Bukefalos 28 år!

07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin C följer vägen för det mesta, men han är ganska civiliserad på vissa sätt...

I morgon är det dags för ringskor bak, ska bli skönt att den biten är fixad. Och idag kom min tömkörningsgjord, det syntes verkligen att han trivdes bättre i den än den globusgjord vi har lånat. han är vid och då var lånegjorden för tight så nu det var på tiden att han fick en i sin storlek.
 
@Marvin C följer vägen för det mesta, men han är ganska civiliserad på vissa sätt...

I morgon är det dags för ringskor bak, ska bli skönt att den biten är fixad. Och idag kom min tömkörningsgjord, det syntes verkligen att han trivdes bättre i den än den globusgjord vi har lånat. han är vid och då var lånegjorden för tight så nu det var på tiden att han fick en i sin storlek.

Härligt med en riktig gjord, du kommer inte ångra dig! Har din"riktiga" tömmar också?

I dag har jag provridit med en Flexquality saddle Pad. Underbart väder så de blev en tur ute där de gick att trava på grusvägarna för första gången i år. Ska prova att rida med den i ridhus i morgon. Någon av er som testat denna padd?
 
Härligt med en riktig gjord, du kommer inte ångra dig! Har din"riktiga" tömmar också?

I dag har jag provridit med en Flexquality saddle Pad. Underbart väder så de blev en tur ute där de gick att trava på grusvägarna för första gången i år. Ska prova att rida med den i ridhus i morgon. Någon av er som testat denna padd?
Jag ska få prova en sån Padd nästa helg tror jag, om jag vill. Hon som provade ut sadeln som C inte vill ha är lite olycklig och försöker hitta sätt att lösa det på...

Och vi har tömmar från Globus, lite breda men de duger!
 
Jag straffas för långritten i lördags med att Ariel vägrar komma när jag har grimma med mig. ;)

Tur att jag känner henne väl och vet att det betyder att hon är less och behöver vila. Men jag har sagt åt henne att fr.o.m. nu är det hoppning, snabba galopper och lite lagom med dressyr som gäller. :D
 
Lite avis @Amanda_F på din gjord :D!
Jag har bara typ en globus gjord och jag tycker den blir som lite tight.
Däremot fyndade jag världens underbaraste tömkörningstömmar för länge sedan dock. Var en tjej som var utbildad på Tärnsjö och hade gjort sig egna tömmar men inte hade någon användning. Helt underbart tunna och härliga.

Igår var hon så mysig på uteritten och vid galopperade i snön, frustade nöjt, lilla pållan. Dock är brodden väldigt sliten och vi har inga sulor men med lite lagom tempo så.
 
Jaha nu är det min tur igen. Divan halt höger fram igår. Ingen svullnad eller värme. Gissar på hovböld. Hovis ska kolla idag. Drygt. Skulle hoppa imorgon och träna på fredag.
 
+1 på den. Men av de jag läst här är @stjarnfrugt en fröken med bestämd åsikt. Så har hon bestämt sig för att lägga ner Buke så kommer hon nog inte tillbaka, tyvärr.

@Jfrelin segt "hoppas" på böld.

Min häst säljs för 5 kr i dag, riktig gris.:wtf: Får skriva mer om de när jag har en dator.
Min häst fick smaka på lite (för 300 kg) Pleg igår när vi miljötränade ute i naturen. Jag kände att jag inte orkade gå på helspänn hela tiden och han verkade uppskatta vår långa promenad han med. Har tidigare varit helt slut efter att varit ute 30 min med en häst som varit så i gasen. Jag kan ju förstå honom för det bor väldigt mkt vildsvin i närheten av oss och de lämnar tydligen en doft som hästar känner av. Jag har inget luktsinne nästan så jag kan omöjligt förstå vad som får igång honom.

@Jfrelin det verkar ju vara vanligt med bölder just nu så jag håller också tummarna för det.

Jag hade ju önskat att ringskorna skulle ge någon sorts mirakeleffekt men det gjorde de inte, det kommer nog bli bättre med tiden men så länge får jag försöka ge mig till tåls. Är det någon som vet var man köper några kilo tålamod? Jag har typ inget alls.
 
Jag har äntligen fått rida igen. :banana: Blev dressyr på vändplanen, efter uppvärmning (där jag helt känner att jag tappat min plan, måste hitta tillbaka till den igen :crazy:) jobbade vi på volten med att öka-minska volten i trav samt fatta galopp på volten. Låter kanske inte så avancerat, men med en orastad häst och moddsnö som underlag var jag supernöjd med det vi presterade. :)

Framförallt kändes det bra att vi nu verkligen kan fokusera på dressyren till 100 %, iaf fram till min fot säger att den mår bra igen. Vilket enligt de jag pratat med kan ta upp till ett år. :arghh:
 
Har också en halt häst. Dock inte Barbie (tack och lov:o) utan Indra som haft den inte så goda smaken att dra av sig en framsko. Igen. Hon måste sen ha lyckats trampa på nån sten under snön för mitt på sulan mellan tå och stråltoppen har hon som ett ganska stort "stjärnmärke". Misstänker att det känns som ett ordentligt blåmärke pch därav hältan. Hon är annars otroligt oöm under fötterna.

Eftersom min hovis är på kryssning i Karibien så kommer en annan hovis imorgon och slår på skon och skor om bak eftersom det inte blev gjort vid skoningen förra veckan. Hovis tyckte hon var för vild. Ska bli mycket intressant att se hur den här skoningen kommer att gå. Misstänker att det skurit sig lite mellan ponnyn och min vanliga hovis nämligen. jag kan banka soom en tok på hennes fötter utan att hon reagerar eller far omkring, så hon är inte ett monster.
 
Kan jag swisha över 5:an????:sneaky::D

:D Yes, swishar snabbt grisen till dig. Ingen som va i ridhuset samtidigt som mig verkade vara intresserad av en snabb affär i dag.....

I dag va de dax för första ridturen i ridhuset på nästan 2 veckor. Sist jag va där va hon så jäkla ovillig så jag har tagit de lite lugnt, ridit ut, tömkört och tränat från marken. De blir ju mkt ridhus på vintern så båda är väl ganska trötta på de även fast jag rider på dagarna och haft möjlighet att rida ute hyfsat mkt. I går när jag red ute på grusvägarna va de inget fel på bjudningen, men i dag i ridhuset va den helt borta.:arghh: Jag har noll bjudning och kontakt i handen, och när jag går på henne tjurar hon ihop totalt. Som ett riktigt tjurigt sto, som kniper ihop bak, slår mot skänkeln och i dag även lättade fram. När de lättade fram så va de arga rösten högt och fram fram på halvlång tygel, och på halvlång tygel så är hon ganska nöjd. Önskar att jag skulle våga gå på henne med spöt då men jag skulle få smaka grus ordentligt. Blev något bättre mot slutet men långt i från sitt vanliga jag. När vi skrittade tillbaka till stallet klappade jag henne på rumpan och till och med då blev hon sur och gjorde en kospark. Hoppas allt detta hänger ihop med pälsfällning och brunst. Men i dag va hon inte kul....
 
@Amanda_F alltså jag förstår verkligen att du känner dig trött som jag sympatiserat med tidigare :(
Sjukt avis på din AE gjord dock ;)

Ang vildsvin så har vi sjukt mycket såna precis vid knuten för stallägaren matar dem för att lätt jaga dem så de finns överallt runtom i skogarna/ängarna osv... Tror dock inte de lämnar så stark doft att människor känner dem om de typ inte står där precis där och då möjligen. Men hästarna har ju bättre luktsinne och känner det säkerligen !

Våra hästar är lite "sjukt mycket" miljötränade pga att det pågår så mycket på gården hela tiden så de brukar inte reagera så mycket på typ nåt.... (Långtradare/lastbilsentrepenad, högtryckstvättar, avlastning av asfaltkross som tippas av flak, samt kossor i massor, western träningar, tillridningshästar, tillfälliga gästuppstallade hästar som kommer och går osv osv) . Men stallägaren påtalade för en av tjejerna häromdagen att det nog var mindre lämpligt att hon tömkörde sin häst i skogen i skymningen pga vildsvinen ....:p:cool:
 
I dag har jag provridit med en Flexquality saddle Pad. Underbart väder så de blev en tur ute där de gick att trava på grusvägarna för första gången i år. Ska prova att rida med den i ridhus i morgon. Någon av er som testat denna padd?

Finner det helt fascinerande hur en liten tygtrasa kan kosta över 2000 spänn...och även att den beskrivs som en undergörande liten sak som får en sadel att passa alla hästar!;)
 
@Amanda_F alltså jag förstår verkligen att du känner dig trött som jag sympatiserat med tidigare :(
Sjukt avis på din AE gjord dock ;)

Ang vildsvin så har vi sjukt mycket såna precis vid knuten för stallägaren matar dem för att lätt jaga dem så de finns överallt runtom i skogarna/ängarna osv... Tror dock inte de lämnar så stark doft att människor känner dem om de typ inte står där precis där och då möjligen. Men hästarna har ju bättre luktsinne och känner det säkerligen !

Våra hästar är lite "sjukt mycket" miljötränade pga att det pågår så mycket på gården hela tiden så de brukar inte reagera så mycket på typ nåt.... (Långtradare/lastbilsentrepenad, högtryckstvättar, avlastning av asfaltkross som tippas av flak, samt kossor i massor, western träningar, tillridningshästar, tillfälliga gästuppstallade hästar som kommer och går osv osv) . Men stallägaren påtalade för en av tjejerna häromdagen att det nog var mindre lämpligt att hon tömkörde sin häst i skogen i skymningen pga vildsvinen ....:p:cool:

Jädra vildsvin, vi har en del såna med runt stallet och de har tydligen börjat samla sig i en av dungarna man rider igenom när man ska rida ut.
Förutom vildsvin och rådjur har vi hjortar....:meh: vet inte vilken sort men stora med rätt imponerande horn.. Har en flock som hänger omkring gården. En av grannbönderna är mindre glad, de har förstört 32 (!)ensilagebalar för honom, gör hål i plasten och går sen på fri tillgång -de är rätt välnärda. Orädda är de dessutom. Inte mina favoriter.
 
@mooi då är det Kronhjort . Ja de är gigantiska . Vi har även här på vissa ställen men hästarna bryr sig tack och lov inte om dem , mest man själv som hoppar till när man stöter på dem för de är så orädda och storleken är ju imponerande ... Dock är de ju i regel inte lika sura som en trängd älg ;) Jag har blivit jagad av älg till häst 3 gånger i livet så dem har jag väldig respekt för .....
 
Finner det helt fascinerande hur en liten tygtrasa kan kosta över 2000 spänn...och även att den beskrivs som en undergörande liten sak som får en sadel att passa alla hästar!;)
:D håller med om priset. Är helt sjukt hur mkt vissa hästsaker kostar i dag, hjälmar för 10 tsek och ridbyxor för 3 tsek. Hur som helst behöver jag en ny padd. Gamla har blivit som slajm. Har letat ett tag och vill ha en nätt padd som inte syns så mkt. Tyckte denna föll mig i smaken och perfekt när man kan få prova ett par dagar innan man bestämmer sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp