Bukefalos 28 år!

04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*kl*

Hur snabbt började ni långt där borta i utbildningsfjärran i hoppa serier? Akilles ska hoppas imorgon igen om inte något oväntat inträffar, blir ju hans fjärde uppsuttna hoppning.. Enkelhinder fixar han galant, och även galoppbockar. Studs, 5½..? Vad tros?
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag började tidigt med bommar både före och efter hindren, båda mina var otroligt kloka på de sättet och rättade snabbt in sig mellan bommarna och fick på så vis hjälp med både taxering och språng.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

KL

Å jag hoppar också in med en hoppfråga:

Ella är ju liten och har heller ingen stor galopp, hon kommer förmodligen aldrig behöva korta sig i kombinationer på tävling, men jag tänker att hon nog behöver hoppa liiiite rundare språng och på träning kan man väl köra lite korta avstånd emellanåt? Bara så hon får hoppa upp sig. Kvick är hon ju så hon kommer snabbt upp men när det är normala avstånd så vill hon gärna flänga järnet och sprången blir därefter. Kan bommar före och mellan hinder ha mer koncentrerande effekt tro?



/A-k, som inte hopptränat sen Karl X marcherade över Stora Bält, eller nåt.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Visst kan du korta avstånden och även länga oxrarna så hon får ta i och sträcka ut.
Bommar före o efter , mellan hinder osv är oxå väldigt bra.

En övning som jag skulle prova på din är nog 5½an. komma in i trav o sen ha en bred oxer.
Sen skulle jag ändra oxern till de sista sprången och istället göra den normalbred o sen höja lite istället, för att få henne o hoppa upp sig lite mer men ändå behålla ryggverkan från de tidigare sprången.

Kl
Somnade väldigt lycklig igår och vaknade lycklig idag oxå.
I förrgår jobbade jag lite med övningen kah fick tips om här tidigre (galoppövningen) och sen hade jag fokus på att åf calle kvick o framåt.
När han blir lösgjord så blir han för låg istället... så jag drog helt enkelt upp huvudet o sparkade på honom o så fort han vek in näsan o lunkade på igen så var de upp med huvudet och fram.
Han blev fruktansvärt stark (utan att dra) emellanåt men de blandades även med en helt otrolig känsla där han bar sig själv o verkligen sög framåt men ändå var mjuk.
Igår var vi på hoppträning och jag hade återigen de helt vanliga tränsbettet och förväntade mig en urstark häst, och visst var han de ibland men mkt mera framåt och alert i galoppen.
En galopp som var stark uppåt framåt istället för bara framåt o låg.

Trots att han blir lite stark och "stum" (främst i sidorna) i den galoppen så är han ändå mkt mera lättreglerad och det är nog så jag får rida honom i hoppningen o lämna dressyrformen på läktaren.
Sen kom vi till hoppningen och trots att jag hade en så pass stark galopp så fick vi aldrig kort. Han höll ihop på ett helt annat sätt o sprången... de var helt otroligt :love:
Han var inte i en bom på hela träningen, jättenoggran och luftig. Tränaren var själv förvånad o sa : han hoppar helt otroligt bra just nu :D

dessvärre hade jag ingen filmare med mig så jag fick åka ensam i spöregn o var hemma halv 12. Är rätt jobbigt o ha tränaren 7 mil bort.
Nu är vi iaf tokladdade för tävlingen i helgen :D
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

+ aida

Jo visst har det blivit bättre... men fortfarande är det långt kvar :grin: Han är så svår för antingen känns han loj och svårt att få fram, eller så ångar han bara på och blir stark... har lite svår att få honom uppmärksam på mig. Jag kryper gärna ihop med när jag försöker få fram honom och det blir ju inte direkt bättre då :angel: Någon som har något bra tips? Ska jag testa ett skarpare bett för att få honom mer uppmärksam eller vad kan man göra? Testade att rida med sporrar igår men han blir otroligt irriterad på dom, kanske är en vanesak i för sig... Det som är skönt i alla fall tycker jag som inte hoppat på länge, är att han verkar tycka det är väldigt kul och hoppar även om han kommer fel... i för sig har vi ju inte hoppat så högt än :p
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Vad kul att han börjar komma igång o jobba ordentligt klunsen, :D Bra jobbat måste jag säga. :)

Modett: Jag började rätt tidigt med serier, jättelåga i början, för att hitta ngn form av takt o balans och inte bara jihaa räser för att det var så kul. :D
Och med bommar mellan hindren med, så fort hon började ha koll på fötterna så la vi in bommar mellan hindren, Jag körde på det ist för att sitta och dra ihop henne när hon hade så superfin bjudning och var så posetiv till allt.
Hon lärde sig jättesnabbt att korta upp sig själv mellan hindren och hade stenkoll på alla bommar. Men fortfarande mjuk o fin i munnen för jag inte var där och störde.
Så jag tycker du kan köra på det, ju tidigare desto bättre anser jag iaf, då får de lära sig själva att ha koll ist för ryttaren ska måtta in och förstöra.
Så länge det är rött avstånd och lite infångat tycker jag det är lugnt. :)


Aida: Nuuuu hänger jag med.. :D
Men ska nog inte börja att testa på Aprilia än.
Måste testa på den andra damen först som är mer säker i förvänd och går att samla mer. :D

Kl

Tråkiga nyheter från våran sida.
Aprilia har misstänkt erlischious. :crazy:
Vet inte än vad det är fören blodproven kommer förhoppningsvis idag lr imorn.
Började iaf med att hon var lite snubblig ut till hagen i förrgår.
Tänkte inte mer på det, för det brukar ta en stund innan hon kommer igång i gången när hon har stått inne länge.
Visade ingenting när jag tog in henne, hade vilodag så red inte då.
Igår kväll skulle jag rida hade jag tänkt, snubblar till när hon gick ut från boxen, jag trodde då att hon blev rädd för fåglarna som har landningsbana på hästarnas ryggar. Hon har blivit rädd förut, därför misstänkte jag inget då. gjorde iaf iordning henne och ut på banan för att träna lite inför helgen.
skrittade på jättefint, inget snubbel då. Tar tyglarna och ska börja trava..
Vi faller- handlöst framåt, det var precis som ngn satte upp krokben för henne. rakt ner i backen båda 2. Upp på benen igen och precis när jag skulle hoppa av så händer det igen, rakt ner i backen. :crazy: tog in henne till stallet, snubblade rätt mkt in dit med, lite vingligt gick det.
Tempa, ingen onormal varken höjning lr sänkning.
Ringde och rådfråga mamma som brukar ha bra tips. Men inget där så det blev till vet sen. Han trodde att det kunde vara erlischiuos och rådde mig att ta ett blodprov, eftersom det inte var ngt allvarligare så som hög feber o svettningar så behövdes ingen undersökning så länge det inte blev värre än såhär.
Nämnde också att han kunde komma ut och ta ett men att det skulle ta minst 2 dagar innan jag fick svar så ringde in till skara och fick komma dit imorse. 2 blodprov blev det, ett för erlischiuos och ett för borelia för att va på säkra sidan.
Inget snubblig imorse och stod lugnt i trailern, så det kändes skönt.
Hoppas på att proven är negativa, annars ska hon kollas upp riktigt ordentligt så fort som möjligt!!

Ngn som har erfarenhet av sådanthär?
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Men vad trist! Lyckligtvis har jag ingen erfarenhet av erlichious. Men kompisens häst fick borrelia och blev frisk från det.

Jag o Ella håller tumme/hov för att det ska vara något behandlingsbart.







FT-ryttare: Vad är 5½:an?
Ska testa med oxer i slutet och göra mer travhoppningar in.

Om man lägger ut galoppbommar, hur långt ska avståndet vara mellan dem? Är det 3.3 m för stor häst?


Och fasen! Cervian som jag var spekulant på visade sig vara 16.5 tum. Det blir liiiite i minsta laget för mig. 17 är lagom. Fan fan fan fan.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Ooh, men 5½:an är ju en klassiker! Trav in över litet räcke/sax, fem å en halv meter till lämpligtvis en oxer. Väldigt bra övning.

*kl*
Ska testa lite gymnastik för herr af Pan ikväll om det inte börjat tokregna. Tänkte mig ett par studs på ena långsidan och bom-räcke-bom på andra.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Kan svara för Ftryttare.

Det är travbom in, alltså 2,5m sen kryss och 5,5 meter till nästa hinder. oftast då oxer som hinder nr 2. Kryss är oftast bra då det är lättare att hästen kommer rakt på mitten. Mkt bra övning som jag har använt mig massor av.
Första gången jag gjorde det på Aprilia hade jag lite längre emellan, knappt 6 meter, nu kör jag på 5,5.

Det beror på vad du ska ha bommen till.
Bara på marken 2,90-3.25m
Jag kör på 3meter på mina iaf.
Är dom lite upphöjda så korta ner 10cm.
Innan hinder 3 meter och precis efter hinder 3,5 meter.

Träligt med sadeln, finns ingen 17" ute?

Kl

Har fått 1a svaret på mina blodprov
POSETIVT på både borelia o ehrlichios. :crazy:
Så det känns sådär kan jag meddela.
Får reda på imorgon hur höga halter av var hon har.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Nej vad tråkigt med erhlichian :(
Jag har erfarenhet av det.. tyvärr måste jag säga.

Q´s mamma fick de sista säsongen jag tävlade med henne men på henne tog det evigheter innan vi fick reda på det var för det var inte spec vanligt och speciellt inte här uppe.
Hon hade inga typiska akutsymptom heller utan bara stela leder som flyttade runt hela tiden.

Hon fick iaf tetracyklin intravenöst i 5 dagar tror jag det var.
Hon var stel länge efter de och eftersom jag hade stor häst då så lades ponnykarriären på hyllan och så småningom betäckte vi henne o fick Q.
Idag är hon helt bra, visst kan hon vara stel men jag tror inte de beror på erhlichian i sig. däremot är hon ett helvete att köra i finkan.
Hon stod alltid som ett ljus o lastade sig själv, idag lastas hon utan problem men iom att finkan börjar åka så tappar hon balansen o lägger sig, eller kastar hejvilt. man riktigt ser hur hon tappar balansen o tycker de är fruktansvärt obehagligt.

Det jag kan trösta dig med är att idag kan dom så mkt mera om behandlingen på dessa två sjukdomar.
Ni verkar ha kommit på det i god tid, rebecca gick dryga halvåret innan vi själva valde att ta ett blodprov, bara för att utesluta (hon låg skyhögt på titerantalet).
Jag håller tummarna för er:)
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Nej vad trist :( Jag har inga erfarenheter av det, men håller en tumme för att hon blir bra snabbt igen!
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag tror inte att ett skarpare bett är lösningen på problemet. Utan snarare att få upp lite kvickhet i bakbenen och jobba på att få en reaktion direkt.
Variera tempot ofta, rid fram 5 steg, ta tillbaks 5 steg, övergång, snabbt växla upp igen osv.. förändra helatiden, så att han helatiden väntar och "frågar" -vad ska jag göra nu?
Vad som är viktigt med är att man är jättenoga med att inte sitta och mala med skänkeln på en sån häst som känns lite seg. Be om det du vill ha en gång med de hjälperna som du vill använda (och som du vill att han ska svara på) om du inte får reaktion på det så begär du på skarpen en gång. De brukar fatta snabbt att det är bättre att svara på den första lilla hjälpen.
Dressyrpisk är bra med så att du kan peta på bakbenen.

Ponnyn som jag hade innan (var med tidigare i den här tråden "Twilight", såld nu) var också sån, gjorde aldrig mer än vad hon behövde och kändes seg att rida, men hon var jättefin och mycket känslig på slutet :laugh:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

tack för tipsen :bow: testade att rida galoppbommar idag, har inte gjort det innan. Han fick mycket mer frammåtbjudning och tyckte det var riktigt kul! Ska testa med mer tempoväxling imon.. blir nog lätt att jag bara tänker att han ska fram och glömmer att variera tempot.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*kl*

Hoppträning nr 4 avklarad. Mycket fin på framridningen, men lite dålig ork i galoppen sedan. Kanske gav övningen lite mjölksyra? Känner mig så nollställd när det gäller att tipsa ryttaren om vad hon ska göra, han tappar lite av rytmen i svängen och då blir resultatet över lilla serien därefter. Får han galoppera på så håller han galoppen men blir lite lång, försöker hon samla honom så orkar han inte. En styrkegrej, intalar jag mig..

Ett par filmsnuttar blev det, men inga att hänga i julgranen direkt. Vet inte om det är min dator i kombination med att vi faktiskt inte har en "riktig" filmkamera som gör att det hackar så mycket, ser ut som att han springer i slow motion. Men håll till godo!





Ett litet snubbel när han börjar bli trött, svamlar med huvudet och därmed kommer knas. Men han är bussig och reder ut det:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

åh den sista övning verkar vara något för min häst, den med 3 hinder. hur långt är det mellan hindrena? har bara hoppat min "bebis" uppsuttet 2 ggr, så det börjar bli dags att ta tag i det.

såg för övrigt väldigt trevligt ut=) jämnt och fint.
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Det är 3 meter mellan, möjligtvis 3,20 (har för mig att jag petade ut dem en aning under passets gång). Vill att han ska få korta liiite hellre än ånga på :laugh:
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

KL

Jahapp, då har en påse nötter varit o tränat igen då. Min sits ... ja, vad ska man säga.:grin: Och på filmen är Ella rätt upprörd över att hästkompisen som tränade före, gått hem. Men det gick bra ändå. Hon är stadigare och försöker inte springa iväg så fort jag byter varv. Tränaren säger att något har ändrats på henne. Antingen växer hon eller så musklar hon om sig. Kotorna är lite mer upprätade säger han och muskulaturen är annorlunda. Växer, my ass säger jag.:D Men att hon musklar om sig köper jag. Det märks eftersom hon blivit mycket stadigare och fått bättre självförtroende när det gäller att orka hålla sig kvar i formen.
På ena filmen gör vi små volter hit o dit för att försöka få henne att koncentrera sig på mig istället för att springa o skrika efter hästkompisen.

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0336.flv

http://s76.photobucket.com/albums/j11/A-KEng/Ella/?action=view&current=PICT0337.flv
 
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Som du också tycker syns det att han blir trött på slutet.
Bommar är ju väldigt krävande även om de bara ligger på marken. Men också väldigt nyttigt.
Galopp övningen är helt super, då kan de lalla in lite som se vill och ändå klara upp det rätt ok, om de inte helt uppe i det blå då. Man behöver ju inte hjälpa till och dra ihop nåt. det får de fixa själva anser jag. Slår de ner så förhoppningsvis rättar dom sig själva nästa gång.
Vet ju nu inte hur framridningen såg ut, men om han fort blir trött fort så låt han bara värmas upp "snabbt" Inget massa krussidullande som gör att han blir trött.
Då kan det lätt bli så att han hinner bli trött till själva hoppningen och han kan koppla ihop det tillslut att det är väldigt jobbigt o börja krångla.

Verkar ju okomplicerad med ridningen?!

låter kanske lite dumt, men i början tycker jag att lite framridning och "mkt" hoppning är bättre. Resten kommer sen.

Tycker han ser rund och fin ut i kroppen av det man ser här. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp