Sv: Zlatan

… Fast en biografi berättar väl just hur hans liv är?
Uppenbarligen tycker hans fru att hans handlande är okej, men det gör inte jag och fler med mig. Men det är ju bra att du gör det.

Vart skrev jag att jag tycker det är ok?
Jag diskuterar och då försöker jag ibland se det från flera sidor..
 
Sv: Zlatan

Det där är ganska intressant att peta i.

Man skulle ju kunna tänka sig att det handlar specifikt om lagsporter till skillnad från Kalla och Hellner, för liknande skillnader gör nog folk om hockey, där damhockeyn också ses som nåt helt annat än herrhockeyn. Damhockeyn är ju iofs rätt liten. Eller så skulle man kanske kunna förklara det med att det handlar om någon form av ritualiserad strid ("anfall" "försvar" etc) som i grunden är mansrollsassocierad. Men så börjar man tänka tex på handboll, där jag i varje fall inbillar mig att det inte görs någon direkt skillnad i upplevelse utifrån kön. Så just fotboll har en särställning där kön ofta tycks ses som en förutsättning för kvalitet. Det är verkligen obegripligt.

Hur ser det ut i lagsporten curling? Lagsporten hästhoppning? Lagsporten (häst)dressyr? Lagsporten innebandy? osv
 
Sv: Zlatan

Fast hur menade du då? Alltså med att damfotbollens förespråkare jämför sig osv.

Jag menade inte att damernas fotboll BÖRJADE att jämföra herr- och damfotboll.
Jag menade att damernas fotboll JÄMFÖR herr- och damfotboll, och vill att allehanda belysta olikheter ska utjämnas.

Det, gissar jag, behöver du inte en källa på.
 
Sv: Zlatan

Det bästa jag läst om Zlatan är Yrsa Stenius nästan två år gamla text i GP:

Zlatan är ingen god förebild

Visst finns det vissa poänger. Men texten är ju hyfsat daterad med tanke på var Zlatan uträttat i landslaget de senaste åren.

Och att en kulturskribent på GP anser sig bättre veta vem som ska vara lagkapten än förbundskaptenen, och uttalar sig om hur gruppdynamiken i svenska fotbollslandslaget fungerar. Ja då blir ju texten mer skrattretande än någonting annat.
 
Sv: Zlatan

Hur ser det ut i lagsporten curling? Lagsporten hästhoppning? Lagsporten (häst)dressyr? Lagsporten innebandy? osv

Hästsport är väl inte direkt jämförbart eftersom män och kvinnor tävlar mot varandra. Curling är ju en sport där män och kvinnor mycket väl skulle kunna tävla mot varandra.

Innebandy däremot är intressant! Det är ju en sport som blev populär som elitidrott långt efter att även damer började utöva den seriöst. Damerna ligger inte efter tidsmässigt på samma sätt som i bland annat fotboll och hockey.

Sen är ju iofs innebandy en sport där det inte finns särskilt mycket pengar. Sveriges bästa herrspelare har ju även de civila arbeten. Men där borde det ju helt klart finnas förutsättningar för två betydligt mer jämställda landslag än fotbollslandslagen idag!
 
Sv: Zlatan

Hästsport är väl inte direkt jämförbart eftersom män och kvinnor tävlar mot varandra. Curling är ju en sport där män och kvinnor mycket väl skulle kunna tävla mot varandra.

Innebandy däremot är intressant! Det är ju en sport som blev populär som elitidrott långt efter att även damer började utöva den seriöst. Damerna ligger inte efter tidsmässigt på samma sätt som i bland annat fotboll och hockey.

Sen är ju iofs innebandy en sport där det inte finns särskilt mycket pengar. Sveriges bästa herrspelare har ju även de civila arbeten. Men där borde det ju helt klart finnas förutsättningar för två betydligt mer jämställda landslag än fotbollslandslagen idag!

Varför ska man överhuvudtaget jämföra?

Damidrott är lika mycket idrott som herridrott.

Sedan måste man ha förståelse för de olika förutsättningarna.

Damfotbollen kan av förklarliga skäl inte bli lika snabb o fysisk som herrarnas motsvarighet. Men det gör den inte till en sämre sport för det.

Att sedan män är mer intresserade av fotboll och framförallt lägger ner mer resurser på den gör att teknik, träning o framförallt, möjligheterna att leva på sporten gör att herrarnas fotboll fortfarande spelmässigt håller högre kvalitet överlag. Med samma förutsättningar skulle detta kunna ändras.
 
Sv: Zlatan

Att sedan män är mer intresserade av fotboll och framförallt lägger ner mer resurser på den gör att teknik, träning o framförallt, möjligheterna att leva på sporten gör att herrarnas fotboll fortfarande spelmässigt håller högre kvalitet överlag. Med samma förutsättningar skulle detta kunna ändras.

Vad är det som säger att (de fotbollsspelande) männen är mer intresserade av sporten än (de fotbollsspelande)tjejerna?

Vad, tror du, det är som möjliggör att männen har mer resurser att lägga ner på sin sport? Vem/vilka är det som ser till att männen kan leva på sporten, men inte kvinnorna?
 
Sv: Zlatan

Jag tycker att grundfelet i den här debatten är att alltför många hakar upp sig på helt fel saker.

Slutmålet måste väl ändå vara att damfotbollen ska bli lika accepterad, lika sevärd, lika ekonomiskt luktativ, lika medialt uppmärksammad som herrfotboll?
Eller har jag missat något fundamentalt?


Att gnälla på Zlatan och hans uttalande leder ingen vart - om man nu vill nå fram till slutmålet.
Att gnälla på fotbollförbundet, och bilen till Anders Svensson är också en återvändsgränd, sett till ovan slutmål.

Visst, det belyser stofilhet på vissa poster. Det visar att Zlatan kanske har köpt för lite medieträning. Men mer än så är det inte.


Problemet är något helt annat.
Damfotboll och herrfotboll är idag EXAKT lika i sitt regelverk, i alla hänseenden - även om man kikar på redskapens mått och vikt.

Och hur kul hade det varit att titta på damhandboll, om damerna hade spelat med den betydligt större och 25% tyngre herrhandbollen (Ø58-60cm/425-475g), där flera kvinnor plötsligt inte ens skulle kunna greppa bollen riktigt med sina fysiskt sett mindre händer?
Damhandbollens storlek är (Ø54-56cm/325-400g)

Hur kul hade det varit att titta på damvolleyboll, om deras nät hade varit på herrhöjd 243cm, istället för som nu, på 224cm?

Det finns hur mycket exempel som helst inom idrotten, där man tar hänsyn till att män och kvinnor är något olika i sin fysik. Eller, för all del, också olika åldrar är olika i sin fysik. I friidrotten finns olika storlekar på spjut, på kulor, på diskusar.
Det är inte ett dugg konstigt.



Men i damfotboll ska man använda bollar av Storlek 5 (Ø62-66cm, 390-430g), samma som används av män - istället för den något mindre och lättare Storlek 4:an (Ø68-70cm, 410-450g).
I damfotboll ska målburen vara 732cm bred och 244cm hög, precis som för de i snitt (västvärlden) 15cm längre männen.

Damfotbollen skulle vinna något ofantligt på om man ändrade sitt regelverk internationellt, och avpassade det för kvinnor - och denna vinst skulle bli än mer märkbar ju närmare gräsrotsnivå man kom.


Avslutningsvis så är det mycket vanligare med knäskador på kvinnliga fotbollsspelare än på manliga fotbollsspelare. Jag vet inte, men jag kan tänka mig att det finns ett samband med att kvinnor spelar med en jämförelsevis tyngre boll än vad män spelar med.
 
Sv: Zlatan

Jag menade inte att jämföra dam- och herridrotten inom respektive idrott. Däremot dam- och herridrotts ställning mot varandra när man jämför olika idrotter. Och då menar jag inte heller jämföra de idrottsliga prestationerna. Utan det bland annat det ekonomiska, publikmässigt och framför allt folks inställning.

Att jämföra män och kvinnors idrottsliga prestationer mot varandra tycker jag absolut inte att vi ska göra.
 
Sv: Zlatan

Vad är det som säger att (de fotbollsspelande) männen är mer intresserade av sporten än (de fotbollsspelande)tjejerna

Jag tolkar landsbygdsbo som att påståendet inte gäller att de manliga spelarna är mer intresserade utan att den manliga publiken är mer intresserad av fotboll. (Vilket dessutom stämmer.)
 
Sv: Zlatan

Att gnälla på Zlatan och hans uttalande leder ingen vart - om man nu vill nå fram till slutmålet.

Jag struntar faktiskt i vad som är mest strategiskt. Jag är för övrigt långt ifrån säker på att det ens är bra att herrfotboll har den plats den har i samhället. Jag ser egentligen inget positivt - som jag kan komma på nu, i alla fall - med att en sport är så dominerande (oavsett könsaspekten).

Och jag ser inget skäl att låta Zlatan stå oemotsagd när han häver ur sig dumheter. Han har för mycket makt för att det ska vara okej.

Det är rent pinsamt hur lite han fattar av det värdegrundsarbete och jämställdhetsarbete som pågår i samhället - och faktiskt även inom idrotten, även om det inte har nått fram till Zlatan ännu. Jag ser inget skäl att vara överseende mot honom på den punkten.

Det är helt enkelt inte okej att en person i hans position uttalar sig så där.
 
Sv: Zlatan

Målburens storlek kan man verkligen fundera på. Däremot att bollen skulle vara för stor och tung ver jag inte om jag tror på. När man är 15 byter flickor till femmor. Man hade ju lätt kunna haft fyror till och med seniornivå om behovet hade funnits.

Knäskador ådrar man ju sig oftast för att man trampar fel eller fastnar med dobbarna i närkamp. Inte jätteofta för att man sparkar på en för stor och tung boll. Jag har hört en teori om att knäskador är vanligare hos damspelare för att benen är mindre proportionerligt musklade än männens. Alltså att lårmuskeln är större i förhållande till vadmuskeln. Men om det stämmer har jag ingen aning om.
 
Sv: Zlatan

Vad är det som säger att (de fotbollsspelande) männen är mer intresserade av sporten än (de fotbollsspelande)tjejerna?

Vad, tror du, det är som möjliggör att männen har mer resurser att lägga ner på sin sport? Vem/vilka är det som ser till att männen kan leva på sporten, men inte kvinnorna?
Det är ett enkelt konstaterande. Män lägger ner mer tid och mer pengar på sina fritidsintressen än kvinnor...
 
Sv: Zlatan

Knäskador ådrar man ju sig oftast för att man trampar fel eller fastnar med dobbarna i närkamp. Inte jätteofta för att man sparkar på en för stor och tung boll. Jag har hört en teori om att knäskador är vanligare hos damspelare för att benen är mindre proportionerligt musklade än männens. Alltså att lårmuskeln är större i förhållande till vadmuskeln. Men om det stämmer har jag ingen aning om.

Just knä problem förklarade min sjukgymnast att tjejer lättare drabbas av eftersom vi oftare har lite bredare höfter än killar och att man då lätt får lite fel vinkel i knäna om man bygger muskler på fel ställe/ensidig träning. Men med en dotter som tränar fotboll så verkar en hel del av tränarna vara medvetna om det och lägger in övningar som stärker muskulaturen runt knät.

Sen kan man prata sig blå om värdegrunder, men så länge inte förbundet tar damfotbollen på allvar, varför ska någon annan göra det? Problemet är inte Zlatan utan att han spelar i en sport där förbundet pratar om att alla har lika värde men sen ändå gör skillnad.
 
Sv: Zlatan

Jag menade inte att damernas fotboll BÖRJADE att jämföra herr- och damfotboll.
Jag menade att damernas fotboll JÄMFÖR herr- och damfotboll, och vill att allehanda belysta olikheter ska utjämnas.

Zlatans uttalanden visar med all önskvärd tydlighet att herrfotbollen jämför sig med damfotbollen, kan man lika gärna säga.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 881
Senast: Ramona
·
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Skola & Jobb Känner mig lite okunnig här. Finns det någon som kan upplysa mig lite? Jag kollar på ett avsnitt från Highwall thru hell. Det pratas ju...
Svar
8
· Visningar
556
Senast: hastflicka
·
Kultur Jag har så tråkigt! Strandsatt i soffan och behovet av något att titta på för att fördriva tiden är stort. Jag gillar det mesta (inte...
2
Svar
26
· Visningar
1 403
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp