05'ornas tråd nr 10!

Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Skicka en tröstkram till AthenaAvalon som var mkt här i tråden för ett tag sen, hennes fina 05a Avalon har fått springa vidare till Trappalanda. Efter många behandlingar och många dyra veterinärräkningar såg han ut att vara frisk, hon fick klartecken att sätta igång honom lite smått, fick inte gå i stor hage förrän efter jul... Men nu blev han halt igen och än värre :( Samma skador som innan och han hade så ont och det fanns liksom inte mer att göra :cry: Att gå i en sjukhage resten av sitt liv och aldrig få komma ut och busa är inget liv för en häst. Så hon var modig och gav honom chansen att springa vidare... *tårarna rinner* Så himla sorgligt... Hon kämpade så länge för sin prins.... Det är inte många som kostar på sina djur så svindlande med pengar och all den tiden! Stor eloge till Charlotta.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Usch, inte roligt. Jag har precis låtit min allra första ponny och min ögonsten att vandra vidare så jag vet precis vad hon går igenom. Tröstkramar till henne :heart.

Myggan: Ja, dåliga underlag är hemskt. Det här underlaget var lynnigt eftersom det varken såg eller kändes dåligt. Min misstanke är att det blivit packat i underlaget ganska långt ned och så hade de harvat över så att det blev ett lager av lös sand. När det sedan blev uppridet i slutet av klasserna så blev det halt när man kom ned till det packade. Känns som om det borde vara bra underlag på ett sånt ställe då det är ett stort ridgymnasie som har både treårs och kvalitén varje år, men antalet omkullridningar på tävlingen säger sitt. Nu vet jag i alla fall att jag inte ska åka dit igen innan de fixat till underlaget. *morr*
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Tack så mycket :bow:

Första dressyrstarten gick sådär, han var grymt överladdad och älskade sig själv otroligt mycket hihi , jag red dåligt också!
50% i LC2 och 52% i LB1, så inget att skryta med :p var bakom lod så det som drog ner!
dsc_5802_168468660.jpg


Andra dressyrstarten gick bättre! Mer lydig och framför allt roligare att rida, missar här och var men jag är nöjd. 57% i LB2 :)
Var mycket roligare & lättare för den delen att rida på lång bana!!
dsc_6185_169571347.jpg


I helgen var vi och hoppade, var dubbelnolla och tvåa i första klassen och sen gjorde vi tyvärr en otäck omkullridning i andra klassen,
så både häst & ja är lite ömma förtillfället :( MEN, de kunde gått mycket värre!

http://www.youtube.com/watch?v=I3OxfHaIRtc
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Idag har Brixie och min hoppryttare gjort sin andra start för livet och sin första inne :) Första klassen (80 clear round) där tyckte hon det va lite trångt att galoppera och så stog det massa hinder i vägen :p så där fick hon ett stopp men med smackning så gick (läs gick) hon över.... Andra klassen (90 cm) nollade hon och fick rosett :laugh: Så duktig liten flicka, och lugn och fin på tävlingsplatsen :love:



Film kommer senare :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag uppdaterar efter lite frånvaro från tråden och inleder med en stor KRAM till stackars människan som tvingats ta bort sin vän. Sånt är aldrig roligt, jag förstår vad du går igenom och hoppas att du snart är på benen igen och har en ny pärla att fokusera på!

Min egen prinsessa tog jag ju som tidigare nämnt till veterinären. Hon ville inte lägga viken bak, var sur och bytte galopp fram och tillbaka och även till kors. Hon bockade som en hel rodeohäst (vilket egentligen är min vardag) men jag kände att detta är ngt annat. Vi åkte till Thornell och fick behandla båda framkotorna och ett större gäng sprutor i ryggen. Tanken är att hon inte velat lägga vikten bak p.g.a. smärta i rygg och SI-led och därav belastat frambenen onödigt mkt. Nu skrittas hon under ryttare och ska på återbesök på torsdag. Hon lär inte vara frisk, jag känner min häst, men en behandling till sedan är vi nog back on track ;) Men den här vintern blir det nog filmjölk för oss. Vårsäsongen får bli som den blir bara hästen blir frisk och håller länge.

Mvh JV
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Sist var nog när Cesar hade utfört lite "Cirkuskonster" i transporten under en tävling, han fick vila 1 vecka och sedan satte jag igång honom och det gick bra! :) Han kom igång i började tävla igen och har fortsatt tävla tom. reg. 1.10 och han fortsätter vara felfri i starterna. Igår var jag iväg och tävlade med Cesar, första tävlingen där jag red honom sedan i somras, det var en clear round och vi var felfria på hinder men fick ett tidsfel, vilket inte är någonting jag hänger upp mej på då maxtiden var snäv och det var väldigt många som fick tidsfel. Jag fick en superkänsla och jag börjar komma på knapparna på Cesar nu och vi har verkligen börjat jobba som ett team, fick blodad tand igår så det ska bli väldigt kul att komma igång och tävla mer med honom :) Fantastiska hästen! :love:

Ny dressyrsadel har han fått också, en santa cruz leopold som är helt underbar, Cesar är som en ny häst och visar ett jäkla steg! han är avslappnad, och jobbar verkligen genom hela kroppen.

Lite bilder från senaste tävlingarna, det blev tyvärr inga bilder eller film från gårdagens tävling

32700674.jpg


32700676.jpg


32803119.jpg
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Usch, att behöva ta bort sin häst! Tröstkramar till AthenaAvalon! Men det var starkt gjort!

Kan inte få nog av din häst Giinne, han är så läcker! :love: Men jädrans vilken piggelin på hoppningen! Och otäckt att ni gick omkull, men hoppas det gick bra trots allt!

Mazarinen, kom gärna med en mer utförlig recension om din nya dressyrsadel :bump:. Planerar att köpa en sådan till sommaren när jag pluggat klart och får tillbaka min häst. Provade sadeln på en bock på falsterbo i somras och gillade den där. Men säkert lite annorlunda på hästryggen och i rörelse. Hur ser din hästs rygg ut är jag oxå nyfiken på???? :laugh: Grattis till ny sadel förresten :D! (Och gärna bilder på den....)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Kl

Idag har jag ridit min första dressyr lektion på Brixie och det va evigheter sen jag red lektion. Nyttigt förstås men jag vart helt totalt slut.... usch måste bättra på kondisen, när nu tid ska finnas till det.

Lektionen gick bra men hon tycker ff att det är jobbigt att galoppera i ridhuset mest i vänster varv, men vi jobbar på. :)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Nu är säsongens sista hopptävling gjord. Första starten i 95 cm och hon nollade igen :) Tror visst min dressyrhäst är en riktig hoppehäst :grin: Nu blir det träning hela vintern både i hoppning och dressyr för att sen ta upp tävlandet igen till våren är det meningen :laugh:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hallåå, vad har hänt med alla våra 05:or!? :)
Mer liv i tråden tack :angel:

379656_10150391405623650_537083649_8466872_1374456781_n.jpg

Jag och min Groda är taggade och redo inför nästa säsong - som vuxna (!)
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Håller helt med dig!! mer liv i tråden skulle vara kul :laugh:

Brixie förvandlades till ett monster för ca 4 veckor sedan.... jag fick en häst som jag absolut inte känner igen. Hon både veva med ben och mun :cry: jag kände mig förtvivlad kan jag säga, tänkte att det här kommer aldrig funka lika bra att sälja henne till nån som klara av denna märr. Men hur det var så vart hon halt pga en vrickning och nu har hon stått sen dess och är mycket trevligare :) hon behövde uppenbart en vila.... (dåligt av matte att inte förstå det!) Eftersom hon ligger efter i utbildning pga diverse problem under sitt liv så har hon aldrig blivit riden så här lång tid i en följd (7 månader) Nu är det dax att ta upp ridningen igen och håll tummarna för mig att hon är min vanliga häst igen!

God fortsättning alla!!!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL

Min 05:a är ute på foder sedan juni -betäckt och dräktig med Florencio (beräknad fölning i maj nångång -så vi håller tummarna att det kommer ut en liten stjärna). Hon fick problem med ryggen förra vintern och ja -inga fel har hittats trots många undersökningar. Vilade under våren men ömmade fortfarande vid palpering. Nu får hon totalt 1,5 års vila och framtiden är väl lite oviss. Fodervärden vill köpa henne nu för de är så förtjusta i henne, men jag är rätt sugen på att ta hem henne efter att fölet är avvant och se om hon blivit bra -och har hon inte det, sälja henne till fodervärden för hon har det super där. Var iallafall och hälsade på henne i höstas och då var hon fet som en flodhäst, men hade ändå vilat sig i form verkade det som för jäklar vad hon rörde sig då :eek: :D
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

haha känner igen det där!
Fast min blev tvärtom när han blev skadad och fick vila. Biter på en som aldrig förr och tjurskallig. Nu när han är igång igen är han inte alls lika tjurskallig men biter fortfarande nått så fruktansvärt! Min enda fråga är, varför!? :p

mooi: åh en bebis, vad spännande!! :love:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

KL: Och min 05a ägnade hösten åt att ha hosta, trasigt öga, trasigt öga och förkylning i tur och ordning. Men nu är vi på gång igen, så sakteliga, och förhoppningsvis ska det väl fortsätta i rätt riktning ett tag nu.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Hallå håller våran tråd på att dö ut......

Brixie och jag är igång igen, vi gjorde vår första dressyrträning efter vintervilan i söndags och det gick över förväntan. Hon skötte sig superbra och kunde helt plötsligt de vi tränade på innan vilan :love: Hon behövde verkligen den där vilan.
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Jag har inte skrivit i tråden på länge då jag inte haft så mycket att säga om Kimbi. Det är dock kul att läsa om er andra.

Jag och Kimbi har nämligen varit rätt otursförföljda på sistone. Sist jag skrev i tråden hade jag och Kimbi precis gått omkull på sista tävlingen för säsongen, innan sista hindret i vår första Avd A. Jag stukade foten vilket resulterade i att jag knappt kunde rida alls på 1½ månad. Lagom tills jag kom igång med henne igen fick hon rätt ordentlig kolik och hon fick vila någon vecka efter det också. Sedan kom vi igång igen lagom tills att Kimbi fick något virus på annandagen som resulterade i 4 ben tjocka som rejäla vedträn och 40 graders feber. Det vill säga att det inte alls blivit mycket ridet sista veckorna heller. Nu är vi igång och skrittar igen och hoppas på att hålla oss friska så vi kan satsa på att vara igång till säsongen kommer igång på riktigt!
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Herregud hur mycket kondis kan en häst ha!! Brixie har så mycket ork och energi så det räcker och blir över. Idag har vi tagit en galopptur i snön, sååå himla mysigt! Snart drar tävlandet igång igen och jag hoppas vi kommer kunna starta nån dressyrtävling i år! :laugh:
 
Sv: 05'ornas tråd nr 10!

Idag hände nåt himla mystiskt.... Brixie har ju alltid gått som tåget i skogen men idag helt plötsligt stannade hon och glodde in i skogen och gnäggade.... Sen ville hon inte gå utan snurrade runt och backade och hade sig. Till slut gick hon fram nåt steg för att sedan backa igen, då kom en gubbe fram och frågade om jag behövde hjälp så han gick med oss några meter och då gick hon minsann, så då satte jag av i trav och ropade tack för hjälpen! Vi travade kanske 400 meter innan det va dax för nästa stopp... då hörde hon fåren som bräkte men hon såg dem inte. Det va på samma ställe som vi vart skrämda av en hund förra gången vi red (förrgår). Hon började på samma visa som tidigare ville inte gå och snurrade hit och dit, så såg jag hon hade tappat en sko den låg där i snön... så jag fick sitta av för att ta upp den och så ville jag inte rida utifall hon skulle halka. Men då ville inte märren följa med fram och hämta skon ens så jag manade på henne med pisken lite försiktigt, så gick vi fram och hämtade skon. Då plöjer hon sig över mig så jag ramlar och tappar så klart tygeln. Hon vevar med benen och hoppar över mig och drar iväg i galopp hem :mad: Ingen skada på varken mig eller henne! Men jag känner mig så skit förbannad!!! I mon kommer hovis ut och skor om henne iaf och då måste vi ta oss ut igen så hon inte får detta att bli en vana! Blir lite fundersam när man vet att det går varg här i krokarna... kanske va nån sån som smög omkring eftersom det finns får där också... eller så va hon helt enkelt jävlig :devil:
 

Liknande trådar

Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: tanten
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 922
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: Happimess
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp