07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Charlotte1975 och som svar på din fråga om vad som är överpris nr ett enligt mig : pannband !
Hur ett pannband kostar tusen lappar eller nära en tusenlapp pga svarowski pärlor är för mig ofattbart att folk betalar för och tydligen gör eftersom pannbanden fortsätter säljas och vara så populära tydligen .
 
Men även schabrak begriper jag inte hur folk kan köpa för flera tusen! Det är ju inte mina pengar, men om jag hade råd med det skulle jag träna mer istället...
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. *känner sig träffad* :angel::o

Jag har varit Stockholm på kurs sedan i onsdags, så Rutan har vilat 2 dagar. Red ut i skogen idag, SATAN vad pigg hon är!! Fick henne inte alls att slappna av, varken i trav eller galopp, huvudet rakt upp bara, och skritten var mest studs, utom sista biten hem då hon kunde skritta på lång tygel.
Provade lite galoppfattningar, men hon blev bara mer och mer taggad och till slut for hon mest omkring.

I morgon ska vi åka iväg för första gången, och prova sadel. Hoppas hon är lite avrastad i morgon, annars blir det svårt att känna hur sadeln känns. :crazy:
Det är inomhusterrängträning också, och vi ska vara med litegrann, blir nog mest travhoppning, eftersom galoppfattningarna inte fungerar.

Tips på hur man ska träna det?
 
@Charlotte1975 Den produkt som jag nästan blivit förbannad över hur dyr den är, är Kingslands nummerlapp. En helt vanliga jla nummerlapp för hundra spänn?! Det är inte design, det är i n g e n t i n g som skiljer den från en nummerlapp för en tia. Jo det står Kingsland på den. Det gör mig sur :D. Annars så tycker jag även att sadlar tangerar absurdhet när de kostar 40-70.000:-. Det är som inte möjligt att dom är värda det.
 
@Marvin det var inte meningen att du skulle känna så. Har du råd med både dyra schabrak och träningar så gör det du blir lycklig av. :)

Sedan tror jag att du får liiiite mer i lön varje månad än vad jag får :angel: och hur kul är det liksom att lägga pengar på hög. ;)

Alla får göra precis som de vill, men jag reagerar ibland när jag träffar ekipage som knappt kan rida en LC, som aldrig tränar men som har svindyr utrustning. Men är de lyckliga så är ju det huvudsaken. :)
 
Men @Marvin menar du att hon inte fattar galopp alls eller bara inte i form och drar iväg?

Hon förstår inte fattningen, och när hon hajjar vad jag menar så drar hon iväg i 90 knyck, med skräckslagna ögon. Och nä, inte i form, men det stör mig inte i det här läget. När hon väl galopperar så går det. Snabbt. Och stressad. Det blev bättre när vi hoppade lite, började då med att travhoppa och så landa i galopp, då gick det mycket bättre och vi kunde galoppera vidare till nästa hinder. Och hon byter galopp lätt om hon behöver.
 
Ok. Då får du lära in igen. Enklaste sättet är trava igenom kortsidan. Innan andra hörnet, alltså på kortsidan snabba upp traven lite, ställ lite utåt och fatta galopp precis när du kommer ur hörnet. Viktigast är att du ändrar traven så hon kopplar att det ska ske nått. Du kan smacka eller whatever samtidigt i början. Sen kommer det räcka att du tappar upp traven bara så vet hon. Sen förfinar man efter hand.
 
Många funderingar nu på hur jag ska göra med Grand Prix... blir tokig på allt funderande. Jag tycker hon är för frisk och pigg och levnadsglad för att dömas ut, det känns inte rätt. Samtidigt vet jag inte om jag orkar ett år till av rehabilitering och igångsättning. Det är ju sååå jobbigt.
Jag har känslan av att hon inte håller för dressyrträning men fungerar att rida rakt fram på, utan för höga krav på att hon ska trampa under sig.
Så då brottas jag med tanken på att behålla och själv hålla mig till att rida ut mest, och förlika mig med att det inte blir någon träning/tävling med henne. Rent tidmässigt borde det passa mig utmärkt, med småbarn och allt. Men för själva hästintresset/ridintresset så är det ju döden.
 
Divan är fräsch igen. Oklart varför hon var halt i tisdags men gissar på hovböld, som gått och gömt sig, vrickning eller så har hon slagit på sig själv.
Red söndag morgon och sen tisdagkväll så tidsspannet när hon kan ha gjort något är ju ganska stort.

Ang överpriser på hästgrejer så är det hjälmar just nu. Alltså alla testas ju och ska klara samma saker. Helt orimligt att en ska kosta 10000kr och en 900kr. Fattar verkligen inte.

@sassiball jag tycker du ska hitta en veterinär som kan hitta ursprungsfelet innan du bestämmer dig för något alls.
Typ @Amanda_F veterinär.

@Marvin vad @fio sa samt testa henne på lina helst inspänd. Då kan du kolla hennes balans utan ryttare. Kan ju vara så att hon inte är tillräckligt stark för att galoppera bättre med ryttare just nu.
 
Schabrak tycker jag har blivit galet dyra. Jag skulle aldrig betala 700kr för ett schabrak. 400kr är för mig ett väldigt dyrt schabrak det med. Men det känns som att all ridutrustning har skenat iväg i pris.

Vi har uruselt underlag nu men jag fick iaf till ett hyfsat ridpass. Jag måste verkligen vara mer noggrann att han svarar framåt istället för att krypa ihop och bli trög.
 
@Marvin det var inte meningen att du skulle känna så. Har du råd med både dyra schabrak och träningar så gör det du blir lycklig av. :)

Sedan tror jag att du får liiiite mer i lön varje månad än vad jag får :angel: och hur kul är det liksom att lägga pengar på hög. ;)

Alla får göra precis som de vill, men jag reagerar ibland när jag träffar ekipage som knappt kan rida en LC, som aldrig tränar men som har svindyr utrustning. Men är de lyckliga så är ju det huvudsaken. :)

Ekipage som knappt kan rida men har svindyr utrustning, jag trodde endast de fanns i "Min Häst" eller gamla "Penny" tidningar.
 
@fio, Det är när hon inser att det ska hända nåt som hon blir spänd, jag hamnar i obalans och hon blir ännu mer spänd och far iväg. Vi hade lite problem med fattningarna på provridningen, men säljaren hade inte det. Däremot var hon mindre spänd i galoppen på provridningen.

Idag var vi på sadelprovning, provade ergoX2. Jag har ju förhållandevis långa lårben, så jag har behövt 17,5 tums sadlar för att få plats. Rider henne nu i min tränares Ordo equester Mars i 17 tum, och den känns lite trång.
Provred således en 17,5, och det kändes väl inte så bra, men det har det ju inte gjort i nån sadel. Sen tyckte provaren att jag skulle testa en 16,5 med långa kåpor och hjälp vilken skillnad det blev! Då kom mina tätt sittande sittben ner i sadeln istället för ovanpå, och plötsligt kunde vi fatta galopp åt bägge hållen. :confused:
Inga superfattningar, men en enorm skillnad!

Hade tyvärr ingen som kunde följa med mig och hjälpa till att filma, så jag tvingade sadelprovaren att göra det. Tyvärr fick vi inte med någon galopp alls i 17,5:an, och nu när jag kollar filmerna så tycker jag att jag får till rätt bra stolsits i 16,5:an även om det enligt provaren var betydligt mindre. Meh! :mad:

Sen var det träning, vi körde ett ganska lätt pass. Red då i OE Marsen, och då hade vi svårt med fattningarna igen. Hoppade lågt och tog det lugnt, men hon är en liten turbo-tinker den där!

Lastningen som gick så lätt häromdagen när vi provade gick betydligt sämre idag när jag hade tränarens man som lasthjälp. Rutan blev väldigt spänd och ville inte alls vara med. :down: Men efter 20 minuter så var hon ändå på plats, och när jag skulle lasta när vi åkte hem så gick hon rakt på efter mig.
Sen hemma hade jag ingen som kunde hålla henne där framme, så när jag öppnade bak så vände hon sig för att gå ut. :eek: Gick sådär...
Sen lasttränade jag henne lite själv där, och till slut gick hon på utan mig och jag kunde stänga bakom. I morgon ska jag prova att köra henne smalt så att hon inte blir frestad att vända.
 
Jag tänkte mer för att hon inte ska bli överrumplad. Förmodligen gör du för mkt i själva fattningen. Gör mindre. Är hon känslig räcker det nog med förberedelsen och inget mer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp