07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, jag kommer ihåg Susan med! :p Har inte ens tänkt över att barock/akademiskt-forumet inte finns längre...
Min användare försvann tydligen i kraschen i 2005, så var jag borta i flera år innan jag hittade tillbaks hit.

@Jfrelin - ponnyryttare rider 5 galoppsprång på 15 meter, ja.... Stora hästar brukar gå på 4 om man rider i "banhoppningstempo". ;)
 
Haha, jag kommer ihåg Susan med! :p Har inte ens tänkt över att barock/akademiskt-forumet inte finns längre...
Min användare försvann tydligen i kraschen i 2005, så var jag borta i flera år innan jag hittade tillbaks hit.

@Jfrelin - ponnyryttare rider 5 galoppsprång på 15 meter, ja.... Stora hästar brukar gå på 4 om man rider i "banhoppningstempo". ;)

Ja precis om de rider vanlig galopp och det inte är hinder går de på 5. Nu var det bara bommar på marken så inga språng. Jag fick rida ordentligt framåt på 5 :p

När ponnyryttaren red samma övning förra veckan hade hon svårt att rida på 5 och fick 4.

Klart bra träning att rida mer på längd än samling. Jag tyckte ju inte direkt hon var samlad alls när jag fick 5 utan tyckte hon var ganska lång.... :o
 
Min dumma fot krånglar, så nu blir det bara skritt ett tag... :meh:

Red ut på turbopopcorn som var så glad för vi ref hennes favoritväg. Det är enda vägen som vi inte vänder på, utan hon kan tuffa på framåt hela tiden. :)
 
Nä inte på samma sätt. Susan var ju För ridning a la klimke.. De nya popcornen har jag faktiskt inte ens fattat vad dom är för eller inte?
Jag gillade också Susan. Hon kunde man diskutera med. Dagens popcorn vete fan vad de vill eller vad de tycker är bra.
 
@Marvin hon är verkligen superfin !
Jodå du har visat henne i tråden men det är lika kul att se ändå !

Film har jag inte visat, ingen av mina filmklipp på henne har så många visningar. :angel:

Nytt besked idag, fredag eller lördag! Jag önskar fredag, då jag jobbar hela dagen på lördag (såklart).

Idag var jag ute på tur med Chatsi, hon är så fin och så rolig att rida nu! Men hon är arg om jag rör henne, undrar om det är pga kommande fällning. Så fort jag klättrat upp (och inte rör henne längre) så är hon pigg och glad. Hon har tydligen varit jättefin i tömkörningen nu, och hon behöver tömköras regelbundet för att hålla ryggen fin.

Ute och galopperade på grusväg med packad snö, gjorde fina byten till höger (som vanligt) och sen bytte hon flera gånger till vänster utan att jag bad om henne (men jag tänkte alla gångerna att jag skulle försöka byta). Sen gjorde hon ett byte på hjälpen till vänster utan att falla i sidled alls. Jag är inte säker på att det var rent, men det var nog bästa försöket åt det hållet hittills, så det finns kanske hopp! :banana:

På tal om hopp så är jag så otroligt hoppsugen, så jag tar med henne på inomhusterrängträning på tisdag, längtar!
Men jag förstår inte varför det måste vara snö så fort jag vill ut och åka. Tar mig inte upp för backen ut från deras gård med släpet då (knappt ens med bilen ensam). Och nu har skogsmaskinerna kört sönder bakvägen ut, meh!
 
Jag var och tränade årets första träning i lördags och kände mig som en nybörjare:D. Fick sitta och luta mig framåt (trodde jag) och när jag kollade i spegeln så sitter jag rakt. Sjukt obehagligt att hjärnan säger något helt annat!
Har periodvis haft mycket problem med att jag inte kan sitta ner i traven och det beror nog helt klart på att jag lutar mig bakåt och låser höften:banghead:O_o.
Satt och fick göra övergångar och försöka hitta min "nya" sits. Skitjobbig men det kändes ändå som ett litet kliv framåt. Bara att kämpa på!
 
Så glad, så glad. :banana: Nu har skotrarna kört över snön så många gånger att den blivit tillräckligt packad för att orka Ariels tyngd. Dvs jag har ridvägar igen!!!

Firade detta idag med att bli lite överentusiastisk och skritta ut två timmar. :angel: Ariel tyckte att jag var lite jobbig, men hade ändå roligt och höll ett riktigt bra tempo. Heja oss! :laugh:
 
Idag ska jag träna för nya hopptränaren, hoppast verkligen att det kommer bli bra....! :nailbiting:

Känner att jag behöver lite ny input och hjälp nu, då det känns som att vi hamnat i en svacka. :meh:
Eller kanske snarare att det är ett par saker som jag inte klarar av att lösa/reda ut, även om mycket annat är bra/bättre.

Var på tävling i lördags, vi gick dubbelnolla och kom första utanför placering i första klassen, men jag hade ingen bra känsla, det kändes mest som flängridning... :crazy:
I andra klassen bröt jag, därför att Skrullan tappade totalt fokus på mig då det var en annan häst som skrittade i banan samtidigt som vi red - vilket resulterade i at hon sprang brevid ett hinder och hoppade rakt igenom ett annat från närmast stillaståande. Kändes som att det skulle förstöra mer enn det gav att hoppa klart banan vid det läget.

Tänkte skritta ut i skogen i söndags, men det blev tydligen för tråkigt enligt damen, som la till lite roliga moment såsom passage, piaff, caprioler i serier och skolgalopp.... Länge sedan jag haft en så svettig häst efter en skrittrunda... :angel: :p :banghead:
I vanliga fall gör det mig inget att hon är såhär, men nu känner jag att jag börjar bli lite trött på dessa skolor ovan mark, som verkar ha blivit ett beprovad sätt att komma undan såna jobbiga saker som att stå stilla, ta en ny slinga i skogen, gå iväg från kompisarna, och liknande......

Lite jobbigt med såna ston som man måste vara på bra humör för att rida, men som inte tål att vila mera än 1 dag i taget hellre...!
 
Jaha... Då var jag förkyld igen. :banghead: Toppenväder idag (-5 grader och sol) så jag kunde inte motstå att försöka rida. Men jag fick ge upp ganska snabbt. Var så hiskeligt varm och tänkte att jag var dum som tagit på mig fleecetröjan under vinterjackan när det var sol ute. Men det hade jag inte, utan det var visst feber. :crazy:

Så snälla Ariel stod ut med en totalt lealös ryttare på ryggen och skrittade i 25 min. :rofl: Tur hon är snäll, men det jobbet gör ju varken till eller från för henne, så hon får vila tills jag är frisk igen. 1 ½ månad utan förkylning var ju trevligt, synd bara att jag skadade foten så jag inte kunde rida under den tiden. :devil:
 
@sorbifolia
Jag har märkt att det betyder väldigt mycket hur JAG är i stallet. Är jag lugn och tar mig tid att gosa med henne 5 min så blir ridningen oftast bra.
Jag upptäckte det när jag kom på att det nästan alltid gick bra att rida på helgen men ibland blev vardagspassen ganska dåliga. Jag känner mig inte stressad på vardagarna men uppenbarligen uppfattar hon mig som det.
Divan är extremt känslig för energier. När vissa hästar är i ridhuset så går det knappt att rida för hon blir så stressad. Jag går då alltid tillbaks till övergångar på volt i lägre form tills hon är med igen.
Konstigt att vi kan vara 8 hästar i ridhuset och det går bra men är det jag och en hetsig jävel så går det knappt att rida.

Ang uteridningen har jag inget tips. Divan brukar vara spänd och taggad när man rider från stallplan men så fort man kommer till skogen blir hon lugn. I söndags var det tvärtom, lugn från stallet men i skogen var det som att trycka på en knapp och hon gick i passage i 10 min. Inte taktade utan det var full reglerbar passage. 3 gången vi red upp för en backe så började hon skritta. Fuck knows vad de tänker med eller på :p
 
@sorbifolia
Jag har märkt att det betyder väldigt mycket hur JAG är i stallet. Är jag lugn och tar mig tid att gosa med henne 5 min så blir ridningen oftast bra.
Jag upptäckte det när jag kom på att det nästan alltid gick bra att rida på helgen men ibland blev vardagspassen ganska dåliga. Jag känner mig inte stressad på vardagarna men uppenbarligen uppfattar hon mig som det.
Divan är extremt känslig för energier. När vissa hästar är i ridhuset så går det knappt att rida för hon blir så stressad. Jag går då alltid tillbaks till övergångar på volt i lägre form tills hon är med igen.
Konstigt att vi kan vara 8 hästar i ridhuset och det går bra men är det jag och en hetsig jävel så går det knappt att rida.

Ang uteridningen har jag inget tips. Divan brukar vara spänd och taggad när man rider från stallplan men så fort man kommer till skogen blir hon lugn. I söndags var det tvärtom, lugn från stallet men i skogen var det som att trycka på en knapp och hon gick i passage i 10 min. Inte taktade utan det var full reglerbar passage. 3 gången vi red upp för en backe så började hon skritta. Fuck knows vad de tänker med eller på :p

Mina ston är extremt känsliga för energier med. Det går absolut inte att vara stressad om jag ska rida, lasta eller kräva något av dom på annat vis. Även om alla människor rundt mig tycker att jag verkar kolugn så märker hästarna av minsta lilla antydan till stress..... Jag får inte hellre tänka en enda negativ tanke medans jag rider, annars går ridningen åt skogen.

Lite jobbigt ja...., men å andra sidan är det ju nyttigt att lära sig undvika stress och fokusera på positivt tänkande. ;) :p
 
C är också känslig för energier och det är jag med. Dessutom är det svårt tycker jag att rida med folk som inte har någon plan, som rider utan att man kan förstå vart de är på väg. Det är ju som att köra bil med folk som kryssar mellan filerna utan blinkers. Värdelöst.

Han är också spörädd. Men bara om det är någon annan som får en tillrättavisning. Eller så beror det att jag mer använder spöt som en påminnelse än skarp tillrättavisning... Han ogillar ljudet av spörapp i alla fall, och då brukar det bli spänd stämning om någon häst råkar ut för det. När vi var och tävlade i höstas så var det en häst som ryttaren inte var nöjd med, hon red bakom mig på en volt när hon fick för sig att tala om för sin häst på ett inte så snällt sätt att han behövde lägga på ett kol. Det slutade mest med att C fick eld i baken. Sa faktiskt till henne att tänka sig för...
 
Är lite deppig här. Blir ingen tävling på söndag för mina hästar har blivit förkylda. Barbie hostar, Indra snorar, ingen har feber. Så. Himla. Tröttsamt.
 
Och jag börjar nojja för nu är det Kvarka i grannbyn, och planen var ju nu att ta nya lånehästen till Bruces stall (där det även är ridhus som folk kör till) i en månad och sedan ta min 3-åring till Bruces stall och nya lånehästen hem till mitt dräktiga sto som ska föla om 2 månader. Men känns lite vanskligt att flytta runt hästarna så mkt :nailbiting:, hade ni vågat??
 
Och jag börjar nojja för nu är det Kvarka i grannbyn, och planen var ju nu att ta nya lånehästen till Bruces stall (där det även är ridhus som folk kör till) i en månad och sedan ta min 3-åring till Bruces stall och nya lånehästen hem till mitt dräktiga sto som ska föla om 2 månader. Men känns lite vanskligt att flytta runt hästarna så mkt :nailbiting:, hade ni vågat??
Jag tror faktiskt inte jag hade vågat det. Har du några andra alternativ?
 
Jag tror faktiskt inte jag hade vågat det. Har du några andra alternativ?

Tja, kanske att ta ner 3-åringen nu en månad tidigare än jag tänkt och ta lånehästen hem direkt.

Eller att 3-åringen går hemma hela tiden, men då blir det inte optimala förutsättningar för visning för henne, och då måste jag åka fram och tillbaka till andra ridhus för att iaf löshoppa. Om nu de andra ridhusen kommer att hålla öppet så att vi kan åka och löshoppa alls.
 
Är lite deppig här. Blir ingen tävling på söndag för mina hästar har blivit förkylda. Barbie hostar, Indra snorar, ingen har feber. Så. Himla. Tröttsamt.

Trist! :( Jag snorar själv jag och har feber, samtidigt som det är fantastiskt ridväder. Inte bli bitter... :angel:
 
Vågar nästan inte säga detta, men varesig jag eller mina hästar har varit sjuka eller skadade sedan i somras - förutom Grå som mer eller mindre bröt benet i november, då.... :o


Hoppträningen i går gick bra, tror jag. Nya tränaren sa i alla fall att det gick bra! :idea:
Lite besviken dock över att han inte hade någon fantastisk ny metod som fixade våra problem direkt...:p utan han bad mig göra precis som jag själv skulle sagt om jag vore tränare och ett liknande ekvipage dykt upp: Stanna upp hästen och göra halt direkt efter varje hinder, tills hon slutar rusa iväg. Samt innan hinder gjöra halt och lägga volter tills hon är lugn om hon taggar upp sig. Ganska basic m.a.o. :cool:

Kommer träna för honom et par ggr till innan jag bestämmer mig om jag ska byta helt, men jag gillar hans attityd - apråpå energier - han är mkt lugnare och hela stämningen på träningarna är mera avslappnad samanliknad med min andra/vanliga tränare.
Dessutom så är hans andra elever som jag rider med mycket duktiga och ambitiösa ryttare, och enligt min mentaltränare så blir man som man umgås.... ;) så bara det är ju en bra anledning att stanna kvar i den gruppen! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp