så bokmal jag är. Dels är jag inte tillräckligt intresserad av hans person, dels räcker irritationen han väcker hos mig då och då i medierna. ;) Jag tycker att han är en fantastisk fotbollsspelare och vill gärna behålla honom som det.

Det bästa jag läst om Zlatan är Yrsa Stenius nästan två år gamla text i GP:

Zlatan är ingen god förebild
 

Liknande trådar

Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 472
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 959
Senast: Ramona
·
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 086
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp