Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Habina Är det kanske inte en idé att hyra in bara Ariel nu under dessa tråkiga månader så att du faktiskt kommer igång ordentligt? Jag kan tycka det är jobbigt att ta tag i saker och komma ut och rida, men det är mycket lättare när en verkligen är igång. Annars känns som om ännu en vilodag varken gör till eller från och så har hästen helt plötsligt stått en evighet. Och så blir det så tråkigt att sätta igång-för igångsättningsridning är trååååkigt. Att hela tiden tänke på att inte göra för mycket, kräva för mycket osv. Roligast att rida är det ju när en har sin häst i bra kondis och en tränar för fullt!

Masade mig ut och red "roadwork" (nu trendig term tydligen för att trava rakt fram längs vägarna:p). Släpade med Indra som handhäst för effektivisering. Tycker numera att det är riktigt tråkigt att rida ut.

Tanken har funnits, men jag tror jag får spara på den till framtiden. Dels för att de har dräktigt sto i stallet och vill inte ta in nya och dels för att jag inte vill ha Ariels son och mitt avelssto ensamma. Krånglar till det rent praktiskt då avelsstoet är inne nattetid och äter.

Drömmen skulle vara två avelsston hemmavid på fri tillgång på hösilage och en ridhäst uppstallad, men det går inte riktigt ihop sig med verkligheten. ;)

Sedan borde jag kunna rida på skare också, men just att rida i djupsnö varje pass känns så trist!
 
@Habina Är det kanske inte en idé att hyra in bara Ariel nu under dessa tråkiga månader så att du faktiskt kommer igång ordentligt? Jag kan tycka det är jobbigt att ta tag i saker och komma ut och rida, men det är mycket lättare när en verkligen är igång. Annars känns som om ännu en vilodag varken gör till eller från och så har hästen helt plötsligt stått en evighet. Och så blir det så tråkigt att sätta igång-för igångsättningsridning är trååååkigt. Att hela tiden tänke på att inte göra för mycket, kräva för mycket osv. Roligast att rida är det ju när en har sin häst i bra kondis och en tränar för fullt!

Masade mig ut och red "roadwork" (nu trendig term tydligen för att trava rakt fram längs vägarna:p). Släpade med Indra som handhäst för effektivisering. Tycker numera att det är riktigt tråkigt att rida ut.

Bara för att ni övriga ryttare börjat inse vikten av fälttävlansryttarnas hållbarhetsträning :p :love:
 
Men åhhh var så taggad på mina nya grejer så har de skickat fel strl på bettet och fel modell på ridbyxorna...... suck. Inte för jag skulle ha de vita idag direkt men bettet skulle hon ha när hon hoppar ikväll. Tröttsamt.

Har varit med om något liknande och väldigt besviken över hanterandet... Hoppas att det går bättre för dig!
 
Det blåser så jag blir tokig och ska så göra i morgon också. Ge mig sinnesro och säg att pållan inte dör av fyra dagars ickeridning;). ( Hon är ju i god kondition osv..)
Tycker bara det är så irriterande och störigt att inte få något flow men fortfarande trött efter magsjukan samt att det är skitväder och jag är inge sugen..:(
Orkar inte heller traila iväg då jag måste iväg och göra andra ärenden sedan. Inte kul att flänga iväg två gånger.
Lördag hoppas jag köra igång igen. Fram till tisdag när jag har träning. Onsdag avbrott/vila då barnet ska på träning. Hackigt värre..
 
Puha..Skönt att höra @fio;)..
Nu ser det mer ut som någon dör av en fyrbrodds-spark så som dom latjar men dom rör ju på sig..
Känns inte hälsosamt att rida ändå.
Tänkte höra med dig då du väl har Micklem, om du tycker det fungerar och vilket man ska välja?
Jag vill ju ha möjlighet att testa/använda clipsen för att lyfta upp bettet i så fall.
För det finns väl olika modeller?
 
Puha..Skönt att höra @fio;)..
Nu ser det mer ut som någon dör av en fyrbrodds-spark så som dom latjar men dom rör ju på sig..
Känns inte hälsosamt att rida ändå.
Tänkte höra med dig då du väl har Micklem, om du tycker det fungerar och vilket man ska välja?
Jag vill ju ha möjlighet att testa/använda clipsen för att lyfta upp bettet i så fall.
För det finns väl olika modeller?

Fast det är clips på båda modellerna. Micklemet har sitt syfte, det beror lite på vad du vill åstadkomma? Jag varvar det och vanliga träns, använder inte clipsen. Man får hjälp av det på såvis att hästen blir rundare och väldigt rak och inramad och stadig. Lite som man hade haft graman fäst på sidorna skulle jag säga. Är man inte duktig på att rida hästen bakifrån och fram kan man få känslan av att dom hänger lite i handen. Är man noga med det blir det super på vanliga tränset sen då dom blir extremt eftergivna i överlinjen alltså förutsättningsvis att man är skicklig nog för det arbetet.

Däremot går det inte lika bra att ställa igenom på sidorna så där kommer ju mitt vanliga träns in då. Dessutom har jag ju fasta bettringar på micklemet som oxå hjälper till med den effekten, tycker det passar bättre med dom.
 
Puha..Skönt att höra @fio;)..
Nu ser det mer ut som någon dör av en fyrbrodds-spark så som dom latjar men dom rör ju på sig..
Känns inte hälsosamt att rida ändå.
Tänkte höra med dig då du väl har Micklem, om du tycker det fungerar och vilket man ska välja?
Jag vill ju ha möjlighet att testa/använda clipsen för att lyfta upp bettet i så fall.
För det finns väl olika modeller?

Haha, hur mår då min häst som satts igång fyrtioelva gånger sedan oktober? :angel:
 
Jag är supersugen på att testa micklem men ingen verkar vilja sälja sina xfull:angel:. Vill gärna ha begagnat för jag misstänker att det kommer bli ett hemmaträns.

Det har varit total isgata vid stallet och det är mer eller mindre omöjligt att rida vetigt. Hästen drog dessutom av sig en sko och tryckte upp ena sidokappan i sulan så han har inte varit på hugget :(.

En rolig sak är att jag äntligen verkar ha hittat ett par skydd som kan passa honom. Dom ser enorma ut så jag håller tummarna för att dom lever upp till mina förväntningar. Vem vill inte gå i gyllene skor liksom:banana:

received_10153433968028366_zpskrnkz50z.jpeg
[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/received_10153433968028366_zpskrnkz50z.jpeg.html][/URL]
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Brille nu tror jag att @Amanda_F menade på tävling. Just på tävling rider men ibland med mer tvärning pga vart domaren sitter. Självklart ska frambenen gå rakt på linjen och bakbenen korsas men just på tävling i MSV C samt B kan man fuska och rida mer skänkelvikning då domaren vid C ser tvärning dåligt trots att man rider korrekt. En bra domare ska ju självklart se detta men långt ifrån alla är jättebra på det. Som sagt det kanske var så Amanda tänkte.
Du kanske har rätt, fast det låter ju inte så trevligt att en ryttare som söker häst att tävla skulle välja att fuska genom vissa rörelser. Dessutom skrev @Amanda_F så här
"Jag håller med dig @Fiorano om diagonalslutan. Det är svårare än vad man tänker att de ska korsa både fram och bak. Just att allt ska korsas och bak inte får komma före, det ..."
 
Du kanske har rätt, fast det låter ju inte så trevligt att en ryttare som söker häst att tävla skulle välja att fuska genom vissa rörelser. Dessutom skrev @Amanda_F så här
"Jag håller med dig @Fiorano om diagonalslutan. Det är svårare än vad man tänker att de ska korsa både fram och bak. Just att allt ska korsas och bak inte får komma före, det ..."

Fast du får bättre betalt om du rider en del rörelser annorlunda på tävling än enligt skolbok sas.
Även jag, som är väldigt noga med att övningarna ska ridas på visst vis på träning för att ge gymnastisk effekt, skulle rida annat på tävling och lär elever det.
Så gör alla som tävlar med iaf tränar rörelserna korrekt. Inget konstigt i att göra det. Mer konstigt i hur man dömer isf..
 
Tränade för min vanliga tränare idag. Gick bra men fick kämpa med lösgjordheten kan man lätt säga. Har ridit henne sen i söndags, tog 2 veckor innan såret höll för ridning, och hästarna blir ju inte direkt lösgjorda av att inte ridas...... inte min iallafall :p
Måste bli snabbare i hand, skänkel och få henne lydigare för sätet.


Imorgon och på söndag är det dags för Paulindaträning igen och invigning av nya transporten. @Amanda_F rider passet efter mig så vi möts i ridhuset. Blir kul!
 
Ridit ut barbacka i sidepull. Mest för att inspektera hur ridväg två såg ut. Bättre än jag trodde, första 800 meterna är skottat, resterande 800 meter tyvärr skare och djupsnö. Går att rida i skoterspåret men då blir jag lite feg och skrittar bara.

Men ikväll har det regnat och varit plusgrader, så det kanske slutar med att det blir is i skoterspåret och då går det ju att trava iaf.

Glad Ariel och väldigt otränad matte var det idag, mina magmuskler tyckte inte om ett så långt riduppehåll som fyra månader. ;)
 
Du kanske har rätt, fast det låter ju inte så trevligt att en ryttare som söker häst att tävla skulle välja att fuska genom vissa rörelser. Dessutom skrev @Amanda_F så här
"Jag håller med dig @Fiorano om diagonalslutan. Det är svårare än vad man tänker att de ska korsa både fram och bak. Just att allt ska korsas och bak inte får komma före, det ..."

Vad pratar ni om? I en diagonalsluta ska hästen i det närmaste vara parallell med långsidan, tro sjutton dom korsar över med alla benen när det är tvära linjer det handlar om. På långsidorna blir det ju helt annorlunda eftersom man rider rakt fram och inte åt sidan.
 
Vad pratar ni om? I en diagonalsluta ska hästen i det närmaste vara parallell med långsidan, tro sjutton dom korsar över med alla benen när det är tvära linjer det handlar om. På långsidorna blir det ju helt annorlunda eftersom man rider rakt fram och inte åt sidan.
Tack. Precis det Jag menar..
 
Dessutom får man verkligen inte bättre poäng om dom korsar över fram i en sluta längs med långsidan. Tvärtom, då har du alldeles för lite böjning och alldeles för mkt tvärning
 
@fio @Amanda_F jag tror Brille med flit misstolkar Amanda. Hon tror att Amanda menar att tvärningen ska vara både fram och bak vilket inte alla Amanda menade. Som sagt så måste de ju korsa frambenen på diagonalen för att kunna följa linjen men tvärningen ska ju vara bak. Ingen idé att ge sig in i denna diskussion med B. Det kommer förstöra tråden :p
Vi alla som tävlar dressyr vet vad Amanda menade och hur man rider en sluta.

Det finns många som rider typ felställd skänkelvikning på diagonalslutan på tävling och får mycket bra poäng för det med :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp