Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sommarminne glöm inte påpeka att du ska ha glidmedlet till din häst när du shoppar det....:laugh::laugh::laugh:

kl
Jag hänger ju här också trots ingen 07:a. Har dessutom precis sålt mitt Svarta Sto till Kanada så nu har jag inte nån 08:a heller. Istället gjorde jag en @Fiorano och shoppade en Påwnie!:D Han är dock en 09:a. Har ju dessutom min irländare, 10:a och min minibuse -13 så inte en nuffra rätt. Tar mig rättigheten att hänga här ändå....:angel:
 
@Novali01 Har du köpt en påwnie ( ni anar inte vilket ord på p t9 tyckte de skulle va haha) ??
Berätta mer:D
Och de är klart du ska hänga här. Bästa tråden med trevligt folk:banana:
 
*harkel* Här är då hur min skamfilade råtta ser ut.
Jag har provat bogskydd, glansspray, olika varianter av täcke, rider ytterst sällan med sporrar på vinterhalvåret pga detta osv. Hennes mor var likadan. Så fort sommarpälsen börjar växa så står de emot och hon blir fin.

12694619_10153915145699784_7561920418922795810_o.jpg


Och så en bonus, stormar och regnet vräker ner, känns bra att hon utnyttjar den stora ligghallen... :D Är bara inne i hallen när hon ligger ner, ibland står hon som på bilden (hon längst fram) oftast står hon någon annanstans bortanför skydd oavsett väder. Knäpphäst. :love:

12640301_10153915145714784_3899245136440400000_o.jpg
 
@Kirre jag kände precis att jag ska vara tyst och aldrig mer gnälla haha. Förstår att du har sett upp:wtf:
De tråkiga med min är att han blir vit så fort han får skav. Han måste ha väldigt mycket vita pigment och har liksom blivit nästan stickelhårig med åren.
Men din blir aldrig retad i huden då utan de är verkligen bara håret som försvinner?
 
@sommarminne Inte annat än om jag rider med sporrarna, då kan hon bli irriterad.
Jag klämmer och känner ofta över just ryggen men nä, inget. Det "positiva" är att det är exakt lika slitet på båda sidor så både sadel och jag verkar sitta jämnt iaf. :p Det mesta är schabraket som ligger bakom sadeln ska också sägas.
Det var ju skönt när hon var helklippt i slutet av okt-nov för då syntes det ju inte iom pälsen ändå var kort.
 
@sommarminne det där med känslig päls /skav vintertid är ju verkligen ett aber/problem för väldigt många...
Jag vet inte om du klipper din häst, klippt päls om de är känsliga gör ju ofta att skaven blir ännu värre ...
Jag klipper alltid min, dock bara filtklippning (hela halsen och halva kroppen) pga hur känslig han är i pälsen. Men vissa år har han haft jätteskav ändå av skänkeln typ bara i det läget man drar bak skänkeln i kort i vissa rörelser , inte sitter där med skänkeln hela tiden. Har inte sett klokt ut, man skulle tro att man suttit därbak och nött i framåtstupa sitsläge hela tiden typ .:eek:
Skav på halsen får han alltid trots att jag direkt vid klippning sätter på helt släta lädertyglar . Nåt år var det så skavt på ett parti på halsen att jag hade snögg på tygeln hela vägen på sidorna om det partiet , så att det blev ett mellanrum där tygeln inte kunde ligga an då det verkligen bara var hud kvar utan päls...
Skav av minsta passpoal på schabraket i bakkant kan han få också men där har jag inte klippt , så bara blivit "fult" så att säga .

Senaste 2 åren har jag öht inte haft skav vid skänkeln eller av schabrak, bara på halsen efter tygeln men inte lika mycket.
Jag har läst lite teorier någonstans om att ffa lågt på zink mineralmässigt, (nu pratar vi om att microanalys på mineralerna isåfall behövs göras för att konstatera det) kan spela roll .
Jag analyserar dock inte mitt grovfoder med extra microanalys på mineralerna, så jag vet inte om det i mitt fall bär någon relevans/ förklaring till att jag haft mindre problem med vinterpäls skav nu sista åren . ...
Trist är det ändå och verkligen besvärligt om du har en väldigt känslig häst :(
 
Senast ändrad:
:banghead::banghead::banghead::banghead:
Säljaren fick mess från transportören att hen var fast på Irland igen pga blåst! Samma som hände förra gången. :cry:
 
@mackan Mycket är väldigt bra ja. De har ju massa hage och lera att rulla sig i om de vill men kan stå torrskodda om de så önskar.
Nu ska det dock bli ridhus och därmed en nästan 100%-ig ökning av hyran så måste dessvärre börja leta annat och då är det mkt gegga och små tråkiga ligghallar.
 
@Marvin Det måste ju finnas fler transportörer?

@Novali01 Hahaha vad kul att du köpt ponny:D! Anar dock att du inte köpt för att behålla utan fixar att sälja så småningom. Jag är uppenbarligen alldeles för blödig för att kunna sälja.
 
Fast Marvin, min transport gick ju över England från Irland, blev fast när den skulle åka färja över till Frankrike pga blåsten men kom med nästa färja o åkte hem till mig....så jag vet inte riktigt vad din transportör sysslar med men på denna tid du väntat har min transportör varit 2 rundor i Sverige förutom nu den sista med min ponny.....
 
  • Gilla
Reactions: fio
Fast Marvin, min transport gick ju över England från Irland, blev fast när den skulle åka färja över till Frankrike pga blåsten men kom med nästa färja o åkte hem till mig....så jag vet inte riktigt vad din transportör sysslar med men på denna tid du väntat har min transportör varit 2 rundor i Sverige förutom nu den sista med min ponny.....

Och när jag ringde dem så kunde inte ta med min häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp