Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Det kan vara så illa att din, likt Barbie, fått känsliga luftrör efter hennes infektion när hon hostade innan i vår. Barbie är löjligt känslig om det är damm eller fuktigt. Vid optimala förhållanden finns ingen tillstymmelse till att hosta, men minsta lilla damm och fukt är den där som ett brev på posten. Inte så mycket att göra mer än att länga ut tyglarna när hon hostar, låta det komma ur och sen rida vidare. Tycker inte du behöver hänga upp dig så mycket på att din hostar i början av passen. Ignorera och rid vodare:)!

Vad är det som du tycker blir svårt med upptaget i LB2? Med Bello som blev väldigt lång och svår att få ihop efter längningen "fulred" jag helt rak in i staketet och gjorde avbrottet. Var noggran med att du inte hinner svänga in i hörnet innan du har henne ner i traven men få inte panik om traven känns lite springig-det tar du upp och ihop genom att rida ett riktig ordentlig hörnpassering där du riktigt rider henne upp till yttertygeln och håller henne där. Det jag tror blir svårt för dig är att du vill ha det så himla mjukt och följsamt, och det är förstås inte fel på någotvis, men börja med att få det lydigt och noggrant och sen kan du fila på mjukheten:). I synnerhet ska du inte var rädd för känslan att traven går lite fort där genom hörnet till nästa fattning-ur domarens perspektiv så ser det snyggt ut om hästen travar på och är på yttertygeln genom hela det hörnet-sen blir fattningen oftast väldigt bra där också när hästen är ordentligt framme för skänkeln.
 
@Fiorano Jo det är min teori det också. Hon är så lättirriterad nu så hon reagerar på minsta lilla. Det hjälper ju heller inte att hon stått med näsan i en höbal hela våren, och höet varit finklippt och dammigt pga det. Men man måste ju mata dom med nåt. Likadant hö är det nu med, tyvärr. Men jag hittade inte preics så mkt att jag fick välja och vraka, nu står hon dock inte o äter i balen utan får portioner.
Jag rider som vanligt, det gör ingen skillnad på hennes hosta så då kan jag lika gärna rida på och hon kanske kan gå ner i vikt. dock kör jag inga intervaller i galopp.

Det svåra med upptaget är att hon är för lång i galoppen och hamnar lite på näsan, så övergången till arbetsgalopp är obefintlig och blir istället slängtrav fram till staketet. Väl i staketet är det inga problem med resten, inga stora iaf.
Min tyska tränare säger samma sak som du, se till att ha hästen lydig och sen blir det fint med tiden. Får väl leva med det helt enkelt.
 
@stjarnfrugt Gör övergång I staketet, iaf på tävling. Där ser inte domaren om det blir lite fult:p. Hellre två steg slängtrav innan hörnet än att det syns att du kämpar men inte lyckas få tillbaka henne i arbetsgaloppen. Att rida program handlar mycket om att hitta sätten att dölja ens brister;). Som vardagsjobb så gör samma jag fick göra på träningen igår och räkna galoppsprång fram och tillbaka och verkligen kräv ATT hon kommer tillbaka och ATT hon går fram med en gång. Sjukt jobbigt att rida det-men det ger bra resultat:D.
 
Har också tröstshoppat idag. Ett par Pikeur till halva priset och imorgon börjar Hööks rean

Divan hade lyckats dra av sig ena bakdojjan och fått in tåkappan i hoven. Suck. Tur att hon är snäll så vi skodde om i hagen. Kan ge mig fan på att hon får en hovböld nu. Lagen om alltings jävlighet osv.
 
@stjarnfrugt jag rider upptagningar med tagen framdel i galopp, då blir det naturligare att de sätter in inre bakbenet under sig så då brukar det tids nog bli lättare med upptagningarna. Jag rider gärna små tempoväxlingar i alla gångarter i någon sort skänkelvikning, eller öppna-bebis. Det har funkat bra tycker jag. Man tvingas ha kontroll över ytterbogen också, vilket brukar vara min akilleshäl.

När det gäller min egen lilla Ligist vet jag inte om jag ska skratta eller gråta idag. Vi var ute och promenerade för hand. Han fick syn på några människor som stod på en väg där vi skulle gå. Då vägrade han ta ett steg till. När jag sa att han var larvig så reste han sig i stället, backade på bakbenen ner i ett dike och trillade så klart omkull. Sen reste han på sig som om inget hänt, lät sig bli fångad, och gick förbi de läskiga människorna som om inget hänt. Verkade inte stel heller och fick inga sår. Han är nog ganska mjuk i kroppen. Men så här kan han inte göra. Det är lixom inte ok. Det är väl bara att hoppas att han lärde sig en läxa och inte får för sig att börja med promenader på bakbenen. Det orkar jag inte med.
 
Jag har ägnat mig åt lite minimalt hästägande nu när min går på bete. Två trötta dagar i förra veckan spenderade jag totalt 20 minuter med hästen, kollade så att hon levde och att benen och skorna satt kvar. Tredje dagen när jag kom och ropade på henne så kom hon farande i galopp. :love:
Igår var jag trött på att rida i regn, så jag tog med transporten och tänkte att vi åker till hemmaanläggningen och rider där. Hästen kom och mötte mig, fick syn på transporten och galopperade åt andra hållet och gömde sig bakom sina kompisar. :rofl: Fick gå och hämta henne, då följde hon snällt med.
Sen slutade det med att vi red i regnet iaf. Och strålande solsken. Och strålande solsken och störtregn samtidigt. Suck.

I förra veckan var vi även på terrängträning, första terränghoppningen sen starten i Udden. Jag var trött och smittade av mig lite på hästen. Men vi invigde studs-vägen på den stora banken, ingen som har ridit där innan. Då rider man upp för kullen, och sen hoppar man ner på avsatsen, landar och hoppar ner på marken. Ehh, när man kom fram till kanten där uppe såg man ner till marken mellan hästens öron, typ 4 m ner! :eek: Läskigt!! Chatsi hasade försiktigt ner och jag pep till lite... :o Sen gjorde vi om det några gånger och så småningom fick vi till det med studs på avsatsen.

Hon verkar också ha kommit över sin rädsla för nerhoppet i vattnet, för nu gjorde hon det med bara en kort (1 sekund) tvekan.
 
Jag tömkörde/longerade min ligist över bommar idag. Tömkörde över travbommar på volt, och sedan bytte jag till longerlina och longerade över en sockerbit i galopp. Att jag gör så är för att jag helt enkelt tycker att det är lättare med bara en lina, plus att jag då kan ta till spöet som framåtdrivande (i tömkörningen använder jag inte spö).

I alla fall så kom hans typiska "näe de här bommarna kan jag INTE gå över"-protester idag och det var nog bra. För från marken kan jag korrigera honom! På töm gjorde han lite olika grejer - försökte backa, hoppade över bommarna i ett språng etc, men efter typ tre försök gick han prydligt och fint över. När vi bytte varv kastade han sig helt om en gång men då hann jag bakom honom snabbt som attan och kunde driva fram honom igen. Så gör man INTE. Därefter var han hur fin som helst. Jag märker att jag "tappar" honom lite innan bommarna och då börjar han antingen smygöka eller så blir det ett avbrott när jag tar tag i honom (han bryter av och skrittar över), men det är något jag får jobba på helt enkelt att hålla kvar honom i exakt samma tempo hela varvet runt, bommar eller ej.

Bytte till longerlina och lät honom hoppa över en sockerbit. Där gjorde han också ett försök att vända på en femöring och dra iväg, precis så som han gör när jag åker av... men följden när man har matte i lina istället för på ryggen är att han orsakar sig själv ett rejält ryck i munnen när han försöker sticka, och det var nog inte så skönt. Försök nummer två hoppade han över och sen när han väl gjort det en gång söker han sig av sig själv till hindret och hoppar fint.

Jag tänker inte sitta upp och rida över bommar förrän jag har fått det här att funka igen (och det gjorde det för några månader sedan, jag longerade en hel del över bommar då). När jag ser honom så här från marken så känns det verkligen som ett "test" från hans sida - för så fort jag fått honom över så gör han det ju lekande lätt och utan krångel. Protesterna kommer bara första gången jag ber honom gå över.
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@snow Klokt att du tar igenom det du känner att du kan hantera!

Kl
Jag är sådär löjligt glad över att min häst är så snäll (läs trött) att han är trevlig att rida ut på själv :D
Idag red vi ut först och travade och galopperade på en äng.
9CAFD1F9-E8F4-46ED-9011-6C9F5BC86702_zps0tj7jmap.jpg


Sen blev det galoppjobb på gräsbanan med mantrat; yttertygel, inner skänkel. Gick helt ok när han och jag slutade lata oss:)
 
Rolig dag idag :)

Sedan ett par dagar tillbaka har min häst fått lite ny energi. Jag antar att det är en kombination av att hon 1 inte äter dygnet runt 2 sover inne 3 värmen gick över. I vilket fall är hon mkt roligare i ridningen, på banan vill tilläggas :angel: för igår höll vi oss av säkerhetsskäl till skritt och trav ute. Skitsamma, känns hon såhär i dressyr förlåter jag henne för de spökiga uteritterna.

Red för min tyska tränare idag. Hon kändes som en halv miljon i framridningen och min tränare, som inte är av den fjäskiga typen, tyckte att hon var jättefin och att vi gjort stora framsteg sista tiden. Känns bra med tanke på att vi hostat oss igenom senaste månaden :)
Väl under passet jobbade vi med att minska och öka volten i trav och galopp och att såklart hålla reda på yttersidan vilket är mitt problem :angel: Hon kämpade verkligen på fint min häst, och det märks att den nya energin infann sig idag. Hon hade aldrig gjort galopparbete på små volter utan protester annars. Hon kändes inte alls speciellt tung fram, vilket man kunde vänta sig med tanke på hur tränade vi är. Man kan även se att gången kommer fram lite mer emellanåt, även om det är långt kvar så känner man en stor skillnad om man jämför med hur hon gått sedan jag började rida träningar igen :)

Blir ett pass i liknande spår imorgon bara för att repetera, men jag räknar med en viss matthet i bakkärran så lägger ribban därefter...
Blev filmad litegrann, och jag känner mig inte lika uppgiven ang min sits som sista filmen jag såg. Jag sitter mkt bättre på de här filmerna, trots att jag fick kämpa mig blå med yttersidan så ser det iaf förhållandevis stabilt ut och det hade jag inte väntat mig :o :banana:
 
@stjarnfrugt Hurra så kul! Är verkligen jätteglad för din skull.

*kl*
Red Divan idag för första gången sen tävling för 1,5 vecka sen. Hon kändes oriden och inte helt framme.
Red i en ganska djup arbetsform och försökte bara få henne genom kroppen. Gick väl sådär men det kan ju bero på att jag är som en liten pinne när jag rider ute :p
Syrran var med och jag hamnade på bild i mina nya ridbyxor.





Har fått faktura från veterinär och nödslakt för bortforslingen av kroppen. Ca 15000kr kostar det att ta bort häst akut. Helt sinnesjukt.
Den här bilden är tagen ca 30 sekunder innan hon blev sparkad :(
 
@Jfrelin Tack :) Ja det känns mkt bättre idag, tänk så lite en träning kan göra för både motivation och humör :o

Är avundsjuk på eran fina uteridbana, hade gärna haft möjlighet att träna med staket, antar att ni har rätt mått också?

Vemodigt med sista bilden på Joline... helt ofattbart det som hände :(
 
@Jfrelin Ni är otroligt fina på bilderna och hon ser väldigt fräsch ut! Får dock ont i magen av bilden på dom i hagen. Fattar inte att livet kan vändas upp och ner på bara ett par sekunder!
 
@Jfrelin Jag vill gilla inlägget för bilderna på Divan är superfina! Men alltså bilden på Joline och dom andra, det är så hemskt:cry:.

@stjarnfrugt Blir jätteglad över ditt bra pass! Banne mig att du förtjänar det!
 
Igår var Juno på Mälarkliniken igen. Det gick inget vidare och precis som jag sett hemma var han halt. 1 grad initialt höger bak, 2 grader bp hb, 1 grad bp vb. Ul visade att brosket inte läkt ngt alls sen förra besöket, vilket det borde ha gjort. Röntgen ua åtminstone. Han blev behandlad båda bakknäna samt att det gjordes en underhudsblistring för att strama upp och hjälpa mot hans patellahakningar som blivit riktigt jävliga senaste tiden. Det funkade minsann bra! I morse var första morgonen på länge som han inte satt fast!

Detta är troligen en sista chans för honom dock. Han ska vila till senare delen av september och sen åker vi tillbaka för att se hur han ser ut. Är han ok blir det väl tal om nu igångsättning, annars är vi nog vid vägs ände:/.

11403319_10205926139664520_8052325880397119196_n.jpg
 
@Jfrelin vilka fina bilder ! Divan är en snygg häst. Härlig miljö ni har runt utebanan också verkligen !

Mina stallägare håller på med en ny utebana som kommer bli som din med bara dressyrstaket runt och 20x60 :) ska bli toppen, vi har ju ridhus 20x40 och en stor utebana också men med udda mått 25x55 typ . Jag älskar att rida ute så mycket som möjligt sålänge vädret tillåter så en till utebana blir underbart eftersom anläggningen är kombo dressyr och western med ganska mycket aktivitet i fråga om träningar, kurser, clinics, tävlingar osv , så ibland får man ju ta hänsyn till det ang nuvarande utebana . Med denna nya blir det underbart .
 
@mackan Ja det är verkligen en underbar utebanan. Mälaren ligger bredvid också och Herrgården. Drömmiljö.
Får tuffa till mig och rida mer ute. Vi har ju en bana som är 50 x 100 också men där vågar jag bara tömköra :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 625
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 529
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 585
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp