Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*kl*

Usch och fy på min Saga... igår sparkade hon min karl! Dumma, dumma häst. Han höll på med traktorn i hagen oxå skulle han köra bort henne så han viftade och försökte schasa bort na och då fick hon en tok knäpp så hon gjorde som hon brukar göra mot Hawkis när han ska köra bort henne dvs sur bock spark... är övertygad om att hon inte menade att träffa då hon inte måttar utan bara är så jäkla dum att hon gör sin "markering" för nära.

Som tur var så snuddade det bara och hon är ju utan skor puh... för annars hade han antagligen fått revbenen avsparkade. Det är så himla dumt det där för hon har gjort så en annan gång oxå med en kompis men aldrig med mig så jag kan inte "läxa" upp henne. Hon är inte alls någon sparkhäst men är hon i hagen eller liknande så kan hon explodera för nära en och hur fasen lär man en häst att man inte får göra så!!:devil:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Sinfonie m.fl.
Tack för alla snälla kommentarer på bilderna :laugh:

Sixt är så söt med sina knalllila lindor :D Varför lindat bara bak?
Går det inte att använda pisk när du tömkör, då kanske hon får lite mer respekt för dig och knatar på istället för att äta?
Flamman brukar försöka norpa åt sig lite gräs när jag stannar för att ändra tömsättningen, men det räcker att jag morrar lite åt henne nu för att hon ska sluta.. tycker att hon ska kunna låta bli det under de ca 20 min som vi jobbar då hon går resten av dygnet och kan äta så mycket hon vill :devil:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Helt klart är det den bilden , hur tusan får man en häst att blänka så :love:
var han hingst på 3 års?

Angående mina så har du helt rätt i att den lilla gula är Q (Qrumelur) och den stora grå är Calle (Qilimanjaro).
Jobbar mkt markarbete gör jag och även tränat lite tramp på töm. Sen om de är bra vet jag inte men upplever att han blir starkare o snabbare utav de, sen är de långt kvar till riktig piaff om man säger så ;)

Idag har iaf herrarna hjälpt mig att plocka svarta vinbär, buskarna finns precis utanför hagen och dom var så hjälpsamma så.
Dessutom verkar dom gillade bären..smaskade i sig glatt o jag fick skydda min hink :p
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Wow, har nog aldrig sett en så blank häst nån gång :laugh:
Men han ser ut att ha lite kort rygg där, eller är det bilden som luras? den nya såg han mer proportionerlig ut på.
Mycket fin iallafall :laugh:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Hehe, tänkte precis tipsa dig om att tänka tramp i alla övergångar trav-skritt-trav (tramptramptramp) för att komma åt bakbenen lite till.
En annan bra övning som min hopptränare plågade oss med var att få in så många galoppsprång som möjligt under ett varv på fyrkanten... utan att få avbrott och med bra galopp, vet inte om det var jag eller pållen som tyckte det var jobbigast :angel: Då kan man även se en förbättring eftersom med.
Hon hade en annan jättebra övning i galopp med.. hmm, vet inte hur jag ska förklara den. Jag återkommer!
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Inte skoj när sånt händer.. du får säga åt din karl att ta med sig en dressyrpisk eller liknande in i hagen som en förlängd arm.. om det skulle hända igen.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Nu har jag ritat :D
Du kan säkert redan den här bara för det :cool:

Men så här ser den ut
galoppvn.jpg


Man rider upp i förvänd galopp på sidan av medellinjen och lägger 10m volter utåt, volterna blir då i rätt galopp. Nu red vi denna i ett 20*40 ridhus. Har man ett större kan man lägga till volter på långsidorna med. ca. 3-5min sen paus på lång tygel och sen på ett igen i andra varvet. Mycket bra styrketräning där man kan utnyttja väggarna :angel:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag skulle mest kolla om dom passade (har använt dom på ponny tidigare), jag har inte lindat ben på väääldigt länge :angel:
Sen så är alla andra lindor jag har är för långa för henne, jag har bara full, hon behöver cob.

Nja, jag har klantat mig lite med pisken, för i vintras gick det bra att ha ett spö och lägga an mot rumpan, då gick hon.
Men sen har jag nästan alltid haft med mig en longerpisk när hon varit lös i ridhuset.
Och hon vet att ridhus = superlattjo och fullt ös. Pisken har fått samma innebörd. Så använder jag den så far hon åt fanders (hon visar inga tecken på att vara rädd för den, utan bara busar och sticker).. och jag står kvar utan häst.
Vi har börjat att träna tillbaka det, men det går inte så bra :p
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Den har jag faktiskt inte gjort, så tack för tipset.
Min bana här hemma är bara 20x40 så de blir perfekt övning att jobba med här hemma.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Haha, inte lätt då :p
Har du testat med bara en dressyrpisk? du kan ju ha den vänd bakåt och bara vinkla fram den när hon stannar... sen om det är så att hon tar tillfället i akt att sticka iväg och busa ändå så hade jag nog ändrat tömmarna och satt innertömmen ledande (från gjorden, genom bettringen och till handen) då har man lite mer att säga till om när de busar ;)
Så måste jag ha på Flamman, jättebra att avbryta hennes bockningar med! Det knöliga är att man måste ändra när man byter varv, så det är inte så smidigt om man vill köra runt i krumelurer.. Men det kan ju vara ett knep tills hon fattat vinken.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Vad bra! hoppas det fungerar :laugh:
Eftersom som de blir starkare kan man ju lägga till volter på långsidan även på 20*40 banor. Och så småningom även minska volterna... Tillslut så ska man sitta där och göra piruetter :angel:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag har provat de flesta typer av spön, även pinnar ;)
Nja, hon har blivit provad att bli tömkörd så (och på andra sätt där man ska få lite mer att säga till om ifall hon krånglar), men minsta lilla hjälp blir för stark för henne, och då blir allt bara dumt, eftersom hon är van vid mina pilli-pill hjälper.
Men annars var det ett bra tips :)
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ja han var hingst på 3 års har jag förstått, tror han kastrerades som 3.5 åring. Nej jag förstår inte heller hur han kunde vara så blank :D

aida: Han har kort rygg men jag tror att vinkeln luras lite på bilden för riktigt så kort är den inte. :)
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ojoj, denna övning skulle jag aldrig kunna göra på Valpen i nuläget! Vi skulle spränga hål i väggarna om vi ens försökte. :angel:

Red ut ensam bland alla golfare på hackamore idag, att jag vågade! Första gången hon går på det här hemma, och jag (puckonbraeh) slänger mig ut i skogen.

Men shit vad hon gick, så koncentrerad på sitt arbete och så stadig har hon aldrig varit innan, alltid varit en massa jox med bettet (oavsett vilket, och även vid longering mm). Dock har Rea kommit fram till att golfare är mycket mystiska varelser som bara skriker på får hela tiden! (råkade ut för detta 1 gång under denna ridtur)

Bild på Valpen (aka Långöra)
(Bilddagboken)
80319_1251225882.jpg
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Hehe, nä jag skulle aldrig ge mig på att rida den med Flamman heller... Den övningen red jag med min äldre häst när han var i full gång och vi tävlade både hopp och dressyr. Mycket bra för att stärka galoppen. Men det krävs ju att man redan har bra koll på balansen och alla delar på kusen.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Du han är faktiskt jättefin! :laugh: Riktigt maffig häst, men jag förstår att det blir mycket häst att rida ihop och du ser inte så stor ut på honom ;)
Hoppas att det löser sig för er hur det nu än blir!
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Han är ju rätt maffig och verkar stark?
Så det är inte alltid så lätt att va liten på en elefant. ;) Spec om han inte riktigt orkar och älgar iväg. Jag känner mig ibland liten på Aprilia när hon sätter den sidan till, så det är ju inget konstigt.
Helt katastrof tycker jag inte det ser ut, men han verkar inte heller helt lätt.
Tycker det ser bättre ut nu än den senaste filmen jag såg, då var det mest dragkamp. Så då mådte det ju betyda att du har jobbat på bra. :bump:

Hoppas det löser på ett lr annat sätt!
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Haha, du skulle sett oss när vi skulle rida den första gången.. 5-6 st i ridhuset, samtidigt som vi dessutom skulle väja för hinder som stod ivägen.. allmänt kaos kan jag lova! ;)

Jag ska göra ett försök att förklara lite bättre.
Skissen som jag ritade beskriver övningen i vänster galopp. Man rider på en fyrklöver, rider du ensam så kan du rida rakt på medellinjen, men är ni flera så ligger man brevid medellinjen för att inte krocka.

Så du rider i vänster galopp upp på medellinjen mot A, vid A vänder du till vänster och gör 3/4 av en 10m volt, men istället för att slutföra volten så vänder du rakt över ridbanan och gör en till 10m volt (fortfarande till vänster) sen fortsätter du rakt upp på medellinjen igen. Galopp rakt fram och gör om på samma sätt vid C igen. Sen kan man rulla på i en hel evighet.. men det är dumt för det är sjukt jobbigt ;)

Hoppas du förstod bättre, jag är kass på att förklara :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp