Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vad tråkigt @Gabby_Ossi med din systers häst. Är nog bland det värsta som kan hända och hitta sin älskade häst skadad på det viset!
Men grattis till dina fina rundor!
 
Grattis till tävlingsframgångarna @Gabby_Ossi, men usch vad hemskt med din systers häst! :cry: Vill minnas att det var en 08a som jag följde i årgångstråden första åren? Om det var den så minns jag att den var otroligt fin... Verkligen baksidan av hästägandet... :(

Får passa på att gratulera @Fiorano till placeringen och fina procent också, jättekul att följa er! :)
 
Red för min vardagstränare idag. Känner mig helt hopplös som ryttare. Vi fick ju till ett sånt jäkla bra pass sist, men sen har jag inte kunnat träna för den tränaren. Utan red för min gymnasietränare helgen efter och har sedan dess fokuserat på andra saker än det vi gjorde. Så idag var det bara att gå tillbaka till noll igen.
Förvisso har jag ju försökt tänka på det vi gjorde, men då jag är helt omöjligt på att komma ihåg saker och ting i rätt ordning så har det ju blivit därefter. Jag tror alltså att det är nåt fel på mig på riktigt. Jag är förbannat jävla värdelöst trög alltså. Det spelar heller ingen roll vem jag rider för, så det är knappast instruktionerna som är fel. Jag vara fattar inte. Och när jag fattar en sak så har jag glömt nåt annat.

Som detta med att ha tajming, vilket är en rätt stor del av ridningen. Hur svårt kan det vara att fatta att i galopp gör man förhållningar, i takt, på yttertygeln. Sedan tajmar jag såklart in avbrottet, i takt, och bryter va med hjälp av innertygeln givetvis i ett språng när hästen "sitter" för att få igenom det i balans. Inte alltså när hästen är i framvikt, utan i Rätt ögonblick.
Jag är hopplös. När jag kommit på detta, ja då glömmer jag övningen. Då bryter jag av till trav och inte till skritt som var tanken, kommer på mig själv för sent och det blir såklart några travsteg som sabbar alltihopa. min häst gör givetvis helt sätt, hon gör ju som jag säger. Problemet är att det blir fel för att JAG GÖR FEL.

Eller hur svårt ska det vara att vara fjädrande i armarna. Jag vet att jag fastnar där, varje dag när jag rider tnker jag på att vara följsam i armarna, ha rätt handställning, fjädrande hand, röra på fingrarna, rätt vinkel i armbågen osv osv osv. Jaha, men så fort jag ska göra nånting då glömmer jag bort detta. Jag kan mao bara vara avspänd och fjädrande när jag inte behöver göra nånting annat än bara rida rakt fram. tyvärr går ju inte ridningen hela livet ut på att bara sitta och känna efter armarna. Vilket då resulterar i att jag sabbar den fina kontakten med hästens mun, så fort något ska göras. tex lägga en volt, halt och igångsättning eller vad det då månde vara.

Eg gick det inte dåligt idag, vi kom dit vi skulle. men jag blir så besviken på att jag är så jävla trög. Jag har ridit sedan jag var 7 år och fortfarande får ridläraren tala om för mig exakt i vilket ögonblick jag ska göra vad. snacka om att ha dålig känsla och tajming. Och faktum är att jag vet att detta kommer jag ju inte träna på ensam, för jag vet ju inte hur jag ska få till det. Så jag är lika jävla dålig nästa träning igen.

Imorgon blir det uteritt. Min häst har inte sett annat än ridhusdammet sedan ons eller tors förra veckan pga jobbet. Sen ska den här veckan bara se till att överlevas. Jag är ju född i fel kön och kalendern säger PMS-vecka. Och jo det märkte jag av idag.
 
@stjarnfrugt jag känner igen mig så mycket i det du skriver. Jag är BARA en träningsprodukt. Saknar den där berömda ryttarkänslan. Och får acceptera att jag inte har någon känsla utan måste lära mig hur det känns på ett sätt och hur jag ska lösa den situationen som uppkommit. Vissa verkar intuitivt veta utan att ha varit med om situationen förr, sånt gör mig avundsjuk...

Och nu när jag inte har någon häst att träna så tappar jag sakta men säkert känslan. Förra sommaren fanns timingen mer där men då red jag ju 4 pass i veckan för tränare typ. Och minst tre pass utan tränare.

Min lösning har varit att försöka vara medveten om minsta lilla känsla i kroppen, för att kunna lära mig vad som ger vad- Det är det enda sättet jag kan göra utan att typ dö av ilska på mig själv för att jag inte kan. Nu när jag sätter igång C spenderar jag jättemkt tid, analyserande varenda hjälp. Och så blir jag heeeeelt paralyserad när han inte gör som jag tänker att han ska göra. Jag kan inte förstå hur jag ska göra utan att ha varit i situationen innan. Det är störigt.
 
@stjarnfrugt Känner igen mig! Jag gjorde enorma framsteg när jag red för tränare två pass/vecka, men jag fick inte till det när jag red själv... Framförallt har jag svårt för att veta VAD jag skall göra, släpp lös mig på en ridbana och det slutar med att jag gör halter från skritt hela passet. :banghead:

Samtidigt vet jag ju att det bästa är om man kan rida utan tränare lika bra (eller ännu bättre), för man rider ju oftare själv. :crazy:
 
I dag har min häst fått gå på töm. Hon va fin, men väldigt laddad i dag.

Sen åker jag till mitt gamla stall för att hämta foder och möts av mina fd stallkamrater som är på väg att lasta en häst och åka in till klinik pga att hästen fått akuta balansproblem bak. Den hade trillat omkull i hagen och krampat och knappt tagit sig upp. Lyckas få den ut från boxen och fram till transporten med hjälp av stöttning från 3 personen. Får upp den på rampen och hästen tappar balansen när den ska kliva upp med bak och voltar på sidan och nästan slår huvudet i en bil. Självklart gjorde den sig illa när den trilla, dvs sår på benen. Gör ett par försök till men balansen är så dålig så vi ger upp. Även om den skulle komma på transporten är de tveksamt om den skulle klara av att stå minst en timme på transport. Då ringer kliniken och säger att de inte kan ta emot för de är fullt på isoleringen. :banghead: OK, ringer annan klinik(som har hästambulans) men även fullt där. Anledningen till att de ville ha hästen på isolering är att den har haft febertoppar. Ringer minst 7 olika veterinärer och ingen har tid att komma, möjligen någon sent i kväll. Alla sa dock att den måste in på klinik efter kompisen gjort diverse balanstester. Lyfta hon ett bak så satte den sig nästen ner och samma sak om man höjde upp huvudet. :cry: 3 timmar va jag med och sen va jag tvungen att åka. Tanken nu va att ringa hästambulans som kan ha den hängandes i transporten men jag är tveksam på att de får ombord den. Dessutom måste den då åka länge eftersom de va fullt på klinikerna. Hur kan de vara möjligt att man i Stockholm inte kan få ut en veterinär och 2 jourkliniker inte kan ta emot. Vad ska man göra med en häst i detta tillstånd?:nailbiting: Är tyvärr samma kompis vars häst fick tas bort för ett par veckor sen pga en spark i hagen. Den här hästen har hon på tillridning, så de är inte hennes egen. Kände hur hon höll på att få ett sammanbrott. Hör inte till tråden, men här ventilerar vi ju allt.
 
@Charlotte1975 Men alltså, det finns ju en djurskyddslag så hur i helvete kan det bli såhär?? Helt galet!
Håller med. Vid samtal med kliniken föreslog min vän att de tar ett blodprov i transporten för att snabbkolla eventuellt virus, innan urlastning. Men de va absolut nej. Ett annat alternativ va att få en veterinär att ta blodprov hemma, och själv åka med de till kliniken. Men eftersom de verkar hopplöst att få ut en veterinär så funkar inte de heller.
 
Red för min vardagstränare idag. Känner mig helt hopplös som ryttare. Vi fick ju till ett sånt jäkla bra pass sist, men sen har jag inte kunnat träna för den tränaren. Utan red för min gymnasietränare helgen efter och har sedan dess fokuserat på andra saker än det vi gjorde. Så idag var det bara att gå tillbaka till noll igen.
Förvisso har jag ju försökt tänka på det vi gjorde, men då jag är helt omöjligt på att komma ihåg saker och ting i rätt ordning så har det ju blivit därefter. Jag tror alltså att det är nåt fel på mig på riktigt. Jag är förbannat jävla värdelöst trög alltså. Det spelar heller ingen roll vem jag rider för, så det är knappast instruktionerna som är fel. Jag vara fattar inte. Och när jag fattar en sak så har jag glömt nåt annat.

Som detta med att ha tajming, vilket är en rätt stor del av ridningen. Hur svårt kan det vara att fatta att i galopp gör man förhållningar, i takt, på yttertygeln. Sedan tajmar jag såklart in avbrottet, i takt, och bryter va med hjälp av innertygeln givetvis i ett språng när hästen "sitter" för att få igenom det i balans. Inte alltså när hästen är i framvikt, utan i Rätt ögonblick.
Jag är hopplös. När jag kommit på detta, ja då glömmer jag övningen. Då bryter jag av till trav och inte till skritt som var tanken, kommer på mig själv för sent och det blir såklart några travsteg som sabbar alltihopa. min häst gör givetvis helt sätt, hon gör ju som jag säger. Problemet är att det blir fel för att JAG GÖR FEL.

Eller hur svårt ska det vara att vara fjädrande i armarna. Jag vet att jag fastnar där, varje dag när jag rider tnker jag på att vara följsam i armarna, ha rätt handställning, fjädrande hand, röra på fingrarna, rätt vinkel i armbågen osv osv osv. Jaha, men så fort jag ska göra nånting då glömmer jag bort detta. Jag kan mao bara vara avspänd och fjädrande när jag inte behöver göra nånting annat än bara rida rakt fram. tyvärr går ju inte ridningen hela livet ut på att bara sitta och känna efter armarna. Vilket då resulterar i att jag sabbar den fina kontakten med hästens mun, så fort något ska göras. tex lägga en volt, halt och igångsättning eller vad det då månde vara.

Eg gick det inte dåligt idag, vi kom dit vi skulle. men jag blir så besviken på att jag är så jävla trög. Jag har ridit sedan jag var 7 år och fortfarande får ridläraren tala om för mig exakt i vilket ögonblick jag ska göra vad. snacka om att ha dålig känsla och tajming. Och faktum är att jag vet att detta kommer jag ju inte träna på ensam, för jag vet ju inte hur jag ska få till det. Så jag är lika jävla dålig nästa träning igen.

Imorgon blir det uteritt. Min häst har inte sett annat än ridhusdammet sedan ons eller tors förra veckan pga jobbet. Sen ska den här veckan bara se till att överlevas. Jag är ju född i fel kön och kalendern säger PMS-vecka. Och jo det märkte jag av idag.

Nej du är helt ensam om detta, frugtis, alla vi andra har absolut gehör, förstår direkt vad tränaren säger o utför det sen i all oändlighet.....NOT!!! Det är så för alla oss amatörer dock med lite olika grad i helvetet.:devil: En del av oss fattar vissa saker lätt o det fastnar, typ @Jfrelin och @smulan87. Andra, typ @fio arbetar sig upp till en viss grad som vi andra har svårt att uppnå men strävar efter osv osv osv. Så det jag vill säga att det är lika för oss alla som hänger här, tyvärr (?) är du inte unik denna gång heller...:p:D
 
@Novali01 Jag vet att jag inte är varken proffs eller proffskandidat. Men jag fattar inte hur man kan vara så oerhört inkompetent vissa pass så man får skämmas. Nånstans har jag ändå trott att nån sorts känsla har jag, åtminstone så har jag då fått höra det från diverse tränare som varken fjäskar eller strör med komplimangerna. Så vafan är nu detta? Ja, jag blir arg. Mest för att jag inte har nåt annat liv, och detta är det enda jag vill vara bra på. Men jag är totalt värdelös just nu.

Jag försöker tänka lite positivt, och att det beror på att man kommit till nåt sorts finlir på den nivå man befinner sig. När man ska finjustera kan man ju stöta på patrull lite oftare än om det är gas och broms man vill justera så att säga. Åtminstone tröstar jag mig med det. Jag vet att jag rider bättre än många i omgivningen. Vi har bara lite olika nivåer av värdelöshet eller vad man ska kalla det.

Iofs vet jag ju då också att eftersom jag begåvats med humöret från helvetet vissa veckor så är det just då ingen ide att analysera nåt, fatta några beslut eller utsätta sig för större prövningar. Men ändå. Det gör mig bara ännu mer förbannad att man ska vara handikappad från den dagen man föddes.

@Amanda_F och @Habina Jag känner inte igen mig i just de där delarna. Jag har alltid ridit mer på känsla än på kunskap så att säga. Faktum är att det är först nu som jag känner att jag faktiskt måste börja lära mig det teoretiska i ridningen. Jag har ju läst ridlära och hela den där baletten en gång i tiden, kanske dags att damma av skolböckerna igen...
Antagligen är det väl så att jag är så van att kunna rida på känsla, och känna vad jag ska göra, som gör att jag blir så jävla arg när känslan inte sitter som jag tycker den ska göra. Men det är nog egentligen mer koordination än känslan som felar. Jag känner ju, men jag glömmer bort allting när jag ska börja tänka. Eller hur jag nu ska beskriva det. Eller jag vet inte. Jag vet bara att ett pass i skogen imorgon är den enda jag kan uppbringa för att inte uppnå total härdsmälta. Sedan ska jag träna igen för denna tränare redan på onsdag, så att jag inte riskerar att komma ur detta vi nu försöker återuppta. Det är väl egentligen ganska självklart att att det är svårt att lägga om sin ridning. För det är vad vi försöker jobba med. Varken min häst eller jag själv är vana vid det, så då går det ju åt helsike.
 
Senast ändrad:
@Charlotte1975 Riktigt märkligt måste jag säga. Där du bor måste det ju finnas så jäkla många veterinärer som kan komma ut, en sån här gång ska man inte behöva transportera i det akuta skedet kan jag tycka. Varken säkert för hästen eller människorna runtikring.
Hade det hänt här uppe i u-landet hade man bara avlivat den på plats. Finns ändå inget annat att göra. Men i dina krokar förväntar man sig mer.
 
Jag vet att jag rider bättre än många i omgivningen. Vi har bara lite olika nivåer av värdelöshet eller vad man ska kalla det.


:laugh::laugh::laugh:



@stjarnfrugt skulle säga att du har för få ridtimmar så länge du inte sitter till häst 5-6 timmar om dagen. Det gjorde jag under en ganska lång period och känslan och timingen sitter då i ryggraden, jag behövde inte tänka på när det ska göras utan det gjordes på automatik och då fanns det mer tid att tänka på själva övningen.

Nu rider jag bara en häst om dagen så jag är ju glad att kroppen har sitt minne kvar, men såklart jag blivit sämre på allt detta .. jag är inte lika kvick som ryttare längre så allt tar ju längre tid, istället för 2 steg tar samma sak 7 steg att ordna upp för det inte sitter lika mkt på automat längre.

Det är ju bland annat det som skiljer proffsen från amatören så egentligen är det inget att hetsa upp sig över, man får bara välja på vilken nivå man vill ha ridningen helt enkelt. Vill du bli bättre så får du rida mer, så enkelt är det!
 
Kan meddela att 7 timmar senare fick de ut veterinär. Hon kunde inte göra mkt mer än att ge smärtstillande och lite lite lugnande. Sen försökte de lasta med hjälp av ett par starka karlar. 2 gånger hade hästen vält utanför transporten och sen en gång inne i transporten innan de fått fast mittenvägen. Men nu är hästen inne i transporten och på väg till klinik. Glad att jag inte är den som kör den transporten. :crazy: Veterinären som hade kommit hade inte varit positiv, så nu är de bara att hålla tummen.
 
Lite update från oss, som varit iväg på kurs...

Det var ju första gången vi åkte iväg någonstans (annat än vid flytt), och hästen var ju inte sådär pigg på att knalla på transporten. :meh: Men med hjälp av min snälla och lugna stallägare gick det till slut. Vi hann rida ett pass på lördag där vi mest skrittade och gick igenom olika rörelser för att rätta till sitsen och hitta balansen, i slutet var det trav men verkligen inte mycket. På eftermiddagen var det pass nr 2, och då var min häst varm i kotorna och oren fram i traven.:arghh: :turd:

Innan vi åkte tog jag ut samma vet igen som inte såg någon riktig hälta och tyckte att det är svårt att utreda när det är så diffust. Så rådet var att sätta igång och se. Kanske blev för mycket med den lilla traven och timmen i transport trots allt?

Ja, det var en chansning att åka iväg, men är glad att jag åkte trots allt, för inspirationen behövdes och nu har jag något att jobba med om hon blir frisk någon gång.
 
Kan meddela att 7 timmar senare fick de ut veterinär. Hon kunde inte göra mkt mer än att ge smärtstillande och lite lite lugnande. Sen försökte de lasta med hjälp av ett par starka karlar. 2 gånger hade hästen vält utanför transporten och sen en gång inne i transporten innan de fått fast mittenvägen. Men nu är hästen inne i transporten och på väg till klinik. Glad att jag inte är den som kör den transporten. :crazy: Veterinären som hade kommit hade inte varit positiv, så nu är de bara att hålla tummen.
Hela historien är ju fruktansvärd ! Så undermåligt med veterinär hjälp ?!
Hoppas verkligen hästen klarat transporten och att ha vält omkull vid flera lastningsförsök när det tydligen varit så dålig att den inte öht kunnat styra kroppen. Måste ju kunna liknas vid när en fot somnat på en själv tex - man kan ju vika och skada den hur gravt som helst pga att kroppens egna reflexer att skydda sig är totalt ur funktion .
 
@fio Klart att det är så. Jag gör mitt bästa för att utöka antalet timmar i sadeln. Men det ska gå ihop ekonomiskt och tidsmässigt också, ett heltidsjobb ser till det första men sinkar tyvärr det andra. Enda sättet för mig är att ha två hästar, men det kommer ju aldrig i närheten av flera timmar i sadeln. Man måste försörja sig också. Vi får se hur det går med mitt hästletande. Jag har ju gratis projektponny nu iaf om än det bara är skritt ett par veckor till så är det iaf en helt annan typ av häst än min.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp