kamomillo

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att ge zylkene i lugnande syfte till hund?
Min hund gillar inte att bli lämnad i bilen, Men vi har tränat bort det mesta.
Men utanför sjukan, där jag behöver sjukgymnastik en halvtimma/vecka går hon i spinn. :confused:
Jag har 12 mil till sjukan (enkel väg) så att lämna henne hemma är inget alternativ.
Då får hon vara hemma nästan 4 timmar även om jag skyndar mej så mycket jag kan.
Jag kan ju inte heller åka dit och "träna".... även om det säkert skulle vara det bästa!

Veterinärerna gav rådet att ge en lite dos zylkene när jag ska dit. Men jag är lite tveksam till det...
Hon skäller inte i bilen, utan är mest upprörd, och eftersom rutorna är helt igen immade efter en halvtimma har hon nog varit rätt upprörd.
Bur har vi provat, men då blev det mycket värre. I buren kände hon inte någon trygghet alls.
Inte övertäckt heller, å då blev det ju olidligt varmt när hon var så upprörd.

Här hemma sitter hon gärna i bilen, ligger i bakluckan i evigheter om den står öppen.
Ingenstans jag parkerat annars har hon fått denna panik. :crazy:
Nu kanske en halvtimma inte är så länge att vara hysterisk över, men jag skulle gärna bryta detta.
Tidigare hundar har alltid funkat i bilen.

Ideer?

* Jenny *
 
Sv: Zylkene

Min hund fick Zylkene när hon var orolig. Zylkene är baserat på komjölk, vilket ska fungera lugnande. Jag märkte ingen som helst effekt på min tik.

Istället kan jag tipsa om att spraya DAP i bilen inför nästa bilresa. Det funkar på många vovvar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Zylkene

Varför inte bara lämna hunden hemma. Fyra timmar är ingenting så jag ser inte varför du måste släpa med dig den.
 
Sv: Zylkene

Jag tycker 4 timmar är länge, och så är 12 mil bort vår "stad" Allt utom att handla mat och bensin måste uträttas när jag ändå är där.
Eftersom jag åker varje vecka får jag en massa uppdrag av vänner och grannar, handla spik, gå på apoteket, lämna igen en bok, osv så mina resor brukar bli 5-6 timmar. Och det är absolut för länge för min hund att vara ensam.
Men visst är det möjligt att korta resorna till 1.5 timmar ner, 1.5 timmar hem, och en halvtimme hos sjukgymnasten.
Jag skulle bara vilja lösa detta med hennes hysteri på just den parkeringen, för mina andra ärenden går bra, och jag gör dom före sjukan. Efter sjukan är hon så upprörd att jag undviker att ens tanka bilen. :crazy:

*Jenny *
 
Sv: Zylkene

Jag ser faktiskt inget problem med att lämna hunden i 4 timmar en gång i veckan. Hunden trivs ju uppenbarligen inte i bilen just på den resan, så då kanske den skulle må mycket bättre hemma med ett saftigt ben.

Vad gör den i bilen? Trampar runt? Gör den det hela tiden, eller är den mest intresserad av all trafik?
 
Sv: Zylkene

Det finns inget ställe i staden där du kan lämna hunden under tiden du är på sjukhuset? tänker det kan inte kosta många kronor att få någon att passa hunden en halvtimme. Om det nu funkar med andra ärenden liksom,

Jag har behandlat min hund med Zylkene, jag upplevde ingen större förbättring, möjligvis att han hade lättare att slappna av när han väl lugnat ner sig, dock inte så att han lugnade ner sig snabbare
 
Sv: Zylkene

Klarar inte hunden sex timmar någon enstaka gång i veckan?
Jisses, kanske dags att se till att den gör det då. Speciellt med tanke på att sommaren kommer och du saknar bur i bilen. Hunden lär koka bort om du inte kan ha bakluckan öppen och bilen i skuggan.

Jo just ja, angående hennes upprördhet. Jag skulle strunta i den och fortsätta som vanligt. Antagligen har hunden lärt sig att stissar den runt så kommer den snart hem och kopplat det till just den platsen. Ibland måste saker göras och då får hund gilla läget.
 
Senast ändrad:
Sv: Zylkene

Jo det finns hundvakter ibland, jag har en kompis som kan ha henne dom dagar hon inte jobbar.
Ofta kan jag lämna henne hemma med någon hundvakt också. Problemet är alltså inte jättestort.
Men det skulle kännas skönt att ha en "nödlösning" :crazy:
Funkar inte zylkene så löser vi det på annat sätt.
Impa är inte på något sätt ett nervvrak i vanliga fall, Det är bara på just den parkeringen hon går i spinn.
Jag önskar att jag visste om något "hänt" när hon suttit ensam, eller om det var att jag blev 15 min senare en gång (tror jag inte)

* Jenny *
 
Sv: Zylkene

jag kan väl i och för sig hålla med om att fyra timmar inte är något större problem för en vuxen hund att vara ensam.

Däremot, om Zylkene, nästan alla använder det för sent och för lite. Du ska börja behandla med Zylkene ett par dagar innan du ska till sjukan. Ju mer upprörd hunden blir desto längre tid innan.

Jag har upplevt god effekt av Zylkene om man mixar det med D.A.P, samma gäller för D.A.P, häng på ett halsband ett par dagar innan ni ska åka. Inte samma dag.

För tex fyrverkerirädda hundar rekommenderar jag D.A.P och Zylkene- mix från första december. Men vissa sätter in det typ 31 och fattar inte varför det inte funkar.

Sen är varken Zylkene eller D.A.P en drog. :)
 
Sv: Zylkene

Har du testat med bara grindar bak i bilen så att du kan ha luckan öppen precis som hemma där hon är lugn? Kan ju kanske vara så att hon känner sig instängd i bilen. Visst blir det inte lika fritt som när bilen är vidöppen där hemma, men mycket luftigare än vad det blir i den stängda bilen.

/Camilla
 
Sv: Zylkene

Vi har pratat om det, hur som helst skulle det vara skönt att kunna ställa upp hela luckan, och ha låsbara grindar.
Jag ska prova pillren på onsdag, och så får vi se om det går bättre att lämna henne då?

* Jenny *
 
Sv: Zylkene

Aha!
Tack! ska jag ge henne en tablett redan nu? å en i morgonbitti?
Har jag köpt dom va de väl tusan om jag inte skulle testa dom också...:crazy:

* Jenny *
 
Sv: Zylkene

Läs mitt svar en gång till.

Om du ska påverka en riktigt stressad hund kan du behöva börja ett par veckor innan stresspåslaget. Tex vid nyår.
 
Sv: Zylkene

Om du är snäll och uträttar ärenden åt vänner och bekanta lam väl nån av dem i gengäld passa din hund?
 
Sv: Zylkene

Om du är snäll och uträttar ärenden åt vänner och bekanta lam väl nån av dem i gengäld passa din hund?

Japp! De blir så den här gången. En kompis har henne den stund jag ska vara på sjukan, sedan kan hon ju vara i bilen vid övriga ärenden. Tror det blir bara apoteket, och granngården idag. ;)

* Jenny *
 
Sv: Zylkene

DAP utsöndrar feromoner som bara påverkar hundar, inte människor, och köps hos veterinär.

Precis som andra skriver så ges bäst effekt om hunden får DAP (eller Zylkène) i god tid före ett stressande tillfälle. För många räcker det dock att spraya bilen inför en bilresa. Om hunden däremot blir stressad över nyår eller liknande skulle jag välja den DAP-typ som sätts i eluttaget hemma och låta den sitta från 2-3 veckor innan händelsen.
 
Sv: Zylkene

DAP utsöndrar feromoner som bara påverkar hundar, inte människor, och köps hos veterinär.

Precis som andra skriver så ges bäst effekt om hunden får DAP (eller Zylkène) i god tid före ett stressande tillfälle. För många räcker det dock att spraya bilen inför en bilresa. Om hunden däremot blir stressad över nyår eller liknande skulle jag välja den DAP-typ som sätts i eluttaget hemma och låta den sitta från 2-3 veckor innan händelsen.

DAP finns även på apoteken nu. :)

Borde inte halsbandet vara bättre än de som sätts i eluttagen? Hunden har ju halsbandet på sig hela tiden, de i eluttagen påverkar bara den tid man är hemma. Jag har dock ingen erfarnehet av DAP ska tilläggas, är bara nyfiken
 
Sv: Zylkene

Med D.A.P i eluttaget kan du påverka en plats.
Om du märker att hunden lägger sig vid uttaget så har det ju effekt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi har en snart 14 år gammal schappis, så älskad, men hon kommer inte att leva för evigt😢 Jag skulle mer än gärna ha en till, efter...
Svar
11
· Visningar
2 291
Senast: kamomillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 174
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: tanten
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 187
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp