07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
De blir nog lite action också....:p
Gud vad kul !
07 valacken som jag hade innan andra 07 stoet här i gruppen var ju på liknande utifrån att hovstallet var intresserade . Jättebra träning och tänk och intressant på många sätt utöver det .:)

PS :vad är det för huvudlag du har - PS High jump revolution eller ?
 
Senast ändrad:
Finner det helt fascinerande hur en liten tygtrasa kan kosta över 2000 spänn...och även att den beskrivs som en undergörande liten sak som får en sadel att passa alla hästar!;)

Det gör jag också och alla paddar på marknaden som alla framhävs som unika osv :(
Såg att även Ergo nu tagit fram en padd som utovar detsamma ... ? Som är lika som tidigare existerande paddar typ med möjlighet att variera inlägg som man vill osv ...
 
Ja jag fattar det inte? Jag kommer aldrig i mitt liv köpa en så dyr tygtrasa iaf.
Nej verkligen inte precis som du säger jag håller med .
Jag tycker dock det är extra problematiskt /intressant att just Ergo som helt ny på marknaden och hur fantastiska sadlarna är osv, direkt tar fram en svindyr padd och säljer den som jätteunik osv ... Det blir väldigt lustigt i sammanhanget som jag ser det .
 
Tänkte lite som dig där @mackan ang padden..:crazy:
Har ju min Ergo dressyr och är väl ok nöjd med den och pållan verkar trivas. Fast jag nog tycker Anky sadeln är bekvämare.

Vildsvin stötte vi på för någon vecka sedan. Urk!
Bellona var lite spänd på hemväg. Sen drar labben iväg och så kommer det en halvstor gris springande. Sedan en hel flock om ca 10 stycken. Hunden efter och Bellona jätterädd så jag satt faktiskt av. Var lite orolig för hunden också å i min egna rädsla var det inte fair att försöka övertyga hästen om att gå fram med mig på ryggen, kändes inte riktigt som läge..
06:an är lite lättare i sådana situationer. Men hon är troligen mer skogsbeprövad också.

Kronhjort har vi med. Himla vackra! Har dock aldrig stött på dom så nära till häst.
Hunden kom iallafall tillbaka nöjd och glad efter sin lilla utflykt i att kolla vad det var för lattjo typer.
Var nog räddare när korky labbe började leka med två grävlingungar och jag satt till häst..Det kändes typ obra..
Hoppas jag slipper möta lodjuret för den gick rätt hårt åt grannens stövare:(..
Livat på landet;)

@Charlotte1975 Å, vad det lät rolig med polishästträning! Något sådant skulle jag gärna prova på!
 
Nej verkligen inte precis som du säger jag håller med .
Jag tycker dock det är extra problematiskt /intressant att just Ergo som helt ny på marknaden och hur fantastiska sadlarna är osv, direkt tar fram en svindyr padd och säljer den som jätteunik osv ... Det blir väldigt lustigt i sammanhanget som jag ser det .

Det är nog enkelt att gissa, ett företag som försöker slå sig in på marknaden måste ju möta efterfrågan och har du nånsin sett ett proffs rida utan nån pad under sadeln?....
 
Thinline är ju inte billiga direkt?

Tja, den kostar 1390:- mot 2300-2500 kr för de andra underverken...Den är dessutom testad av min favvotestare som oftast dissar det mesta inom padvärlden och fick MVG där!:D Så behöver man bygga upp nån del av hästens kropp så föredrar ju jag iaf en testad, extremt tunn pad mot en i rymdmaterial för nästan dubbla kostnaden.;)
 
Happ, inte ett blåmärke under hoven för Indra. När hon drog av sig skon stannade en söm kvar som petade in sig i bärranden. Där har det naturligtvis blivit en böld. Den skars upp igår och den var tack och lov liten. Så nu är hon gipsad och står på box.

Barbie har dessutom fått ett bakslag och hostar mer nu igen:(.
 
Happ, inte ett blåmärke under hoven för Indra. När hon drog av sig skon stannade en söm kvar som petade in sig i bärranden. Där har det naturligtvis blivit en böld. Den skars upp igår och den var tack och lov liten. Så nu är hon gipsad och står på box.

Barbie har dessutom fått ett bakslag och hostar mer nu igen:(.

Fy så trist! :( Minns vid något tillfälle när Hampus och Ariel var sjuka samtidigt, då muttrade jag om att "måste man ha tre hästar för att få rida", varvid min kompis krasst konstaterade att då skulle säkert tredje hästen bli halt. :p
 
Fyyyy vad segt @Fiorano Det måste väl vända snart tycker jag ju!

Sitter på jobbet och tittar ut på solen och konstaterar att jag nog ska plegga min häst på söndag för att kunna skritta ut. Det måste bara gå. JAG VILL JU RIDA UT. det är typ det enda jag vill. Just nu skiter jag nästan i om han kommer tävla igen, men jag vill ha en snäll häst som inte är dum ute. Han har ju varit supersnäll med sällskap så det kanske är det vi ska sikta på i helgen.

Jag har fått ett projekt att leka med i helgen också. Min kompis häst ska tömköras när hon är bortrest. Förra gången så tyckte han inte att det var så kul, men jag ska lägga ut lite bommar så får vi se vad han säger. Han är en sån där smart gubbe som inte gör många knop i onödan. Men det är bra för mig att öva på för AE (som har designat gjorden jag har köpt) kommer till oss i nästa vecka och har kurs så jag kan behöva tömköra lite extra..
 
Happ, inte ett blåmärke under hoven för Indra. När hon drog av sig skon stannade en söm kvar som petade in sig i bärranden. Där har det naturligtvis blivit en böld. Den skars upp igår och den var tack och lov liten. Så nu är hon gipsad och står på box.

Barbie har dessutom fått ett bakslag och hostar mer nu igen:(.
Sjukt segt. Hoppas båda piggar på sig snabbt!
 
@Novali01 jag tänkte mest att vilka sadelmärken har sin egen padd liksom ?
Ang padd och proffs så har väl de flesta hoppryttare padd men nog är det flera dressyrproffs som inte har det ? Patrick och Adelinde tex .Sällan sett dem använda padd . Men iof brukar jag inte notera vem som har/inte har osv så mycket rent generellt .:p
 
Vad kul med tömkörningskurs @Amanda_F. AE är ju så bra!:)

Har varit och tränat idag. Allt det som inte funkat det gick riktigt ok idag. Inte topnotch kanske men väldigt mycket bättre. Efter lite pillhjälp att få henne rakare och få bogarna på bättre plats, ja, hur svårt kan det vara att tex rida förvänd i bägge galopperna ;)..
Hon avdramatiserade i det då hästen började spänna till så vi istället till slut kom till mycket bättre ridning istället.
Väldigt skönt att inte känna sig tillplattad.. Ändå utan krusidull och massa oförtjänt mjäkberöm.
Var hos min gamla tränare:love:.
Ska till den "nya" jag rider för nu på tisdag och hoppas komma lite stärkt i mig själv då mycket ligger hos mig.
Men åker jag ifrån med lika stukad självkänsla då som sist så får jag nog överväga att byta även om resvägen är längre och träningstiderna ligger lite dumt då det är upptaget för lektionsverksamhet på kvällar..

Den nya är snäll och välmenande i sin person så jag kan inte riktigt säga varför jag har så svårt att ta till mig rätt utan istället känner mig som en obildbar klump med världens ostyrigaste kropp.

Härligt att åka hem och känna sig glad iallafall:)!

Vädret idag har ju varit underbart och jag har varit ledig! Min lilla flock:heart!

12794491_1091327454222106_3967789187198875152_n.jpg
 
Ja jag fattar det inte? Jag kommer aldrig i mitt liv köpa en så dyr tygtrasa iaf.

Fast de är ju lite mer än en tygtrasa i de flesta paddar. Många på marknaden nu har ju lite Tempur material, antar att de är de du menar med rymdmaterial. Håller med om att priserna är galna, men tycker inte att de är mkt värre än andra hästsaker på marknaden nu. Listan på svindyra hästtillbehör kan ju göras lång. Vad är de den mest överprisade produkten på marknaden enligt er?
 
Fast de är ju lite mer än en tygtrasa i de flesta paddar. Många på marknaden nu har ju lite Tempur material, antar att de är de du menar med rymdmaterial. Håller med om att priserna är galna, men tycker inte att de är mkt värre än andra hästsaker på marknaden nu. Listan på svindyra hästtillbehör kan ju göras lång. Vad är de den mest överprisade produkten på marknaden enligt er?

Mina reflektioner är mest utifrån det jag redan skrivit som sagt att ett nytt sadelmärke tar fram en egen padd direkt osv . Det för mig gör att jag höjer på ögonbrynen .

Utöver det så är ju paddarna som du säger om de är av kvalitet väldigt utvecklade på sina håll . Tempur i sig är ju bra ibland men inte nödvändigtvis under en sadel . Det är väldigt komplext hur paddar är lämpliga eller inte allmänt .
Till syvende och sist finns nog inte en enda padd oavsett pris eller prisande av nöjd ryttare osv, som för den skull är passande allmänt .

Däremot finns det ju studier på fårskinn v/s gel padd ang tryck osv från sen länge redan etablerade paddar på marknaden. Generellt .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp