Centaur

Trådstartare
Kom att tänka på en sak.. Kan man använda Zon, Orudis och liknande smärtställande/antiinflammatoriska salvor på hästar?

Eftersom många blir dåliga i magen av att äta sånt så vore det väl bra om man bara kunne smörja in det där den har en skada?
 
Sv: Zon

Jag fick rådet av vet. att smörja in Orudis på min hästs envisa ungdomsfinne som han hade på nosryggen.
Jag rakade först med hyvel för att komma åt huden.
 
Sv: Zon

kl
Jag har använt voltaren gel med bra resultat på kotsenskideinflammation. Tänk på att de gör huden solkänslig (inte så aktuellt så här års iofs) och syns på dopingprov. Det kan vara knepigt med läkemedel för människor som används på häst då man inte riktigt har koll på hur det är med tävlingskarens, dvs hur lång tid det finns kvar i kroppen. Tänk också på att det "kladdar av sig" om du har tävlingshästar i stallet. Täcken, vaddstycken och sånt får man va försiktig med samt tvätta händerna/använda plasthandskar innan man tar i saker/hästar. Sen kan det ju vara bra att kolla upp med Vet om det är lämpligt för det problem man har och vilket preparat som är bäst...
 
Sv: Zon

ja det är klart, det får man ju tänka på.

var mest intresserad av om det fungerade likadant som på människor. :)
 
Sv: Zon

Jag har blivit rekommenderad (av veterinär) både zon och orudis gel, samt hirudoid. Det 'enda' som var var att veterinären tyckte att till tävlingshäst skulle man kanske låta bli, då det är svårt att 'gissa' sig till en karens.

Kele kom från Ultuna med en tub Orudissalva btw, för att smörjas på halsen, där hon fått en bula (glömt vad det heter) av kanylen.

Jag kan ju inte säga om det fungerat eller ej, då man inte vet hur det skulle varit utan i de fall jag använt det, dock så har jag inte märkt av ngn smärtlindrande effekt så synbart iaf, men det har inte varit den utan den antiinflammatoriska man velat komma åt.
 
Sv: Zon

Jag har ofta använt zon i samband med muskel, sen o ligamentskador och jag tycker att det fungerar bra. Eftersom hästar har päls så tar de säkerligen inte upp lika mkt av salvan som en människa gör. Jag har smörjt in det ofta och lite rikligare än vad jag skulle gjort på mig själv.

Orudis fungerar inte lika bra. Nu kommer jag inte ihåg om det är så att den enbart är smärtlindrande o ej antiinflammatorisk eller om det är tvärtom. Zon t ex är ju både och. :)
 
Sv: Zon

orudis fick jag utskrivet i våras av veterinären till min ena som hade halkat omkull och slagit sig på ena sidan av bogen med medföljande hälta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 591
Senast: Stereo
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 419
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp