Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så tänker jag med, men han sa att det berodde på dem och mitt ord väger inte lik tungt som doktorns tyvärr.

Men alltså, med vilken motivering då? Marsvinen är friska?
Streptokocker finns ju i människors normalflora (näsa, svalg, hud osv), så jag förstår inte alls hur de stackars marsvinen kom in i bilden??
 
Men alltså, med vilken motivering då? Marsvinen är friska?
Streptokocker finns ju i människors normalflora (näsa, svalg, hud osv), så jag förstår inte alls hur de stackars marsvinen kom in i bilden??
Nä, det förstår inte jag heller, oskyldigt dömda :( Ja marsvinen är friska, har aldrig varit sjuka. Men han frågade först om vi hade hund eller katt. Nej, men två marsvin. Japp, det är därför, sa han. De sprider bakterier.
 
@Shudde Haha, så sött!
Tråkigt med 07:an dock. :(

Igår red vi ut med sällskap, och i början försökte hon gå off road flera gånger, hon liksom får syn på nåt spännande (typ en gran :grin:) och då styr hon liksom ditåt. I trav och galopp är det inga problem, men då har jag ju kortare tyglar också.

Vi såg två stora älgar, som stod ca 100 m ut på kalhygget på vänster sida av vägen. Jag stannade, och jag, den andra ryttaren och den andra hästen tittade på älgarna. Den andra hästen fick sån hjärtklappning att ryttaren kunde känna hjärtat slå genom sadeln.:nailbiting: Rutan tittade på en gran på höger sida av vägen. :angel:
När älgarna gick så såg hon det, vände på huvudet och tittade till lite, men vände sen tillbaka och kollade på sitt håll. :angel:

Red en lång runda med mycket trav och en lång (1 km) galoppsträcka, mycket nyttigt. Hon var superpigg! Provade galoppfattningar från nedsutten trav, då gick det bättre. Fick några riktigt bra fattningar åt varje håll.

Idag red vi ut med sällskap igen, nu höll hon sig på vägen!
Lite lugnare runda idag, men hon var fortfarande pigg, men mindre spänd och jag kunde rida henne rundare och djupare i traven.

Hon både står och går ju gärna med huvudet väldigt högt, jag har mutat med morötter för att få henne att sänka det lite, och försökt stretcha åt sidorna. I början stod hon med hopknipt mun och vägrade äta morötter om man inte höll dem rakt framför mulen på henne, men nu har hon börjat följa efter och stretchar rätt bra åt båda sidorna.

Hon verkar ha landat bra nu, hon rullar sig mer (tyvärr!) och igår kväll när stallägaren kom ut så hade hon gått in och lagt sig i boxen.

Idag efter ridningen så provade vi att lasta. Hon tittade skeptiskt på transporten, men när jag gick in gick hon rakt in efter. Duktig tjej!
 
Tyvärr har marsvinen varit ute i blåsväder förr.. vår yngsta dotter har problem med klåda och torr hy. Maken trodde det berodde på marsvinen men efter att flera prover tagits vet vi nu att dottern inte är allergisk, utan klådan kommer utav torr hy och vi smörjer henne dagligen. Men den här kommentaren om att marsvinen sprider bakterier var spiken i kistan för dem.

Nu är ju inte barnen jätteintresserade i marsvinen så för dem kvittar det nästan, men jag tycker det är synd om djuren, de är ju oskyldiga.
 
@sassiball Brukar inte vara så svårt att kunna skänka bort små söta djur med tillbehören till. Kolla om det finns en lokal facebookgrupp så är dom borta på nolltid:). Sätt inte ut i stallet, marsvin är superkänsliga för drag och dör väldigt lätt (jag önskar att jag inte kunde skriva "vis av erfarenhet"....:o).

Blev fö jätteglad idag när Barb kom som ett jehu nerför backen när jag skulle fodra em och hon hostade ingenting! Fortfarande lite rinnig i näsan och häromdagen hade hon haft ett rejält hostanfall som stallägaren hört. Är väl säkert massa slem kvar långt ner i halsen. Oavsett kommer de få vila hela nästa vecka också. Jag är inte kry ändå och på lördag är det vår clinic som jag håller trådarna i.
 
Spännande med clinic :)

Ja det löser sig med marsvinen på något sätt. "Vis av erfarenhet" haha ja men hur ska man annars kunna lära sig.
 
Synd bara att det krockar med bruksprovet @Fiorano :( Tyckte konceptet var suveränt, så jag hoppas på många deltagare så ni gör om det nästa år, så kan jag kanske komma. :)
 
@Habina vad fin hon är i kroppen !
Tyvärr alltför sällan man ser fjordingar i lagom hull . Hon ser jättefin ut verkligen .

@sassiball marsvin är underbara . Haft flera själv de är unika små djur och blir jättetama och sociala :) de tål absolut inte kyla/drag dock och är ganska känsliga allmänt tyvärr .
 
Tack @mackan även om fröken är en rackare och döljer sitt överflödiga fett väl. Dvs hon behöver fortfarande banta... :banghead: Men det är mkt bättre nu än i höstas iaf. :)
 
Nä, det förstår inte jag heller, oskyldigt dömda :( Ja marsvinen är friska, har aldrig varit sjuka. Men han frågade först om vi hade hund eller katt. Nej, men två marsvin. Japp, det är därför, sa han. De sprider bakterier.

Jisses vilken konstig kommentar. Om marsvin skulle sprida något så är det väl isåfall ringorm. Streptokocker är nästan alltid artspecifika dessutom :confused:.
 
Googlade och japp, där ser man ;)

SVA:
"En vanlig men felaktig uppfattning är att sällskapsdjur utgör smittkälla i familjer som drabbas av upprepade halsinfektioner. Människans halsfluss orsakas, precis som impetigo, av människans egna streptokocker de betahemolyserande grupp A-streptokockerna.

Grupp A-streptokockerna förekommer inte naturligt hos sällskapsdjur och har endast i sällsynta fall påträffats hos hund och katt. Problemen med återkommande halsinfektioner beror istället på att infekterade familjemedlemmar, ibland symtomlösa, smittar varandra."

Så, nu ska jag sluta kapa er tråd :p
 
Googlade och japp, där ser man ;)

SVA:
"En vanlig men felaktig uppfattning är att sällskapsdjur utgör smittkälla i familjer som drabbas av upprepade halsinfektioner. Människans halsfluss orsakas, precis som impetigo, av människans egna streptokocker de betahemolyserande grupp A-streptokockerna.

Grupp A-streptokockerna förekommer inte naturligt hos sällskapsdjur och har endast i sällsynta fall påträffats hos hund och katt. Problemen med återkommande halsinfektioner beror istället på att infekterade familjemedlemmar, ibland symtomlösa, smittar varandra."

Så, nu ska jag sluta kapa er tråd :p
Ett sånt bra svar :up:

Vi har inte ens haft upprepade halsinfektioner (ännu) utan har haft en nu den här veckan.
 
@Marvin Det du beskriver är ju irländska hästar i ett nötskal. De vinglar hit o de vinglar dit, kollar på granar, tänk på att de inte har sett skogar på det viset förut och de tittar på stenar. Men mina går ju på framåt iaf så fort jag nuddar dom med skänkeln. Och att hon är pigg, ja det blir de efter resan, du får glömma banan ett tag o bara ut o galoppera, ge jättelite kraftfoder och efter kanske 5 dgr i sträck med ordentlig ridning i skogen så provar du banan igen.
 
@Novali01 Vi har ridit ut 3 dagar i rad nu, och det har varit supernyttigt! Men i veckorna är jag ju inte i stallet förrän efter det är mörkt.
Vi red ut lite i mörkret förra veckan, det gick sådär... Men kanske kan gå bättre när underlaget är lite bättre nu.
 
Det är bara pannlampa på tyvärr, har själv fått erfara det i vinter, de behöver rastas betydligt mer än nån annan häst jag ägt och det blir inte sån rastning i ridhuset säger iaf Bosse!:D
 
Haha, oj vilken debatt det blev, jag var nog lite otydlig, unnar mig lång skidsemester i 4 veckor (man har ju råd när man inte har häst.. eller bil ;)) och hade druckit 2-3 öl.

Exakt vad som hände med 07:an vet jag inte riktigt, men blev halt efter ett hagrace, konstaterades gaffelbandsskada och i samma veva en rejält hälta/inflammation i ett bakknä trots att hon då hade vilat ett par veckor. Sannolikt en snabbväxande cysta i samma bakknä som jag förstod, hon vra ju ren på böjprov i februari och var tydligen jättefin fram till betetsläpp där ngt troligen hände med gaffelbandet. Sammantaget en ganska dålig prognos med olika rehabförfaranden och skulle behöva opereras med allt vad det innebär så nya ägaren valde klokt nog att låta henne somna istället.

Tråkigt på en så trevlig häst.
 
Oi, vad mycket som hänt i denna tråd på senaste! Får uppdatera lite jag med:

Skrullan har varit helt bra efter koliken, äter och dricker normalt och verkar pigg (peppar peppar!). Senaste veckan har jag endast ridit två dagar och tömkörd en dag, vilket såklart har ledd till en tokpigg häst...! Så nu är planen att återgå till att träna 5-6 dagar denna vecka, men försöka undvika att hon stressar upp sig för mycket.

Har även börjat rida min 02a som varit mammaledig i 1,5 år. Dvs. jag har skrittat ut två gånger hittils. Hon går typ som en snigel jämfört med Skrullan, tror att jag måste få tag på ridsällskap så det går att rida ut dom tillsammans - de kunde behöva utväxla lite energier med varandra... :idea:

Letar dressyrsadel lite sådär halvhjärtat för tillfället, hoppast kunda hitta en som passar båda. Provade en igår men den var gränsfall till för smal för Skrullan, så det var ingen idè att ens lägga upp den på 02-an som är en bra bit överviktig samt lite maffigare. Får nog rida i hoppsadlarna ett tag till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp