07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag LB:3 barbacka :angel:
Blev så jävla sur över såret, och tänkte att jag tänker banne mig inte ställa av hästjäkeln nu när hon gått riktigt bra för första gången på 1,5 år...

Var så himla rörigt i stallet och kring hagarna imorse. Ett föl kom inatt och det stoet som fick gå ut ensam stod och skrek och härjade efter sin kompis som är inne och mammaledig. Min häst var fint utvilad efter natten inne och var rejält uppe i varv när jag tog in henne vid 8 trots att hon fick gå ut kl 6 med frukosten. Jag fattade beslutet att longera henne hemma eftersom vi har en bit till ridhuset, och det var ett mkt bra beslut eftersom hon bockade och sprang i balanstrav i 15 minuter innan hon varvade ner... O_o

Sen kravlade jag mig upp och red iväg och hon var rastad och nöjd. Kändes faktiskt riktigt fin under passet, men gud så svårt det är att rida barbacka. Man hannar ju i stolsits hur man än gör, och min häst är ju inte direkt takformad så det är som att sitta på en ardenner över ryggen... Dock fick jag till det förhållandevis bra tycker jag, givetvis svårt med finjusteringarna då man sitter och hoppar runt, men i slutet när jag kom ihåg att fokusera på bålen och sluta spänna axlarna så tycker jag att det blev riktigt bra :) Jag trodde att hon skulle vara skumpigare men hon har faktiskt rätt sköna gångarter, antagligen för att hon var rätt trevlig i formen. Framförallt i galoppen är hon faktiskt tom lättriden utan sadel, bara man kommer ihåg att rida med skänkeln och inte sitta uppepå med benen rakt fram :o

När jag skrittade hem på lång tygel kändes hon som vilken gammal märr som helst. Verkligen skillnad mot uppvisningen i linan. Tror dock att det dröjer innan hon blir en häst man rider ut ett helt pass barbacka... ;)
 
@stjarnfrugt Cool du är ändå som rider ett dressyrpass barbacka. Jag brukar hålla mig till ponnyer för barbackaridning - skönare ryggar och närmare marken :p

Angående framtiden för min häst så har du rationellt sett helt rätt. Idag fick vi ytterligare ett skitpass där han slet sig i tömkörningen och drog sönder en ring på sin tömkörningsgjord :meh:. Jag fick övergå till longering och efter att ha betett sig som om någon vill döda honom i typ 40 minuter så kunde han tillslut galoppera över bommar på volt på ett lugnt och avslappnat sätt. I det läget hade jag kunnat sitta upp på honom, men fasen inte förr. Det känns nästan inte som att han är samma häst som för bara en månad sedan...
 
@Fiorano Vad tråkigt bakslag med Juno!
Jag har ju själv lyckats att rehaba tillbaka mitt hbl till fullt tävlingskick efter bakknäs.infl i bägge knäna + broskskada.
Min lösning var lösdrift ca 1 år efter op och en långsam igångsättning med nästan bara tömkörning och skritt i skogen till en början i en väldigt djup form.
En längre helvila brukar kunna läka det mesta, kanske du ska prova?
 
@snow Det är ju ingen stilridning barbacka precis. Däremot tvingar det en att sitta mitt över hästen och det är fantastiskt för balansträning. För att vara en dressyrtant och på den här hästen måste jag säga att jag kände mig stolt över hur bra det gick idag :)
Min häst har aldrig ridits barbacka så hon tycker det är tämligen udda. Jag provade en gång för typ 2 mån sedan då jag lullade runt på henne på longervolten hemma. Men hon köpte detta mkt fint idag efter avrastning i linan... Det finns en anledning till att hon fått bli 8 år innan detta introducerats :angel:
 
@DressyrMupp Alltså jag vet inte. Jag har frågat både behandlande veterinär och kirurgen och både var väldigt överens om att detta skulle vara en skada som inte går att vila fräsch eftersom hästen måste stärkas runt leden. Jag hade självklart kunnat prova, men det som gör mig tveksam är dels den tveksamma prognosen, dels att jag inte är helt säker på att vi har hittat primärproblemet (och jag tror om vi skulle göra det att det isf är precis helkört iaf) och dels för att jag har gått igenom den här processen förut med år av vila, olika behandlingar, igångsättningar med Tetris. Jag har lovat mig själv att inte göra den resan igen eftersom den känslomässiga berg och dalbanan bryter ner så otroligt mycket. ...och så jag så himla hemsk att jag vill ha en häst att tävla och träna.

Nu får han iaf nästan tre månaders vila-det kommer rimligen ge en fingervisning om hur kroppen läker. Är han ohalt får han ev vila lite till och så provar jag sätta igång längre fram. Om han fortfarande är halt kommer det bli tal om utdömning och det kommer förhoppningsvis innebära triangelmärkning och ett liv som sällskapsponny resten av hans liv.

Hade det varit Barbie det handlade om hade jag utan tvekan gjort ALLT och greppat varje halmstrå jag kunnat för att få henne fräsch. Men Juno har aldrig fungerat bra. Han har aldrig haft bjudning i ridningen och på tre år är han knappt grundriden. Jag tror inte att bakknäna är hela sanningen kring detta, min känsla är att det är något större och mer som egentligen är fel. I igångsättningen nu kändes han möjligen lite bättre-men fortfarande inte alls hur jag vill att en helt fräsch häst ska kännas.
 
@stjarnfrugt Vilket skitsår att få precis vid sadelgjorden:(. Men jättestort heja dig för att du rider barbacka istället! Oavsett du har en viss pessimistiskt inställning till livet ibland har du verkligen en vilja av stål och det kommer nog banne mig ta dig längre än du anar! Massa pepp!
 
@stjarnfrugt Cool du är ändå som rider ett dressyrpass barbacka. Jag brukar hålla mig till ponnyer för barbackaridning - skönare ryggar och närmare marken :p

Angående framtiden för min häst så har du rationellt sett helt rätt. Idag fick vi ytterligare ett skitpass där han slet sig i tömkörningen och drog sönder en ring på sin tömkörningsgjord :meh:. Jag fick övergå till longering och efter att ha betett sig som om någon vill döda honom i typ 40 minuter så kunde han tillslut galoppera över bommar på volt på ett lugnt och avslappnat sätt. I det läget hade jag kunnat sitta upp på honom, men fasen inte förr. Det känns nästan inte som att han är samma häst som för bara en månad sedan...
Så tråkigt med bakslag. Jag håller med stjarnfrugt om att inte lägga ner mer energi på den hästen, om du nu inte absolut vill såklart.
 
@Fiorano Jag förstår din vånda! Hemska beslut man har att fatta med en skadad häst. Min hade en dålig prognos, så det är därför jag tipsar om lösdrift/lång vila.
Jag tror på att en riktigt bra lösdrift, alltså med mycket areal som ger mycket rörelse kan åstadkomma under.
 
Idag red jag LB:3 barbacka :angel:
Blev så jävla sur över såret, och tänkte att jag tänker banne mig inte ställa av hästjäkeln nu när hon gått riktigt bra för första gången på 1,5 år...

Var så himla rörigt i stallet och kring hagarna imorse. Ett föl kom inatt och det stoet som fick gå ut ensam stod och skrek och härjade efter sin kompis som är inne och mammaledig. Min häst var fint utvilad efter natten inne och var rejält uppe i varv när jag tog in henne vid 8 trots att hon fick gå ut kl 6 med frukosten. Jag fattade beslutet att longera henne hemma eftersom vi har en bit till ridhuset, och det var ett mkt bra beslut eftersom hon bockade och sprang i balanstrav i 15 minuter innan hon varvade ner... O_o

Sen kravlade jag mig upp och red iväg och hon var rastad och nöjd. Kändes faktiskt riktigt fin under passet, men gud så svårt det är att rida barbacka. Man hannar ju i stolsits hur man än gör, och min häst är ju inte direkt takformad så det är som att sitta på en ardenner över ryggen... Dock fick jag till det förhållandevis bra tycker jag, givetvis svårt med finjusteringarna då man sitter och hoppar runt, men i slutet när jag kom ihåg att fokusera på bålen och sluta spänna axlarna så tycker jag att det blev riktigt bra :) Jag trodde att hon skulle vara skumpigare men hon har faktiskt rätt sköna gångarter, antagligen för att hon var rätt trevlig i formen. Framförallt i galoppen är hon faktiskt tom lättriden utan sadel, bara man kommer ihåg att rida med skänkeln och inte sitta uppepå med benen rakt fram :o

När jag skrittade hem på lång tygel kändes hon som vilken gammal märr som helst. Verkligen skillnad mot uppvisningen i linan. Tror dock att det dröjer innan hon blir en häst man rider ut ett helt pass barbacka... ;)
Bra gjort att rida barbacka :) Och kul att det kändes bra. Kan säg att det vågar jag absolut inte göra med GP, och då är jag normalt sett ingen lättskrämd ryttare men hon är så himla pigg just nu så det är kimblewickbett som gäller. Och sadel.

Hon har sprungit en del I hagen nu, de har fått nytt bête och då blir det ju alltid lite full fräs på dem. På rakt spår tycker jag nog hon ser ok ut nu, är tveksam fortfarande om hon är ok på volt eller när hon gör lite hastiga avsaktningar och måste lägga vikt bak.

Grannklubben har haft en hemsk olycka, de har haft hopptävlingar som nu ställdes in pga att en ung person miste livet. Tydligen gick hästen omkull på framhoppningen :( ush vad är det för sport man håller på med?
 
I igångsättningen nu kändes han möjligen lite bättre-men fortfarande inte alls hur jag vill att en helt fräsch häst ska kännas.

Glöm inte att en del hästar måste vara lösgjorda till max för att hitta bjudningen.
Om nu inte Juno kommit igång riktigt och inte arbetat korrekt, lösgjort och inte fått tillräcklig muskulatur att vara självbärig ännu så kanske du inte fått någe bjudning?
 
@sassiball Ja, fy vilken tragisk olycka:cry:
Man blir påmind om att det är en farlig sport vi håller på med.

Kl
Tömkörde plutten idag. Först segade han ihop, sen höll han på att explodera men sen trillade nog vetskapen ner om att det är ingen idé att lata sig. Så han avslutade bra och var mjuk och aktiv utan att krypa ur skinnet. Tyvärr gjorde han sönder sitt träns sen. Men det var nog mer mitt fel:banghead:
 
@DressyrMupp Det är möjligt att jag för pessimistisk och att det kanske finns en gnutta möjlighet att han skulle bli bra med ett år på lösdrift och sen bättre ridning och träning för att komma tillbaka. Min magkänsla kring hur han är att rida, och alltid har varit, säger tyvärr att så inte är fallet.

Sen kan jag säga att när jag läser här på forumet om ngn som gnäller på bjudningen på sin häst är min spontana tanke "men rid bättre då och piska på så hästen kommer framför skänkeln!". Det är liksom ett ryttarproblem och inte ett hästproblem. Jag är heller inte världens bästa ryttare, men jag tänker minsann framhålla min förmåga att faktiskt få till tråcka små ponnier och få dom känsliga på hjälperna. Dvs alla utom Juno. Jag har piskat på och ridit för kung och fosterland-men han vill inte gå framåt, det är inte en avsaknad av bjudning egentligen-det är en komplett ovilja att vilja röra sig framåt. Det finns inte en chans att jag har kunnat ha ett tänk att lösgörande ska ge bättre bjudning-för att kunna bli lösgjord så måste det först kunna finnas en möjlighet att rida fram till handen. ...ja och ni kan ju gissa hur dåligt samvete jag har för att jag suttit och piskat på min ponny som uppenbarligen haft ont:turd:.
 
Det finns inte en chans att jag har kunnat ha ett tänk att lösgörande ska ge bättre bjudning-för att kunna bli lösgjord så måste det först kunna finnas en möjlighet att rida fram till handen. ...ja och ni kan ju gissa hur dåligt samvete jag har för att jag suttit och piskat på min ponny som uppenbarligen haft ont:turd:.

Du ska inte tänka så! Det skulle vara som om jag, skulle klandra min egna misslyckade ridning som fixade min pålles bakknäsproblem....för så var det.
Min pålle hade lätt till samling och jag red för tränare som inte visste bättre än att låta honom samla sig utan att följa alla steg i utbildningsskalan.
Jag fick mig en riktig tankeställare efteråt och det var bra!
Numera är jag riktigt noga med att arbeta enligt utbildningsskalan men pålle har bara ca 70 % kvar av brosket i vä knä, hö är inte opererad, kan vara lika illa där så han har svårt att komma till riktig självbärighet, klarar dock att gå runt 70% i msv c.
Vi alla gör så gott vi kan och har vi tränare som inte riktigt kan hjälpa oss så är det så, inget vi kan ändra, bara försöka att bli bättre, gör om - gör rätt liksom....
 
@Fiorano jag förstår verkligen att du känner så men du skulle aldrig skada din häst med flit. Jag kände precis som du när jag tvingade Z upp i MsvB trots att något inte var lätt som allt annat med honom. Självklart hade han ont men ville inte visa det. Han klarar lätt klass med sin spatt och stora tunga kropp och jag kände mig som en hästplågare. Så pass att Jag blivit lite för orolig för allt, och kollar alla delar så fort något känns knas. Är rädd för att det ska vara något med C:s andning som gör att Jag bokat veterinärtid. Hans gamla ägare tycker nog jag är lite pjoskig... Det är nackdelen med att stå kvar hos dem.
 
Jag har ju ridit Chatsi på ett westernbett senaste veckorna (har varvat med ett vanligt också). Det här:

Tvådelat, men kopparrullen låser så att bettet inte kan kollapsa och ge nötknäckareffekt. Men fördelen att man kan påverka en sida i taget som man ju inte kan med ett vanligt rakt bett.

I början red jag med ett par tyglar längst ner, hon var väldigt upprörd första två dagarna, men vande sig sen.
Häromdagen provade jag att sätta ytterligare ett par tyglar i de "vanliga" bettringarna. Har ridit dressyrjobb ute på skogs- och grusvägar och hon har känts fin! Inget stretande, men mindre känslig än med bara "stångtygel". Igår red jag med dubbla tyglar, men använde bara de övre, de nedre hängde helt löst, och hon kändes fortfarande fin! Inget stretande mot bettet och jag kunde hålla med mjuk kontakt. Då var det roligt att rida! Har försökt att passa på att rida övergångar övergångar och ännu fler övergångar ute, när jag har bjudning och jag kan få till dem korrekt utan att hon stretar. Hoppas att jag kan lyckas stärka henne i det.

Funderar på hur mycket hävstångseffekt man får på det övre tygelparet endast:

Blir ju lite som ett baucherbett, fast här finns en kindkedja.

Hoppas att det blir dressyrträning i morgon, om vi får till det med en tid innan mitt jobb.
 
@Fiorano Tack :o Jo jag är en pansarskalle, har alltid varit. Det är inte alltid till en fördel men oftast. Och jag tänker fan i mig inte sitta och vänta på att livet går mig förbi medan jag väntar på att få tävla i lätt klass med en häst som aldrig håller sig frisk :turd:

Väldigt träligt med Juno, men jag förstår dig. Verkligen. Givetvis är läget ett annat med din, men hade det varit min häst som sagt som fått en sådan prognos hade jag inte väntat 3 mån med vila. Hon dansar på en väldigt skör lina just nu kan man säga och har inget utrymme för värre skadeuppehåll. Jag är också hemsk och har häst för att rida, träna och tävla. Hade jag velat ha gräsklippare hade jag haft shettisar. Billigt och oridbart men möjligen att de håller sig friska...
Jag håller tummarna för att det går att bli helt bra inom rimlig tid, men även för att lösningen som sällskapsponny ska fungera om det inte gör det. Pepp pepp.

@sassiball Finns inte på kartan att jag rider min barbacka heller under en igångsättning. Förra sommaren hade jag som sagt graman och säkerhetsväst för att skritta henne på banan... Man kan säga att en av anledningarna till att jag rider henne barbacka nu, är för att hon inte ska bli så där jävla dum som hon blir om hon får vila för länge, om såret nu visar sig segläkt :o

@Amanda_F Hade du planer på att byta stall eller hur var det?
Jag skulle aldrig kunna ha min hos förra ägaren/uppfödaren. Vi känner varandra även utanför stallet och jag vet att hon tycker jag är fjollig med min häst. Det funkar när vi på avstånd låter oss ha våra åsikter, men jag skulle inte orka ha henne suckandes över mitt pedantiska sätt att sköta saker. Och hon skulle inte orka vänta på att alla mina detaljer ska ordnas varje dag... eller min oro för småsaker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 491
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 956
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 465
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp