Bukefalos 28 år!

07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Ja det är verkligen en underbar utebanan. Mälaren ligger bredvid också och Herrgården. Drömmiljö.
Får tuffa till mig och rida mer ute. Vi har ju en bana som är 50 x 100 också men där vågar jag bara tömköra :p
Klart du ska rida ute ! Hästen är ju fin och skolad och du är en rutinerad ryttare - njut av att vara utomhus och sitta och trimma i underbar miljö och härligt väder - finns ju inget bättre :)

Vi har tillräckligt många vintermånader i Sverige resten av året att sitta inomhus inkl uppsuttet ! Hästarna trivs ju också ute och får det där lilla extra i bjudning och engagemang i arbetet tycker jag :)
 
@Fiorano Vad säger dom om prognosen?
Även om det såklart är trist så är det kanske en tröst att ha ett slutdatum? Jag skulle iaf känna så, då vet man att beslut fattas oavsett vilket. I min värld finns inget mer tröttsamt än att behandla och sätta igång, behandla och sätta igång och behandla och sätta igång...

Dock är ju min häst så fantastisk när hon väl är bra, så man glömmer ibland bort hur förjävligt det är emellanåt :o Idag gick hon tametusan som 700k ;) Repeterade gårdagen, hon kändes inte alls matt. Snarare kändes hon framriden så fort jag tog tyglarna. Nu är det bara upp till mig att upprätthålla konsekvens och inramning för blir det här vardagsridningen då jävlar är vi på gång :o
Bakdelsvändningar hatar hon fullständigt, ungefär lika illa som hon tyckt om ryggning i perioder. Men det är inget vi behöver vara duktiga på ännu så jag fokuserar inte så mkt på det. Var bara att vi fick lite hjälp med det igår och det är en väldigt bra rörelse för att ta med yttersidan tycker jag.

Hon kändes så fin i trav och galopp att jag tom gjorde några ökningar och övergångar ur programmen jag ska rida nästa helg och tametusan att det funkade när hon var framme på ytterhjälpen. No shit sherlock... ;) Provade att göra övergångarna mellangalopp-arbetsgalopp-trav med tanken bogen in och det var ett mkt bra tips härifrån tråden :)
Efteråt var min häst så nöjd med sig själv så hon letade godis i alla fickor - hon vet minsann sitt värde som en riktig dam :D

Imorgon rider vi ut en sväng och gör nåt annat. Fö är det idag andra dagen i rad som hon inte hostar, men det vågar jag knappt säga :o
 
@stjarnfrugt det var väl på tiden att det gick bra för er! Hurra! så väl värd det!

@Fiorano håller tummarna för att det löser sig och att alla får må bra! Det är väl på något sätt det minsta man kan begära?

@Jfrelin jag som funderade på att skolka i morgon från jobbet för att åka och kolla på er men då gör jag inte det. Ni ser väldigt till freds ut på bilderna. Men de är inte tagna på din tränares ställe va? I så fall har de uppdaterat staketet i år. Jag känner faktiskt inte ens igen omgivningarna. Tror jag borde veta känns det som!

Jag har haft sån himla otur med vädret den här veckan. Tror jag och Caspian har prickat in varenda regnskur som varit efter att jag kommit till stallet. Det är väldigt svårt att prova sadel då. Provar en Prestige D1 nu. Jag vet lixom inte vad jag ska känna riktigt. Ska försöka få någon att filma mig i morgon tror jag. Jag vet ju vad jag VILL känna, men vi är ju inte där som ekipage så jag kan inte begära det. Sen har vi inte hunnit rida så länge att han blivit ordentligt framtiden heller, för det har varit riktigt ruskiga skurar... Grejen är att jag funderar på om jag upplever honom som lite framtung i den här sadeln. Men jag är å andra sidan aldrig riktigt nöjd. Alltid är det något. Den ligger still och han kan rygga i den. När jag bara la på den i tisdags (då det regnade så mkt att han vägrade gå ut) så sänkte han huvudet och började tugga. Så det kanske får bli denna. Även om han inte varit lika översvallande positiv sen i tisdags. Buhu! jag vill inte vara i sadeldjungeln!
 
@Amanda_F Det där är taget hemma hos oss på Stäket. Vi har en dressyrbana nedanför transportparkeringen som man aldrig ser när man är hos oss och tävlar :D
Jag orkar inte samla energi för tävling men ska träna imorgon istället.

Kan du inte boka tid med utprovare så du kan prova många olika sadlar samtidigt? Tyckte det var jättesvårt på Joline. Rida i ny sadel på ny häst liksom.
 
Jaha, ytterligare ett bakslag :(. En duktig och unghästvan dressyrryttare skulle rida min häst idag. Jag värmde upp honom med longering precis som jag gjort på sistone och såg direkt att han inte var helt avspänd. Det är rätt små grejer men känner man honom så syns det tydligt, ffa på blicken. Sen skrittade han (för honom) lite för snabbt, började trava utan kommando osv. Jag var noga med att korrigera direkt och det blev bättre. Han gjorde halt, fattade galopp, saktade av osv på kommando. Inga bockningar eller kast eller sådana grejer men som sagt lite spänd. Jag sa till tjejen innan hon satt upp att jag trodde att han var på "humör" baserat på detta. Hon hann väl rida i typ 1 minut i skritt innan han kastar sig runt och bockar av henne. Hon försökte stoppa honom men han hann runt ändå. Sen traskade han ut i skogen en sväng och trampade sönder tygeln... Hon slog sig tack och lov inte men verkade inte sugen på att sitta upp igen så han fick jobba en stund inspänd på lina.

Jag är så himla less nu och vet inte vad jag ska göra :(. Jag såg det som sagt i blicken på honom, så helt oförutsägbar är han väl inte, men jag förstår verkligen inte varför han gör så här "vissa dagar"? Det kommer nästan alltid väldigt tidigt i passet, aldrig när han har fått jobba en stund utan i princip direkt ryttaren tar tyglarna och börjar söka kontakt. Jag har inte längre någon aning om vad jag ska göra åt beteendet heller, inte ens riktigt duktiga ryttare sitter ju kvar på honom och jag kan inte begära att folk ska riskera livet.
 
@Amanda_F Det där är taget hemma hos oss på Stäket. Vi har en dressyrbana nedanför transportparkeringen som man aldrig ser när man är hos oss och tävlar :D
Jag orkar inte samla energi för tävling men ska träna imorgon istället.

Kan du inte boka tid med utprovare så du kan prova många olika sadlar samtidigt? Tyckte det var jättesvårt på Joline. Rida i ny sadel på ny häst liksom.
Jag har haft lite blandade erfarenheter av att plocka ut sadelutprovare. En har varit toppen, tyvärr har hon flyttat till skåne. Annars brukar de bara ha en eller två sadlar med sig och tagit 2000 kr för det. Känns inte värt det heller när vissa av dem står och bara håller med om jag säger något. Jag vet inte. Men om någon har tips på någon RIKTIGT bra utprovare i Stockholm så det bara att skicka ett PM.
 
@stjarnfrugt Jo det är skönt med nån form av slutdatum. Prognosen vet jag inte exakt vad oddsen ligger på, men det var typ "eftersom han är så ung får han en chans". Så om han var äldre hade det redan varit kört. Känns som en rätt kass prognos. Märker iofs direkt skillnad i hans allmäntillstånd efter behandlingarna. Inga hakningar och han skrittar bättre. Fortfarande med höger bak utanför sig dock. Har ett litet hopp att oavsett om han blir fräsch eller ej så får han leva vidare, en vän som köpt gård i Skåne vill ev ha honom som sällskapshäst. Så ev blir det triangelmärkning och ett liv att bara äta och gå i hage för honom, tror det hade passat honom utmärkt:D!

Så himla roligt att det lossnat för er nu!!

@Amanda_F Om D1 passar honom och du vill ha en så rekomenderar jag varmt islandsvarianten. Exakt samma sadel, men öppnare säte och typ 10.000:- billigare i nypris...
 
Jaha, ytterligare ett bakslag :(. En duktig och unghästvan dressyrryttare skulle rida min häst idag. Jag värmde upp honom med longering precis som jag gjort på sistone och såg direkt att han inte var helt avspänd. Det är rätt små grejer men känner man honom så syns det tydligt, ffa på blicken. Sen skrittade han (för honom) lite för snabbt, började trava utan kommando osv. Jag var noga med att korrigera direkt och det blev bättre. Han gjorde halt, fattade galopp, saktade av osv på kommando. Inga bockningar eller kast eller sådana grejer men som sagt lite spänd. Jag sa till tjejen innan hon satt upp att jag trodde att han var på "humör" baserat på detta. Hon hann väl rida i typ 1 minut i skritt innan han kastar sig runt och bockar av henne. Hon försökte stoppa honom men han hann runt ändå. Sen traskade han ut i skogen en sväng och trampade sönder tygeln... Hon slog sig tack och lov inte men verkade inte sugen på att sitta upp igen så han fick jobba en stund inspänd på lina.

Jag är så himla less nu och vet inte vad jag ska göra :(. Jag såg det som sagt i blicken på honom, så helt oförutsägbar är han väl inte, men jag förstår verkligen inte varför han gör så här "vissa dagar"? Det kommer nästan alltid väldigt tidigt i passet, aldrig när han har fått jobba en stund utan i princip direkt ryttaren tar tyglarna och börjar söka kontakt. Jag har inte längre någon aning om vad jag ska göra åt beteendet heller, inte ens riktigt duktiga ryttare sitter ju kvar på honom och jag kan inte begära att folk ska riskera livet.

Eamon Hickey som alltid :love:
 
@snow Skrittade hon på lång tygel när han pep iväg? Förvarnade du om blicken då såg? Ibland sitter jag upp på barnen i krokarnas ponnier när dom varit lite för vilda. Min generalregel när jag sitter upp på häst som kan hitta på saker som din är att jag aldrig börjar med att skritta-jag sitter upp och travar framåt. Oftast är problemet med hästar som din att de är mycket svåra att få framför skänkeln eftersom ryttarna varit rädda för bockutbrott att de sitter och bromsar-då hamnar hästen än mer bakom skänkeln och får utrymme att hitta på ännu mer skit. Om en travar direkt (in i en ram naturligtvis) blir det svårare för hästen att hitta på skit och lättare för ryttaren att sätta dom i jobb.
 
@snow Skrittade hon på lång tygel när han pep iväg? Förvarnade du om blicken då såg? Ibland sitter jag upp på barnen i krokarnas ponnier när dom varit lite för vilda. Min generalregel när jag sitter upp på häst som kan hitta på saker som din är att jag aldrig börjar med att skritta-jag sitter upp och travar framåt. Oftast är problemet med hästar som din att de är mycket svåra att få framför skänkeln eftersom ryttarna varit rädda för bockutbrott att de sitter och bromsar-då hamnar hästen än mer bakom skänkeln och får utrymme att hitta på ännu mer skit. Om en travar direkt (in i en ram naturligtvis) blir det svårare för hästen att hitta på skit och lättare för ryttaren att sätta dom i jobb.

Jo, jag förvarande och berättade också vad det är han brukar göra (vända runt och dra iväg/bocka). Hon tog tyglarna direkt och hade börjat jobba honom lite. Eller ja, typ lagt till skänkeln och sagt "lyssna". Det han gjorde efter typ ett halvt varv var att först stanna till, därefter vända (hon tog ordentligt i ena tygeln för att hindra honom men förgäves) och sen drog han iväg i två rejäla bocksprång. Det går verkligen jättefort, han ger inte ryttaren mycket till chans att korrigera utan det händer på bråkdelen av en sekund.

Tjejen som red honom i helgen och fick honom i arbete kommer tillbaka till min stad i juli och kunde tänka sig att rida honom igen då. Dock börjar tiden lite grann rinna ut - sista helgen juli åker hästen tillbaka till min faster (som äger hästen, jag är fodervärd) och där kommer han vara hela hösten medan jag är utomlands. Jag hade tänkt köpa honom, men just nu känns det inte så jättemotiverande att köpa en häst som beter sig så här...

Jag funderar såklart fortfarande på om han har ont någonstans. Det som jag tycker är konstigt i hans beteende är att det verkar komma med ojämna mellanrum och att han när han känns avslappnad fysiskt och psykiskt alltid jobbar på bra. Om det gjorde ont någonstans när ryttaren kräver mer arbete/samling, varför protesterar han inte en bit in i passet när övningarna blir jobbigare? Typ i bakdelsvändningar (som han är jätteduktig på!) eller galoppfattningar eller vad som helst? Eller är det något med just "skritta på tygeln" som är väldigt krävande?
 
@snow att hästen skulle ha ont ser jag som otroligt osannolikt i sammanhanget den är ju dessutom nyss kollad . Jag tycker det låter som en olat - den har lyckats några gånger och det har lönat sig = beteendet har blivit lite befäst .
Jag får nästan krypningar i fingrarna av att läsa, hade velat sitta på den och känga till den rejält innan den hunnit vända så att den istället hoppar framåt .:devil:
 
@snow Med din beskrivning är lite vad jag menar-hästen korrigerades bakåt (med tygel) och inte framåt (skänkel, pisk i röva) när han stannade upp. Just att dom stannar upp är ett jättestort INTE-en häst med det beteendet som din får aldrig stanna upp på eget bevåg utan att ryttaren är snabb att korrigera framåt! Det är därför en som ryttare måste vara rätt modig och inte rädd för att rida på.

Och nej, han har inte ont. Det kan jag sätta ett lillfinger på. Däremot är det en smart häst som hittat ett system att komma undan. Just din beskrivning av ridningen där det kom upp en ryttare som sa "lyssna, nu ska vi jobba" fick honom såklart direkt att säga "nja, jag tror inte det" och så körde han sin vändning som han vet är effektiv:p.
 
Jo, jag förvarande och berättade också vad det är han brukar göra (vända runt och dra iväg/bocka). Hon tog tyglarna direkt och hade börjat jobba honom lite. Eller ja, typ lagt till skänkeln och sagt "lyssna". Det han gjorde efter typ ett halvt varv var att först stanna till, därefter vända (hon tog ordentligt i ena tygeln för att hindra honom men förgäves) och sen drog han iväg i två rejäla bocksprång. Det går verkligen jättefort, han ger inte ryttaren mycket till chans att korrigera utan det händer på bråkdelen av en sekund.

Tjejen som red honom i helgen och fick honom i arbete kommer tillbaka till min stad i juli och kunde tänka sig att rida honom igen då. Dock börjar tiden lite grann rinna ut - sista helgen juli åker hästen tillbaka till min faster (som äger hästen, jag är fodervärd) och där kommer han vara hela hösten medan jag är utomlands. Jag hade tänkt köpa honom, men just nu känns det inte så jättemotiverande att köpa en häst som beter sig så här...

Jag funderar såklart fortfarande på om han har ont någonstans. Det som jag tycker är konstigt i hans beteende är att det verkar komma med ojämna mellanrum och att han när han känns avslappnad fysiskt och psykiskt alltid jobbar på bra. Om det gjorde ont någonstans när ryttaren kräver mer arbete/samling, varför protesterar han inte en bit in i passet när övningarna blir jobbigare? Typ i bakdelsvändningar (som han är jätteduktig på!) eller galoppfattningar eller vad som helst? Eller är det något med just "skritta på tygeln" som är väldigt krävande?

Eamon, Eamon, Eamon o ännu mera Eamon lyser din text!
 
@mackan och @Fiorano Hmm, jo, alltså den ryttaren som rådde på honom (jag har dock inte sett henne rida än, hon är svägerska till min medryttare som var med när hon red) poängterade också vikten av att våga rida framåt trots att han gör som han gör. Så det ligger nog någonting i det. Och hon trodde inte heller att han hade ont, för i så fall är det extremt ologiskt att han när han inte lyckas slänga av ryttaren kan göra både jättefina övergångar, galoppfattningar och travöppnor i båda varv (allt detta fick jag film på och då ser han ut att jobba på riktigt bra).

Han gör ju inte så här VARJE gång man rider eller kräver något av honom heller, utan "ibland när han vaknat på fel sida" och tydligen gärna med nya ryttare.

@the_connemara Skulle säkert vara en jättebra idé! Men det är som sagt inte min häst, och jag har i dagsläget varken tid eller pengar att köra iväg honom till en beridare. Hade ju verkligen hoppats på att hitta någon på hemmaplan som kan hjälpa mig.. men det verkar vara svårt!
 
Eamon, Eamon, Eamon o ännu mera Eamon lyser din text!
Fast varför ska hästen till en problemlösare för dyra pengar N är det är helt vanliga grejer den sysslar med utifrån vad den kommit på lönar sig och snow dessutom varken äger den eller ska ha den närmsta året . Alla har nog sett att du redan skrivit Eamon ;)
 
@snow Ja framåt är enda lösningen oavsett det är Eamon Hickey eller Lisa i skogen som rider honom:). Nån tränare sa åt dig att hänga på graman har jag för mig? Det hade du kanske kunnat gjort just för att du ska våga trycka på ordentligt framåt och ändå känna ngn form av kontroll? Problemet i sig löses inte med en graman, men kan den ge dig trygghet är den ändå ett bra verktyg:).
 
Också stämmer jag in i Frugtis lyckokör:D. Barb känns riktigt bra nu! Red i dag på vår stora utebana med fokus på tempoväxlingar. Red framåt, lite mer framåt, tillbaka, framåt, tillbaka och mer tillbaka osv osv. Mest i galoppen och även mycket variationer i den förvända, eftersom jag tycker den är lättare att rida. Avslutade lite med det i trav också och hon var FIN! Så glad att hon är min:love:!
 
@snow Eftersom du inte äger den där hästen så skulle jag ha skitit i den faktiskt. Varför riskera att tappa sitt intresse på en häst som beter sig så? Den behöver en rutinerad ryttare och konsekvens, gå i en hage i flera månader och kanske ridas lite sporadiskt (och köra sitt rejs sporadiskt och antagligen vinna varje gång) för att du sedan ska ta tag i bekymret när du kommer tillbaka känns inte som ett vinnande koncept. Rent krasst. Jag tror att du har roligare om du köper en välutbildad, bussig läromästare när du kommer hem igen. Jag ber om ursäkt om jag är plump men jag skyller på mitt dåliga humör...

@Fiorano Du ärvde min lyckokör. Den tog slut idag när jag tog in min häst och hittade ett mkt välplacerat sår, i storlek och form av en tiokrona, precis i sadelgjordsstaden. Svullet i en radie av 7 cm runtom. Ser ut som ett gigantiskt bromsbett men vi har inga broms så det är det inte. Hon hade nåt liknande fast mkt mindre på benet också så jag misstänker att hon helt enkelt gått in i ett avbrutet träd för det är det enda som finns i hagen.

Inget allvarligt sår alls, men förbannat dålig placering. Hade hon haft den goda smaken att placera det 1 dm längre bak hade det inte varit nåt problem. Men givetvis...Som sagt, hon tar sig viloperioder. Finns inte på världskartan att det går att ha en sadelgjord på det där. Frågan är också hur länge hon sa behöva vila nu pga detta. Jag är jävligt less. Så här är det tamefan i helvete varje gång vi tar ett kliv framåt - femton tillbaka :rage:

Longerade idag, går inte ens att ha en tömkörningsgjord och lära mig tömköra. Får se om jag ids rida barbacka imorgon, men ridhuset är låst nu på sommaren och jag har fan ingen lust att rida henne ute barbacka med den energin hon nu har sen hon kom in från lösdriften. Möjligen på longervolten vid stallet.

Kör över mig med en långtradare eller ge mig en miljonvinst så att jag kan köpa en till häst. Nu. Tack.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 622
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 525
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
19 385
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 199
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp